Przejdź do treści

Czy twój brzuch przypomina balon? To nie musi być „ciąża spożywcza”. Sprawdź, co może ci dolegać

Gosia Włodarczyk
zdjęcie: https://www.instagram.com/pani_fizjotrener/
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Raven Saunders
Raven Saunders w niezwykłym geście na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio wsparła wszystkie mniejszości
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”

– Jednym z problemów pojawiających się w ciągu dnia jest brzuch przypominający balon – pisze fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk. Same w redakcji przyznajemy, że nie trzeba być w ciąży, aby przypominać ciężarną. Czasem wystarczy zjeść śniadanie i popić kawą albo nawet nic nie zjeść, aby „nabrać kształtów”. Najczęściej określamy to „ciążą spożywczą”, jednak okazuje się, że przyczyn takiego zjawiska może być znacznie więcej. 

Gosia Włodarczyk jest fizjoterapeutką i trenerką personalną, która chętnie dzieli się medyczną wiedzą w mediach społecznościowych. Ostatnio na swoim profilu na Instagramie @pani_fizjotrener poruszyła szczególnie dla nas ważny temat: wygląd brzucha. I mowa nie tylko o jego kondycji czy kształcie, ale o przyczynach, przez które nasz brzuch może przypominać balon.

Zadajmy więc pytanie, dlaczego nasz brzuch przypomina balon? 

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Dlaczego brzuch przypomina balon?? Duży brzuch pojawiający się dopiero w ciągu dnia, jest często problemem po ciąży. Jednak jeśli nie byłaś w ciąży, ten tekst może Ci się również przydać. Wstajesz rano – piękny i płaski, wieczorem – wyglądasz jak 10kg na plusie ? Możliwe przyczyny: – Rozejście mięśni prostych brzucha (koniecznie do sprawdzenia u specjalisty) – Osłabienie mięśni dna miednicy – Zły wzorzec oddechowy ❗️ – naprawdę to jest powszechny i ogromny problem, nawet u bardzo aktywnych osób, jest bardzo duży problem z prawidłowym torem oddychania, warto poradzić się fizjoterapeuty, ale po porodzie trzeba zwrócić szczególną uwagę na pracę przepony i postawę⬇️ – Postawa ciała – poprawa ustawienia miednicy i żeber (miednica neutralnie, żebra w dół) usprawnia pracę tłoczni brzusznej – Słaby mięsień poprzeczny brzucha – jeden z ważniejszych elementów układanki ? tej balonowej historii – w ciąży jest baaaardzo rozciągnięty, a to on jest naszym gorsetem mięśniowym trzymającym nasze trzewia i stabilizującym tułów. Po porodzie trzeba pracować nad jego wzmocnieniem (ale nie robiąc planki) – Dieta – jeśli żaden z powyższych elementów nie pasuje do Ciebie to warto zwrócić uwagę na to co wkładasz do ust (zakładając że już wykluczyłaś produkty, których nie tolerujesz- to też warto sprawdzić). Dania powinny być jak najprostsze, złożone z kilku składników i lekkostrawne. Wielu osobom pomaga jedzenie w regularnych odstępach czasu i nie podjadanie między posiłkami oraz dieta rozdzielna węglowodanów od białek (nie łączymy w jednym posiłku) Zazwyczaj jest tak, że przyczyn jest kilka naraz! Co o tym myślicie? Co robiłyście, by pozbyć się baloniastego brzucha? ?? #fizjoterapeutka #fizjoterapiakobiet #plaskibrzuch #brzuchpoporodzie #zdrowybrzuszek #miesniednamiednicy #rmpb #oddech #wzorzecruchowy #miednica #cialopociazy #cialopoporodzie #brzuchpociazy #terapia #miesniebrzucha #miesnieglebokie #gorset

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Rozejście mięśni prostych brzucha

Jedną z przyczyn takiego zjawiska być rozejście się mięśni prostych brzucha. Występuje ono u kobiet podczas trwania ciąży i niekiedy pozostaje po urodzeniu dziecka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Rozejście mięśnia prostego brzucha występuje u kobiet podczas trwania ciąży i często pozostaje po urodzeniu dziecka. Na zdjęciach poniżej- brzuszek pacjentki po 4 miesiącach od urodzenia dziecka. ???… 1zdjęcie- rozejście mięśnia prostego brzucha było na 1,5 palca. Pacjentka była pod moja stała kontrola podczas trwania ciąży i od razu po porodzie. 2 zdjęcie- tą aplikację kinesiotapingu stosowałam przez kolejne 2 miesiace + indywidualnie opracowany konspekt ćwiczeń do domu, ktory otrzymała ode mnie pacjentka 3 zdjęcie- rozejście na 1 palec po dwóch miesiącach ćwiczeń i oklejaniu plastrami ?? Co może spowodować rozejście mięśnia prostego brzucha? ❗️problemy z kręgosłupem ❗️problemy mięśni dna miednicy ❗️nietrzymanie moczu ❗️powstanie przepukliny brzusznej #mięsieńprostybrzucha #muscle #body #pregnant #ciąża #zdrowa #mama #szczesliwa #mama #fizjoterapia #feelingfizjo #warszawa #

Post udostępniony przez feelingfizjo (@feelingfizjo)

Mięśnie brzucha

Mięśnie brzucha dzielą się na dwie grupy mięśniowe: mięśnie ściany przednio-bocznej oraz mięśnie ściany tylnej brzucha. Mięśnie z grupy przednio-bocznej tworzą mięsień prosty brzucha, mięsień skośny zewnętrzny i wewnętrzny brzucha oraz mięsień poprzeczny i piramidowy brzucha. Grupę tylną budują mięśnie: czworoboczny lędźwi, lędźwiowy większy i mniejszy oraz biodrowy.

Mięśnie brzucha pełnią funkcje ochronne narządów wewnętrznych oraz kręgosłupa, a także pełnią funkcje mięśni posturalnych odpowiedzialnych za stabilizację sylwetki: biorą udział w procesie oddychania (podczas wdechu i wydechu, zwężania i rozszerzania klatki piersiowej) i zwiększania ciśnienia w jamie brzusznej.

Osłabienie mięśni dna miednicy

Mięśnie dna miednicy jest to grupa 14 mięśni poprzeplatanych nerwami, otoczonych tkanką łączną, które podtrzymują narządy jamy brzusznej, pęcherz, narządy rozrodcze oraz pełnią funkcję podporową dla całego ciała. Wpływają na prawidłowe funkcjonowanie, zapewniając odpowiednie ciśnienie śródbrzuszne, stabilizację kompleksu biodrowo-lędźwiowo-miedniczego i podtrzymanie pęcherza moczowego, odbytu i narządów rodnych.

Co źle wpływa na pracę mięśni dna miednicy?

– Ograniczenie ruchomości przepony oraz zły wzorzec oddechowy
– Wady postawy: pogłębiona lordoza, kifoza, zniesienie krzywizn, skoliozy
– Ograniczenie ruchomości w kręgosłupie i stawach biodrowych i krzyżowo – biodrowych: brak mobilności
– Zbyt słaby lub zbyt duży tonus mięśniowy w miednicy, ale też w okolicy: pośladkach, biodrach, mięśniach tułowia
– Praca mięśni brzucha – brak elastyczności mięśni i spontanicznej pracy mięśni głębokich

Zły wzorzec oddechowy

Jest bardzo duży problem z prawidłowym torem oddychania, dlatego warto poradzić się fizjoterapeuty. Po porodzie trzeba zwrócić szczególną uwagę na pracę przepony.

radzi fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Postawa ciała

Jeśli twój brzuch w ciągu dnia przypomina balon, warto zwrócić uwagę na poprawne ustawienie miednicy i żeber. Usprawni to pracę tłoczni brzusznej.

Dieta

Ciąża spożywcza” to żartobliwy termin określający wzdęcia, czyli uczucie rozpierania i dyskomfortu w jamie brzusznej. Jest to zaburzenie czucia. Polega na tym, że ta sama objętość gazów, która w jelitach zdrowego człowieka nie wywołuje żadnych dolegliwości, u osoby nadwrażliwej będzie odczuwana jako znaczny dyskomfort. Wyjściem z sytuacji jest ograniczenie obecności gazów w jelitach i tutaj istotne są dwa aspekty – pierwszy z nich to ograniczenie połykania powietrza, czyli: jemy w spokoju, nie pijemy gazowanych napojów, ograniczamy żucie gumy. Druga sprawa to ograniczenie spożycia produktów wzmagających produkcję gazów przez bakterie jelitowe. Warto obserwować swoją reakcję na takie produkty, jak: rośliny strączkowe, pieczywo, makrony, owoce.

Jeśli żaden z powyższych elementów nie pasuje do Ciebie to warto zwrócić uwagę na to co wkładasz do ust (zakładając że już wykluczyłaś produkty, których nie tolerujesz- to też warto sprawdzić). Dania powinny być jak najprostsze, złożone z kilku składników i lekkostrawne. Wielu osobom pomaga jedzenie w regularnych odstępach czasu i nie podjadanie między posiłkami oraz dieta rozdzielna węglowodanów od białek.

radzi fizjoterapeutka

Słaby mięsień poprzeczny brzucha

Brzuch w trakcie ciąży ulega rozciągnięciu się. Aby wrócił do kondycji sprzed ciąży, należy pracować nad jego wzmocnieniem.

Brzuch w ciąży jest bardzo rozciągnięty, a to on jest naszym gorsetem mięśniowym trzymającym nasze trzewia i stabilizującym tułów. Po porodzie trzeba pracować nad jego wzmocnieniem (ale nie robiąc planki)

pisze na swoim profilu @pani_fizjotrener Gosia Włodarczyk

A wy jak często macie poczucie, że wasz brzuch jest za duży?

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia dla zestresowanych. Fizjoterapeutka wyjaśnia, jak je wykonać

Masz stresującą pracę? Czujesz, że chodzisz ciągle spięta? Fizjoterapeutka ma dla ciebie kilka rozluźniających ćwiczeń

kobieta trenuje jogę

Ból po treningu? Fizjoterapeutka podpowiada, co warto zrobić

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?

Ektomorfik – kto to, dieta i trening. Jak może przytyć?

Mezomorfik – kto to jest, cechy, dieta i trening dla mezomorfika

Masaż medyczny to nie masaż erotyczny!

„Masaż medyczny to nie masaż erotyczny!”. Przedstawicielki zawodów medycznych mówią STOP

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

Obolały kark, głowa i szyja. Jak sobie poradzić ze skutkami pracy siedzącej i stresu? Podpowiada Magdalena Mikołajczyk

Obolały kark, głowa i szyja. Jak sobie poradzić ze skutkami pracy siedzącej i stresu? Podpowiada Magdalena Mikołajczyk

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

„Chcesz mieć zgrabną sylwetkę? Zdradzę ci sekret”. Fizjoterapeutka pisze, jakie ćwiczenie warto dodać do treningów

„Chcesz mieć zgrabną sylwetkę? Zdradzę ci sekret”. Fizjoterapeutka pisze, jakie ćwiczenie warto dodać do treningów

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Brzuch po ciąży / istock

Natalia Białobrzeska o brzuchu w połogu: „Próbuję być w kontakcie ze swoim ciałem, które nadal zasługuje na akceptację i uwagę”

Kreatyna – czy to działa?

Kreatyna – co daje, efekty, dawkowanie, skutki uboczne

5 najlepszych ćwiczeń na brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch – porady, technika, trening

mężczyzna ćwiczy brzuszki

Ćwiczenia na brzuch na drążku – ćwiczenia na boki brzucha

kobieta rozciąga się

Ćwiczenia mięśni dna miednicy – kiedy i jak ćwiczyć?

Anna Lewandowska

Anna Lewandowska pokazała brzuch 17 dni po porodzie. „Ciało kobiety może wiele” – pisze trenerka

Ćwiczenia na brzuch z piłką

Brzuszki na piłce – pilates z piłką dla każdego

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?