Przejdź do treści

Brzuszki na szóstkę. Sprawdź, jak wzmacniać mięśnie brzucha, by były silne

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta
Marianna Gierszewska o zakończeniu relacji: Urwać można metkę, nie relację
Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
Dziecko
Wirtualna rzeczywistość pomaga chorym spełniać marzenia. Film Piotra Łoja podbija internet
Ericka Hart pokazała na wybiegu blizny po mastektomii. Prawdziwa rewolucja na tygodniu mody w Nowym Jorku

Zwykłe spięcia brzucha to już przeżytek. Samo rzeźbienie nie jest ani funkcjonalne, ani praktyczne. Jak zatem wzmacniać mięśnie brzucha, aby były silne i chroniły kręgosłup przed bólem?

Posiadanie mięśni to nie to samo co bycie silnym. Jak pisał Pavel Tsatsouline, gdyby tak było, zawody w podnoszeniu ciężarów sprowadzałyby się do zważenia zawodników, a wszystkie trofea zgarnęliby kulturyści. W rzeczywistości to nie ilość mięśni świadczy o ich prawdziwej sile. Wydatkowanie maksymalnej siły jest kwestią umiejętnego działania, w którym wiele mięśni musi zostać poprawnie zaktywowanych. Nazywa się to koordynacją międzymięśniową.

Co robić? Wykonywać trening, w którym jednym etapem będzie izolacja mięśni brzucha i praca nad ich wydajnością i tonusem, a kolejnym integracja, czyli trening ruchu. Mięśnie powinny nauczyć się współpracować z innymi grupami i uczestniczyć w zabezpieczaniu pleców.

Napięte mięśnie proste brzucha równoważą siłę ciągnięcia mięśni lędźwiowych, wywieraną od tyłu na kręgosłup, dzięki czemu zachowane jest naturalne wygięcie. Należy pracować zarówno nad wzmocnieniem samych mięśni brzucha (powierzchownych i głębokich), jak i wzmocnieniem mięśni pleców, zginaczy bioder i nauczyć wszystkie te grupy zgodnie ze sobą współpracować, aby w ciele panowała równowaga.

Dobrą analogią jest ustawiony pionowo słup. Pociągany linami tylko z jednej strony (mięśnie lędźwiowe), wygnie się, złamie lub przewróci, ale gdy dodamy liny z jego drugiej strony (mięśnie proste brzucha), słup będzie stał prosto i będzie stabilny. Trochę jak z budową mostu.

Dlatego do programu warto dodać ćwiczenia złożone, wielostawowe, które będą wzmacniać i integrować wspomniane grupy. Przykład? Martwy ciąg, wyrzuty nóg w leżeniu, skośne przenoszenia sztangi, planki z rotacjami, ćwiczenia w leżeniu na brzuchu (wszystkie rodzaju ćwiczenia typu superman), nożyce, przysiad z obciążeniem, hollow body, unoszenia talerza nad głowę (sit up z obciążeniem), boczna izometria czy ćwiczenia na drążku.

Dopiero wtedy możemy mówić o mądrym budowaniu siły mięśni brzucha.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia mięśni brzucha a stan dna miednicy. Pani Fizjotrener podpowiada, o czym powinnaś wiedzieć

Ćwiczenia na mięśnie brzucha a stan dna miednicy. Pani Fizjotrener podpowiada, o czym powinnaś wiedzieć

Jak zbudować mięśnie? Co jest istotne? Trening siłowy/Unsplash

Jak zbudować mięśnie? Dieta, trening siłowy i regeneracja

5 najlepszych ćwiczeń na brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch – porady, technika, trening

Kobieta ćwiczy z hula hop

Jak kręcić hula hop? Najlepiej wcale! Ostrzega Pani Fizjotrener

6 Weidera to gwarantowana wygrana w walce o płaski, ładnie wyrzeźbiony brzuch? Obalamy mity

6 Weidera – co to jest, efekty, opinie. Czy A6W działa na wszystkich?

Ćwiczenia na brzuch z piłką

Brzuszki na piłce – pilates z piłką dla każdego

Brzuszki szkodzą / unsplash

Robienie brzuszków szkodzi! Gosia Włodarczyk tłumaczy, dlaczego to najgorsza opcja na wzmocnienie mięśni brzucha

Anna Lewandowska o brzuszkach w ciąży

Czy w ciąży można robić brzuszki? Ćwiczenia zakazane w ciąży

Instagram

Paulina Młynarska: kobieta, która poznała prawdziwą moc swojej seksualności, nie wciąga brzucha

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

7 produktów, za które pokochają cię mięśnie

Spięcia na piłce

Spięcia na piłce

Złota zasada spalania tłuszczu

Złota zasada spalania tłuszczu

mięśnie brzucha

Mięśnie brzucha mają swoje zasady

Core stability - wzmacniaj centrum!

Core stability – wzmacniaj centrum

Burpees z plankiem - podejmij wyzwanie!

Burpees z plankiem – podejmij wyzwanie!

Jak dobrze... robić brzuszki

Jak dobrze… robić brzuszki

Kobieta

Po raz pierwszy w historii łódzkiej Filmówki na reżyserię dostały się same kobiety

Kobieta siedzi przy biurku

L4 z powodu wypalenia zawodowego? Od stycznia 2022 r. będzie to możliwe

Simone Biles

Simone Biles: Nie chcę, aby kolejna młoda gimnastyczka ani jakakolwiek inna osoba doświadczyła horroru, który przeżyłam

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

Dwie kobiety

Związki partnerskie i małżeństwa jednopłciowe powinny być uznawane w całej UE. Rezolucja Parlamentu Europejskiego

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki