Przejdź do treści

Mięśnie pamiętają wszystko. Ile potrzeba czasu, by wrócić do formy?

kobieta w stroju sportowym
Mięśnie pamiętają wszystko. Ile potrzeba czasu, by wrócić do formy? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Pamięć mięśniowa to jeden z najdoskonalszych darów matki natury. Na szczęście organizm nie zapomina i pozwala wrócić do formy szybciej, niż myślisz.

W ostatnich dniach naszła mnie pewna refleksja. Dotyczy ona powrotów do formy. Jestem trenerką i większość osób, które ze mną trenują, uważa, że w związku z tym jestem człowiekiem ze stali. Myślą, że nic mnie nigdy nie boli, mięśnie nie pieką, nic nie wiem o „zakwasach” i już z całą pewnością podczas treningu jestem niezniszczalna. Pogląd z pewnością daleki od prawdy. Jak każdy inny trener jestem człowiekiem, który też ma swoje słabe momenty i spadki formy.

W związku z nawałem obowiązków przed świętami zrobiłam sobie przerwę. Trwała ona niemal 3 tygodnie. Na te 3 tygodnie zwolniłam. Po Nowym Roku z planem podbicia świata wróciłam.
A tu zaskoczenie. Nie mam siły, szybko się męczę, akrobatyczne figury, które miesiąc temu nie stanowiły dla mnie żadnego problemu, nagle stały się małym wzywaniem. Znacie temat? Nie martwcie się. Za chwilę wszystko wróci do normy!

brzuszki na piłce

Mięśnie nie zapominają

Mięśnie pamiętają lepiej niż wam się wydaje. Kiedy nauczycie się chodzić, jeździć na rowerze lub pływać, nigdy tego nie zapominacie, prawda? No właśnie. Nasze mięśnie kodują lepiej niż nasza często zawodna pamięć (dziś w życiu nie rozwiązałabym nawet najprostszych równań kwadratowych). Ale jak zawsze wszystko i tak zaczyna się w mózgu. Nowy ruch, na przykład martwy ciąg, rwanie sztangi, salto, stawanie na rękach – wymagają czasu. Jednak kiedy już załapiecie, okazuje się, że dany ruch wykonujecie nadzwyczaj naturalnie. Nie musicie się nawet zastanawiać, jak ustawić plecy, kolana, jak wysoko podskoczyć. Dlaczego tak się dzieje? Bo kiedy się uczycie, wasze szare komórki w tym samym czasie odwalają niezłą robotę. Systemem nerwowym wysyłają informację (czyli tzw. bodziec) włóknom mięśniowym, które następnie podejmują działanie. Mięśnie reagując, odsyłają sygnał do ośrodkowego układu nerwowego. Mózgowi to wystarczy, by w tym momencie wiedział, w jakiej pozycji jest ciało, które mięśnie ma uruchomić i w jakiej kolejności. To dlatego nauka nowych rzeczy wydaje się na początku trudna i dlatego nie należy się poddawać w dążeniu do celu. Bo gdy już wreszcie mózg wraz z mięśniami dojdą do tego, co i jak ruszyć – ciało szybko tego nie zapomni. A nawet jeśli wystawicie je na próbę i przez długi czas nic nie będziecie robić, zobaczycie, że po powrocie do aktywności okaże się, że ciało będzie pamiętało, a przypomnienie sobie wszystkiego będzie trwało znacznie krócej niż za pierwszym razem.

5 najlepszych ćwiczeń na brzuch

9 miesięcy kodowania

Jest jeszcze jedna ważna informacja. Tak samo jak ruch i aktywność, ciało zapamiętuje również stan bierności. Jeśli macie pracę siedzącą, nigdy się nie ruszacie albo robicie to tylko sporadycznie, ciało to zapamięta. Mięśnie taki stan rzeczy wezmą za naturalny i pierwsze próby aktywności potraktują jak atak. To dlatego osoby, które przychodzą na zajęcia, a prawie nigdy nie ćwiczyły, mają czasem ochotę wyjść w trakcie treningu. Organizm się buntuje. Siedział sobie spokojnie przez lata, a teraz ma biegać? Przygotujcie się na małą wojnę. Małą, bo wraz z kolejnymi treningami komórki tłuszczowe się zmniejszają, a mięśniowe rosną. Jeśli chcecie, by komórki mięśniowe uznały, że z ćwiczeniami im po drodze, musicie dać im 9 miesięcy. Tyle mniej więcej czasu potrzebują, by uzyskać nową równowagę i się do niej przyzwyczaić. Po 9 miesiącach to właśnie tego nowego stanu rzeczy będzie bronił organizm. Nie da wam już tak szybko przytyć, bieganie będzie uznawał za stan naturalny. Gorzej z tymi, którzy robią sobie dłuższe przerwy – niestety dokładnie tak samo działa to w drugą stronę. Kiedy przestajecie się ruszać, ciało po magicznych 9 miesiącach osiąga nową (bierną) równowagę. Znów będzie trzeba więcej czasu na powrót do formy.

Kobieta ćwiczy

Jeśli więc macie noworoczne postanowienia, a aktywność traktujecie jak przykry element odchudzania – ostrzegam! Wprawdzie możecie schudnąć i stracić nadmierną tkankę tłuszczową, ciało zacznie wyglądać tak, jak zaplanowaliście, kiedy jednak po 4-5 miesiącach uznacie, że cel został osiągnięty i z ćwiczeń zrezygnujecie – trwałych rezultatów nie będzie.

Dobra forma, ładna sylwetka i imponująca siła to nieustanna praca. Nie martwcie się kilkoma tygodniami przerwy. Bo jeśli wcześniej byliście aktywni przez lata czy miesiące, ciało odnajdzie swój stan komfortu w imponująco szybkim tempie. To genialna „maszyna”! Jeśli jednak ćwiczycie, bo macie nowe noworoczne postanowienia i za 3 miesiące znajdziecie sobie pretekst do tego, by przestać, ciało zapamięta jedynie to, jak fajnie siedzi się na krześle. A tak przy okazji – kręgosłup nie będzie wam za to wdzięczny…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?

Ektomorfik – kto to, dieta i trening. Jak może przytyć?

Mezomorfik – kto to jest, cechy, dieta i trening dla mezomorfika

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Planujecie zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą wam się przydać

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?