Przejdź do treści

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla starych ludzi

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla starych ludzi
Fot. Szymon Słoma/ Szkolenie na instruktora Nordic Wacking/ beeactive.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W minionym roku wykorzystano blisko 33 tys. zarodków. MZ podało dane odnośnie in vitro w Polsce
Jak się zakochują mężczyźni, a jak kobiety? O tym, jak działa i na czym polega chemia miłości, opowiada prof. dr n. med. Robert Jach
Kobiety zakochują się inaczej niż mężczyźni. Odpowiada za to chemia miłości – wyjaśnia prof. dr n. med. Robert Jach
Maja Staśko: żyjemy w świecie, w którym „nie zgwałciłbym cię” ma być obelgą, a nie podstawową zasadą każdego człowieka, który nie jest gwałcicielem
Zabawki
„Stereotypowe oczekiwania dotyczące płci ograniczają potencjał dzieci” – alarmuje Magda Korczyńska, autorka bloga „Jak wychowywać dziewczynki”
Kobieta
Co musisz wiedzieć o zwolnieniu lekarskim od psychiatry? Wyjaśnia lek. Joanna Adamiak

Nordic walking większości osób kojarzy się z aktywnością, którą podejmują wyłącznie osoby starsze. Pora rozprawić się z tym stereotypem. Ten sport to świetne uzupełnienie treningu – niezależnie od wieku.

Nordic walking zainteresował nas ze względu na wycieczki górskie, które kochamy. Szukaliśmy ciekawego urozmaicenia marszu w plenerze. Okazało się, że nordic walking był strzałem w dziesiątkę. Potem postanowiliśmy zrobić kurs na instruktora rekreacji ruchowej o specjalności nordic walking. Teraz – jako osoby obeznane w temacie – mamy zamiar edukować dalej. No to zaczynamy.

Nordic Walking – dlaczego warto złapać za kijki?

Bo to idealna aktywność absolutnie dla każdego, niezależnie od wieku. To już wiecie, ale czy wiedzieliście, że nordic walking zwiększa spalanie kalorii nawet do 46%? Teraz pewnie wzbudziliśmy ciekawość, prawda? Kolejne plusy: poprawia stabilność postawy podczas marszu (tracimy ją wraz  z upływającym czasem), aktywuje do 90% mięśni, łagodzi lub usuwa sztywność wokół barków i szyi (to ważna informacja zwłaszcza dla tych z was, którzy wiele godzin spędzają w pozycji siedzącej). Regularne marsze zwiększają także ruchomość w stawach (dodatkowa informacja dla pań – doskonale wpływają na pracę mięśni pośladkowych). A tak poza tym szybszy marsz z kijkami może naprawdę przynieść pozytywne zmęczenie, rozluźnienie, zwiększa koncentrację i zapewnia lepszy sen. Jesteś po urazach, masz na swoim koncie jakieś kontuzje? Nordic walkic stanowi często doskonałą formę rehabilitacji. Przeciwskazania? Prawie nie ma! Zaliczają się do nich: ostre urazy ortopedyczne, ostre stany chorób przewlekłych, wysoka gorączka i choroby układu krążenia (po konsultacji z lekarzem).

Fot. Szymon Słoma/ beeactive.pl

Nordic walking – tu liczy się technika

Wiele osób błędnie kojarzy nordic walking z siłowym odpychaniem się od podłoża. W parku często mijamy wiele takich osób. Jak chodzić? To proste. Zacznijmy od postawy. Stopy powinny być ustawione na szerokość bioder, brzuch napięty, plecy naturalnie wyprostowane, a łopatki ściągnięte. Sama technika opiera się na naturalnym chodzie. Stopa nogi wykrocznej – to ta, która stawia krok – dotyka piętą podłoża, ciężar zostaje przetoczony przez zewnętrzną część stopy (pracujemy na całym śródstopiu) do palców. Chód ma być naprzemienny – jeśli krok robi prawa noga, to w tym momencie lewa ręka jest z tyłu przy biodrze. Istnieje zresztą kilka technik nordic walking, ale laicy z powodzeniem mogą wykorzystywać tę podstawową.

Nordic walking – jak dobrać kijki?

Polecamy kijki jednoczęściowe. Dobierz je do swojego wzrostu. Najprościej zrobić to, trzymając je przed sobą. Ręce w stawie łokciowym powinny wówczas zginać się mniej więcej pod kątem 90 stopni. Jeśli chcesz być bardziej precyzyjny/a, możesz obliczyć ich wysokość za pomocą wzoru. 0,68 x wzrost [cm].

Nordic Walking – idealne w góry

Dziś nie wyobrażamy sobie już górskich wycieczek bez kijków! Wam też je polecamy. Niedzielny spacer? Weź kijki i zabierz ze sobą rodziców. To świetna okazja, żeby aktywnie spędzić razem trochę czasu. Nie mówimy, że nordic walking każdemu ma zastąpić ulubione aktywności, ale na pewno będzie ich świetnym uzupełnieniem.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Seks? W każdym wieku!

Seks? W każdym wieku!

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

skakanka

Chemiczna skakanka. Raport: nawet 25 proc. przyrządów sportowych może zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

Skóra mężczyzn starzeje się wolniej niż u kobiet. Jak jeszcze będziesz się różnić od swojego faceta za 30 lat?

„Szwedzi nie wzięli pod uwagę, że odporność stadną osiąga się stosunkowo wolno” – mówi prof. Maria Gańczak

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

choroba Alzheimera

Dwa lata, by rozpoznać Alzheimera. Polska na szarym końcu Europy

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Jak prawidłowo robić przysiady, by uniknąć kontuzji?

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Madonna

61-letnia Madonna zapozowała topless. „Jesteś za stara na takie zdjęcia”

Kobieta robi pompki

Pompki – jak zrobić, rodzaje pompek, efekty ćwiczeń

Ćwiczenia na boczki – rozprawmy się z mitem

Ćwiczenia na boczki i brzuch – jak skutecznie spalić tłuszcz?

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia