Przejdź do treści

Sportowiec z zasadami

Sportowiec z zasadami
Sportowiec z zasadami/ Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta z deską jedzenia
Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?

Niemal każdy kieruje się w życiu pewnymi zasadami. Słusznymi według własnych standardów, ale jednak zasadami. Służą one do odróżniania dobra od zła, podejmowania ważnych decyzji, stawiania sobie priorytetów oraz życiowych celów. Czy masz także swoje zasady treningowe?

Podczas wieloletniej pracy w klubach fitness spotkałem na swojej drodze ludzi z różnym podejściem do treningu. Zawsze jednak – prędzej czy później – przychodzi pora na „męską” rozmowę dotyczącą zamierzonych celów i środków, by je osiągnąć. Najważniejszą kwestią są wówczas „żelazne zasady” i cierpliwość. Jeśli ćwiczysz rekreacyjnie, możesz mieć to w nosie. Jeśli jednak ćwiczysz, bo chcesz być w czymś dobry, chcesz schudnąć, wyglądać lepiej, szybciej biegać itd., musisz mieć plan. Każdy sportowiec z prawdziwego zdarzenia taki plan ma. Poza tym plan powinien być dostosowany indywidualnie do danej osoby, uwzględniać zapotrzebowania, słabości, budowę anatomiczną ciała, sprawy ważne i ważniejsze oraz podejście emocjonalne.

Zmierzam do tego, że często brakującym ogniwem w schemacie treningowym jest zrozumienie fundamentalnych zasad, takich jak:

-planowanie treningów w dłuższej perspektywnie czasowej,
-optymalne zwiększanie poziomu trudności ćwiczeń,
-zdobywanie wiedzy dotyczącej tego, do jakiego poziomu intensywności dochodzić podczas wykonywania ciężkiej pracy,
świadomość momentu, w którym warto odpuścić i zrobić przysłowiowego „rest’a”.

Sprawa jest trudniejsza, niż się wydaje, bo wszystkiego nie da się zapisać w planie treningowym. Przed rozpoczęciem długofalowej pracy nigdy do końca nie wiadomo, jak organizm zareaguje na dane bodźce treningowe. Prawdziwą sztuką jest za to obserwowanie, a potem umiejętne wyciąganie wniosków.

Cierpliwości!

„Trenuję już miesiąc i nie widzę efektów”. Takie zdanie słyszę i czytam w mailach niemal każdego dnia. XXI wiek przyzwyczaił ludzi do tego, że dziś niemal wszystko można dostać od ręki. Dlaczego więc natychmiast nie zmienia się ciało? Dlatego, że ludzki organizm, mimo że również ewoluuje, wciąż pozostaje w zgodzie z naturą i pewnymi niezmiennymi zasadami. A te raczej się nie śpieszą. Chcesz zmian? Pracuj cierpliwie i trzymaj się zasad!

To zrobię klatkę…

Takie widoki spotykam w klubach fitness bez przerwy. Przykładowy Kowalski przychodzi na trening po dłuższej przerwie (nie wspominam o tych, którzy wpadają na siłownię po raz pierwszy). Co robi? Krążenia ramion w przód, w tył, krążenia bioder i… biegusiem do wyciskania na ławkę prostą. No cóż… Takie podejście może doprowadzić najwyżej do wizyty u ortopedy. Każdy trening powinien rozpoczynać się od dokładnej rozgrzewki, bo zimny mięsień jest bardziej podatny na kontuzje. Rozgrzany, staje się elastyczny i giętki. Dlatego każdy poważny sportowiec wykonuje solidną rozgrzewkę przed swoim treningiem. Dopiero później jest trening. Konkretny!

Nie szarżuj z obciążeniem

Planując trening, należy pamiętać o odpowiednim doborze obciążenia oraz intensywności treningu. Na początku powoli. Trenując na maksymalnych obciążeniach i do tego z dużą częstotliwością treningową, można uzyskać dobre rezultaty, ale na krótko. Po kilku miesiącach organizm się buntuje, a wynik stoi w miejscu. Dlatego lepiej zacząć od niższych obrotów, licząc na nieco wolniejszy, ale systematyczny progres.

Odpoczynek między seriami

Jest zależny od przyjętego celu. Jeżeli chce się poprawić kondycję, odpoczynek trwa krócej (np. 30-45 sekund). Jeżeli komuś zależy na sile lub budowaniu masy mięśniowej, przerwa powinna wydłużyć się na tyle, aby móc dać z siebie 100% w kolejnych seriach. Przyjmuje się, że czas ten wynosi ok. 1-3 minuty.

Notatki treningowe

Zapamiętanie odbytych treningów oraz wykorzystanego obciążenia po jakimś czasie może okazać się niemożliwe. Dlatego warto pomyśleć o dokładnym zapisywaniu swoich sesji treningowych. Dzięki takim notatkom można dokładnie analizować wybraną metodę treningową i sprawdzać jej skuteczność (oraz ewentualnie wprowadzać korekty). Ponadto cały czas precyzyjnie monitoruje się postępy, co pozwala wyznaczać nowe cele treningowe.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

skakanka

Chemiczna skakanka. Raport: nawet 25 proc. przyrządów sportowych może zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży