Przejdź do treści

Urodzeni po to, by się ruszać

Zdjęcie: Andreas Lederer | Wikipedia
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Raven Saunders
Raven Saunders w niezwykłym geście na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio wsparła wszystkie mniejszości
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”

Członkowie plemienia Hadza, choć nie ćwiczą z Chodakowską, cieszą się imponującym zdrowiem układu krążenia. Ich serca biją jak dzwony do późnej starości, a cholesterol i ciśnienie są godne pozazdroszczenia. Co ich różni od nas? Nie siedzą godzinami w bezruchu.

Choroby układu krążenia wciąż stanowią największy problem zdrowotny na świecie. Dlatego do tego tematu wracam chętnie. O potędze ruchu (nie mylić z bieganiem maratonów, wystawianiem swojego ciała na najwyższą próbę, siódmymi potami wylewanymi w siłowniach), a po prostu ruchu – aktywności ciała, chodzeniu, wstawaniu od stołu czy biurka, tego, co jest przeciwieństwem siedzenia w bezruchu – o tym pisaliśmy wielokrotnie. Na przykład tutaj: Bezruch szkodzi nam tak jak papierosy. To każdy powinien wiedzieć. Czy 2-godzinnym joggingiem zrekompensujemy sobie 8 godzin siedzenia w biurze? Nie. I są na to dowody. Ruch, do którego jesteśmy stworzeni, jest chyba najważniejszym wymogiem zdrowia.

Organizm człowieka kształtował się nie dzisiaj, a dziesiątki tysięcy lat temu, w warunkach… zbieracko-łowieckich. Tak żył człowiek: w ruchu, polując, uciekając, goniąc, szukając jedzenia. Tak żyjące populacje możemy jeszcze znaleźć na ziemi. I to właśnie na ich przykładzie naukowcy, z wykorzystaniem nowych technologii, sprawdzili, jak ruch, z uwzględnieniem jego intensywności, wpływa na zdrowie człowieka. Czy ludzie, którzy dalej wiodą życie zbieraczy i łowców, mają lepsze wyniki pracy serca, cholesterolu i ciśnienia? Są zdrowsi nawet w okresie późnej starości?

Tanzania. Plemię Hadza, tak zwani ostatni łowcy – to ich aktywność i parametry zdrowotne badała grupa naukowców z Yale i Uniwersytetu w Arizonie. Udało się przekonać ludność tej społeczności do noszenia na klatce piersiowej urządzeń rejestrujących pracę serca. Zbadano też inne parametry układu krążenia. W badaniu wzięło udział 46 tubylców, w wieku od lat nastu do siedemdziesięciu kilku. Rejestrator sprawdzał intensywność ruchu na co dzień. Naukowcy opierali się o wiedzę, że jeśli nasza aktywność jest umiarkowana, to tętno wzrasta o 55-59 proc. maksymalnego tętna danej osoby w stanie spoczynku, zaś przy intensywnych ćwiczeniach, o 70-89 proc. maksymalnego tętna.

Jakie były rezultaty? Imponujące. Badani mieli serca jak dzwony, niskie ciśnienie krwi i doskonały profil lipidowy (cholesterol) przez całe życie, nawet do później starości. Udało się dowieść, że członkowie Hadza rzadko ruszali się bardzo intensywnie (np. biegnąc), za to przez sporą część dnia (powyżej dwóch godzin) towarzyszyła im umiarkowana aktywność.

Podstawową nauką dla nas, płynącą z tego badania, nie jest oczywiście to, że powinniśmy teraz rzucić pracę przy biurkach, przenieść się do chaty w Bieszczadach i zająć uprawą ogródka (choć to może być kusząca perspektywa), ale to, że nasze organizmy wytworzyły potrzeby i odpowiedzi na pewnego rodzaju wymagania fizjologiczne. Mówiąc inaczej, nasze serce chce pracować, potrzebuje wzlotów i podskoków, co najmniej umiarkowanej aktywności. A jeśli pozostajemy w bezruchu, rzadko wywołujemy przyspieszenie tętna poprzez aktywność fizyczną, otwieramy drogę przeróżnym aberracjom, które powodują problemy z układem krążenia. Takie są wnioski. I tak podpowiadają nam naukowcy. Czy wcielimy to w życie, to już sprawa indywidualna. Jedno jest pewne. Jesteśmy stworzeni do tego, by się ruszać.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Hello My Hero. Jesika Misztal – bije w niej męskie serce, a ciało pokryte jest bliznami

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

„Aby zgodzić się na oddanie narządów swojego dziecka, musisz najpierw je stracić…”. W Polsce transplantologia dziecięca niemal nie istnieje

Religa i Zembala znowu przy stole operacyjnym. Synowie poszli w ślady znanych ojców

Jak długo żyją Polacy? Różnica pomiędzy kobietami i mężczyznami jest znacząca

Jak długo żyją Polacy? Różnica pomiędzy kobietami i mężczyznami jest znacząca

nadciśnienie białego fartucha

Nadciśnienie białego fartucha to sygnał ostrzegawczy. Na czym polega i jak je rozpoznać?

Kinaza kreatynowa — definicja, działanie, wskazania do badania i dolegliwości

Kinaza kreatynowa – czym jest, działanie, wskazania do badania i dolegliwości

Siedzisz w bezruchu? Zacznij się wiercić!

Praca siedząca? Zacznij się wiercić! Wyjdzie ci to na zdrowie

6 nawyków, które szkodzą twojemu sercu

„Złamane serce” to nie tylko przenośnia! O schorzeniu, które przez lata nie było rozpoznawane, mówi kardiolog Robert Gil

Łańcuch przeżycia. Co to jest i jak go wykonać?

Od serca i dla serca: 6 pomysłów na walentynkowy prezent

Zdrowie trzeba sobie wychodzić

Idealny Dzień Matki – jak go spędzić?

Wino dla palacza

Jak dożyć stu lat?

Jak dożyć stu lat?

Po co rapować o migotaniu przedsionków?

Po co rapować o migotaniu przedsionków?

Kłopoty sercowe

Kłopoty sercowe

Romansidło – najzdrowszy wybór dla dwojga

Romansidło – najzdrowszy wybór dla dwojga

Agata Loewe

Agata Loewe: warto zadbać o poczucie bezpieczeństwa i nie mówić: 'no co ty, jesteś lesbijką?' [WIDEO]

Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Dwie kobiety w oknie

Akademiki UJ i UW będą dostępne także dla niezaszczepionych studentów

wykluczenie menstruacyjne

„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie

Kobieta z folią

Mama Chemik: czy tak samo jak szczepionek boicie się metali ciężkich, które mogą być nawet w kubku, z którego codziennie pijecie kawę?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?