Przejdź do treści

Zmęcz się – pożyjesz dłużej

Zmęcz się – pożyjesz dłużej
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Matka z córką rzucają confetti
Nie namawiaj córki do bycia bardziej śmiałą. „Próba zmieniania temperamentu na siłę może być szkodliwa”
męska grypa
„Męska grypa” to nie wymysł. Winny jest prawdopodobnie testosteron
szczepienie przeciw koronawirusowi
Coraz więcej Polaków chce się zaszczepić przeciwko COVID-19 – wskazuje najnowszy sondaż
Mikołaj Foks
Jak wychować pewne siebie dziewczynki? Radzi Mikołaj Foks [WIDEO]
8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy
8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy

A tak – ci, którzy regularnie się męczą, czytaj: uprawiają aktywność fizyczną, naprawdę dłużej żyją. Rower, aerobik, szybki spacer. Wszystko jedno, byle było męcząco. I niekoniecznie wyczynowo, ale regularnie. Setki nie dożywa się ot tak!

Żyj długo i szczęśliwie. Chętnie, tylko jak? Metod na przedłużenie życia i formy jest sporo. Niektóre banalnie wręcz proste!

Rowerem po zadyszkę

Zacząć można od przesiadki na rower. Na Uniwersytecie Valencii zespół fizjologów wpadł ostatnio na pomysł, by sprawdzić, jak na zdrowie wpływa wyczynowe kolarstwo. Na cel wzięto uczestników Tour de France z okresu pomiędzy 1930 i 1964 rokiem. Ustalono, zupełnie na przekór stereotypom, że wyczynowa jazda na rowerze wydłuża życie. I to nie byle jak, bo aż o osiem lat. Jednak wcale nie trzeba być kolarzem wyczynowym. Już sama jazda do pracy może dołożyć nam ponad pięć lat życia. Pod warunkiem że jeździmy szybko, czyli tak, żeby się zmęczyć i dostać zadyszki.

Tak przynajmniej wynika z badań prowadzonych w Kopenhadze (bo gdzie jak nie tam badać rowerzystów?). Podczas 20-letniego projektu, który nazwano Kopenhaskim Badaniem Serca, przez 20 lat sprawdzano, jak różne odmiany aktywności fizycznej wpływają na zdrowie 20 tys. mieszkańców duńskiej stolicy. Uczestniczyło w nich 20 tys. ludzi w wieku od 20 do – poważnie! – 100 lat. Do analizy rowerowej zakwalifikowano ponad 5 tys. zdrowych rowerzystów, a najstarszy miał lat… 90. Okazało się, że mężczyźni na rowerach, którzy regularnie „jeździli szybko”, żyli o ponad pięć lat dłużej od tych, którzy poruszali się spacerowo i rzadziej (dla jeżdżących „przeciętnie” było to 2,9 roku więcej). U kobiet wynik wyniósł odpowiednio „plus” 3,9 i 2,2. Ale policzono nie tylko to. „Szybcy” rowerzyści o 50 proc. zmniejszali u siebie ryzyko przedwczesnej śmierci z powodu zawału, wylewu itd… Przy czym gdy chodzi o sam zawał, to było to aż 82 proc.

Zmęczeni żyją dłużej. I lepiej!

Zmęcz się – pożyjesz dłużej

Jedyne ryzyko, które wzrastało to to, że wpadnie się pod auto (uważać!). Przynajmniej u nas, bo w Kopenhadze są rowerzyści mają do dyspozycji specjalne rowerostrady. Zalecenie, które z tego wszystkiego wyciągnięto, jest takie, że żeby żyć dłużej, trzeba nie tylko unikać samochodów (prowadzenia i wpadania pod nie), ale też raz dziennie przez przynajmniej 30 minut solidnie się zmęczyć. Wszak nie o rower, lecz o zadyszkę się tutaj rozchodzi. Kiedy podobną analizą (też w Kopenhadze) objęto biegaczy, okazało się, że ludzie uprawiający jogging żyją o mniej więcej sześć lat dłużej. Podobny efekt – to już Tajwan – ma też aerobik, a na Harvardzie (raportowano w „New England Journal of Medicine” w 1986 roku) policzono nawet, jak bardzo potrzebujemy się zmęczyć. Najlepiej ma być wtedy, kiedy tygodniowo udaje nam się spalić 3,5 tys. kcal na ćwiczeniach. Nie mniej i nie więcej i nie na raz, tylko codziennie po trochu.

A to jeszcze nie wszystko, bo emerytura może być nie tylko dłuższa, ale też życie na niej lepsze. Wszystko dlatego, że ćwiczenie wcześniej pozwala zachować lepszą intelektualną formę później. Kiedy w Mayo Clinic zebrano i przeanalizowano 130 różnych badań tej zależności, to ciężko było wymienić wszystkie zalety. Najważniejsze to mniejsze ryzyko pojawienia się demencji oraz osłabienia zdolności intelektualnych i lepsza pamięć. Wskazano nawet, dlaczego tak się dzieje. Otóż wysiłek fizyczny – jakikolwiek – hamuje zanik istoty szarej mózgu, pozwala zachować zdolność mózgu do tworzenia nowych sieci neuronowych oraz zwiększa objętość hipokampu. I jak tu nie podjąć wyzwania i nie spróbować zrobić ZUS-owi na złość?

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Najstarsza kobieta w Polsce

Najstarsza Polka obchodzi urodziny! Tekla Juniewicz z Gliwic kończy 114 lat

Zmarł Antoni Cholewa-Huczyński. Najstarszy polski youtuber miał 98 lat

Zmarł Antoni Cholewa-Huczyński. Najstarszy polski youtuber miał 98 lat

W średnim wieku, czyli jakim?

„Na swoją starość pracujemy przez całe życie, zaczynamy już w życiu płodowym” – mówi dr Katarzyna Cyranka, psycholog kliniczny i psychoterapeutka

Monika Płatek

Monika Płatek: od wielu lat jestem stara i bardzo mi z tym dobrze

Starzejące się ciało na zdjęciach. Tak będziemy kiedyś wyglądać

Tajemnica długowieczności

Tajemnica długowieczności

Kura przyjacielem człowieka

Kura przyjacielem człowieka

„Nie ma czegoś takiego jak orientacja (seksualna)”. Wypowiedź Kai Godek Biologiczną Bzdurą 2020 roku

pranie, spodnie

„Daj to swojej kobiecie”. Napis na metce męskich spodni wywołał oburzenie we Włoszech

Kobieta i mężczyzna leżą w łózku. Widać jedynie ich stopy

Konstruktywna awantura to nie oksymoron, czyli dlaczego czasem warto się porządnie pokłócić z partnerem

Dziewczynka ogląda pająka

Eksperci przyznają: ilu ludzi, tyle fobii. Skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

Dzieci się bawią

„On jest młodszy, musisz mu ustąpić”. Czy na pewno? Wyjaśnia psycholożka Ewa Sękowska-Molga

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Posłanka Marcelina Zawisza karmiła piersią podczas posiedzenia Komisji Zdrowia w Sejmie. „Te czasy, gdy kobiety ukrywały, że karmią piersią, już minęły” – mówi

Deficyt przyrody – choroba cywilizacyjna naszych dzieci

szczęśliwa para na łące

Uwolnij pozytywne emocje. Autentyczność to odważny krok, który może odmienić życie

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Badania genetyczne – co powinnaś o nich wiedzieć?

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Ręka

Twoje ręce mają moc! Od ciebie zależy, jaki zrobisz z nich pożytek. Kampania „Twoje ręce, twój wybór”

Kobieta ze szczepionką

Szczepienia dla wybranych. Co wiemy o sprawie zaszczepionych poza kolejnością ludzi kultury?

W jakim czasie trzeba zużyć kosmetyk, zanim stanie się siedliskiem bakterii?

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm