Przejdź do treści

Praca siedząca? Zacznij się wiercić! Wyjdzie ci to na zdrowie

Siedzisz w bezruchu? Zacznij się wiercić!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Wiadomo, że siedzenie godzinami  w pracy nie jest dobre dla zdrowia, ale… można zmniejszyć szkodliwe skutki bezruchu, wcale nie zmieniając pracy. Wystarczy jeden prosty nawyk.

Tak. Będę się powtarzać. Do skutku! Siedzący tryb życia jest jedną z najgorszych rzeczy, którą sami sobie wyrządzamy. No jasne, łatwo mówić, ale co zrobić, jeśli mamy taką pracę i nie możemy jej zmienić. I na to, jak się okazuje, jest sposób. Naukowcy radzą: gdy siedzisz – staraj się ruszać, wiercić, zmieniaj pozycję nóg. Po prostu siedź aktywnie, a nie jak wmurowany w fotel.

 

Kobieta ćwiczy w parku

Janet Cade z Uniwersytetu w Leeds z kolegami przeanalizowała dane 12 tys. kobiet i dowiodła, że osoby, które siedzą w sposób „ożywiony”(często się wiercą, przebierają nogami) przez 5-6 godzin dziennie, mają o 33 proc. niższe ryzyko zgonu niż siedzący w bezruchu mniej niż 5 godzin dziennie. „Jeśli musisz siedzieć przez dłuższy czas, nawet najmniejsze ruchy, jak chociażby wiercenie się na krześle, mogą być korzystne” – uważa Cade. Może to zabrzmi komicznie, ale nawet ruszanie palcami nóg jest lepsze dla naszego zdrowia niż sztywne tkwienie przy biurku, piszą badacze.

Mechanizm jest prosty. Nawet najmniejsze dawki ruchu wpływają na lepszy przepływ krwi w naczyniach. Dzięki temu chronią przed powstawaniem tzw. blaszki miażdżycowej i zakrzepów, które często mają związek z długotrwałym bezruchem. Ponadto organizm lepiej radzi sobie z ciśnieniem krwi, a także cholesterolem. Nawet samo przebieranie długopisem między palcami jest skuteczniejsze w usuwaniu toksyn z organizmu niż całkowity brak ruchu. Do tego dochodzi jeszcze działanie prewencyjne w cukrzycy, bo ruch obniża poziom glukozy we krwi. Same zalety.

 

Kobieta ćwiczy

Wiele wskazuje na to, że ta informacja dotyczy również ciebie. Bo według danych Światowej Organizacji Zdrowia nawet 85 proc. ludzi na świecie prowadzi dziś siedzący tryb życia, co aż dwukrotnie zwiększa szanse na zachorowanie na serce, raka i cukrzycę…

No to teraz ci, którzy ciągle się wiercą, powinni sobie podziękować. Ba! Jak widać, trzeba brać z nich przykład.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jakie zmiany zachodzą w mózgu podczas ćwiczeń? Na to pytanie odpowiada lek. Joanna Adamiak, psychiatra / istock

Jakie zmiany zachodzą w mózgu podczas ćwiczeń? Na to pytanie odpowiada lek. Joanna Adamiak, psychiatra

Siedzieć trzeba umieć. Fizjoterapeuta radzi, jak nie zrujnować kręgosłupa przez 8 godzin w pracy

„Ważny jest ruch, ale równie istotne jest to, jaki on pozostawia w nas ślad”. O Metodzie Feldenkraisa i edukacji ruchowej jako drogi do samopoznania mówi Marta Górna-Wiszniewska

Stanie na rękach – sztuczka, która wiele zmienia

Jak często należy ćwiczyć?

Orbitrek czy rower? Która z maszyn pomoże ci osiągnąć lepsze efekty w odchudzaniu?

Styl motylkowy – technika, korzyści, ćwiczenia pomocnicze

Kilometr – ile to kroków? Jak dużo powinnaś chodzić dla zdrowia? 

„Kiedy nikt nie trzyma cię przy życiu, nic cię nie dopinguje, nie znajdziesz w sobie tej siły, żaden lekarz cię nie wyleczy” – mówi Marta Igar-Idler, która pokonała nowotwór

„Ludzie wciąż nie chcą wiedzieć, gdzie znajduje się schron przeciwrakowy” – mówi Anna Bimer, autorka książki „Rak time”

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

„Słowami nazywamy to, co już wiemy, natomiast ciało ma dostęp do treści, które są w nas tajemnicą”. O mocy terapii tańcem mówi Katarzyna Dańska

Henryka Krzywonos-Strycharska

Henryka Krzywonos-Strycharska odpowiada kolegom z Sejmu: „To nie moda tylko rak”

Czy jazda na rowerze odchudza? Poznaj całą prawdę!

Deborah James

Chora na raka gwiazda BBC żegna się z fanami. „Wiadomość, której nigdy nie chciałam napisać”

Zdrowie trzeba sobie wychodzić

Usłyszała od lekarza: „My już jej nie uratujemy”. 10 lat później wciąż jest, i pomaga. Basia Górska o walce z rakiem jajnika

Lekarze na sali operacyjnej

Lekarze uratowali życie ukraińskiemu żołnierzowi. Wyjęli kulę z bijącego serca

Tom Parker

Tom Parker nie żyje. Wokalista zespołu The Wanted chorował na raka mózgu

Zmęczona kobieta

9 sygnałów, że nie jesteś w formie. Sprawdź, czy nie powinnaś zatroszczyć się o swoją kondycję

„Nie ma co tęsknić za biurowym fotelem, praca zdalna może działać na naszą korzyść” – przekonuje fizjoterapeuta Sebastian Król

Mirosław Zbrojewicz

Grucha jako „rak” pomaga chorym dzieciom. Mirosław Zbrojewicz w kampanii Fundacji Iskierka

Ćwiczenia w pracy / pexels

Jakie ćwiczenia zastosować w przerwie w pracy? Fizjoterapeuta Kamil Kozakowski ma kilka propozycji

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?