Przejdź do treści

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek
Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Motywacja do ćwiczeń jest niezbędna do tego, aby osiągnąć założenie cele treningowe. Czasem jest to pozbycie się wałeczków tłuszczu, innym razem – wymodelowanie ładnej sylwetki. Pomimo wielkich chęci, wiele z nas ma ochotę poddać się już po pierwszym dniu, kiedy efekty naszej pracy nie są jeszcze w żaden sposób widoczne. Co warto zatem zrobić, aby być bardziej zdeterminowaną?

Nietrudno jest stracić motywację do ćwiczeń – mogą na to wpłynąć dziesiątki rozmaitych czynników. Zmęczenie, rutyna, brzydka pogoda…  Co więcej, jak pokazują badania, utrzymywanie formy jest szczególnie trudne w tych chłodniejszych porach roku. Nie jest to jednak niemożliwe! Poniżej podajemy kilka trików, dzięki którym wybierzesz siłownię zamiast kawy i ciastka.

Zrób plan działania

To jeden z najskuteczniejszych sposobów na to, aby poprawić motywację – dotyczy to nie tylko ćwiczeń. Aby nie kojarzył ci się źle (co, niestety, czasem się zdarza), warto go wykonać np. w formie charakterystycznego, kolorowego kolażu. Niektóre ćwiczenia nie muszą być dla ciebie przyjemne – w takich sytuacjach warto zastosować dodatkowo metodę sandwicza. Na czym ona polega? To proste: na tym, aby ćwiczyć pomiędzy czynnościami, które lubisz wykonywać.

Prowadź regularne pomiary

Aby nabrać motywacji do ćwiczeń, to – jeśli ćwiczysz już od pewnego czasu – regularnie prowadź pomiary ciała oraz zapisuj wyniki osiągnięte podczas treningu. Przykładowo, jeśli twoim problemem są zbyt masywne uda, zmierz ich obwód na początku, a następnie obserwuj, co się z nimi dzieje. Kiedy zauważysz pierwsze efekty, motywacja do ćwiczeń będzie u ciebie znacznie większa. Ważne jest to, aby regularnie zapisywać wyniki na kartce lub w pliku – możesz ustalić, że będziesz robić to np. co tydzień lub częściej.

Zobacz także: Motywacja – decydujesz i działasz.

Ćwicz przy ulubionej muzyce

Nie jest tajemnicą, że przy ukochanych piosenkach ćwiczy się o wiele lepiej. Potwierdzają to również naukowcy ze Stanów Zjednoczonych, którzy przeprowadzili badania na ćwiczących osobach. Okazało się, że faktycznie: niezależnie od tego, czy są to biegi czy jazda na rowerze, słuchanie muzyki sprawia, że wiele osób trenuje dłużej, mniej się przy tym męcząc. Pamiętaj jednak, że powolne kawałki na wiele się tu nie zdadzą: zdecydowanie warto wybrać te piosenki, które dadzą ci przysłowiowego „kopa” do działania.

Trenuj ze znajomymi

Problem braku motywacji do ćwiczeń można rozwiązać dzięki wspólnym ćwiczeniom. Sprawiają one, że częściej zapomina się o różnych wymówkach: jeżeli jesteś z kimś umówiona na określoną godzinę, głupio – po prostu – nie przyjść na trening. Jednocześnie, jeśli ćwiczysz np. ze swoją przyjaciółką, możesz liczyć na wsparcie w momencie, kiedy będziesz przeżywać chwile zwątpienia. Niezależnie od tego, czy będzie to joga, czy też ćwiczenia na siłowni – towarzystwo osób z podobnym hobby z pewnością ci się przyda. Czasem warto też zdecydować się na treningi grupowe, wśród ludzi, którzy czerpią z nich ogromną radość – daje to duży zastrzyk energii.

owsianka

Oglądaj filmiki motywujące

Oglądanie historii innych osób, które zaczynały tak, jak ty, może zdziałać cuda. Dzięki nim uwierzysz, że warto wybrać tę samą drogę, która –jak na początku często się wydaje – prowadzi donikąd. Podobny efekt może wywołać oglądanie zdjęć typu „before/after”, które prezentują sylwetki różnych osób przed rozpoczęciem ćwiczeń oraz po licznych treningach. Warto czasem również posłuchać wypowiedzi licznych trenerów, którzy twierdzą, że warto podjąć duży wysiłek, aby osiągnąć efekty.

 

Bibliografia:

  1. Factors influencing adherence to regular exercise in middle-aged women: a qualitative study to inform clinical practice, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3975263/
  2. Motivation Peer Training – Bridging the gap for people with mobility disabilities, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5594263/
  3. Received social support and exercising: An intervention study to test the enabling hypothesis, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/bjhp.12139

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Kobieta na siłowni

Czego nie chce słyszeć osoba, która zaczyna ćwiczyć? Marta Stoberska o krzywdzących zdaniach

Barbara Pasek: Nie jestem odbiorcą dnia, tylko jego twórcą

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

„Z potrzeby akceptacji i miłości niektóre kobiety umniejszają siebie, żeby ich 'misio' czuł się lepiej” – mówi Magdalena Ostrowska-Dołęgowska

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: nie powinniśmy zmuszać się do aktywności fizycznej. To rodzaj autoagresji [WIDEO]

prokrastynacja

Prokrastynacja – czym jest, objawy, leczenie, jak zwalczać

skakanka

Chemiczna skakanka. Raport: nawet 25 proc. przyrządów sportowych może zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Joanna Jaworska

Jak nie stracić motywacji chwilę po Nowym Roku? Podpowiada Joanna Jaworska [WIDEO]

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: czasem lepiej zjeść ciastko, na które mamy ochotę, i spuścić napięcie [WIDEO]

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Joanna Jaworska

„Nie bodźcuj się ideałami”. Trenerka Personalna Joanna Jaworska tłumaczy, dlaczego to zawsze zły pomysł [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Jesteś zwycięzcą”, „Bądź lepszą wersją siebie”? Trenerka Personalna Joanna Jaworska mówi, dlaczego teksty motywacyjne nie działają [WIDEO]

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?