Przejdź do treści

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek
Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Śmierdzisz”, „masz coś między nogami”, „okres jest obrzydliwy”. Okresowa Koalicja podkreśla: „Miesiączka jest wyśmiewana, a my obrażane”
Znana sieć sklepów wycofuje rodzynki. Mogą być zanieczyszczone groźną dla zdrowia toksyną
„Kolejka jest zacna. I ona się tak ciągnie i ciągnie. I tak wygląda NFZ w Polsce”. TikTokerka o leczeniu w naszym kraju
W irańskich manifestacjach zginęło już ponad 50 osób, znacznie więcej jest rannych. To zdjęcie obrazuje skalę przemocy
Lena Dunham wspomina, jak była zawstydzana przez swoje ciało po dwudziestce: „To szalone, że to było ciało, które wszyscy krytykowali”

Motywacja do ćwiczeń jest niezbędna do tego, aby osiągnąć założenie cele treningowe. Czasem jest to pozbycie się wałeczków tłuszczu, innym razem – wymodelowanie ładnej sylwetki. Pomimo wielkich chęci, wiele z nas ma ochotę poddać się już po pierwszym dniu, kiedy efekty naszej pracy nie są jeszcze w żaden sposób widoczne. Co warto zatem zrobić, aby być bardziej zdeterminowaną?

Nietrudno jest stracić motywację do ćwiczeń – mogą na to wpłynąć dziesiątki rozmaitych czynników. Zmęczenie, rutyna, brzydka pogoda…  Co więcej, jak pokazują badania, utrzymywanie formy jest szczególnie trudne w tych chłodniejszych porach roku. Nie jest to jednak niemożliwe! Poniżej podajemy kilka trików, dzięki którym wybierzesz siłownię zamiast kawy i ciastka.

Zrób plan działania

To jeden z najskuteczniejszych sposobów na to, aby poprawić motywację – dotyczy to nie tylko ćwiczeń. Aby nie kojarzył ci się źle (co, niestety, czasem się zdarza), warto go wykonać np. w formie charakterystycznego, kolorowego kolażu. Niektóre ćwiczenia nie muszą być dla ciebie przyjemne – w takich sytuacjach warto zastosować dodatkowo metodę sandwicza. Na czym ona polega? To proste: na tym, aby ćwiczyć pomiędzy czynnościami, które lubisz wykonywać.

Prowadź regularne pomiary

Aby nabrać motywacji do ćwiczeń, to – jeśli ćwiczysz już od pewnego czasu – regularnie prowadź pomiary ciała oraz zapisuj wyniki osiągnięte podczas treningu. Przykładowo, jeśli twoim problemem są zbyt masywne uda, zmierz ich obwód na początku, a następnie obserwuj, co się z nimi dzieje. Kiedy zauważysz pierwsze efekty, motywacja do ćwiczeń będzie u ciebie znacznie większa. Ważne jest to, aby regularnie zapisywać wyniki na kartce lub w pliku – możesz ustalić, że będziesz robić to np. co tydzień lub częściej.

Zobacz także: Motywacja – decydujesz i działasz.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Ćwicz przy ulubionej muzyce

Nie jest tajemnicą, że przy ukochanych piosenkach ćwiczy się o wiele lepiej. Potwierdzają to również naukowcy ze Stanów Zjednoczonych, którzy przeprowadzili badania na ćwiczących osobach. Okazało się, że faktycznie: niezależnie od tego, czy są to biegi czy jazda na rowerze, słuchanie muzyki sprawia, że wiele osób trenuje dłużej, mniej się przy tym męcząc. Pamiętaj jednak, że powolne kawałki na wiele się tu nie zdadzą: zdecydowanie warto wybrać te piosenki, które dadzą ci przysłowiowego „kopa” do działania.

Trenuj ze znajomymi

Problem braku motywacji do ćwiczeń można rozwiązać dzięki wspólnym ćwiczeniom. Sprawiają one, że częściej zapomina się o różnych wymówkach: jeżeli jesteś z kimś umówiona na określoną godzinę, głupio – po prostu – nie przyjść na trening. Jednocześnie, jeśli ćwiczysz np. ze swoją przyjaciółką, możesz liczyć na wsparcie w momencie, kiedy będziesz przeżywać chwile zwątpienia. Niezależnie od tego, czy będzie to joga, czy też ćwiczenia na siłowni – towarzystwo osób z podobnym hobby z pewnością ci się przyda. Czasem warto też zdecydować się na treningi grupowe, wśród ludzi, którzy czerpią z nich ogromną radość – daje to duży zastrzyk energii.

owsianka

Oglądaj filmiki motywujące

Oglądanie historii innych osób, które zaczynały tak, jak ty, może zdziałać cuda. Dzięki nim uwierzysz, że warto wybrać tę samą drogę, która –jak na początku często się wydaje – prowadzi donikąd. Podobny efekt może wywołać oglądanie zdjęć typu „before/after”, które prezentują sylwetki różnych osób przed rozpoczęciem ćwiczeń oraz po licznych treningach. Warto czasem również posłuchać wypowiedzi licznych trenerów, którzy twierdzą, że warto podjąć duży wysiłek, aby osiągnąć efekty.

 

Bibliografia:

  1. Factors influencing adherence to regular exercise in middle-aged women: a qualitative study to inform clinical practice, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3975263/
  2. Motivation Peer Training – Bridging the gap for people with mobility disabilities, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5594263/
  3. Received social support and exercising: An intervention study to test the enabling hypothesis, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/bjhp.12139

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak często należy ćwiczyć?

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Andrzej Tucholski: Życia nie da się sensownie przeżyć, ciągle robiąc coś wbrew swojej naturze

Jakie efekty przynosi jazda na rolkach? /fot. iStock

Jakie efekty przynosi jazda na rolkach?

Spinning – spal nawet tysiąc kalorii w godzinę! Jak ćwiczyć na siłowni a jak w domu

Łukasz Krasoń: „Każdy z nas ma jakąś niepełnosprawność, tylko po niektórych bardziej to widać. Bo czy nierealizowanie swoich marzeń to nie jest dysfunkcja?”

Ćwiczenia do szpagatu – jak się rozciągać, by go wykonać? 

Talia jak u osy. Proste ćwiczenia na figurę klepsydry 

Proste ćwiczenia na uda wewnętrzne. Poznaj skuteczne ćwiczenia z gumą

Fałdka precz! Najlepsze ćwiczenia na dolne partie brzucha

Ćwiczenia na kaptury, dzięki którym zachowasz kobiecą sylwetkę

100 pompek – wyzwanie zwiększające siłę rąk. Plan, efekty. Czy na pewno robisz je dobrze?

Ćwiczenia na ręce – wzmacniające i wyszczuplające. Jak zapobiec drętwieniu rąk?

Aktywność fizyczna - kiedy warto ćwiczyć? / unsplash

Dlaczego kobiety powinny ćwiczyć rano, a mężczyźni wieczorem? Badacze poznali odpowiedź na to pytanie

Czy jazda na rowerze odchudza? Poznaj całą prawdę!

Arnoldki – skuteczne ćwiczenie na piękne barki

Ćwiczenia dla dzieci w domu – najlepsze zabawy ruchowe

6 ćwiczeń na płaski brzuch na siłowni. Jaka dieta wzmocni efekt?

Buty do ćwiczeń – jakie do fitnessu, a jakie na siłownię?

Ćwiczenia na smukłe uda – trening w domu i na siłowni

Jak zbudować brazylijskie pośladki? Te ćwiczenia wykonasz w swoim domu

Bieg bokserski – ćwiczenie, które rzeźbi ciało i spala tłuszcz

Jak pozbyć się drugiego podbródka? Najlepsze ćwiczenia na podbródek

Trening anaerobowy – co to jest? Czym się różni trening anaerobowy od aerobowego

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×