Przejdź do treści

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

kobieta ćwiczy na siłowni
Co spala tłuszcz - siłownia czy kardio/Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Motywacja – nie wzbudzisz jej żadnym trickiem ani sztuczką. Sprawdź, jak się skutecznie zmotywować
Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!
Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona
Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?
Czy niebieskie paragony możemy wyrzucać do pojemników na papier? Wyjaśnia Kasia Wągrowska

Co spala tłuszcz najszybciej – cardio czy trening siłowy? Oto jest pytanie. Od lat panuje przekonanie, że najszybciej i najbardziej efektywnie tłuszcz spalają właśnie aeroby. Jakie ćwiczenia na spalanie tkanki tłuszczowej sprawdzają się najlepiej? I co jeść, by spalać tłuszcz?

Co spala tłuszcz – siłownia czy bieganie?

Moje wieloletnie obserwacje potwierdzają regułę. Najbardziej popularny trening świata to trening kardio, inaczej zwany treningiem aerobowym. Promują go wszędzie i przy każdej okazji: kardio, turbo spalanie, aeroby – spalaj tłuszcz szybciej, kardio na spalanie itd. Wiadomo, jak wygląda maratończyk, ale żeby od razu uważać, że biegacze są najszczuplejsi? Maratończyk to maratończyk! Kto normalnie biega tyle kilometrów na „dzień dobry”? Daje ten przykład, bo jak słyszę, że ktoś zaczyna się odchudzać, to właśnie o bieganiu myśli w pierwszej kolejności. Bieganie jest spoko, ale nie dlatego, że działa „wyszczuplająco”, a stymuluje pracę układu krążeniaNie ma też znaczenie, czy wybierzesz rower czy bieganie. To nie jest kompleksowa odpowiedź na pytanie, co spala tłuszcz.

A co z obciążeniem? Przez wiele lat trening siłowy miał niewielkie poważanie, zwłaszcza u płci pięknej. Mało tego, odradzano go nawet sportowcom. Poprzednie pokolenie uważało bowiem, że tego rodzaju ćwiczenia sprawiają, iż człowiek staje się krępym, powolnym osiłkiem. Sorry – tak było.

Na szczęście dziś w temacie sporo się zmieniło i ogarnięci ludzie wiedzą, że ciężary niejedno imię mają. I nie brzmi ono tylko kulturystyka. Wszyscy sportowcy światowej klasy dźwigają ciężary, mało tego, każda profesjonalna drużyna sportowa zatrudnia trenera, który pracuje z zawodnikami nad siłą i kondycją. No i fajnie. Bo nie ma najmniejszych wątpliwości, że lepiej ukształtujecie ciało, dźwigając ciężary, niż uprawiając kardio. Zwłaszcza że przesadna liczba aerobów może negatywnie wpływać na siłę. Niemniej jednak to właśnie połączenie jednego i drugiego tworzy kombinację, która najskuteczniej zwalcza tkankę tłuszczową i radykalnie przebudowuje sylwetkę.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trening na spalanie tłuszczu – siłownia

Co spala tłuszcz najszybciej? Jeśli możecie, stawiajcie na trening siłowy, a po jego zakończeniu zróbcie 20-, 30-minutową sesję kardio. Jeśli nie macie czasu na oba, postawcie na trening siłowy. Wszystko dlatego, że sam trening kardio nie przyniesie tylu korzyści. To ćwiczenia z obciążeniem (i odpowiednio dobranym programem) sprawiają, że jedna osoba z prawidłową masą ciała wygląda przeciętnie, a druga ma sylwetkę fit modela/modelki.

I tylko nie mówcie mi, że nie macie czasu! Najbardziej zabiegani ludzie doprowadzają do końca najwięcej projektów, bo pełny harmonogram skłania ich do większej produktywności. Odpowiedź na pytanie: co spala tłuszcz lepiej – cardio  czy siłownia – powinna brzmieć w następujący sposób. Wiele form aktywności fizycznej pozwala zwiększyć spalanie kalorii, ale to trening siłowy umożliwia takie ujędrnienie i wymodelowanie sylwetki, że efekt odchudzający zauważalny jest najszybciej.

Co spala tłuszcz, czyli zasady diety odchudzającej

Zastanawiając się, co spala tłuszcz, nie możesz koncentrować się wyłącznie na aktywności fizycznej. Równie duże znaczenie ma dieta. Co jeść, żeby przyspieszyć spalanie tłuszczu z brzucha i innych okolic ciała? Najważniejsze zasady diety na spalanie tłuszczu to:

  • regularne spożywanie posiłków, najlepiej 4 – 5 razy dziennie
  • odpowiednie proporcje makroskładników – w diecie nie może zabraknąć węglowodanów złożonych, białka i wartościowych tłuszczów
  • unikanie spożycia tłuszczów trans oraz cukru rafinowanego
  • odpowiednie nawodnienie organizmu – należy pić co najmniej 2 litry wody dziennie
  • optymalna ilość kalorii – w celu spalania tłuszczu konieczne jest stworzenie deficytu kalorycznego.

Co przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczu?

Jeśli poszukujesz innych poza dietą i ćwiczeniami metod na to, jak szybko spalić tłuszcz z brzucha czy pośladków – możesz sięgnąć po fat burnery. Nie chodzi oczywiście o spalacze tłuszczu wątpliwego pochodzenia, które mogą zaszkodzić twojemu zdrowiu. Mam na myśli naturalne substancje mogące zwiększyć efektywność spalania tkanki tłuszczowej, takie jak:

  • wyciąg z Garcinia Cambogia
  • L – karnityna
  • sprzężony kwas linolowy CLA
  • piperydyna
  • ekstrakt z zielonej herbaty

Co pomaga spalać tłuszcz? Na pewno odpowiednia ilość snu i unikanie stresu – wówczas normalizuje się poziom kortyzolu, czyli hormonu sprzyjającego kumulowaniu się tkanki tłuszczowej, zwłaszcza na brzuchu.

Jak spalić tłuszcz na brzuchu

I jeszcze jedna uwaga na koniec. Nie należy pytać, co spala tłuszcz z brzucha czy jak spalić tłuszcz z ud. Odchudzanie nigdy nie jest procesem selektywnym, pozwalającym na odchudzanie wybranych partii ciała. Możliwe jest natomiast kompleksowe modelowanie sylwetki. Spalanie tłuszczu na siłowni, zbilansowana dieta, czas na sen i regenerację – oto przepis na to, jak spalać tłuszcz i cieszyć się nienaganną sylwetką oraz doskonałym zdrowiem.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie możesz żyć bez sportu? Zatrzymaj się na moment! Regeneracja to nie fanaberia

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska o zdiagnozowaniu Hashimoto: „Nie mogłam sobie z tym poradzić” [WIDEO]

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska: To mit, że przy SIBO nie można jeść węglowodanów. Jem je do każdego posiłku [WIDEO]

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska o cheerleadingu: walczyłyśmy ze stereotypem, że to tylko machanie pomponami [WIDEO]

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Wiosłowanie sztangą – korzyści i technika wykonywania

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

skakanka

Chemiczna skakanka. Raport: nawet 25 proc. przyrządów sportowych może zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

×