Przejdź do treści

Kilometr – ile to kroków? Jak dużo powinnaś chodzić dla zdrowia? 

Kilometr – ile to kroków? Jak dużo powinnaś chodzić dla zdrowia?  Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Pieniądze można porównać do zakładania maseczki tlenowej w samolocie. Najpierw zakładasz ją sobie, potem dzieciom. Z finansami jest tak samo” – mówi Dominika Nawrocka, edukatorka finansowa
6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu
6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym
Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda
5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Ile kroków to kilometr? Liczenie kroków stało się dla wielu osób jedną z podstawowych czynności. Po tym jak WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) ogłosiła średnią dzienną liczbę kroków, jaką należy zrobić, aby zachować zdrowie, wszyscy zaczęli sprawdzać, czy spełniają wymagania. Chodzenie to bardzo prosta czynność i nie wymaga większego zaangażowania – przecież i tak codziennie się gdzieś chodzi. Ale czy jesteś pewna, że wykonujesz zalecaną liczbę? Ile kroków dziennie powinno się robić?

Ile kroków dziennie powinno się zrobić? 

Według Światowej Organizacji Zdrowia każdego dnia powinnaś zrobić 10 000 kroków. Do tej liczby wlicza się każdy krok. Nie jest zatem istotne czy pójdziesz na spacer, czy będziesz chodzić po biurze lub po mieszkaniu. Każdy pojedynczy mały krok ma znaczenie. Chociaż liczne badania wskazują różne liczby kroków, to jednak ta okrągła suma jest łatwa do zapamiętania.  

Im więcej kroków, tym lepiej dla ciebie. Nie musisz się ograniczać. Pamiętaj jednak, że jeśli masz gorszy dzień lub jesteś chora i nie jesteś w stanie zrobić 10 000 kroków, to nic się nie stanie. I tak ważna jest średnia liczba dzienna zliczana z całego miesiąca. Chodzenie nie jest też obowiązkiem, a ZALECENIEM, które pokazuje ci jak w prosty sposób możesz zadbać o swoje narządy ruchu, układ krążeniowo-oddechowy, a także o odporność.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

10 000 kroków. Ile to km? 

Znasz dzienną zalecaną liczbę kroków. Ale czy wiesz, że krok krokowi nierówny? Nawet osoby o tym samym wzroście mogą stawiać kroki różnej długości. Zatem twoje 10000 kroków może pokonać inny dystans niż twojej koleżanki o tym samym wzroście. I tutaj znów posłużymy się średnimi wartościami, które zostały przyjęte.  

Otóż okazuje się, że 1 krok wykonany przez mężczyznę ma 75 cm, zaś przez kobietę 60 cm. Zatem 1000 kroków – ile to kilometrów? W przypadku kobiet to 0,6 km, czyli 600 m, a w przypadku panów 750 m. Nietrudno więc obliczyć, że 10 000 kroków to 7,5 km pokonywane przez mężczyzn oraz 6 km przez panie. 

Chcesz wiedzieć, ile to jest 15 000 kroków? Przelicz kroki na km według powyższego wzoru, a będziesz w stanie określić, jaki dystans pokonałaś. Ale możesz też ułatwić sobie zadanie, wybierając krokomierz. Licznik kroków w postaci smartbanda lub smartwatcha ma teraz wiele osób. Te zaś są wyposażone w liczne funkcje, które wykonują obliczenia za nas. Dodatkowo, dzięki zintegrowanym aplikacjom, pozwalają dokładniej przeliczyć pokonany dystans i liczbę spalonych kalorii. Wystarczy, że wprowadzisz do aplikacji informacje o swoim wieku, wadze i wzroście, a urządzenie przeliczy wszystko za ciebie. 

10 000 kroków – dacie radę?

10 km dziennie – efekty 

Wiesz już, ile kroków dziennie robić, umiesz też przeliczyć kroki na km, ale czy wiesz, jakie efekty zyskujesz? 

  • usprawniasz narządy ruchu 
  • spalasz tkankę tłuszczową 
  • usprawniasz pracę układu krążeniowo-oddechowego 
  • regulujesz poziom ciśnienia tętniczego 
  • zmniejszasz ilość złego cholesterolu 
  • usprawniasz pracę mózgu 

Okazuje się więc, że chodzenie przynosi wiele korzyści zdrowotnych i sylwetkowych. Spacer jest jedną z form treningu cardio i pozwala zmniejszyć obwody i wagę. W takim razie, ile kroków dziennie potrzeba, żeby schudnąć?  

Wiesz już, że 10 tys. kroków to średnio 6 km. A 10000 kroków, ile to kalorii? Spalanie kalorii jest uzależnione od metabolizmu, tempa chodzenia, wagi, wieku i wzrostu. Jednak średnia przyjęta wartość to ok. 200 kcal. Jeśli zatem liczysz kalorie na co dzień, to już wiesz jaki deficyt energetyczny zyskujesz wykonując dzienną zalecaną liczbę kroków. Pokonując taką liczbę kroków dziennie przez 10 dni tracisz więc 2000 kalorii! Zatem w miesiąc samym chodzeniem spalasz 6000 kalorii. Dodając do tego treningi i odpowiednio zbilansowaną dietę możesz zrzucić nawet kilka kilogramów w ciągu zaledwie miesiąca.

Co, jeśli nie zrobisz 10 000 kroków każdego dnia? 

Jeśli każdego dnia będziesz pokonywać pieszo 6 km, to masz szansę schudnąć, poprawić swoje zdrowie i żyć dłużej. Ale czy coś się stanie, jeśli ci się nie uda? ABSOLUTNIE NIC! Pamiętaj, że są to zalecenia. Bo może się okazać, że nie zrobiłaś w danym dniu zalecanej liczby kroków, ale za to wykonałaś porządny trening cardio na bieżni lub trening oporowy na siłowni.  

Dla utrzymania formy, schudnięcia i dla dbania o zdrowie liczy się każda aktywność. Niestety coraz częściej na efekty patrzy się nie ogólnie, ale rozdrabniając je na szczegóły. Czyli patrzysz na liczbę kroków, jaką wskazuje ci opaska treningowa, ale zapominasz o innych aktywnościach. Urządzenia te, chociaż bardzo pomocne, bywają też problemem. Często słyszy się o osobach, które nie poszły spać, dopóki na ich zegarku nie pojawiła się magiczna liczba 10000 kroków. Nie bądź niewolnikiem zegarka! Zwracaj uwagę na cały wysiłek, który wkładasz w utrzymanie formy i dbania o zdrowie.  

A jeśli chcesz z chodzenia uczynić kolejny rytuał, niech przybierze on formę rekreacyjną, a nie przymusu. W tym celu możesz chodzić z psem na dłuższe spacery lub też zabrać ze sobą kogoś bliskiego, z kim dodatkowo miło spędzisz czas.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Orbitrek czy rower? Która z maszyn pomoże ci osiągnąć lepsze efekty w odchudzaniu?

Styl motylkowy – technika, korzyści, ćwiczenia pomocnicze

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

„Słowami nazywamy to, co już wiemy, natomiast ciało ma dostęp do treści, które są w nas tajemnicą”. O mocy terapii tańcem mówi Katarzyna Dańska

Polscy lekarze otrzymali nagrodę od WHO / gettyimages

WHO nagrodziła wybitnych lekarzy z całego świata. Wśród zwycięzców specjaliści z Polski!

Czy jazda na rowerze odchudza? Poznaj całą prawdę!

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Kobieta

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Kobieta stoi na środku polnej drogi

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Joanna Jaworska o trudnych powrotach do treningów

„Przerwa nie jest twoją porażką”. Joanna Jaworska podpowiada, jak bez spiny wrócić do regularnych treningów

Ile kroków dziennie powinno się zrobić?

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

kobieta na siedząca na pniu drzewa

Zespół deficytu natury. O tym, jak nasze ciało i dusza chorują z powodu odcięcia od przyrody

Koronawirus. WHO zarządził międzynarodowy stan zagrożenia zdrowia publicznego

odpoczywająca kobieta

5 przypadków, w których trzeba odpuścić trening

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Urazy, objawy i metody leczenia łąkotki w kolanie

Urazy, objawy i metody leczenia łąkotki w kolanie

Dlaczego regeneracja mięśni jest ważna?

Dlaczego regeneracja mięśni jest ważna?

Torebka stawowa - jakie kontuzje mogą ją dotknąć?

Torebka stawowa – jakie kontuzje mogą ją dotknąć?

Stanie na rękach – sztuczka, która wiele zmienia

Wygoń papierosy biegiem!

Ćwiczenia z ciężarkami. Jak ćwiczyć z hantlami?

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

×