Przejdź do treści

Sportowiec z zasadami

Sportowiec z zasadami
Sportowiec z zasadami/ Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zendaya
Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”
Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?
Siatkarka
Katarzyna Skorupa o dyskryminacji kobiet w sporcie: Jesteśmy 'ładnym’ dodatkiem
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. "Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego"
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. „Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego”
Mężczyzna stoi przed lustrem
„Czy kiedykolwiek nazwałeś dziewczynę 'laską’? Albo zagwizdałeś na nią, gdy szła ulicą?”. Kampania „Nie bądź tym facetem” pokazuje, że seksistowskie żarty to nie podryw a przemoc!

Niemal każdy kieruje się w życiu pewnymi zasadami. Słusznymi według własnych standardów, ale jednak zasadami. Służą one do odróżniania dobra od zła, podejmowania ważnych decyzji, stawiania sobie priorytetów oraz życiowych celów. Czy masz także swoje zasady treningowe?

Podczas wieloletniej pracy w klubach fitness spotkałem na swojej drodze ludzi z różnym podejściem do treningu. Zawsze jednak – prędzej czy później – przychodzi pora na „męską” rozmowę dotyczącą zamierzonych celów i środków, by je osiągnąć. Najważniejszą kwestią są wówczas „żelazne zasady” i cierpliwość. Jeśli ćwiczysz rekreacyjnie, możesz mieć to w nosie. Jeśli jednak ćwiczysz, bo chcesz być w czymś dobry, chcesz schudnąć, wyglądać lepiej, szybciej biegać itd., musisz mieć plan. Każdy sportowiec z prawdziwego zdarzenia taki plan ma. Poza tym plan powinien być dostosowany indywidualnie do danej osoby, uwzględniać zapotrzebowania, słabości, budowę anatomiczną ciała, sprawy ważne i ważniejsze oraz podejście emocjonalne.

Zmierzam do tego, że często brakującym ogniwem w schemacie treningowym jest zrozumienie fundamentalnych zasad, takich jak:

-planowanie treningów w dłuższej perspektywnie czasowej,
-optymalne zwiększanie poziomu trudności ćwiczeń,
-zdobywanie wiedzy dotyczącej tego, do jakiego poziomu intensywności dochodzić podczas wykonywania ciężkiej pracy,
świadomość momentu, w którym warto odpuścić i zrobić przysłowiowego „rest’a”.

Sprawa jest trudniejsza, niż się wydaje, bo wszystkiego nie da się zapisać w planie treningowym. Przed rozpoczęciem długofalowej pracy nigdy do końca nie wiadomo, jak organizm zareaguje na dane bodźce treningowe. Prawdziwą sztuką jest za to obserwowanie, a potem umiejętne wyciąganie wniosków.

Cierpliwości!

„Trenuję już miesiąc i nie widzę efektów”. Takie zdanie słyszę i czytam w mailach niemal każdego dnia. XXI wiek przyzwyczaił ludzi do tego, że dziś niemal wszystko można dostać od ręki. Dlaczego więc natychmiast nie zmienia się ciało? Dlatego, że ludzki organizm, mimo że również ewoluuje, wciąż pozostaje w zgodzie z naturą i pewnymi niezmiennymi zasadami. A te raczej się nie śpieszą. Chcesz zmian? Pracuj cierpliwie i trzymaj się zasad!

To zrobię klatkę…

Takie widoki spotykam w klubach fitness bez przerwy. Przykładowy Kowalski przychodzi na trening po dłuższej przerwie (nie wspominam o tych, którzy wpadają na siłownię po raz pierwszy). Co robi? Krążenia ramion w przód, w tył, krążenia bioder i… biegusiem do wyciskania na ławkę prostą. No cóż… Takie podejście może doprowadzić najwyżej do wizyty u ortopedy. Każdy trening powinien rozpoczynać się od dokładnej rozgrzewki, bo zimny mięsień jest bardziej podatny na kontuzje. Rozgrzany, staje się elastyczny i giętki. Dlatego każdy poważny sportowiec wykonuje solidną rozgrzewkę przed swoim treningiem. Dopiero później jest trening. Konkretny!

Nie szarżuj z obciążeniem

Planując trening, należy pamiętać o odpowiednim doborze obciążenia oraz intensywności treningu. Na początku powoli. Trenując na maksymalnych obciążeniach i do tego z dużą częstotliwością treningową, można uzyskać dobre rezultaty, ale na krótko. Po kilku miesiącach organizm się buntuje, a wynik stoi w miejscu. Dlatego lepiej zacząć od niższych obrotów, licząc na nieco wolniejszy, ale systematyczny progres.

Odpoczynek między seriami

Jest zależny od przyjętego celu. Jeżeli chce się poprawić kondycję, odpoczynek trwa krócej (np. 30-45 sekund). Jeżeli komuś zależy na sile lub budowaniu masy mięśniowej, przerwa powinna wydłużyć się na tyle, aby móc dać z siebie 100% w kolejnych seriach. Przyjmuje się, że czas ten wynosi ok. 1-3 minuty.

Notatki treningowe

Zapamiętanie odbytych treningów oraz wykorzystanego obciążenia po jakimś czasie może okazać się niemożliwe. Dlatego warto pomyśleć o dokładnym zapisywaniu swoich sesji treningowych. Dzięki takim notatkom można dokładnie analizować wybraną metodę treningową i sprawdzać jej skuteczność (oraz ewentualnie wprowadzać korekty). Ponadto cały czas precyzyjnie monitoruje się postępy, co pozwala wyznaczać nowe cele treningowe.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska: To mit, że przy SIBO nie można jeść węglowodanów. Jem je do każdego posiłku

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska o cheerleadingu: walczyłyśmy ze stereotypem, że to tylko machanie pomponami [WIDEO]

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność