Przejdź do treści

Zieleń – dobro luksusowe

Zieleń - dobro luksusowe
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Paulina Młynarska
Paulina Młynarska: gdy tylko przejdę rekonwalescencję, kupię sobie jakiś piękny nowy biustonosz, sukienkę, rzucę grzywą i będę dumnie paradować z moimi implantami po ulicach
„Krew nas zalewa!”. Największe organizacje walczące z wykluczeniem menstruacyjnym jednoczą siły
Zmiana definicji gwałtu. „Kobiety potrzebują tej ustawy bardziej niż kwiatka na Dzień Kobiet”
Meghan Markle w wywiadzie z Oprah: „Nie chciałam już dłużej żyć”
Kane Tanaka / gerontology.wikia.org
118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim

Jak odróżnić bogate dzielnice lub miasta od biednych? Po ilości zieleni. Im biedniejsza okolica, tym mniej drzew.

Widać to nawet z kosmosu. Eksperci od analizy zdjęć satelitarnych przyjrzeli się ostatnio dokładniej ponad dwustu mniejszym miastom lub też dzielnicom dużych aglomeracji w Europie i Ameryce Północnej, a następnie porównali dwie rzeczy – status materialny i pozycję zawodową mieszkańców oraz wskaźnik wegetacji pozwalający określić stan i kondycję roślinności w wybranych do analizy rejonach. Taki wskaźnik wylicza się na podstawie pomiarów wykonanych przez sondy krążące wokół Ziemi.

Badacze ustalili, że im zamożniejsza dzielnica, tym równocześnie bardziej zielona. Wyliczyli nawet ilościową zależność. Według nich jednoprocentowemu wzrostowi dochodów ludności towarzyszy wzrost powierzchni terenów zielonych o 1,76 proc. Korelacja jest zatem bardzo wyraźna. – Załóżmy, że mamy dwa miasta. W jednym dochody ludności są dwa razy większe niż w drugim. Z naszych badań wynika, że w tym pierwszym powierzchnia terenów zielonych jest średnio niemal trzy razy większa niż w drugim – mówi geograf Pengyu Zhu z Uniwersytetu Południowej Kalifornii w Los Angeles.

Skąd ta olbrzymia różnica? – Cóż, bogatsze miasta po prostu stać na zieleń, jest jej dużo zarówno w miejscach publicznych, jak i prywatnych. Pielęgnuje się ją, drzewa i krzewy są w dobrej kondycji – mówi naukowiec. To ostatnie także widać z kosmosu. Współczesne satelity teledetekcyjne (czyli te wpatrzone w planetę) potrafią zmierzyć intensywność i określić ilość biomasy wytworzonej przez rośliny. Na tej podstawie łatwo ustalić, czy są one zdrowe i dorodne.

Co ciekawe i niepokojące zarazem, autorzy badań twierdzą, że krzywa pokazująca, jak wzrasta powierzchnia terenów zielnych w zależności od wzrostu dochodów mieszkańców przypomina znaną z ekonomii krzywą popytu dla dóbr luksusowych. Zieleń, jak z tego wynika, jest traktowana jak luksus, coś niekoniecznie niezbędnego do przeżycia, za to uprzyjemniającego egzystencję. Coś, na co stać tylko ludzi, a w tym przypadku – miasta i dzielnice – o wyższym dochodzie.

– To źle. Zieleń powinna być traktowana jak dobro podstawowe, od którego zależy zdrowie i jakość życia mieszkańców. Wiele badań dowiodło jej znaczenia. Chroni przed upałem, tłumi hałas, oczyszcza powietrze, działa korzystnie na psychikę, zmniejsza ryzyko wielu dolegliwości. Niestety, gdy przychodzi do planowania przestrzeni miejskiej, wciąż myśli się o niej na szarym końcu – mówi Zhu. Przyznaje on, że pozytywnych przykładów sadzenia tysięcy drzew w miastach nie brakuje. Paradoks – jak podkreśla – polega na tym, że ta nowa zieleń pojawia się zwykle w bogatszych rejonach miast, a tymczasem to te biedniejsze, bardziej zaniedbane, potrzebują jej najbardziej, ponieważ ich mieszkańcy nie mają prywatnych ogrodów, nie wyjeżdżają za miasto. W efekcie częściej oddychają powietrzem pełnym zanieczyszczeń i z tego powodu częściej chorują.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Deficyt przyrody – choroba cywilizacyjna naszych dzieci

Marta Jermaczek-Sitak: Żyjemy w coraz większym stresie, chaosie, lęku i próbujemy sobie z nim poradzić, „porządkując” przyrodę

Las w 3D łagodzi stres? Dobra alternatywa na trudny czas kwarantanny?

Las w 3D łagodzi stres? Dobra alternatywa na trudny czas kwarantanny?

kobieta na siedząca na pniu drzewa

Zespół deficytu natury. O tym, jak nasze ciało i dusza chorują z powodu odcięcia od przyrody

Biegówki na Młocinach.

Biegówki na Młocinach. Jak dobrze wykorzystać sezon na biegówki?

Natura antydepresyjna

Natura antydepresyjna

Drzewa cenne jak zarobki

Drzewa cenne jak zarobki

Przyroda na depresję

Przyroda na depresję

Wszystkie kroki policzone

Wszystkie kroki policzone

Seksizm w ogrodzie

Seksizm w ogrodzie

Głusi na przyrodę

Głusi na przyrodę

Woda stworzyła Homo sapiens

Woda stworzyła Homo sapiens

Miasto zmienia twój mózg

Jak miasto zmienia twój mózg?

Maszeruj, bo się opłaca

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Rewolucja słoneczników

Rewolucja słoneczników

Obóz sportowy – aktywny reset

Obóz sportowy – aktywny reset

Autostrady słońca

Autostrady słońca

Zielona inteligencja

Zielona inteligencja

Kiedy zaczyna się wiosna?

Kiedy zaczyna się wiosna?

Smartfonowi podglądacze natury

Smartfonowi podglądacze natury

Kura przyjacielem człowieka

Kura przyjacielem człowieka

Najbezpieczniej wśród drzew!

Najbezpieczniej wśród drzew!

Grzyby uzdrowią świat

Grzyby uzdrowią świat

Shinrin-yoku - leśna kąpiel na zdrowie

Shinrin-yoku – leśna kąpiel na zdrowie

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!