Przejdź do treści

Drzemka dobra na wszystko. Dlaczego warto ją sobie uciąć i ile powinna trwać?

drzemka
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Paulina Młynarska
Paulina Młynarska: gdy tylko przejdę rekonwalescencję, kupię sobie jakiś piękny nowy biustonosz, sukienkę, rzucę grzywą i będę dumnie paradować z moimi implantami po ulicach
„Krew nas zalewa!”. Największe organizacje walczące z wykluczeniem menstruacyjnym jednoczą siły
Zmiana definicji gwałtu. „Kobiety potrzebują tej ustawy bardziej niż kwiatka na Dzień Kobiet”
Meghan Markle w wywiadzie z Oprah: „Nie chciałam już dłużej żyć”
Kane Tanaka / gerontology.wikia.org
118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim

Godzinna drzemka może dać kopniaka podobnego do tego, który odczuwamy po ośmiu godzinach nocnego snu. Żeby wykorzystać ją maksymalnie, trzeba jednak wiedzieć kilka rzeczy.

Po pierwsze, już 20 minut drzemki o dowolnej porze znacząco powiększa zasób naszej energii, poprawia pamięć, koncentrację, skupienie oraz kreatywność. Badań, które to potwierdzają, jest mnóstwo, ale to przecież jasne – regeneracyjna siła drzemki to oczywistość. Tak jak i to, że ludzie, którzy regularnie sobie na nie pozwalają, są szczęśliwsi (potwierdzają to np. badania Richarda Wisemana, autora „Dziwnologii”).

Oprócz oczywistości są jednak także ciekawostki. Wyliczono nawet – zrobiono to, obserwując potężną próbę 3000 osób – że ludzie, którzy regularnie ucinają sobie poobiednią godzinkę odpoczynku na kanapie, w jesieni życia mają mózg średnio „o pięć lat młodszy”. A oprócz ciekawostek można znaleźć także informacje praktyczne.

Dziewczyna śpiąca w łóżku

Cykl drzemania

Te są istotne, bo nie każda drzemka jest taka sama. Przekonuje o tym dr Sara Mednick, neurobiolożka z doktoratem Harvardu oraz autorka książki „Zrób drzemkę! Zmień swoje życie”. Przez kilka lat korzystała z zaawansowanych metod badania snu, by sprawdzić, w jaki sposób najlepiej drzemać. Dzięki temu opracowała tzw. cykl drzemania. To prosta instrukcja, która pokazuje, co można osiągnąć dzięki wkomponowaniu spania w dzień w rytm dobowy, i jak to zrobić.

Zmienne, które należy brać pod uwagę, są dwie: to, przez ile będziemy drzemać, oraz godzina, o której będziemy drzemać. Różnice wynikają ze zmieniającej się równowagi między tzw. snem wolnofalowym i fazą REM snu. Jeżeli potrzebujemy tylko małego kopniaka energii, to – przekonuje Mednick – moment idealny, żeby się położyć, przychodzi dokładnie sześć godzin po pobudce. Wtedy wystarcza 20 minut.

drzemka

Ilustracja: Izabela Dudzik | www.izadudzik.pl

Kiedy przeciągniemy sen do godziny, organizm zbilansuje obie fazy snu i na przykład utrwali w naszej pamięci to, czym zajmowaliśmy się przed drzemką.

Regeneracyjna siła 90-minutowej drzemki będzie natomiast porównywalna z ośmiogodzinnym nocnym snem. Choć niestety nie da się go w ten sposób zastąpić. Jeżeli jednak potrzebujemy pobudzić kreatywność, to lepiej położyć się wcześniej – pięć godzin po pobudce. Wtedy organizm zapewni nam więcej fazy REM, pojawią się senne marzenia i mózg zacznie wyrzucać z siebie zupełnie nowe pomysły.

Komu potrzebna jest drzemka?

Ucinaj drzemki regularnie

Dr Mednick ma jeszcze dwie istotne rady. Jedna z nich jest taka, że efekt będzie największy, kiedy drzemać będziemy regularnie. A druga – że trzeba się kłaść nawet wtedy, kiedy wydaje nam się, że nie zasypiamy. – Ludzie badani w laboratorium regularnie nie wiedzą, że udało im się zdrzemnąć – mówi i podkreśla, że każdy powinien uszyć sobie rytuał drzemki skrojony do potrzeb i możliwości.

– W dzisiejszym świecie drzemki nie cieszą się uznaniem. Są teraz czymś, co robią małe dzieci w przedszkolnych łóżeczkach, a nie czymś przeznaczonym dla dorosłych, szczególnie wszelkich liderów i poważnych umysłów. W miarę jak wkraczamy w świat i ekonomię, które ignorują ograniczenia geografii i czasu, operują globalnie w rytmie 24/7, czujemy potrzebę (lub presję), by nieustannie pracować, ignorować swój biologiczny zegar i iść dalej nawet wtedy, kiedy nasze ciała domagają się odpoczynku. To błąd. Drzemki są potężnym narzędziem pozwalającym odzyskać energię oraz skupienie – napisał Alex Soojung-Kim Pang w świetniej książce o odpoczynku.

Podsumowując: sen nigdy nie jest czasem straconym. Tym bardziej krótki.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

Anna Golan, psycholog i seksuolog kliniczny

„Słowa uwodzą i to bardzo skutecznie. Zwracajcie uwagę, jak mówicie do swoich partnerów seksualnych” – Anna Golan o sapioseksualizmie

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

6 skutecznych sposobów na sprawny umysł i poprawę pamięci

Mózg na różowym tle

Mózg po ciąży – czy się kurczy? Badania, zmiany

Wiesz, co lubi twój mózg? Dowiedz się, co mu służy a co szkodzi

Wiesz, co lubi twój mózg? Dowiedz się, co mu służy a co szkodzi

Fikcja na emocje? Aktywuj się w domu z książką w ręce

Fikcja na emocje? Aktywuj się w domu z książką w ręce

Złe nawyki, które odbierają ci energię. Zobacz, czego warto się pozbyć

lustrzane neurony

Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe

„To, że przeżyłam, to cud, ale to, że urodziłam syna, to kilka cudów. Medycyna nie brała tego pod uwagę. Dziecko jest najpotężniejszą motywacją do życia” – mówi Iwona Mazur, która 25 lat temu doznała stłuczenia pnia mózgu

kobieta ogląda tv

Co telewizja robi z naszym mózgiem? Od jej oglądania stajemy się głupsi?

szklanki z wodą

Dlaczego zimą szybciej się odwadniamy?

Kinaza kreatynowa — definicja, działanie, wskazania do badania i dolegliwości

Kinaza kreatynowa – czym jest, działanie, wskazania do badania i dolegliwości

Uśmiech i jego wpływ na mózg oraz samopoczucie

Uśmiech sposobem na atrakcyjność i zdrowie

Gimnastyka słowiańska

„Większość ćwiczących kobiet przyznaje, że zapominają, co to PMS, klimakterium i bolesne miesiączki, płaczliwość i drażliwość” – mówi Katarzyna Majak, trenerka gimnastyki słowiańskiej

Jak wygląda życie po udarze

„Potwornie bolało mnie dosłownie wszystko. Potem mąż mi opowiadał, że nie dawałam się dotknąć, bo dosłownie wyłam z cierpienia” – mówi 30-letnia Natalia, która przeszła udar mózgu

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność