Przejdź do treści

Postanowienia noworoczne? Metodą małych kroków!

Postanowienia noworoczne? Metodą małych kroków!
Źródło: www.stocksnap.io | Lindsay Henwood
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Wyrzucasz liście tych warzyw do kosza? Zupełnie niepotrzebnie. To prawdziwa skarbnica witamin!
„Nie uważam, żeby politycy i sędziowie mieli decydować o sprawach kobiet”- Nancy Pelosi ostro o antyaborcyjnym prawie
Britney Spears wyznała, że straciła wyczekiwaną ciążę. „To druzgocący czas dla każdego rodzica”
Wstrząsająca historia z Mariupola. Ranna podczas ostrzału mama 10-letniego Illi zmarła w jego objęciach
Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Na początku roku postanawiamy, że zrobimy coś konkretnego: nauczymy się w końcu angielskiego, żeby mieć certyfikat, napiszemy doktorat albo ukończymy kurs tańca. Przyjrzyj się uważnie tym projektom. Wszystkie składają się z kilkunastu lub kilkudziesięciu mniejszych kroków!

Postanowienia noworoczne można podzielić na dwie grupy: „będę” i „nie będę”. Pierwsza z nich jest dużo większa – mówi psycholog Tomasz Wojtoń. – Należy do niej większość naszych planów: będę jadł pięć posiłków dziennie, będę chodził na siłownię, będę trenował tak intensywnie, żeby przebiec półmaraton… Za każdym z tych „będę” kryje się zwykle ambitny plan – dodaje. I właśnie wtedy, gdy stawiamy przed sobą taki plan, warto przypomnieć sobie o istnieniu metody małych kroków.

3 angielskie słówka lub 15 brzuszków

– Jeżeli każdego dnia poświęcalibyśmy 20 minut na zbieranie informacji na jakikolwiek temat, w ciągu roku stalibyśmy się specjalistą w tej dziedzinie co najmniej na skalę kraju! – przekonuje psycholog. – Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wielkimi ekspertami już są. Stało się tak dlatego, że regularnie poświęcają czas swojej pasji: niezależnie, czy jest to zbieranie znaczków pocztowych, płyt winylowych, czy czytanie o najnowszych osiągnięciach kosmonautów lub nowoczesnych butach do biegania – dodaje. Właśnie na drobnym, ale systematycznym działaniu opiera się metoda małych kroków.

Wyobraź sobie grubą książkę do nauki języka angielskiego. W kolejnych rozdziałach wyjaśnione są zawiłości różnych czasów, okresów warunkowych, a kolejne kilkadziesiąt stron to słówka przypisane do poszczególnych kategorii… – Opanowanie całości wydaje się nieprawdopodobne, prawda? W takiej sytuacji warto sobie uświadomić, że już popularne „włożenie sobie do głowy” 10 procent zawartości książki będzie dużym sukcesem. A opanowanie jednej czwartej ‒ ogromnym osiągnięciem. W ten sposób zaczynamy dzielić nasze zadanie na mniejsze kawałki – mówi Tomasz Wojtoń.

Główna zasada brzmi: dziel na mniejsze części to, co możesz dzielić. A potem regularnie rób kolejne kroki: dziennie ucz się trzech słówek w obcym języku albo jednego nowego okresu warunkowego. Każdego dnia wieczorem rób 15 pompek lub 20 brzuszków. Zamierzasz więcej czytać? Przeczytanie wszystkich książek Stiega Larssona w pięć dni to chyba nie jest najlepszy pomysł. Może lepiej zacząć od kilkunastu stron dziennie systematycznego czytania przed snem albo w czasie podróży autobusem?

Jak to działa?

Oto eksperyment, który pozwala odczuć, jak działa mechanizm tej metody. Przypomnij sobie coś, co bardzo chciałeś ostatnio zapamiętać. Może nowe słówko? Może datę urodzin znajomego? Albo numer telefonu ważnego klienta? A teraz zastanów się, czy masz obok siebie rzecz, do której regularnie zaglądasz. Może to być kalendarz w formie książki, w którym systematycznie wpisujesz kolejne zadania, to może być pulpit laptopa, na który zerkasz każdego, dnia lub przegródka w torbie, w której codziennie chowasz klucze. Chodzi o miejsce, na które każdego dnia – i to prawdopodobnie niejeden raz – padnie twój wzrok.

W ramach eksperymentu spróbuj umieścić w tym miejscu to, co chcesz zapamiętać: słowo lub datę urodzin do zapamiętania, grupę krwi, adres internetowy czy numer telefonu. To może być notatka widoczna po otwarciu kalendarza, rysunek wyświetlający się na pulpicie komputera albo mała żółta kartka przyklejona do wewnętrznej kieszeni plecaka. Zaobserwuj, co dzieje się z tobą po kilku dniach zaglądania w to miejsce! Z pewnością potrafisz błyskawicznie odtworzyć z pamięci słowo, datę, grupę krwi lub adres. Regularne widzenie jakiejś informacji bez specjalnego skupiania się na niej sprawia, że ona sama wnika do naszego umysłu. I udaje nam się ją zapamiętać! – Wkuwanie obcych słówek daje pewnie szybsze efekty. Ale ta metoda wymaga mniej energii. Zerknięcie, nawet przypadkowe, na kartkę czy notatkę to właśnie mały krok – mówi psycholog.

Nauka wytrwałości

Dlaczego warto stosować metodę małych kroków? Po pierwsze: bo nie zabiera dużo czasu. Jeden krok naprzód może zająć dosłownie kilka chwil. Po drugie: uczy wytrwałości i cierpliwości. Zwykle narzekamy na ich brak.Po trzecie: ta metoda dobrze motywuje, bo gdy robimy coś często i regularnie, to na bieżąco możemy obserwować postępy w pracy. Tak jakbyśmy dokładali kolejne cegły do budowanego domu.

Pamiętasz paradoks z Achillesem i żółwiem w rolach głównych? Obaj biorą udział w wyścigu. Achilles potrafi biegać dwa razy szybciej niż żółw. Dlatego ten drugi zaczyna wyścig z przewagą, jest wysunięty do przodu. I mimo że robi małe kroki – ale przesuwa się w kierunku mety w stałym, regularnym tempie – nie może być prześcignięty przez Achillesa. – Rozmiar naszych kroków schodzi na drugi plan. Najważniejszy jest kierunek, w jakim stawiamy te kroki: czy przybliżają nas one do celu, czy nie – mówi Tomasz Wojtoń. – Mniejsze kroki mają też ten atut, że gdy idziemy wolniej, cały czas wyraźnie widzimy nasz cel. Nie tracimy go z oczu – dodaje.

Na koniec jeszcze jedna zaleta metody małych kroków: pozwala ona oswoić lęk! – Uczenie się czegoś nowego oznacza często oduczanie się czegoś starego. Musimy coś zmienić, a zmian generalnie nie lubimy. Stresujemy się nimi. Musimy zejść z jednej góry, żeby wejść na inną. To budzi w nas strach – mówi psycholog. Mały krok oznacza panowanie nad sytuacją. I oznacza też małe, ale ważne sukcesy! Drobne zwycięstwa, które możemy odnieść każdego dnia: gdy pracujemy nad pewnością siebie i zachowamy się asertywnie wobec szefa. Gdy chcemy regularnie biegać i mamy coraz lepszą kondycję w czasie szybkiego marszu. I czujemy, że robiąc mały krok do przodu, mamy nad wszystkim niemałą kontrolę. Japończycy metodę małych kroków nazywają Kaizen. Od japońskich słów „kai”, czyli „zmiana”, i „zen”, czyli ciągłe doskonalenie. Jej twórcy przekonują, że małymi, pozbawionymi nerwowości krokami można iść tylko do przodu. I o to w tym chodzi.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ugryź się w język i zostaw na boku swoje rozpasane ego. Jak się kłócić, żeby było dobrze?

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

„Obdarowywanie może być manipulacją”. Kiedy prezenty mogą stać się problemem, pisze Milena Wojnarowska, psycholożka

Przytulanie mężczyzn

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Czy rozmiar i kolor talerza ma znaczenie? / pexels

Czy rozmiar i kolor talerza mają znaczenie, kiedy chcemy schudnąć? Na to pytanie odpowiada profesorka Katarzyna Siuzdak

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz, na czym możesz go łatwo zaoszczędzić

„Ich współpracownicy często opisują to jako obcowanie z czystym – niejako nieludzkim – intelektem”. Jak rozpoznać psychopatę, tłumaczy ekspertka

Kobieta stoi na łące. Ręce trzyma w górze

Zachwyć się tym, co jest teraz. Potrafisz to zrobić? Kasia Bem uważa, że to proste

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

smutna kobieta spotkanie

„Zamiast skupiać się na tym, co mamy, koncentrujemy się na tym, co chciałybyśmy mieć”. Dlaczego nie warto narzekać?

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

Intuicja, czyli dziwny głos w twojej głowie. Wierzyć jej czy nie?

„W domach, w których oszukiwanie jest mechanizmem obronnym, wychowujemy patologicznych kłamców”. O psychologii kłamstwa mówi Natalia Hofman

„Matczyna rana przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Ale można ją uzdrowić” – mówi Aneta Gajda-Boryczko, terapeutka

Katarzyna Podleska /fot. archiwum prywatne

Nie mów, że rozumiesz. Mniej pytaj, więcej słuchaj. Psychotraumatolożka Katarzyna Podleska radzi, jak zachować się wobec uchodźców

Karolina Tuchalska-Siermińska

„Mówienie, że będzie dobrze, zazwyczaj przynosi odwrotny efekt od zamierzonego. To unieważnianie trudnej sytuacji” – o bezradności mówi psycholożka Karolina Tuchalska-Siermińska

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Dobre rady jeszcze gorsze niż dobre chęci? Zastanów się, zanim komuś coś poradzisz

„Skutki braku więzi z ojcem wychodzą daleko poza okres dzieciństwa i dorastania ich córek” – mówi Iga Stanek, psycholożka i psychoterapeutka

Kobieta

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Malwina Angerman-Kowalska

„Nasze potrzeby wynikają z talentów. Test Gallupa® pomaga je ujawnić i przestać od siebie uciekać” – mówi Malwina Angerman-Kowalska

Ewa Wojdyllo - Osiatynska

„Serce warto zarezerwować do odczuwania. Główna centrala zawiadowcza dotycząca jakości życia znajduje się w głowie” – mówi psycholog Ewa Woydyłło

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×