Przejdź do treści

Praca siedząca? Zacznij się wiercić! Wyjdzie ci to na zdrowie

Siedzisz w bezruchu? Zacznij się wiercić!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Wyrzucasz liście tych warzyw do kosza? Zupełnie niepotrzebnie. To prawdziwa skarbnica witamin!
„Nie uważam, żeby politycy i sędziowie mieli decydować o sprawach kobiet”- Nancy Pelosi ostro o antyaborcyjnym prawie
Britney Spears wyznała, że straciła wyczekiwaną ciążę. „To druzgocący czas dla każdego rodzica”
Wstrząsająca historia z Mariupola. Ranna podczas ostrzału mama 10-letniego Illi zmarła w jego objęciach
Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Wiadomo, że siedzenie godzinami  w pracy nie jest dobre dla zdrowia, ale… można zmniejszyć szkodliwe skutki bezruchu, wcale nie zmieniając pracy. Wystarczy jeden prosty nawyk.

Tak. Będę się powtarzać. Do skutku! Siedzący tryb życia jest jedną z najgorszych rzeczy, którą sami sobie wyrządzamy. No jasne, łatwo mówić, ale co zrobić, jeśli mamy taką pracę i nie możemy jej zmienić. I na to, jak się okazuje, jest sposób. Naukowcy radzą: gdy siedzisz – staraj się ruszać, wiercić, zmieniaj pozycję nóg. Po prostu siedź aktywnie, a nie jak wmurowany w fotel.

 

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Janet Cade z Uniwersytetu w Leeds z kolegami przeanalizowała dane 12 tys. kobiet i dowiodła, że osoby, które siedzą w sposób „ożywiony”(często się wiercą, przebierają nogami) przez 5-6 godzin dziennie, mają o 33 proc. niższe ryzyko zgonu niż siedzący w bezruchu mniej niż 5 godzin dziennie. „Jeśli musisz siedzieć przez dłuższy czas, nawet najmniejsze ruchy, jak chociażby wiercenie się na krześle, mogą być korzystne” – uważa Cade. Może to zabrzmi komicznie, ale nawet ruszanie palcami nóg jest lepsze dla naszego zdrowia niż sztywne tkwienie przy biurku, piszą badacze.

Mechanizm jest prosty. Nawet najmniejsze dawki ruchu wpływają na lepszy przepływ krwi w naczyniach. Dzięki temu chronią przed powstawaniem tzw. blaszki miażdżycowej i zakrzepów, które często mają związek z długotrwałym bezruchem. Ponadto organizm lepiej radzi sobie z ciśnieniem krwi, a także cholesterolem. Nawet samo przebieranie długopisem między palcami jest skuteczniejsze w usuwaniu toksyn z organizmu niż całkowity brak ruchu. Do tego dochodzi jeszcze działanie prewencyjne w cukrzycy, bo ruch obniża poziom glukozy we krwi. Same zalety.

 

Kobieta ćwiczy

Wiele wskazuje na to, że ta informacja dotyczy również ciebie. Bo według danych Światowej Organizacji Zdrowia nawet 85 proc. ludzi na świecie prowadzi dziś siedzący tryb życia, co aż dwukrotnie zwiększa szanse na zachorowanie na serce, raka i cukrzycę…

No to teraz ci, którzy ciągle się wiercą, powinni sobie podziękować. Ba! Jak widać, trzeba brać z nich przykład.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Deborah James

Chora na raka gwiazda BBC żegna się z fanami. „Wiadomość, której nigdy nie chciałam napisać”

Zdrowie trzeba sobie wychodzić

Usłyszała od lekarza: „My już jej nie uratujemy”. 10 lat później wciąż jest, i pomaga. Basia Górska o walce z rakiem jajnika

Lekarze na sali operacyjnej

Lekarze uratowali życie ukraińskiemu żołnierzowi. Wyjęli kulę z bijącego serca

Tom Parker

Tom Parker nie żyje. Wokalista zespołu The Wanted chorował na raka mózgu

Zmęczona kobieta

9 sygnałów, że nie jesteś w formie. Sprawdź, czy nie powinnaś zatroszczyć się o swoją kondycję

„Nie ma co tęsknić za biurowym fotelem, praca zdalna może działać na naszą korzyść” – przekonuje fizjoterapeuta Sebastian Król

Mirosław Zbrojewicz

Grucha jako „rak” pomaga chorym dzieciom. Mirosław Zbrojewicz w kampanii Fundacji Iskierka

Ćwiczenia w pracy / pexels

Jakie ćwiczenia zastosować w przerwie w pracy? Fizjoterapeuta Kamil Kozakowski ma kilka propozycji

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Aga Szuścik: „Żadna choroba nie jest 'kobieca’. To nie jest słowo, którym powinno się określać to, co złe, trudne, okropne”

młoda kobieta z ręką na szyi

Wiesz, z jakim obciążeniem codziennie radzi sobie twoja szyja? Dbaj o nią!

Czy można umrzeć z przepracowania? Odpowiada lek. Ewa Stawiarska

„Tak, można umrzeć z przepracowania. I są na to dowody naukowe” – podkreśla lek. Ewa Stawiarska

Joanna Głuchowska i Andrzej Dziedzic /fot. Damian Rychlica

„Choroba nie ma żadnego sensu. Dopiero to, co z niej wyciągniemy” – przekonują Andrzej Dziedzic i Joanna Głuchowska, autorzy książki „Liczy się każdy oddech”

Joanna Jaworska o trudnych powrotach do treningów

„Przerwa nie jest twoją porażką”. Joanna Jaworska podpowiada, jak bez spiny wrócić do regularnych treningów

Ile kroków dziennie powinno się zrobić?

1 na 3 osoby twierdzi, że powrót do biura negatywnie wpłynął na jej zdrowie psychiczne

1 na 3 osoby twierdzi, że powrót do biura negatywnie wpłynął na jej zdrowie psychiczne

Pomoc socjalna – na co mogą liczyć pacjenci chorzy na raka?/Getty Images

Pomoc socjalna – na co mogą liczyć pacjenci chorzy na raka?

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Julian Sobiech

Julian Sobiech: Gdy ekran laptopa jest zbyt nisko, mięśnie dosłownie ciągną za mózg

dziewczyna, walka z rakiem

Walczy czy zdrowieje? Psychoonkolożka o tym, dlaczego powinniśmy zmienić język, którym się posługujemy, mówiąc o raku

Katarzyna Wolińska

Hello My Hero. Katarzyna Wolińska: Chciałabym, żeby ktoś kiedyś powiedział: „pamiętacie tę Kaśkę? Ona była taka fajna, wygłupiała się, tańczyła na wózku”

Hello My Hero. Jesika Misztal – bije w niej męskie serce, a ciało pokryte jest bliznami

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm