Przejdź do treści

Chłodny sposób na letni trening

Chłodny sposób na letni trening
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
1 na 3 osoby twierdzi, że powrót do biura negatywnie wpłynął na jej zdrowie psychiczne
1 na 3 osoby twierdzi, że powrót do biura negatywnie wpłynął na jej zdrowie psychiczne
Patricia Kazadi ofiarą body shamingu
Patricia Kazadi ofiarą body shamingu. „Nie chciało mi się żyć. I taką próbę podjęłam”
Dominika Gwit
Dominika Gwit-Dunaszewska: w związku z tym, że jestem gruba, mam się zamknąć w domu?
„Nie jestem nikomu winna wyglądu” – mówi Maja Staśko, wyjaśniając zjawisko przemocy psychicznej w sieci
Jak będzie wyglądał powrót do szkół od września?
Jak będzie wyglądał powrót do szkół od września? Oto nowe rządowe wytyczne

Chłodzenie ciała przed treningiem w upalny dzień sprawia, że wolniej się męczymy i osiągamy lepsze wyniki. Próbowaliście?

Podstawowe zasady biegania w upały każdy biegacz, nawet amator, zna. Nawadnianie, lekka odzież, ochrona przed słońcem. Wiadomo. Nie spotkałam się jednak z tym, by ktokolwiek schładzał wcześniej swoje ciało. Pytanie, czy to w ogóle przynosi pozytywny efekt i jaka metoda jest najlepsza. Odpowiedź znaleźli brytyjscy naukowcy z Brighton.

Porównywali oni rezultaty, jakie można osiągnąć przez schładzanie ciała od środka poprzez wypicie mrożonego napoju lub schładzanie skóry z zewnątrz poprzez obłożenie ciała zimnymi ręcznikami, założenie chłodzącej kamizelki i spodenek z wkładami z lodu wokół ud. Trzecia grupa sportowców, porównawcza, nie przechodziła etapu chłodzenia. Następnie wszyscy uczestnicy mieli za zadanie trenować na bieżni 30 minut w nagrzanym pomieszczeniu. Mierzono im temperaturę ciała, skóry, tętno, stężenie mleczanów we krwi (pomaga określić dotlenienie organizmu), subiektywne uczucie gorąca i inne parametry.

Niezależnie od sposobu, chłodzenie sprawiło, że badani odczuwali niższą temperaturę ciała niż w grupie kontrolnej. Po drugie byli mniej wyczerpani, a także biegli dłużej. Najmniej przegrzewali się ci, których schładzano przy pomocy ręczników i specjalnej bielizny. Autorzy zauważyli też, że sam efekt nie jest utrzymywany zbyt długo. To oznacza, że pod koniec biegu wszyscy mieli podobną temperaturę. Co istotne, temperatura skóry rosła wolniej po chłodzeniu ręcznikami, zaś temperatura wnętrza organizmu rosła znacznie szybciej mimo wypicia lodowatego napoju, nawet szybciej niż w grupie kontrolnej. To sugeruje, że lepszy efekt daje jednak chłodzenie skóry.

Czy warto schładzać ciało przed treningiem? Zdaniem naukowców – warto. Choćby dla chwilowych korzyści.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Nigdy nie jesteś za stara, aby uczyć się nowych rzeczy”. Poznajcie biegającą zakonnicę

kobieta trenuje jogę

Ból po treningu? Fizjoterapeutka podpowiada, co warto zrobić

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Jacek Bastian: Świadomość, że oddaję krew, daje mi poczucie bezpieczeństwa. Ja też mogę liczyć na innych

Domowy trening biegacza. Sprawdź, co ćwiczyć zimą

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Ból piersi podczas biegania. Co pomoże na bolące brodawki?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Upalni biegacze. Jak biegać bezpiecznie w upał?

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Trening dla biegaczy - ćwiczenia siłowe i obwodowe

Trening dla biegaczy – ćwiczenia siłowe i obwodowe

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Mogą cię wiele kosztować

Bieganie sprawi, że twoje ciało będzie umięśnione? A może wręcz przeciwnie?

Trening sprinterski - popraw swoją szybkość!

Trening sprinterski na siłowni, w plenerze – jak zrobić? Efekty

Trening biegowy wytrzymałościowy

Trening biegowy na 5 km. Jak zwiększyć wytrzymałość biegową?

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?