Przejdź do treści

Karolina Wierzbińska poprowadzi panel „Ból tworzenia” na Script Fiesta 2024. Porozmawia o tym, jak napisać zdrowy scenariusz o chorobie

Festiwal Script Fiesta
Festiwal Script Fiesta odbędzie się w dniach 18-21 kwietnia 2024
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

W czwartek, 18 kwietnia rusza 12. edycja warszawskiego wydarzenia Script Fiesta. To jedyny w Polsce i jeden z największych w Europie festiwal filmowy poświęcony sztuce scenariopisarstwa. Przed nami cztery dni bezpłatnych projekcji filmowych, paneli dyskusyjnych i wykładów mistrzowskich z udziałem najznamienitszych nazwisk polskiego świata filmu i telewizji. Karolina Wierzbińska, redaktorka naczelna Hello Zdrowie, będzie w ramach tego wydarzenia prowadzić w niedzielę panel Proper Medical Writing „Ból tworzenia”.

Karolina Wierzbińska na Script Fiesta: Jak napisać zdrowy scenariusz filmu o chorobie?

Warszawskie wydarzenie Script Fiesta, poświęcone sztuce scenariuszowej i sztuce storytellingu, potrwa cztery dni. Podczas wydarzenia odbędą się warsztaty, panele dyskusyjne oraz spotkania z mistrzami kina. Zaproszeni goście będą rozmawiać m.in. o tym, jak pisać o aborcji, skąd wzięła się Pocahontas czy jak mówić o uchodźcach.

W niedzielę, 21 kwietnia odbędzie się panel Proper Medical Writing „Ból tworzenia”, który poprowadzi Karolina Wierzbińska, redaktorka naczelna Hello Zdrowie. Prowadząca ze swoimi gościniami porozmawia o tym, jak zobrazować stan choroby na ekranie bez popadania w skrajności.

Głównym pytaniem, które sobie postawimy w rozmowie, jest: jak napisać zdrowy scenariusz filmu o chorobie. Co zrobić, żeby z jednej strony przekazać, czym choroba jest, pozwolić się przyszłemu widzowi wczuć w sytuację filmowego bohatera, empatyzować z nim, a z drugiej nie popadać przy tym w skrajności. Będę pytać o to, czy żeby wiarygodnie pokazać stan choroby, trzeba ją przeżyć, czy pisanie scenariusza dla osoby chorującej może być formą terapii, i czy dzieło (w postaci scenariusza czy filmu) może być terapeutyzujące dla widzów – mówi Karolina Wierzbińska, redaktorka naczelna hellozdrowie.pl

Rozmówczyniami panelu Proper Medical Writing „Ból tworzenia” będą: Beata Dzianowicz („Strzępy”), Monika Sobień-Górska („Lęk”) i Maria Kołtowska-Häggström (dyr. med. Proper Medical Writing).

– Zapraszam w niedzielę do Kina Elektronik na swój panel oraz w imieniu organizatorów na cały festiwal Script Fiesta, który zaczyna się już dzisiaj – zachęca Karolina Wierzbińska, redaktorka naczelna Hello Zdrowie, prowadząca niedzielny panel Proper Medical Writing „Ból tworzenia”.

W dniach 18-21 kwietnia w stołecznym Kinie Elektronik uczestnicy wydarzenia będą mieli okazję zobaczyć pokazy filmów „Zielona granica”, „Filip” czy „Chleb i sól”. Ponadto przed większością paneli dyskusyjnych i spotkań z twórcami zaprezentowane zostaną także dwuminutówki przygotowane przez studentów Warszawskiej Szkoły Filmowej, która jest organizatorem Festiwalu.

W ramach wydarzenia odbędą się też dwa konkursy scenariuszowe: na najlepszy scenariusz polskiego filmu fabularnego, którego premiera miała miejsce w 2023 roku, oraz na koncepcję serialu. W konkursie na najlepszy scenariusz polskiego filmu zwycięzcę wybierze Kapituła w składzie: Olga Tokarczuk, Jerzy Skolimowski, Maciej Ślesicki, Małgorzata Szumowska, Paweł Maślona, Tomasz Habowski oraz Kaja Krawczyk-Wnuk.

Wstęp na projekcje filmowe, warsztaty i panele dyskusyjne jest całkowicie bezpłatny! 

Urszula Zając-Pałdyna - Hello Zdrowie

Program 12. edycji Festiwalu Filmowego Script Fiesta

18 kwietnia (czwartek) – 1 dzień festiwalu

  • Panel: Trudny temat: Czy trzeba odwagi, żeby pisać w Polsce o aborcji? Temat aborcji stał się w ostatnich latach jednym z najbardziej dyskutowanych w Polsce. Natalia Waloch, dziennikarka „Wysokich Obcasów” porozmawia z Katarzyną Sarnowską („Miało cie nie być”/producentka, scenarzystka), Marianną Zydek („Czwartek”/aktorka) oraz Olgą Bołądź („Alicja i żabka”/aktorka, scenarzystka, reżyserka).Panel poprzedzi pokaz filmów „Alicja i żabka” scen. i reż. Olga Bołądź oraz „Czwartek” scen. i reż. Bren Cukier.
  • Panel filmoterapii – Tekst, który leczy. Jak bezpiecznie przepracować własne doświadczenia w scenariuszu? Martyna Harland, psycholożka i dziennikarka „Zwierciadła” oraz TVP, będzie rozmawiać z Beatą Dzianowicz („Strzępy”/reżyserka, scenarzystka), Robertem Milczarkiem (psychoterapeuta) i Sylwią Wojtysiak (psychoterapeutka) o tym, jak podzielić się własnymi doświadczeniem z widzami i przenieść na ekran cząstkę własnego życia w bezpieczny sposób.

Pokaz filmu: „Pocahontas” scen. Philip LaZebnik, Susannah Grant, reż. Eric Goldberg, Mike Gabriel

Masterclass z Philipem LaZebnikiem: Jak powstały Pocahontas, Mulan i Shrek? Adriana Prodeus, krytyczka filmowa magazynu „Kino”, weźmie w ogień pytań Philipa LaZebnika, człowieka, który ukształtował wyobraźnię niejednej z osób za sprawą takich hitów, jak „Pocahontas”, „Mulan”, „Książę Egiptu” czy kultowy „Shrek”.

  • Panel – Kiedy aktor pisze, czyli co widzi aktor, czego nie widzi scenarzysta? Anna Serdiukow, krytyczka filmowa i dziennikarka magazynu „Zwierciadło” porozmawia z Leną Górą („Imago”/aktorka, scenarzystka), Gabrielą Muskałą („Błazny”/aktorka, scenarzystka, reżyserka) i  Marcinem Bortkiewiczem („Tonia”/aktor, reżyser, scenarzysta) o tym, czy doświadczenie w pracy aktorskiej otwiera oczy na to, czego nie widzą scenarzyści i scenarzystki?
  • Panel – Szef developmentu. Strażnik progu, mentor, czy sprzymierzeniec? Anna Bielak, szefowa developmentu Aurum Film, scenarzystka, była dyrektorka artystyczna Script Fiesty) porozmawia z Kają Jałochą (szefowa developmentu Shipsboy), Pauliną Józefiną Moczyńską (kierownik developmentu Film Produkcja, scenarzystka) oraz Karoliną Golubą (producentka Furia Film, konsultantka scenariuszowa).

Gala Otwarcia i pokaz filmuImago” scen. Lena Góra, Olga Chajdas, reż. Olga Chajdas. Po pokazie odbędzie się:

  • Panel – Jak z prawdziwej rodziny zrobić filmową? Maja Chitro, dziennikarka „Elle” i kulturoznawczyni, porozmawia z twórcami nagrodzonego Srebrnymi Lwami w Gdyni filmu „Imago”. Obraz opowiada o Eli „Malwinie” Wyczyńskiej, ikonie trójmiejskiej muzycznej sceny alternatywnej lat 80 i prywatnie mamie Leny Góry.

19 kwietnia (piątek) – drugi dzień festiwalu

Pokaz filmu „Moje stare” scen. Natasza Parzymies i Alicja Sokół, reż. Natasza Parzymies.

  • Panel Trudny temat: Kino wychodzi z szafy. Jak pisać o osobach LGBT+ bez stereotypów? O osobach LGBT+ jeszcze nigdy nie było w Polsce tak głośno. Nareszcie stały się widzialne dla społeczeństwa – także w scenariuszach. Gośćmi Piotra Grabarczyka, dziennikarza Wirtualnej Polski i aktywisty, będą Natasza Parzymies („Moje stare”/reżyserka, scenarzystka), Ilona Łepkowska („Na dobre i na zła”/scenarzystka, producentka, pisarka), Dawid Nickel („Komers”/reżyser, scenarzysta) oraz Angela Getler, konsultantka ds. transpłciowości i asystentka reżyserów w filmie „Kobieta z…”, pierwsza transpłciowa prezenterka w polskiej telewizji.
  • Panel KIPA – It’s a match! O dobrych praktykach współpracy scenarzysty z producentem. Relacje scenarzystów i producentów nie są łatwe. Ale wcale nie muszą być trudne! Joanna Tatko (producentka kreatywna, konsultantka scenariuszowa) porozmawia z Dorotą Schleiss (producentka, kierownik produkcji), Kingą Tasarek (kierownik produkcji) i Dawidem Torrore (reżyser, scenarzysta) o dobrych praktykach współpracy osób piszących i producentów.
  • Panel – Scenariusz gry to nie tylko litery! O opowieściach emergentnych, environmental storytellingu proceduralnym generowaniu scenariuszy, a także roli, jaką w kreowaniu narracji odgrywają programiści, animatorzy i graficy porozmawiają dziennikarz Mateusz Witczak, Marta Fijak (game designer), Maria Borys-Piątkowska (narrative designer) i Jędrzej Napięcek (scenarzysta, pisarz).
  • Panel TVN Warner Bros. Discovery – True Fiction – prawdziwe historie w filmie i serial. Historie wychodzące od rzeczywistości to w filmach i serialach ostatnich lat prawdziwy fenomen. Ola Salwa, dziennikarka „Polityki” i krytyczka filmowa porozmawia z Martą Grelą (dyrektorka działu fabularnego), Łukaszem Ponińskim (dyrektor domu produkcji fabularnych), Ewą Popiołek (szefowa działu literackiego) z TVN Warner Bros. Discovery i Ewą Czajkowską  (managerka ds. rozwoju lokalnej produkcji) z Warner Bros. Entertainment Polska.
  • Panel – Zamach na świętości. Jak zmierzyć się z legendą Znachora, Pana Kleksa, Kargula i Pawlaka? Pokazanie na nowo „starych” bohaterów to nie lada wyczyn. O wyzwaniach z tym związanych Karolinie Korwin-Piotrowskiej, dziennikarce i pisarce, opowiedzą Krzysztof Gureczny („Akademia Pana Kleksa”), Mariusz Kuczewski („Znachor”) i Andrzej Gołda („Sami swoi. Początek”).
  • Panel Audioteka – Jak napisać scenariusz audioserialu? Czym jest audioserial i czym się wyróżnia? Jak myśleć o dźwięku, pisząc scenariusz? Jak powstała superprodukcja „Narutowicz”? Gośćmi Beaty Kwiatkowskiej, dziennikarki radia „357”, będą: Marcin Napiórkowski (scenarzysta), Grzegorz Drojewski (reżyser), Katarzyna Szybińska (producentka, Audioteka).

Pokaz filmu „Filip” scen. Michał Kwieciński, Michał Matejkiewicz, reż. Michał Kwieciński (125′) oraz Q&A: Jak udało się przerwać klątwę adaptowania Tyrmanda? Michał Kwieciński na temat Tyrmanda i klątwy związanej z adaptowaniem pisarza opowie Łukaszowi Knapowi, dziennikarzowi i autorowi kanału YT „Kanapa Knapa”.

  • Panel – Scenariusz pisany piosenką. Jak dopowiadać akcję i postaci z pomocą utworów muzycznych? Ilustrowanie filmu muzyką nie zawsze zaczyna się po zdjęciach. Joanna Rawska, promotorką muzyki i artystów, porozmawia z Leną Górą (aktorka, scenarzystka), Wojtkiem Urbańskim (kompozytor, producent muzyczny) oraz Patrycją Bukowską (konsultantka muzyczna).

Noc teledysków. Najlepsze klipy ostatniego roku zaprezentuje Kasia Rodek, dziennikarka radia Kampus.

20 kwietnia (sobota) – trzeci dzień festiwalu

  • Panel Trudny temat: Zamach na historię. O Kościuszce, góralach i szlachcicach zdjętych z pomnika. Nowoczesne polskie kino historyczne w natarciu! Gośćmi Krzysztofa Kwiatkowskiego,  dziennikarza „Gazety Wyborczej” i krytyka filmowego, będą Jakub Rużyłło (scenarzysta „1670”), Łukasz M. Maciejewski (scenarzysta „Biała odwaga”), Michał A. Zieliński (scenarzysta „Kos”).
  • Panel – Jakich scenariuszy szuka dziś Aurum Film? Michał Walkiewicz, redaktor naczelny Filmwebu i krytyk filmowy, przepyta Anetę Hickinbotham, producentkę Aurum Film, jednej z najprężniej działających firm produkcyjnych w Polsce („Ostatnia Rodzina”, „Boże ciało”).

Pokaz filmu „Morderstwo w Catamount” scen. Krzysztof Zanussi, Julian More, Sheila More reż. Krzysztof Zanussi oraz masterclass z Krzysztofem Zanussim: Zanussi w Hollywood. O swojej amerykańskiej przygodzie reżyser opowie Łukaszowi Maciejewskiemu, filmoznawcy, krytykowi filmowemu i teatralnemu.

Warsztat otwarty – Targowisko Twórczości Macieja Ślesickiego. Otwarte konsultacje scenariuszowe na scenie kina Elektronik. Jest to niepowtarzalna okazja, aby skonfrontować swój pomysł z dwukrotnie nominowanym do Oscara® producentem, scenarzystą, reżyserem oraz Kanclerzem Warszawskiej Szkoły Filmowej, Maciejem Ślesickim.

  • Panel ZAPA – AI w kinie. Czy da się uczynić z niej pozytywnego bohatera? Sztuczna inteligencja – szansa dla branży czy jej koszmar? Marcin Radomski, krytyk filmowy i dziennikarz „Onet”, porozmawia z Michałem A. Zielińskim („Kos”/scenarzysta), Maciejem Barczewskim („Supersiostry”/reżyser, scenarzysta) i Moniką Chmielewską, ekspertką prawa autorskiego oraz radcą prawnym.

Pokaz filmu „Zielona granica” scen. Agnieszka Holland, Gabriela Łazarkiewicz-Sieczko, Maciej Pisuk, reż. Agnieszka Holland i Q&A: Jak napisać scenariusz będący reakcją na wydarzenia polityczne? Dziennikarz Andrzej Rossa porozmawia ze współscenarzystami najgłośniejszego polskiego filmu ostatnich lat – Gabrielą Łazarkiewicz-Sieczko i Maciejem Pisukiem.

21 kwietnia (niedziela) – czwarty dzień festiwalu

Pokaz filmów krótkometrażowych „Shujayya” scen. i reż. Mohammed Almughanni oraz „Do raju” scen. Marta Szymanek, Piotr Szymanek, reż. Marta Szymanek

  • Panel Trudny temat: Ludzkie historie, a nie paliwo dla polityków. Jak pisać o uchodźcach? Anita Piotrowska, krytyczka filmowa „Tygodnika Powszechnego”, zaprosi do rozmowy Gabrielę Łazarkiewicz-Sieczko (scenarzystka), Martę Szymanek (psycholożka, scenarzystka, reżyserka), Tadeusza Łysiaka (reżyser, scenarzysta) oraz Mohammeda Almughanni (reżyser, scenarzysta).
  • Panel – Proper Medical Writing: Ból tworzenia: Jak napisać zdrowy scenariusz o chorobie? Jak zobrazować stan choroby na ekranie bez popadania w skrajności opowiedzą Karolinie Wierzbińskiej, aktywistce i redaktor naczelnej „hellozdrowie.pl”, Beata Dzianowicz („Strzępy”), Monika Sobień-Górska („Lęk”) i Maria Kołtowska-Häggström (dyr. med. Proper Medical Writing).
  • Panel – Jarocka, Osiecka, Jędrusik. Jak znaleźć klucz do biografii legendarnych artystek? Czy to w ogóle możliwe, żeby napisać scenariusz o osobie, którą znają wszyscy? O wielkiej gwieździe, o której każdy ma swoje wyobrażenie? Polscy scenarzyści i scenarzystki pokazują, że można! Na panelu prowadzonym przez Agatę Passent o swoich doświadczeniach w tej materii opowiedzą Piotr Domalewski, autorka scenariusza o Kalinie Jędrusik – Katarzyna Klimkiewicz („Bo we mnie jest seks”), autor scenariusza o Agnieszce Osieckiej – Maciej Karpiński („Osiecka”).
  • Panel – Czeski humor, polski film. Jak uczą pisać na słynnej FAMU? O tym, czym różni się czeskiej podejście do tekstu od polskiego, opowiedzą Piotrowi Czerkawskiemu Kinga Dębska („Moje córki krowy”), Tomasz Wiński („Granice miłości”) i Piotr Jasiński („One F*cking Wish”).
  • Panel – Respect Energy: W trosce o gatunek… ludzki. Jak kino gatunkowe reaguje na katastrofę klimatyczną? Katastrofa klimatyczna to jeden z ulubionych motywów kina sci-fi i jednocześnie jeden z najbardziej palących problemów współczesności. Dawid Muszyński, redaktor naczelny „naEkranie.pl”, porozmawia z Piotrem Biedroniem (reżyser, scenarzysta), Michałem Krzywickim (reżyser, scenarzysta, aktor) oraz Tomaszem Kolankiewiczem (filmoznawca, historyk filmu).

Pokaz filmu „Chleb i sól” scen. i reż. Damian Kocur oraz Q&A: Scenariusz czy reagowanie na to, co dzieje się na planie? Tymoteusz Wójcik, dziennikarz MoviesRoom.pl porozmawia z Damianem Kocurem.

Gala Zamknięcia i rozdania nagród. Podczas wieczoru poznamy zwycięzcę konkursu na najlepszy zrealizowany scenariusz, który otrzyma nagrodę w wysokości 50 tys. zł – jest to najwyższa nagroda scenariuszowa w Polsce oraz laureata konkursu na koncept serialu. Zwycięzca będzie mógł cieszyć się nagrodą w wysokości 20 tys. zł. Swoją nagrodę w wysokości 10 tys. zł na najlepszy koncept scenariusza audio wręczy także Audioteka będąca partnerem Script Fiesty.

Plakat 12. edycji Festiwalu Script Fiesta

12. edycja Festiwalu Filmowego Script Fiesta / Fot. Materiały prasowe

Więcej informacji na temat festiwalu Script Fiesta można znaleźć na stronie: scriptfiesta.pl

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: