Przejdź do treści

Unikasz small talku jak ognia? Sprawdź, dlaczego czasem warto wdać się w małe gadu-gadu

Źródło: Gettyimages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dorota Szelągowska o braku samoakceptacji i kompleksach
Dorota Szelągowska szczerze o kompleksach. „W swoich oczach byłam gruba. Ohydne tłuste ramiona, brzuch, uda”
Trening outdoorowy – na ostatnie ciepłe dni!
Neofilia, czyli na tropie nowych wrażeń. Czym jest i jak nie wpaść w jej pułapkę?
Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?
8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Wydaje ci się, że small talk, czyli kurtuazyjna rozmowa o niczym, to zawsze strata czasu? Przekonaj się, że może być użyteczna. I można dowiedzieć się z niej czegoś naprawdę ciekawego. A rozmiar rozmowy może mieć znaczenie…

Winda, spacer z psem, podróż pociągiem, nieoczekiwane natknięcie się na kogoś w sklepie, jazda taksówką – to w tych okolicznościach i miejscach najczęściej uprawiamy tak zwany small talk. „Ciekawe, kiedy zrobi się ciepło”, „Jakie w tym roku plany na urlop?”, „Świetnie wyglądasz”, „Słyszałem, że mamy wspólnych znajomych. Jaki ten świat mały…” – tak brzmią zdania, które często otwierają pozorną rozmowę „o niczym”. Czyli rozmowę na neutralny temat. Prowadzoną głównie po to, żeby podtrzymać kontakt, gdy widzimy się z kimś tylko na chwilę i tylko „w przelocie”. Taką komunikacyjną grę wstępną.

Small talk = lepsze samopoczucie?

– Wielu moich pacjentów narzeka, że inni poświęcają im mało czasu, a oni czują podskórnie, że powinni bardziej angażować się w kontakty z innymi: bardziej systematycznie dzwonić do swoich rodziców lub częściej kupować drobne prezenty bliskim. Dodają, że czują się traktowani po macoszemu, bo wszyscy dookoła nich, w tym oni sami, są nieustannie zajęci tysiącem spraw – mówi psycholog Edyta Jakubasz. – Small talk może być skutecznym narzędziem walki z poczuciem bycia ignorowanym przez pędzący świat – przekonuje.

Zróbmy ćwiczenie. Wyobraź sobie, że spotykasz w windzie nieznajomą osobę. Zjeżdżacie wspólnie z szesnastego piętra na parter. W czasie tej krótkiej podróży wymieniacie między sobą kilka zdań: o tym, że jest szalony dzień, ale coraz bliżej są święta, więc będzie okazja odetchnąć, że macie nadzieję, że winda się nie zawiesi, bo oboje się spieszycie, życzycie sobie nawzajem miłego dnia, wbrew wszystkiemu, co się jeszcze wydarzy i… jest parter. Czas wysiadać. Jak czujesz się po takiej krótkiej pogawędce? – Założę się, że trochę lepiej. Bo wydarzyło się coś niezaplanowanego, prostego i w ogólnym odbiorze miłego. Ktoś okazał się życzliwy i pozytywnie nastawiony. Nie było punktów zapalnych. Nawet jeśli była to tylko kurtuazja i w gruncie rzeczy zwykła „rozmowa o niczym”, to jednak w ostatecznym rozrachunku oceniamy ją na plus – dodaje Edyta Jakubasz.

Small talk jest bezpieczny

Jaki jest największy atut small talku? Lekka rozmowa nie generuje konfliktów. – Gdy zaczynamy dyskutować o sprawach z pierwszych stron gazet, gwałtownie rośnie prawdopodobieństwo sprzeczki, kłótni lub po prostu negatywnych emocji – mówi psycholog Edyta Jakubasz. – I tak jadąc z kimś windą czy siedząc przy wielkanocnym stole, nie rozwiążemy problemu przyjeżdżających do Polski uchodźców czy zamieszania wokół Trybunału Konstytucyjnego. Jasne, warto podyskutować. Powymieniać się merytorycznymi argumentami. Ale może czasem warto świadomie odpuścić i pójść w kierunku small talku? – dodaje.

Small talk jako lekcja słuchania

Small talk może być też dobrą lekcją słuchania drugiej osoby. – Gdy jesteśmy na wykładzie czy na szkoleniu i ktoś kieruje w naszą stronę wielokrotnie złożone zdania, które musimy na bieżąco analizować, łatwo się zapomnieć i coś pominąć. Bo akurat nasze myśli skupiały się na tym, co było powiedziane dziesięć sekund temu. Efekt? Zarzucamy sobie, że znowu tylko słyszeliśmy, a nie słuchaliśmy – mówi psycholog. – Small talk może być treningiem uważnego i dokładnego słuchania tego, co ktoś ma nam do powiedzenia. Słowo za słowem. Wykorzystajmy to, że treść jest łatwa i lekka. Kilka takich rozmówek i będziemy lepsi przy okazji rozmów, których small talkiem nazwać nie można – radzi.

Może, np. rozmawiając z rodzicami po ciężkim dniu przez telefon, nie warto wnikać w szczegóły planów politycznych opozycji i zaangażowania Polski w NATO. Może lepiej się uśmiechnąć, przytaknąć i umówić na kolejny telefon lub spotkanie. Lepiej i zdrowiej: dla siebie i dla naszej relacji.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

HELLO PIONIERKI: Jak Józefa Kodisowa otwierała drzwi polskim filozofkom i psycholożkom, znosząc „ćmiakanie” kolegów-studentów

Dwie kobiety

Wampiry energetyczne – objawy, cechy. Jak się bronić?

„Dałyśmy się zrobić w bambuko. Ale właściwie to nie miałyśmy wyjścia”. Małgorzata Akkus o kulturze diety

Daria Abramowicz, psycholożka sportu

„Niepowodzenie w sporcie czy w pracy to nie jest informacja o nas – że jesteśmy słabi, gorsi, mniej wartościowi” – tłumaczy Daria Abramowicz, psycholożka sportu

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Wykreśl ze swojego słownika wyrażenie "Uśmiechnij się". "Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji"

Wykreśl ze swojego słownika zdanie „Uśmiechnij się”. „Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji”

Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Granica między żartem a bierną agresją jest bardzo cienka” – ostrzega Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

Nie wypada? A właśnie że wypada!

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Dorota Proba: Często tworzymy sobie nieprawdziwy obraz tego, kim jesteśmy, kim jest nasz partner i jaką parą jesteśmy. Te pytania potrafią nas wybić z ugruntowanego przekonania

Racjonalna ignorancja – czym jest? Kto to jest ignorant?

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Heroizm – definicja, psychologia. Co to jest?

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?