Przejdź do treści

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży Hannah Busing/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
wykluczenie menstruacyjne
„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie
Kobieta z folią
Mama Chemik: czy tak samo jak szczepionek boicie się metali ciężkich, które mogą być nawet w kubku, z którego codziennie pijecie kawę?
Norweskie piłkarki ręczne powiedziały "dość" graniu w bikini i założyły krótkie spodenki. Federacja ukarała je grzywną
Pink zapłaci karę grzywny za norweskie szczypiornistki. „Jestem bardzo dumna, że norweska drużyna zaprotestowała przeciwko seksistowskim zasadom”
Obowiązkowe szczepienia dla medyków w Polsce
Obowiązkowe szczepienia dla polskich medyków. Morawiecki: rozważamy taki wariant
„Mądra feministka wie, że seks nie uprzedmiatawia”. Maja Staśko wspólnie z psychiatrką komentują wywiad Dody o seksworkingu

Ból, pieczenie, podrażnienia, infekcje, drętwienie w okolicach intymnych – te dolegliwości odczuwa niemal każda rowerzystka. Przyczyn może być wiele – zaczynając od źle dobranego siodełka, na higienie intymnej kończąc. Sprawdź, jak zadbać o swoje zdrowie intymne w trakcie rowerowych wojaży.

O problemach intymnych związanych z rowerem nie rozmawia się bez zawstydzenia – szczególnie gdy przychodzi nam zasięgnąć porady sprzedawcy akcesoriów rowerowych. Charakterystyczne dolegliwości i dyskomfort są powszechne nawet u profesjonalnych zawodniczek, które otacza sztab doradców. Na igrzyskach olimpijskich w 2012 roku przebadano wszystkich sportowców, którzy prezentowali swoje umiejętności za pomocą jednośladu. Okazało się, że sto procent z nich odczuwa dyskomfort w okolicach intymnych.

Czy skoro profesjonaliści cierpią, amatorzy sportu muszą porzucić wszelkie nadzieje? Nie! Istnieją proste sposoby na zmniejszenie bólu towarzyszącego jeździe, a przy odrobinie cierpliwości – nawet na zupełną jego eliminację.

Zainwestuj w damskie siodło

Twoje ciało styka się z siodłem rowerowym w trzech punktach. Dwa z nich to guzy kulszowe, czyli kości, na których opieramy ciężar ciała, siedząc. Trzecim jest miękka tkanka znajdująca się pomiędzy nogami. Podczas gdy kości przystosowane są do radzenia sobie z ciężarem ciała i naciskiem, delikatne okolice intymne zupełnie nie. Dlatego bardzo istotnym elementem jest odpowiedni dobór siodełka, które zminimalizuje ucisk w tych miejscach. Jest to proces żmudny i wymagający cierpliwości, ponieważ każda z nas jest inaczej zbudowana i siodło, które dla koleżanki jest wygodne, dla ciebie może być wrotami do piekielnych katuszy.

Przede wszystkim zrezygnuj z tych uniseksowych, ponieważ nigdy nie będą przystosowane do damskiej budowy. Kobiece siodełko powinno być szersze od męskiego ze względu na inny rozstaw kości kulszowych. Dodatkowo rozważ zakup modelu z wyciętym środkiem – wielkość wycięcia oraz jego ułożenie zależy z jednej strony od indywidualnej budowy ciała, z drugiej od pozycji na rowerze (im bardziej sportowa tym wycięcie powinno być większe). Niektóre sklepy pozwalają wypróbować siodło przed zakupem – zanim więc podejmiesz ostateczną decyzję, sprawdź przynajmniej kilka modeli. Odpowiednie dobrane damskie siodełko znacząco zmniejszy dolegliwości w okolicach intymnych.

Korzystaj ze spodenek z wkładką

Dobór odpowiedniego siodła to dopiero połowa sukcesu. Wciąż należy pamiętać o spodenkach kolarskich z gąbką amortyzującą ucisk w okolicach intymnych. Jednym z najczęściej popełnianych przez początkujące rowerzystki błędów jest zakup zbyt dużego rozmiaru. Spodenki kolarskie, aby dobrze pełniły swą funkcję, powinny ściśle przylegać do ciała.

Niestety, ze względów estetycznych kobiety często unikają obcisłych ubrań kolarskich, aby ograniczyć jednoznacznie niekorzystny efekt odcinania się tkanki tłuszczowej. Jednak już troszkę za duże spodenki mogą marszczyć się w okolicach intymnych, powodując ogromne szkody (w tym obtarcia do krwi).

papaja

Zrezygnuj z majtek

Majtki plus spodenki kolarskie? Mieszanka wybuchowa! Szczególnie gdy korzystasz z bielizny syntetycznej lub koronkowej, jest to łatwa droga prowadząca do obtarć, podrażnień i infekcji. Dobrą praktyką zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet jest naciąganie spodenek na nagie ciało. Pamiętaj, aby od razu po treningu zdjąć je i włożyć do prania. Korzystanie kilkakrotnie z tej samej pary może zwiększać ryzyko infekcji intymnych. W trakcie miesiączki zapomnij również o podpaskach – to dodatkowa warstwa, która będzie się zwijać i powodować obtarcia.

Zadbaj o nawilżenie

Aplikowanie delikatnego kremu nawilżającego lub natłuszczającego zaraz przed treningiem w okolicach intymnych zapobiega otarciom. Tworzy się wówczas cienka warstwa oddzielająca ciało od spodenek. Pamiętaj o tym zabiegu szczególnie przed długimi przejażdżkami, a także w przypadku kilkudniowych wypadów rowerowych.

Podnoś się z siodła regularnie

Aby dodatkowo ulżyć okolicom intymnym, staraj się co 10‒15 minut podnieść się z siodła i pedałować chwilę w pozycji stojącej. Upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu. Wyeliminujesz ból pleców i lędźwi towarzyszący rowerzystom oraz przyniesiesz ulgę narządom intymnym. Regularne wstawanie poprawia przepływ krwi, zapobiegając drętwieniu.

Kobieta siedząca z termoforem

Zdaj się na matkę naturę

Wśród rowerzystek panuje konsternacja – golić się czy nie? W wielu przypadkach zależy to od osobistych preferencji, jednak zaleca się, aby unikać skrupulatnego i agresywnego usuwania włosków z okolic intymnych. Naturalne owłosienie tworzy amortyzującą przestrzeń, a dodatkowo w miesiącach zimowych zapewnia ocieplenie. Jeżeli już decydujesz się na usuwanie włosków – unikaj zwykłego golenia, które niejednokrotnie skutkuje podrażnieniem mogącym przyczynić się do wzmożonej podatności na obtarcia w trakcie pedałowania. Rozważ raczej depilację woskową lub cukrową, która pozostawi twoją skórę idealnie gładką.

Daj sobie czas!

Jeżeli jesteś początkującą rowerzystką – nie ma złudzeń – choćbyś przestrzegała wszystkich powyższych zasad, i tak będzie boleć. Twoje ciało musi się przyzwyczaić do nowej pozycji i kształtu siodła. Dlatego na początku ogranicz kilometraż, a nade wszystko pamiętaj o odpowiedniej higienie intymnej.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dziewczyna jedzie na rowerze

Ból kolan a jazda na rowerze – czy to dobry pomysł? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Dlaczego warto zabrać całą rodzinę na rower? Oto kilka powodów

Pracujesz 8 godzin przy biurku? Odpuść sobie potem jazdę rowerem! Ostrzega fizjoterapeutka

rower

Do pracy rowerem czy pieszo? Którą opcja niesie więcej korzyści?

Rower – poznaj 7 powodów, dlaczego warto na niego wsiąść

Indoor zamiast outdoor?

Indoor zamiast outdoor?

Wskakuj na rower!

Wskakuj na rower!

Zajawka na triathlon

Zajawka na triathlon

SEV etricksevolution: moped nowej ery

SEV etricksevolution: moped nowej ery

Rowery górskie – najlepsze destynacje

Rowery górskie – najlepsze destynacje

Rowerem na festiwal

Rowerem na festiwal

Kurier na ostrym

Kurier na ostrym

Patchnride: napraw dziurę w rowerowej oponie

Patchnride: napraw dziurę w rowerowej oponie

Rower zamiast autobusu

Rower zamiast autobusu

Jeśli w podróż, to rowerem!

Jeśli w podróż, to rowerem!

Daymak Beast: elektro-bestia

Daymak Beast: elektro-bestia

GI Bike: składak nowej ery

GI Bike: składak nowej ery

Kobiety, do triatlonu!

Kobiety, do triatlonu!

Halfbike: pół-rower

Halfbike: pół-rower

Polska na tłuściochy!

Polska na tłuściochy!

Weź się dopędź – FlyKly

Weź się dopędź – FlyKly

Kurt Yaeger się nie poddaje

Kurt Yaeger się nie poddaje

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać