Przejdź do treści

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

kobieta ćwiczy na siłowni
Co spala tłuszcz - siłownia czy kardio/Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Aleksandra Kwaśniewska zwraca się do kobiet, które wybrały bezdzietność: Zasmuca mnie poziom braku zrozumienia, z którym musicie się mierzyć
stres trening
Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy
Kobieta
Marianna Gierszewska o zakończeniu relacji: Urwać można metkę, nie relację
Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane

Co spala tłuszcz najszybciej – cardio czy trening siłowy? Oto jest pytanie. Od lat panuje przekonanie, że najszybciej i najbardziej efektywnie tłuszcz spalają właśnie aeroby. Jakie ćwiczenia na spalanie tkanki tłuszczowej sprawdzają się najlepiej? I co jeść, by spalać tłuszcz?

Co spala tłuszcz – siłownia czy bieganie?

Moje wieloletnie obserwacje potwierdzają regułę. Najbardziej popularny trening świata to trening kardio, inaczej zwany treningiem aerobowym. Promują go wszędzie i przy każdej okazji: kardio, turbo spalanie, aeroby – spalaj tłuszcz szybciej, kardio na spalanie itd. Wiadomo, jak wygląda maratończyk, ale żeby od razu uważać, że biegacze są najszczuplejsi? Maratończyk to maratończyk! Kto normalnie biega tyle kilometrów na „dzień dobry”? Daje ten przykład, bo jak słyszę, że ktoś zaczyna się odchudzać, to właśnie o bieganiu myśli w pierwszej kolejności. Bieganie jest spoko, ale nie dlatego, że działa „wyszczuplająco”, a stymuluje pracę układu krążeniaNie ma też znaczenie, czy wybierzesz rower czy bieganie. To nie jest kompleksowa odpowiedź na pytanie, co spala tłuszcz.

A co z obciążeniem? Przez wiele lat trening siłowy miał niewielkie poważanie, zwłaszcza u płci pięknej. Mało tego, odradzano go nawet sportowcom. Poprzednie pokolenie uważało bowiem, że tego rodzaju ćwiczenia sprawiają, iż człowiek staje się krępym, powolnym osiłkiem. Sorry – tak było.

Na szczęście dziś w temacie sporo się zmieniło i ogarnięci ludzie wiedzą, że ciężary niejedno imię mają. I nie brzmi ono tylko kulturystyka. Wszyscy sportowcy światowej klasy dźwigają ciężary, mało tego, każda profesjonalna drużyna sportowa zatrudnia trenera, który pracuje z zawodnikami nad siłą i kondycją. No i fajnie. Bo nie ma najmniejszych wątpliwości, że lepiej ukształtujecie ciało, dźwigając ciężary, niż uprawiając kardio. Zwłaszcza że przesadna liczba aerobów może negatywnie wpływać na siłę. Niemniej jednak to właśnie połączenie jednego i drugiego tworzy kombinację, która najskuteczniej zwalcza tkankę tłuszczową i radykalnie przebudowuje sylwetkę.

Trening na spalanie tłuszczu – siłownia

Co spala tłuszcz najszybciej? Jeśli możecie, stawiajcie na trening siłowy, a po jego zakończeniu zróbcie 20-, 30-minutową sesję kardio. Jeśli nie macie czasu na oba, postawcie na trening siłowy. Wszystko dlatego, że sam trening kardio nie przyniesie tylu korzyści. To ćwiczenia z obciążeniem (i odpowiednio dobranym programem) sprawiają, że jedna osoba z prawidłową masą ciała wygląda przeciętnie, a druga ma sylwetkę fit modela/modelki.

I tylko nie mówcie mi, że nie macie czasu! Najbardziej zabiegani ludzie doprowadzają do końca najwięcej projektów, bo pełny harmonogram skłania ich do większej produktywności. Odpowiedź na pytanie: co spala tłuszcz lepiej – cardio  czy siłownia – powinna brzmieć w następujący sposób. Wiele form aktywności fizycznej pozwala zwiększyć spalanie kalorii, ale to trening siłowy umożliwia takie ujędrnienie i wymodelowanie sylwetki, że efekt odchudzający zauważalny jest najszybciej.

Co spala tłuszcz, czyli zasady diety odchudzającej

Zastanawiając się, co spala tłuszcz, nie możesz koncentrować się wyłącznie na aktywności fizycznej. Równie duże znaczenie ma dieta. Co jeść, żeby przyspieszyć spalanie tłuszczu z brzucha i innych okolic ciała? Najważniejsze zasady diety na spalanie tłuszczu to:

  • regularne spożywanie posiłków, najlepiej 4 – 5 razy dziennie
  • odpowiednie proporcje makroskładników – w diecie nie może zabraknąć węglowodanów złożonych, białka i wartościowych tłuszczów
  • unikanie spożycia tłuszczów trans oraz cukru rafinowanego
  • odpowiednie nawodnienie organizmu – należy pić co najmniej 2 litry wody dziennie
  • optymalna ilość kalorii – w celu spalania tłuszczu konieczne jest stworzenie deficytu kalorycznego.

Co przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczu?

Jeśli poszukujesz innych poza dietą i ćwiczeniami metod na to, jak szybko spalić tłuszcz z brzucha czy pośladków – możesz sięgnąć po fat burnery. Nie chodzi oczywiście o spalacze tłuszczu wątpliwego pochodzenia, które mogą zaszkodzić twojemu zdrowiu. Mam na myśli naturalne substancje mogące zwiększyć efektywność spalania tkanki tłuszczowej, takie jak:

  • wyciąg z Garcinia Cambogia
  • L – karnityna
  • sprzężony kwas linolowy CLA
  • piperydyna
  • ekstrakt z zielonej herbaty

Co pomaga spalać tłuszcz? Na pewno odpowiednia ilość snu i unikanie stresu – wówczas normalizuje się poziom kortyzolu, czyli hormonu sprzyjającego kumulowaniu się tkanki tłuszczowej, zwłaszcza na brzuchu.

Jak spalić tłuszcz na brzuchu

I jeszcze jedna uwaga na koniec. Nie należy pytać, co spala tłuszcz z brzucha czy jak spalić tłuszcz z ud. Odchudzanie nigdy nie jest procesem selektywnym, pozwalającym na odchudzanie wybranych partii ciała. Możliwe jest natomiast kompleksowe modelowanie sylwetki. Spalanie tłuszczu na siłowni, zbilansowana dieta, czas na sen i regenerację – oto przepis na to, jak spalać tłuszcz i cieszyć się nienaganną sylwetką oraz doskonałym zdrowiem.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska o cheerleadingu: walczyłyśmy ze stereotypem, że to tylko machanie pomponami [WIDEO]

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Wiosłowanie sztangą – korzyści i technika wykonywania

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

skakanka

Chemiczna skakanka. Raport: nawet 25 proc. przyrządów sportowych może zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Picie wody – zalety. Co daje przy odchudzaniu? Ile pić wody?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki