Przejdź do treści

Qigong – w poszukiwaniu energii qi

Qigong - w poszukiwaniu energii qi
Zdjęcie: Rafał Becker, Video: connectmedica tv
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?
Nie tylko egzotyczne komary. Sprawdź, co może ci popsuć te wakacje!
HELLO PIONIERKI: Jak Michalina Wisłocka uczyła Polki seksualności i autoerotyzmu na wiele lat przed znalezieniem punktu „G”
Lekarz miał 6,5 minuty na przyjęcie jednego pacjenta. „Doniosłem sam na siebie”
Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć

Rafał Becker to jeden z niewielu w Polsce nauczycieli Qigong (czyt: czi kung) – powstałego ok. 5 tys. lat temu w Chinach systemu ćwiczeń wzmacniającego ciało i umysł. Droga Rafała Beckera do Qigong prowadziła przez kung-fu, które zaczął trenować 23 lata temu, w wieku 15 lat. – Po kilku latach treningów zaczęło mi jednak czegoś brakować – opowiada. – Czułem, że do tego, by się rozwijać w sztukach walki, potrzebuję czegoś więcej niż treningów fizycznych. Poprosiłem mojego nauczyciela, żeby pokazał mi, na czym polega energia qi. Najpierw zademonstrował, jak działa uderzenie w „zwyczajnym” kung-fu. Poleciałem metr do tyłu, ale szybko wstałem i byłem gotowy do walki. Potem pokazał, co się dzieje, gdy w takim uderzeniu wykorzysta się energię qi. Nie ruszyłem się z miejsca, a w środku czułem, jakby coś mnie zmiażdżyło. Siła energii qi była tak namacalna, że postanowiłem ją lepiej poznać. I tak 14 lat temu rozpoczął się nowy rozdział w moim treningu zorientowany na Qigong i pracę z energią qi.

W Polsce panuje moda na jogę i tai-chi, na Zachodzie coraz bardziej popularny staje się Qigong. Co to jest?

Tłumacząc bezpośrednio z chińskiego, jest to praca nad energią qi, czyli energią życiową. Chodzi o to, by za pomocą oddechu, określonych ruchów ciała i wizualizacji sprawić, by ta energia przepływała bez przeszkód w ciele. Tradycyjna chińska medycyna twierdzi, że tam, gdzie są zastoje energii qi w organizmie, może pojawić się choroba. O zdrowotnym działaniu Qigong Chińczycy wiedzą od tysięcy lat, a współczesne badania naukowe potwierdzają dobroczynny efekt tych praktyk.

Jedną z absolutnie kluczowych korzyści z uprawiania Qigong jest obniżenie poziomu stresu, co przekłada się na lepsze samopoczucie fizyczne i psychiczne. Podobne efekty może dawać też joga czy tai-chi, ale zaletą Qigong jest to, że ćwiczenia są znacznie prostsze niż w innych systemach. Kolejny plus preferowanego przeze mnie stylu Shaolin Luohan Zhuang Kung jest to, że składa się z 34 osobnych ćwiczeń. Można je potraktować jak szwedzki stół i wybrać trzy–pięć, które najbardziej nam pasują i które będziemy ćwiczyć codziennie.

Qigong - w poszukiwaniu energii qi

video: connectmedica tv

Codziennie? Kto na to ma czas?

Większość z nas znajduje czas na oglądanie TV i inne drobne, choć niekoniecznie zdrowe rozrywki. Gdyby uciąć z tego czasu 15 minut dziennie, to myślę, że wielu nie odczuje tego jako dyskomfort, a wręcz odwrotnie. Ćwicząc regularnie, usprawniamy przepływ energii qi, co przekłada się na lepszy nastrój, dobry sen, zadowolenie i spokój, a także z każdym dniem coraz lepszą sprawność fizyczną. Qigong wzmacnia też nasz układ odpornościowy. Chyba warto poświęcić na to chociaż 15 minut dziennie?

Qigong - w poszukiwaniu energii qi

video: connectmedica tv

Ile czasu potrzebuje ktoś poważnie zestresowany, żeby Qigong zaczął działać?

Zwykle po dwóch lub trzech miesiącach ćwiczeń pojawia się zauważalna poprawa. Pod warunkiem że trenuje się minimum dwa razy w tygodniu po 1–1,5 godz. Jednak najlepsze efekty osiągamy wtedy, gdy ćwiczymy regularnie, choćby po 15 minut dziennie w domu.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Planujesz zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą wam się przydać

Trening anaerobowy – co to jest? Czym się różni trening anaerobowy od aerobowego

Ćwiczenia na triceps – do wykonania na siłowni i w domu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Kobieta

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Irina Galay miała zdobyć ośmiotysięcznik. Zamiast tego poszła na wojnę

„Zdarza się, że zamiast opasek uciskowych do zatamowania krwawienia używamy dętek wyjętych z rowerów” – mówi Anna Maiboroda, ukraińska ratowniczka medyczna

„Zdarza się, że zamiast opasek uciskowych do zatamowania krwawienia używamy dętek wyjętych z rowerów” – mówi Anna Maiboroda, ukraińska ratowniczka medyczna

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Nie możesz żyć bez sportu? Zatrzymaj się na moment! Regeneracja to nie fanaberia

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

Ćwicząca kobieta

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Trening outdoorowy

Trening outdoorowy – na ostatnie ciepłe dni!

Karolina Szymczak

Karolina Szymczak: Przeszłam przez tabun lekarzy. Mówili mi, że miesiączka boli i że to normalne

Pole dance – trening siłowy. Co to jest? Jaki strój wybrać?

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: nie powinniśmy zmuszać się do aktywności fizycznej. To rodzaj autoagresji [WIDEO]

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×