Przejdź do treści

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

brzuszki na piłce
Sposób na bolące lędźwie Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

„Bolące lędźwie” to dziś problem w zasadzie powszechny. Skąd się bierze ten ból i jak się z nim uporać? Zadanie nie jest łatwe, bo przyczyn może być wiele. Siedząca praca, nieodpowiedni plan treningowy.

Bolące lędźwie a praca siedząca

No niestety. Dziś mało kto może pochwalić się pracą, w której NIE siedzi przed komputerem 8 godzin. Kiedy dochodzi do tego brak ruchu, wady postawy i złe nawyki ruchowe, nie ma co spodziewać się zdrowia, szczęścia i pomyślności. Kręgosłup bardzo na tym cierpi. Mądrzy ludzie powiedzieliby, że głównymi winowajcami są tu niefizjologiczna statyka ciała oraz deficyty nerwowo-mięśniowe… Ale właściwie na jedno wychodzi, bo jedno jest konsekwencją drugiego. Wszystko to powoduje nadmierne oddziaływanie sił skręcających i ścinających w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, co z kolei przyczynia się do jego przeciążania. Kiedy dochodzi do tego brak rozciągnięcia mięśni grzbietu i liczne przykurcze mięśniowe, możemy w ciemno stawiać, że prędzej czy później zacznie boleć.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Bolące lędźwie – poszukaj słabego ogniwa

Należy pamiętać, że nasze ciało funkcjonuje jako integralna, funkcjonalna całość. W takiej maszynie powinna panować równowaga, a dzieje się tak niezwykle rzadko. Niedobrze, bo tu jest tak w przyrodzie – nic nie ginie. A więc – kiedy jeden, nawet najmniejszy, element nie działa tak jak powinien, coś musi przejąć jego funkcję. Nazywa się to kompensacją. Bóle kręgosłupa są na przykład bardzo często spowodowane słabymi mięśniami brzucha, zwłaszcza słabymi mięśniami głębokimi. Wtedy to na odcinek lędźwiowy spada najwięcej roboty. W odpowiedzi szybko pojawiają się dolegliwości lub urazy. Dochodzi do tego najczęściej brak stabilizacji w ciele (o czym ciągle mam zamiar wam przypominać)! Stabilizacja to integralna część treningu. Muszę tu także wrócić do mięśnia poprzecznego brzucha, który to właśnie jest głównym stabilizatorem odcinka lędźwiowego (m.in. mocny i odpowiednio zaktywizowany mięsień poprzeczny brzucha kontroluje działanie sił, które niekorzystnie wpływają na kręgosłup). Napięte mięśnie proste brzucha równoważą siłę ciągnięcia mięśni lędźwiowych, wywieraną od tyłu na kręgosłup, dzięki czemu zachowane jest jego naturalne wygięcie. Kiedy mięśnie brzucha są słabe, odpowiedzialność za bezpieczeństwo odcinka lędźwiowego kręgosłupa przejmują inne mięśnie, np. lędźwiowy, prostownik grzbietu i zewnętrzne mięśnie brzucha. Taka kompensacja nie zawsze wystarcza, przez to często pojawiają się urazy, przeciążenia i kontuzje. Wniosek? Uwaga – wzmacniamy brzuch!

Większość osób, które znam (naprawdę około 90%), ma zaprogramowane nieprawidłowe wzorce ruchowe. Źle podnoszą z ziemi ciężkie rzeczy, źle reagują na szybkie zmiany ruchu w ciele, garbią się… Przykłady naprawdę mogłabym mnożyć w nieskończoność. Niestety, to także ma wpływ na kręgosłup. Gdy widzimy jakąś dysfunkcję, należy ją analizować kompleksowo i zastanowić się, z czego może wynikać. Musimy znaleźć ten słaby punkt i sprawić, by zniknął!

Kobieta ćwiczy

Bolące lędźwie – analiza problemu

Oczywiście, aby zlokalizować dokładną przyczynę problemu, należy mu się bardzo dokładnie przyjrzeć. Posprawdzać dysbalanse mięśniowe, dysfunkcje stawów i wreszcie kontrolę nerwowo-mięśniową i stabilizację. Przede wszystkim jednak należy zacząć się ruszać i wzmacniać, nie tylko brzuch, ale także mięśnie grzbietu. Plan treningowy w tym przypadku musi być funkcjonalny i mieć na celu wzmocnienie wszystkich mięśni odpowiedzialnych za stabilizację kompleksu lędźwiowo-miedniczno-biodrowego. Odpowiedzią będzie tu także trening funkcjonalny nastawiony na przywrócenie pożądanych wzorców ruchowych. Nie zapominajcie także o masażu i rozciąganiu!

Bolące lędźwie – ćwiczenia

Jeśli faktycznie boli cię odcinek lędźwiowy pleców, postaw na początek na najprostsze ćwiczenia wzmacniające. Polecam tzw. „supermana”, czyli unoszenie tułowia oraz nóg w górę w leżeniu na brzuchu. Wykonaj 10-15 powtórzeń w 3 seriach.

alt=”golace ledzwie” width=”602″ height=”753″ />

Superman – ćwiczenie na bolące lędźwie. Fot. Kasia Milewska

Jeśli mięśnie są naprawdę bardzo słabe, pomocna może okazać się piłka. Oprzyj na niej brzuch, dłonie ustaw tuż pod barkami i podnoś na przemian – raz jedną, raz drugą nogę. Plecy powinny pozostać w neutralnym położeniu. Wykonaj 20 powtórzeń na każdą nogę w 3 seriach.

bolace ledzwie

Na bolące lędźwie mogą pomóc ćwiczenia na piłce. Fot. Kasia Milewska

Doskonale na wzmocnienie odcinka lędźwiowego wpływa „martwy ciąg„. Nie musisz od razu podnosić 50 kg. Wystarczy, że na początek poćwiczysz z niewielkim obciążeniem. Ale uwaga! Ćwiczenie musi być wykonywane prawidłowo technicznie. Tu nie ma miejsca na błędy! Bo zamiast sobie pomóc, pogorszysz sytuację. Wykonaj 12 powtórzeń w 3 seriach.

bolace ledzwie

Bolące lędźwie – spróbuj delikatnego obciąźenia. Fot. Kasia Milewska

I brzuszki! Rób je koniecznie. Możesz wykonywać ćwiczenia na piłce. To rada dla osób, które dawno nie ćwiczyły i faktycznie mają problem ze zrobieniem nawet kilku spięć brzucha. Uwaga na technikę. Podnoś w górę łopatki i nie ciągnij do góry karku. Wzrok powinien być skierowany na sufit, ręce ułożone szeroko, a dłonie założone delikatnie za uszami.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pompki damskie: technika, efekty, przeciwwskazania. Sprawdź, czy to ćwiczenie dla ciebie!

Kobieta skacze na skakance

Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?

Kobieta leży na kanapie i ćwiczy

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

„Nie bez powodu ten rodzaj garbu ma taką, a nie inną nazwę – 'wdowi’ odnosi się do bólu po stracie bliskiej osoby”. Skąd się bierze wdowi garb i jak się go pozbyć

Nie zwalniaj dziecka z WF-u! To się może źle skończyć

Ćwiczenia z ciężarkami. Jak ćwiczyć z hantlami?

Brazylijskie jiu-jitsu – twój sposób na skuteczną ochronę. Korzyści z trenowania BJJ

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Kobieta i ćwiczenia na smukłe ramiona

Ćwiczenia na smukłe ramiona. Jakie ćwiczenia na „pelikany”?

4 proste pozycje jogi, dzięki którym wzmocnisz ramiona. Sprawdź, czy to asany dla Ciebie! 

Stepper. Niesamowite efekty z pomocą małego przyrządu!  / AdobeStock

Stepper. Niesamowite efekty z pomocą małego przyrządu! 

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Mountain climber: wspinaj się po formę! Efekty ćwiczeń wspinaczkowych

„Bardzo duży biust stygmatyzuje. Pacjentki są często 'schowane’, mają zgarbioną postawę ciała” – o pomniejszaniu piersi mówi chirurg plastyczna lek. med. Marta Lechowicz-Wilińska

Smatrfon

7 powodów, żeby odpocząć od smartfona

Uważano, że pomoże „wstrzemięźliwość w alkowie i przy stole”. Medycy podejrzliwie patrzyli też na gadulstwo, czyli jak kiedyś leczono ból

5 ćwiczeń, które zapobiegają rwie kulszowej /fot. iStock

5 ćwiczeń, które zapobiegają rwie kulszowej 

Jak dobrać strój sportowy damski do aktywności fizycznej? 

Capoeira – sztuka walki bez…walki. Jak przygotować się do treningu?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Czym jest trening split i kiedy warto go wprowadzić do swojego kalendarza?

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

kobieta z hantelkami

Ćwiczenia na jędrne pośladki z hantlami. Zamiast tylko siedzieć na pupie – ćwicz ją!

3 ćwiczenia, dzięki którym pozbędziesz się bólu lędźwi 

×