Przejdź do treści

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek
Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Katarzyna Glinka: Jestem WWO
Katarzyna Glinka: Jestem WWO. Z tym po prostu trzeba nauczyć się żyć
Dopiero poniedziałek, a Ty już w niedoczasie? Znów się spóźniłaś? Poznaj receptę na „wow” wrażenie
„Powiedział, że postawi mi szóstkę na koniec roku, jeśli dam mu buziaka”. Molestowanie w szkołach i na uczelniach to realny problem – podkreśla Martyna Kaczmarek
„Powiedział, że postawi mi szóstkę na koniec roku, jeśli dam mu buziaka”. Molestowanie w szkołach i na uczelniach to realny problem – podkreśla Martyna Kaczmarek
Skóra mężczyzn starzeje się wolniej niż u kobiet. Jak jeszcze będziesz się różnić od swojego faceta za 30 lat?
5 powodów, dla których czytamy o seksie

Motywacja do ćwiczeń jest niezbędna do tego, aby osiągnąć założenie cele treningowe. Czasem jest to pozbycie się wałeczków tłuszczu, innym razem – wymodelowanie ładnej sylwetki. Pomimo wielkich chęci, wiele z nas ma ochotę poddać się już po pierwszym dniu, kiedy efekty naszej pracy nie są jeszcze w żaden sposób widoczne. Co warto zatem zrobić, aby być bardziej zdeterminowaną?

Nietrudno jest stracić motywację do ćwiczeń – mogą na to wpłynąć dziesiątki rozmaitych czynników. Zmęczenie, rutyna, brzydka pogoda…  Co więcej, jak pokazują badania, utrzymywanie formy jest szczególnie trudne w tych chłodniejszych porach roku. Nie jest to jednak niemożliwe! Poniżej podajemy kilka trików, dzięki którym wybierzesz siłownię zamiast kawy i ciastka.

Zrób plan działania

To jeden z najskuteczniejszych sposobów na to, aby poprawić motywację – dotyczy to nie tylko ćwiczeń. Aby nie kojarzył ci się źle (co, niestety, czasem się zdarza), warto go wykonać np. w formie charakterystycznego, kolorowego kolażu. Niektóre ćwiczenia nie muszą być dla ciebie przyjemne – w takich sytuacjach warto zastosować dodatkowo metodę sandwicza. Na czym ona polega? To proste: na tym, aby ćwiczyć pomiędzy czynnościami, które lubisz wykonywać.

Prowadź regularne pomiary

Aby nabrać motywacji do ćwiczeń, to – jeśli ćwiczysz już od pewnego czasu – regularnie prowadź pomiary ciała oraz zapisuj wyniki osiągnięte podczas treningu. Przykładowo, jeśli twoim problemem są zbyt masywne uda, zmierz ich obwód na początku, a następnie obserwuj, co się z nimi dzieje. Kiedy zauważysz pierwsze efekty, motywacja do ćwiczeń będzie u ciebie znacznie większa. Ważne jest to, aby regularnie zapisywać wyniki na kartce lub w pliku – możesz ustalić, że będziesz robić to np. co tydzień lub częściej.

Zobacz także: Motywacja – decydujesz i działasz.

Ćwicz przy ulubionej muzyce

Nie jest tajemnicą, że przy ukochanych piosenkach ćwiczy się o wiele lepiej. Potwierdzają to również naukowcy ze Stanów Zjednoczonych, którzy przeprowadzili badania na ćwiczących osobach. Okazało się, że faktycznie: niezależnie od tego, czy są to biegi czy jazda na rowerze, słuchanie muzyki sprawia, że wiele osób trenuje dłużej, mniej się przy tym męcząc. Pamiętaj jednak, że powolne kawałki na wiele się tu nie zdadzą: zdecydowanie warto wybrać te piosenki, które dadzą ci przysłowiowego „kopa” do działania.

Trenuj ze znajomymi

Problem braku motywacji do ćwiczeń można rozwiązać dzięki wspólnym ćwiczeniom. Sprawiają one, że częściej zapomina się o różnych wymówkach: jeżeli jesteś z kimś umówiona na określoną godzinę, głupio – po prostu – nie przyjść na trening. Jednocześnie, jeśli ćwiczysz np. ze swoją przyjaciółką, możesz liczyć na wsparcie w momencie, kiedy będziesz przeżywać chwile zwątpienia. Niezależnie od tego, czy będzie to joga, czy też ćwiczenia na siłowni – towarzystwo osób z podobnym hobby z pewnością ci się przyda. Czasem warto też zdecydować się na treningi grupowe, wśród ludzi, którzy czerpią z nich ogromną radość – daje to duży zastrzyk energii.

owsianka

Oglądaj filmiki motywujące

Oglądanie historii innych osób, które zaczynały tak, jak ty, może zdziałać cuda. Dzięki nim uwierzysz, że warto wybrać tę samą drogę, która –jak na początku często się wydaje – prowadzi donikąd. Podobny efekt może wywołać oglądanie zdjęć typu „before/after”, które prezentują sylwetki różnych osób przed rozpoczęciem ćwiczeń oraz po licznych treningach. Warto czasem również posłuchać wypowiedzi licznych trenerów, którzy twierdzą, że warto podjąć duży wysiłek, aby osiągnąć efekty.

 

Bibliografia:

  1. Factors influencing adherence to regular exercise in middle-aged women: a qualitative study to inform clinical practice, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3975263/
  2. Motivation Peer Training – Bridging the gap for people with mobility disabilities, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5594263/
  3. Received social support and exercising: An intervention study to test the enabling hypothesis, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/bjhp.12139

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Motywacjo, gdzie jesteś!? Co zrobić, by odnaleźć w sobie chęci do działania?

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Kobieta na siłowni

Czego nie chce słyszeć osoba, która zaczyna ćwiczyć? Marta Stoberska o krzywdzących zdaniach

Barbara Pasek: Nie jestem odbiorcą dnia, tylko jego twórcą

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

„Z potrzeby akceptacji i miłości niektóre kobiety umniejszają siebie, żeby ich 'misio’ czuł się lepiej” – mówi Magdalena Ostrowska-Dołęgowska

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: nie powinniśmy zmuszać się do aktywności fizycznej. To rodzaj autoagresji [WIDEO]

prokrastynacja

Prokrastynacja – czym jest, objawy, leczenie, jak zwalczać

skakanka

Chemiczna skakanka. Raport: nawet 25 proc. przyrządów sportowych może zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Joanna Jaworska

Jak nie stracić motywacji chwilę po Nowym Roku? Podpowiada Joanna Jaworska [WIDEO]

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: czasem lepiej zjeść ciastko, na które mamy ochotę, i spuścić napięcie [WIDEO]

bieganie

Pierogi kontra biegi

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki