Przejdź do treści

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Platforma wibracyjna - efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta
Marianna Gierszewska o zakończeniu relacji: Urwać można metkę, nie relację
Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
Dziecko
Wirtualna rzeczywistość pomaga chorym spełniać marzenia. Film Piotra Łoja podbija internet
Ericka Hart pokazała na wybiegu blizny po mastektomii. Prawdziwa rewolucja na tygodniu mody w Nowym Jorku

Platforma wibracyjna jest urządzeniem do ćwiczeń w domu, podobnie jak bieżnia czy rower stacjonarny. Zadaniem tego rodzaju sprzętów do ćwiczeń jest wzmocnienie tkanki mięśniowej oraz wyszczuplenie sylwetki. W jaki sposób działa platforma wibracyjna? Jakie daje efekty? Jakie ćwiczenia można na niej wykonywać?

Co to jest platforma wibracyjna?

Platforma wibracyjna to urządzenie, które wprawia całe ciało w drgania i w ten sposób zwiększa siłę mięśniową. Jest ona również pomocna w spalaniu tkanki tłuszczowej. Jej zadaniem jest zwiększenie efektów treningowych. Korzystanie z platformy wibracyjnej powoduje, że łatwiej jest utrzymać się w jednej pozycji.

Platforma wibracyjna to sprzęt o niewielkich rozmiarach, w porównaniu do innych domowych urządzeń do ćwiczeń. Mogą z niej korzystać zarówno osoby zaawansowane, jak i początkujące.

Jakie efekty daje ćwiczenie na platformie wibracyjnej?

Bardzo trudno jest odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ badania naukowe przeprowadzone w tym zakresie są ze sobą sprzeczne. Te wcześniejsze mówią, że platforma wibracyjna faktycznie zwiększa siłę mięśniową i gibkość, a inne całkowicie zaprzeczają korzyściom z jej stosowania. Warto zapoznać się z tymi badaniami i wypróbować to urządzenie na sobie. W końcu każdy organizm jest inny. W dodatku większość z tych badań została przeprowadzona na sportowcach albo na osobach aktywnych fizycznie, zatem pozytywne efekty mogły być u nich mniej widoczne.

Regularne ćwiczenia na platformie wibracyjnej mogą poprawić koordynację ruchową, równowagę oraz zmniejszyć widoczność cellulitu. To sprawia, że to urządzenie  warto jednak mieć w swoim domu i czasami z niego korzystać.

Kobieta

Jak platforma wibracyjna wpływa na mięśnie u sportowców?

  • Pierwsze badania nad platformami wibracyjnymi przeprowadzili już w latach 70. rosyjscy naukowcy pod kierunkiem doktora Nazarowa. Wynikało z nich, że drgania platformy wibracyjnej mogą dawać takie same efekty jak tradycyjny trening dynamiczny. Wibracje wywołują krótkotrwałe zmiany długości mięśni i ścięgien.
  • Badania opublikowane w 2003 roku w czasopiśmie Medicine&Science in Sports&Exercise, mówią o tym, że platforma jest bezpiecznym sposobem na zwiększenie czynności mięśni szkieletowych. Korzystanie z platformy wibracyjnej zwiększa ich siłę. Platformę można stosować zarówno do treningów sportowych, jak i do rehabilitacji. Sportowcy używają platformy wibracyjnej przede wszystkim do tego, aby zwiększyć siłę ekspozywną, moc, wytrzymałość, elastyczność i gibkość mięśni kończyn dolnych.
  • Badania naukowe opublikowane w 2010 roku na stronie European Journal of Applied Physiology, mówią również o tym, że regularne ćwiczenia na platformie wibracyjnej zwiększają siłę ekplozywną mięśni, czyli zdolność do rozwijania jak największej siły w jak najkrótszym czasie. Tę siłę sportowcy wykorzystują na przykład przy skoku wzwyż.  Ćwiczenia na platformie wibracyjnej często są wykorzystywane przez sportowców jako rozgrzewka lub jej część, w szczególności przed zawodami siłowymi.

Tym wszystkim ustaleniom przeczą badania, które przeprowadzono w kolejnych latach.

Czy platforma wibracyjna może zastąpić intensywne treningi?

  • W Krakowie wykonano badania na grupie 26 studentów Akademii Wychowania Fizycznego i Akademii Górniczo-Hutniczej, którzy uprawiali różne dyscypliny sportu, na przykład szermierkę, koszykówkę, aerobik sportowy. W grupie były osoby w wieku od 20 do 36 lat. Uczestnicy badania ćwiczyli na platformie wibracyjnej wytwarzającej drgania o niskiej częstotliwości przez 19 dni. Codzienny trening zajmował im 20 minut. Wyniki tych badań są bardzo zaskakujące. Okazało się, że tak niskie drgania dla osób, które aktywnie trenują sport, nie są bodźcem treningowym. Mogą mieć tylko działanie relaksujące. Ćwiczenie na platformie wibracyjnej przez 20 minut każdego dnia prowadziło do spadku ciśnienie tętniczego i zmniejszenia napięcia układu anatomicznego. Korzystanie z tej platformy zwiększyło również przepływ krwi. Ćwiczenia spowodowały też zmniejszenie wagi ciała i zawartości tkanki tłuszczowej.
  • Kolejne badania naukowe, tym razem naukowców z Wielkiej Brytanii, mówią o tym, że korzystanie z platformy wibracyjnej nie zastąpi tradycyjnego treningu siłowego. Nie wpływa również na jego efekty. Badania były prowadzone przez osiem tygodni na 18 zawodniczkach z kadry narodowej.
  • Warto jeszcze wspomnieć o badaniach naukowych z 2011 roku, przeprowadzonych przez naukowców z uniwersytetu George’a Masona w Fairfax, w Wirginii. Wzięło w nim udział dziewięć zawodniczek softballu, które podzielono na dwie grupy. Sprawdzano, czy korzystanie z platformy wibracyjnej zwiększy siłę i wytrzymałość dolnych partii ciała. Badania pokazały, że stosowanie tej platformy nie dało żadnych rezultatów.
Program ćwiczeń na odchudzanie

Czy ćwiczenie na platformie wibracyjnej pomaga w odchudzaniu?

Wszystkie opisane wyżej badania łączy to, że były przeprowadzane na młodych osobach, aktywnie uprawiających sport. Czy używanie platformy wibracyjnej przez osoby starsze może dać dobre efekty? Takie badanie zrealizowano na kobietach w wielu 50 lat. Badanie trwało przez osiem tygodni. Wnioski z niego są jednoznaczne. Platforma wibracyjna pomaga zredukować ilość tkanki tłuszczowej, ale jednocześnie zmniejsza masę mięśniową.

Okazuje się, że korzystanie z platformy wibracyjnej nie tylko nie zwiększa siły mięśniowej, ale wręcz może ją osłabić. Zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej, również nie jest pozytywnym rezultatem, ponieważ jest związane ze zmniejszeniem mięśni.

Jak się okazuje, lepiej jest traktować platformę wibracyjną jako urządzenie treningowe dla osób początkujących albo jako rozgrzewkę dla osób zaawansowanych. Platforma nie zastępuje tradycyjnych ćwiczeń i jedyne, w czym może pomóc, to niewielkie zmniejszenie tkanki tłuszczowej.

sprzątanie

Platforma wibracyjna – skutki uboczne

Najczęstsze skutki uboczne korzystania z platformy wibracyjnej to:

Platforma wibracyjna – ćwiczenia

Na platformie wibracyjnej mogą ćwiczyć zarówno osoby początkujące, jak i zaawansowane.  Dla własnego bezpieczeństwa najlepiej jest zacząć od wypróbowania tego urządzenia do ćwiczeń na siłowni pod okiem profesjonalnego trenera. Podpowie ci, jaki poziom wibracji będzie dla ciebie odpowiedni i doradzi w zakresie ćwiczeń. Na platformie wibracyjnej należy ćwiczyć w obuwiu sportowym, które ma dobrą amortyzację. Mogą to być na przykład buty do biegania.

Na pierwszym treningu nie wymagaj od siebie zbyt wiele. Wystarczy, że będziesz stał na platformie. Przy kolejnych zajęciach możesz próbować przyjmować określone pozycje i utrzymywać się w nich przez określony czas. Dopiero po kilku tygodniach możesz zdecydować się na rozpoczęcie ćwiczeń z hantlami na platformie wibracyjnej. Na platformie możesz wykonywać zarówno ćwiczenia na całe ciało, jak i na brzuch i uda.

Platforma wibracyjna – przeciwwskazania

Przeciwwskazań do korzystania z platformy wibracyjnej jest wiele. Nie powinieneś z niej korzystać, jeżeli cierpisz na takie choroby, jak:

  • padaczka,
  • nowotwór (do 5 lat od jego wyleczenia),
  • choroby serca,
  • spondydoza bez niestabilności,
  • choroba wieńcowa,
  • choroba Parkinsona,
  • kamica nerkowa lub żółciowa,
  • choroby zapalne,
  • choroby zakaźne,
  • przepuklina.

Ta lista jest dłuższa. Możemy na niej umieścić również ciążę, połóg, zakrzepowe zapalenie żył, dużą wadę wzroku oraz świeże rany pooperacyjne. W związku z licznymi przeciwwskazaniami, zanim rozpoczniesz treningi na platformie wibracyjnej, skonsultuj się z lekarzem.

 

Źródła:

  1. http://www.biomechanik.pl/apb/artykuly/2016/APB2016_08.pdf
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22067255
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21792072/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22745878/
  5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21990056

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Joanna Jaworska o trudnych powrotach do treningów

„Przerwa nie jest twoją porażką”. Joanna Jaworska podpowiada, jak bez spiny wrócić do regularnych treningów

Joanna Jaworska o nauczycielach wf-u: naklejają dziecku etykietkę: gruby, wolny, słaby, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Joanna Jaworska o nauczycielach WF-u: naklejają dziecku etykietkę: „gruby, wolny, słaby”, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Wiosłowanie sztangą – korzyści i technika wykonywania

Dziewczyna jedzie na rowerze

Ból kolan a jazda na rowerze – czy to dobry pomysł? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

Joanna Jaworska

3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Iga Majewska - Warsaw Pilates

„Jako babcia chcę chodzić po górach i jeździć rowerem, więc pilates traktuję jako inwestycję w przyszłość” – mówi Iga Majewska

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?