Przejdź do treści

Postaw mocne fundamenty

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 
Coming out w wieku 95 lat? To możliwe! Maybelle Blair, zawodniczka kobiecej ligi bejsbola, wychodzi z szafy
Dramat polskich szpitali. „Powinny być jedynie tłem do horrorów” – komentuje Siostra Bożenna i pokazuje zdjęcia
Sean Bean kwestionuje pracę koordynatorów intymności. „Doświadczenie bardzo hamujące”
Na świecie żyje więcej emerytów niż dzieci. To pierwszy taki przypadek w historii

Sportowiec bez kontuzji to jak żołnierz bez karabinu. Tak mówią i jest w tym trochę racji. Każdy, kto systematycznie trenuje, raz na jakiś czas skarży się na różnego rodzaju przeciążenia, bóle stawowe, mięśniowe lub ograniczenia w zakresie ruchu. Winowajcą jest najczęściej brak sportowego fundamentu.

Kiedy chcesz nauczyć się dobrze obcego języka, idziesz na kurs. Czemu więc, kiedy planujesz przebiec pierwszy półmaraton, po prostu idziesz biegać, zamiast nauczyć się najpierw techniki? To pytanie pozostanie najpewniej bez odpowiedzi. Czym w sporcie są fundamenty? Filarami jest stabilizacja oraz mobilność.

Stabilizacja to zdolność do kontrolowania mięśni i stawu podczas ruchu. Mobilność to zdolność układu do bezbolesnego ruchu w każdym zakresie. Jeśli omijamy te podstawy, skupiając się na pobijaniu własnych rekordów, urazy będą się pojawiać.

Możesz to tłumaczyć tym, że taka jest kolej rzeczy – trenuję, więc ma prawo boleć. Nie zgadzamy się z tym! Można intensywnie trenować i oddalać od siebie ryzyko występowania kontuzji. Wystarczy wrócić do tego, co najważniejsze. Nie ma jednego „złotego treningowego środka”, który zwiększy mobilność, poprawi stabilizację i elastyczność mięśni oraz wzmocni cały fundament. Jeżeli chcesz cieszyć się sprawnością i trenować bez kontuzji, to właśnie połączenie takich elementów jak mobilizacja, gibkość, masaż sportowy okażą się podstawą każdego treningu.

Bóle w odcinku lędźwiowym, problemy z kolanami czy biodrami, zbytnio napięty odcinek szyjny kręgosłupa, ogólne spięcie ciała – to najczęstsze dolegliwości nie tylko u osoby aktywnej, ale także u osób, które całe dnie spędzają przy biurku lub w samochodzie. Słyszysz – „musisz się więcej rozciągać”. I częściowo jest to prawda. Stretching to jednak za mało. Musisz wiedzieć, że samo rozciąganie nie jest lekarstwem na tego typu problemy, ponieważ wpływa głównie na mięśnie. W niewielki sposób poprawia zdolności motoryczne i prawidłowe ułożenie stawów.
To, co faktycznie się sprawdza, to ćwiczenie mobilności, czyli kompleksowe podejście do całego ciała oraz rozluźnienie tkanek miękkich poprzez rolowanie czy masaż sportowy.

Chcesz poprawić swój przysiad? Nie skupiaj się na rozciąganiu mięśnia prostego uda. Postaw na ćwiczenia mobilizujące staw biodrowy. Każdego dnia pracuj nad prawidłową postawą ciała po to, aby wykorzystywać ją w ruchu, dzięki czemu oddalisz ryzyko kontuzji.

Kiedy popracujecie sumiennie nad mobilnością, okaże się, że większość dolegliwości bólowych minie.

Czytajcie więcej:

Przepis na zdrowe biodra
Zadbaj o swoją mobilność

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czy wiosna szkodzi zdrowiu? Sprawdź, jakie dolegliwości mogą się wraz z nią pojawić, i jak sobie z nimi poradzić

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Ból kolan

Ból kolan – ćwiczenia, które wzmocnią bolące kolana

Maja Bohosiewicz krytykuje tekst utworu piosenkarza popularnego wśród nastolatków. "Piosenka, która jawnie poniża kobiety"

Maja Bohosiewicz krytykuje tekst popularnego wśród nastolatków utworu. „Piosenka, która jawnie poniża kobiety”

"Tam na dole", "muszelka", "siusia". Badanie pokazało, jak Polki nazywają swoje narządy płciowe

„Tam na dole”, „muszelka”, „siusia”. Badanie pokazało, jak Polki nazywają swoje narządy płciowe

Ciężko ci okiełznać swoją zazdrość? Milena Wojnarowska podpowiada, jak sobie z nią poradzić

Ciężko ci okiełznać swoją zazdrość? Milena Wojnarowska podpowiada, jak sobie z nią poradzić

Dyskoteka

„Panuje ogólna panika”. W Hiszpanii coraz więcej kobiet doświadcza tajemniczych ukłuć w klubach

Kobiety w Iranie rozmawiają ze sobą

W Iranie zakazano kobietom udziału w reklamach. Powodem oburzenie mężczyzn promocją lodów na patyku

Bogusław Linda

Paulina Młynarska wprost o słowach Bogusława Lindy: „Rzygnąłeś pan gadką z lat 90.”

Prawo głosu kobiet / unsplash

„Ściska mnie w gardle”, „Boję się powiedzieć, że mnie boli”. O prawo głosu w sprawach własnego ciała wciąż toczy się walka

Joanna Jedrusik

Joanna Jędrusik: „Tinder zapełnia jakąś pustkę, a jednocześnie inne pustki tworzy”

Jacek Jelonek i Michael Danilczuk /fot. Polsat

„Para jednopłciowa w polskim 'Tańcu z gwiazdami’? I spoko”. Martyna F. Zachorska o tym, że żadna to rewolucja

Proste sposoby na poprawę kondycji – ćwiczenia tlenowe i siłowe

„Mężczyzna to nie jest ktoś, kto z definicji chce i umie inicjować seks. To może rodzić nieporozumienia w związku” – psycholożka o stereotypach związanych z męskością

istockphoto.com

Jak mają się twoje biodra, gdy masz 20, 30, 40… lat?

Najpierw trening, a później… procenty. Czy to na pewno dobry pomysł?

Jak Zakopane stało się polskim Davos i centrum leczenia gruźlicy, oferując kuracje żentycą, olejami i powietrzem

Zakochajcie się w ćwiczeniach – prosty trening dla par w domu

Pierwsza gra komputerowa na receptę. Ma pomóc dzieciom z ADHD / istock

Pierwsza gra komputerowa na receptę. Ma pomóc dzieciom z ADHD

Selena Gomez / gettyimages

Selena Gomez promuje ciałopozytywność. „Nie będę niczego wciągać. Normalne brzuchy wracają do mody”

Mikołaj Golachowski: W ekologii nie chodzi o ratowanie planety

Dlaczego lekarze są niemili? / istock

„Dlaczego jestem dupkiem?”. Lekarz Michał Głuszek wyjaśnia, dlaczego bywa niemiły dla swoich pacjentów

W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

„Żeby pojawiło się wypalenie, wcześniej musiał wybuchnąć pożar. Wypalenie, depresja i zmęczenie to nie synonimy” – mówi Paulina Koszut

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×