Przejdź do treści

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych! Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?
Podpaska
Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki
Billie Eilish
Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką

Nordic walking większości osób kojarzy się z aktywnością, którą podejmują wyłącznie osoby starsze. Pora rozprawić się z tym stereotypem. Ten sport to świetne uzupełnienie treningu – niezależnie od wieku.

Nordic Walking – dlaczego warto złapać za kijki?

Bo to idealna aktywność absolutnie dla każdego, niezależnie od wieku. To już wiecie, ale czy wiedzieliście, że nordic walking zwiększa spalanie kalorii nawet do 46 proc.? Teraz pewnie wzbudziliśmy ciekawość, prawda?

Kolejne plusy: poprawia stabilność postawy podczas marszu (tracimy ją wraz  z upływającym czasem), aktywuje do 90 proc. mięśni, łagodzi lub usuwa sztywność wokół barków i szyi (to ważna informacja zwłaszcza dla tych z was, którzy wiele godzin spędzają w pozycji siedzącej). Regularne marsze zwiększają także ruchomość w stawach (dodatkowa informacja dla pań – doskonale wpływają na pracę mięśni pośladkowych).

A tak poza tym szybszy marsz z kijkami może naprawdę przynieść pozytywne zmęczenie, rozluźnienie, zwiększa koncentrację i zapewnia lepszy sen. Jesteś po urazach, masz na swoim koncie jakieś kontuzje? Nordic walkic stanowi często doskonałą formę rehabilitacji. Przeciwskazania? Prawie nie ma! Zaliczają się do nich: ostre urazy ortopedyczne, ostre stany chorób przewlekłych, wysoka gorączka i choroby układu krążenia (po konsultacji z lekarzem).

Trening dla seniora

Nordic walking – tu liczy się technika

Wiele osób błędnie kojarzy nordic walking z siłowym odpychaniem się od podłoża. W parku często mijamy wiele takich osób. Jak chodzić? To proste. Zacznijmy od postawy. Stopy powinny być ustawione na szerokość bioder, brzuch napięty, plecy naturalnie wyprostowane, a łopatki ściągnięte. Sama technika opiera się na naturalnym chodzie. Stopa nogi wykrocznej – to ta, która stawia krok – dotyka piętą podłoża, ciężar zostaje przetoczony przez zewnętrzną część stopy (pracujemy na całym śródstopiu) do palców. Chód ma być naprzemienny – jeśli krok robi prawa noga, to w tym momencie lewa ręka jest z tyłu przy biodrze. Istnieje zresztą kilka technik nordic walking, ale laicy z powodzeniem mogą wykorzystywać tę podstawową.

Nordic walking – jak dobrać kijki?

Polecamy kijki jednoczęściowe. Dobierz je do swojego wzrostu. Najprościej zrobić to, trzymając je przed sobą. Ręce w stawie łokciowym powinny wówczas zginać się mniej więcej pod kątem 90 stopni. Jeśli chcesz być bardziej precyzyjny/a, możesz obliczyć ich wysokość za pomocą wzoru. 0,68 x wzrost [cm].

Nordic Walking – idealne w góry

Dziś nie wyobrażamy sobie już górskich wycieczek bez kijków! Wam też je polecamy. Niedzielny spacer? Weź kijki i zabierz ze sobą rodziców. To świetna okazja, żeby aktywnie spędzić razem trochę czasu. Nie mówimy, że nordic walking każdemu ma zastąpić ulubione aktywności, ale na pewno będzie świetnym uzupełnieniem.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Helen Mirren: Mężczyźni robią to, ponieważ młode dziewczyny są bezbronne. Chodzi o władzę i kontrolę

Trening dla seniora

Trening dla seniora. 5 sprawdzonych ćwiczeń

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Wzmacniamy odporność po zimie. Sprawdzone sposoby, które pokochasz

Kobieta

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

Benedetta Barzini: Życie zabiera nas daleko, daleko od naszej młodości. Walka o zachowanie wyglądu jest śmieszna

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Kane Tanaka / gerontology.wikia.org

118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim

Sposób na długie życie? Zabić komórki „zombie”

Seks? W każdym wieku!

Seks? W każdym wieku!

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Paulina Porizkova: Muszę powstrzymywać się od myślenia, że jestem po dacie przydatności, bo czuję, że mój czas jest właśnie teraz!

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

skakanka

Chemiczna skakanka. Raport: nawet 25 proc. przyrządów sportowych może zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

Skóra mężczyzn starzeje się wolniej niż u kobiet. Jak jeszcze będziesz się różnić od swojego faceta za 30 lat?

„Szwedzi nie wzięli pod uwagę, że odporność stadną osiąga się stosunkowo wolno” – mówi prof. Maria Gańczak

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch