Przejdź do treści

Przyroda na depresję

Przyroda na depresję
Źródło: www.stocksnap.io | Beata Ratuszniak
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Aleksandra Kwaśniewska zwraca się do kobiet, które wybrały bezdzietność: Zasmuca mnie poziom braku zrozumienia, z którym musicie się mierzyć
stres trening
Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy
Kobieta
Marianna Gierszewska o zakończeniu relacji: Urwać można metkę, nie relację
Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane

Kora przedczołowa mózgu uspokaja się w wyniku kontaktu z przyrodą – tak wynika z badań naukowców. To ważne, bo właśnie kontakt z przyrodą może pomóc ludziom ze skłonnościami do depresji – twierdzą neurobiolodzy.

Neurobiolodzy, eksperci od mózgu, lubią podglądać, jak pracuje. Najbardziej byliby szczęśliwi, gdyby mogli w każdym neuronie umieścić małego elektronicznego szpiega. To oczywiście niemożliwe, ale nowoczesna aparatura do obserwowania pracy szarych komórek i tak pozwala im na bardzo wiele. Neurobiolog Gregory Bratman z Uniwersytetu Stanforda wraz ze współpracownikami z USA i Szwecji zapragnął przekonać się, czy przechadzka po łąkach i lasach może jakoś wpłynąć na pracę pewnego nadwrażliwego fragmentu kory przedczołowej mózgu.

Kora przedczołowa, jak sama nazwa wskazuje, znajduje się z przodu mózgu i stanowi część płata czołowego. Uważa się, że to ona uczestniczy w podejmowaniu najważniejszych decyzji oraz planowaniu najważniejszych zadań, a następnie w kontrolowaniu ich realizacji. Zarządza, organizuje, rozważa konsekwencje czynów, kontroluje emocje, narzuca dyscyplinę rozumowania. Nużą ją zajęcia standardowe, aktywizuje się, gdy pojawiają się wyzwania.

Ale ów kawałek mózgu ulokowany tuż za oczami ma też swoje pięty achillesowe. Obserwacje wykazały, że pewna część kory przedczołowej uaktywnia się u osób ze skłonnościami do apatii oraz negatywnego rozmyślania na swój temat. Człowiek zatapia się we własnych myślach, których wątkiem przewodnim jest kwestionowanie własnej wartości. Zadręcza samego siebie, koncentrując się na niepomyślnych zdarzeniach i sytuacjach. Często takiemu „odjazdowi” towarzyszy społeczne wycofanie. Psycholodzy uważają, że ludzie z takimi skłonnościami są bardziej podatni na depresje.

Bratman postanowił sprawdzić, czy takiej skłonnej do depresji korze przedczołowej mógłby pomóc kontakt z naturą. Ponieważ był neurobiologiem, testy psychologiczne mu nie wystarczały. Chciał zobaczyć, co się dzieje w mózgu. Zaczął więc od tego, że 38 osób, które zaprosił do eksperymentu, zbadał przy pomocy  funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). To obecnie najczęściej stosowana metoda podglądania aktywności mózgu. Jest bezbolesna, nieinwazyjna i nieszkodliwa. Ciało zostaje namagnesowane, a następnie przeskanowane falami radiowymi.

Następnie wszyscy uczestnicy badania wypełnili testy psychologiczne, po czym zostali podzieleni na dwie równe części. Połowa udała się na półtoragodzinny spacer po lasach i łąkach, a połowa miała w tym czasie chodzić po jednej z głównych ulic San Francisco.  Potem wszyscy znów rozwiązali testy psychologiczne i znów zostali położeni w skanerze fMRI. – Zarówno testy, jak i obrazy mózgu potwierdziły, że aktywność interesującego nas fragmentu kory przedczołowej wyraźnie spadła po spacerze na łonie natury – poinformował Bratman, który wyniki swoich doświadczeń opisał w lipcu w artykule na łamach czasopisma naukowego „Proceedings of the National Academy of Sciences”. Ów artykuł kończy się następującym wnioskiem: „Kontakt z naturą, nawet niedługi, może ograniczyć częstotliwość pojawiania się myśli, które prowadzą, w niektórych przypadkach, do rozwoju chorób psychicznych takich jak depresja”. Nic dodać, nic ująć. Tylko jechać do lasu!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Natalia Budnik /fot. Karolina Zajączkowska

Natalia Budnik: Godzenie w mieście interesów ludzi, zwierząt i roślin jest bardzo trudne, ale za każdym razem trzeba negocjować ze sobą, z własnymi potrzebami, wygodą

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Deficyt przyrody – choroba cywilizacyjna naszych dzieci

Marta Jermaczek-Sitak: Żyjemy w coraz większym stresie, chaosie, lęku i próbujemy sobie z nim poradzić, „porządkując” przyrodę

Las w 3D łagodzi stres? Dobra alternatywa na trudny czas kwarantanny?

Las w 3D łagodzi stres? Dobra alternatywa na trudny czas kwarantanny?

kobieta na siedząca na pniu drzewa

Zespół deficytu natury. O tym, jak nasze ciało i dusza chorują z powodu odcięcia od przyrody

Biegówki na Młocinach.

Biegówki na Młocinach. Jak dobrze wykorzystać sezon na biegówki?

Natura antydepresyjna

Natura antydepresyjna

Drzewa cenne jak zarobki

Drzewa cenne jak zarobki

Wszystkie kroki policzone

Wszystkie kroki policzone

Seksizm w ogrodzie

Seksizm w ogrodzie

Głusi na przyrodę

Głusi na przyrodę

Woda stworzyła Homo sapiens

Woda stworzyła Homo sapiens

Miasto zmienia twój mózg

Jak miasto zmienia twój mózg?

Rewolucja słoneczników

Rewolucja słoneczników

Obóz sportowy – aktywny reset

Obóz sportowy – aktywny reset

Autostrady słońca

Autostrady słońca

Zielona inteligencja

Zielona inteligencja

Kiedy zaczyna się wiosna?

Kiedy zaczyna się wiosna?

Zieleń - dobro luksusowe

Zieleń – dobro luksusowe

Smartfonowi podglądacze natury

Smartfonowi podglądacze natury

Kura przyjacielem człowieka

Kura przyjacielem człowieka

Najbezpieczniej wśród drzew!

Najbezpieczniej wśród drzew!

Grzyby uzdrowią świat

Grzyby uzdrowią świat

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?