Przejdź do treści

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

kobieta na wydmach
"Odpuszczanie" jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”
Tel Awiw
Sukces szczepień w Izraelu. Koniec z noszeniem masek na zewnątrz, szkoły ponownie otwarte
Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Co to znaczy „odpuścić sobie”? Po pierwsze, nie walczyć za wszelką cenę. Po drugie, być spokojną. Po trzecie, nie skupiać się tylko na jednej sprawie. – Odpuścić wbrew pozorom nie oznacza zrezygnować i poddać się – przekonuje psycholożka Anita Kruszewska. – Odpuszczanie można porównać do wzięcia głębokiego oddechu, gdy pozbywamy się napięcia i złych emocji. Zaczynamy reagować na to, co dzieje się dookoła. Zajmuje to miejsce frustracji spowodowanej tym, że świat nie odpowiada naszym wyobrażeniom – tłumaczy. Jak to zrobić?

Rozpoznaj, że to ten moment

Kiedy warto odpuścić? Odpowiedź zabrzmi trochę jak wzór z lekcji fizyki: w sytuacji, gdy energia, którą w coś wkładamy, jest duża, a efekty bardzo małe. Albo nawet nie ma ich wcale.

– Po raz czwarty analizujemy randkę, którą miałyśmy kilka godzin wcześniej. Dopada nas przy tym coraz gorszy nastrój, bo nakręcamy się w tych wspominkach, nie wyciągamy żadnych wniosków. W rezultacie nic z tego nie wynika: ani dla naszych szans na fajny związek, ani dla nas samych. Inny przykład. Siedzimy po godzinach w pracy i gorączkowo myślimy o tym, co powiemy na jutrzejszym zebraniu. Czyli zebraniu, które będzie za 15, 14, 13 godzin… Czas ucieka, a my wręcz przeciwnie: stoimy w miejscu. Tak, wtedy warto odpuścić – przekonuje psycholożka.

Słyszałaś o „metodzie bocznego palnika”? Działa ona wtedy, gdy szukamy jakiegoś rozwiązania (jaką decyzję podjąć? Jak wykonać zadanie w pracy? Jak zrobić na kimś wrażenie?) i zamiast gorączkowo o tym myśleć, nagle zapominamy o całej sprawie. Zajmujemy się czymś innym. Wchodzimy w to całym sobą. Rozwiązanie wcześniejszego problemu przychodzi niedługo po tym, w najmniej oczekiwanym momencie.

– Bo nie jest tak, że w tym czasie nic się nie dzieje. „Boczny palnik” cały czas działa i właśnie tam często pojawia się recepta – tłumaczy Anita Kruszewska.

Jak kontrolować stres?

Bądź czujna, gdy się wściekasz

Pomyśl o rzeczach, które doprowadzają cię do wściekłości. Chodzi o te nieliczne momenty, gdy nachodzi cię ochota na rzucanie talerzami, krzyknięcie tak głośno, żeby usłyszeli sąsiedzi z drugiego końca osiedla, albo na zwyczajne walnięcie pięścią w stół.

Odpuszczać warto w sprawach, które nas irytują. Wysłałam po raz piąty CV do firmy, w której chcę pracować, a tu ciągle cisza. Oni mnie nie chcą! Mam zepsute pół tygodnia. Irytacja sięga sufitu. Nic mnie nie cieszy. W takiej chwili radzę powiedzieć „stop” i na chwilę odpuścić starania o tę pracę, żeby spojrzeć na sprawę z dystansu – sugeruje psycholożka.

– Może warto się zastanowić, do czego ta nowa firma jest mi potrzebna, czemu tak bardzo chcę tam pracować, czy to na pewno właściwy czas na takie zajęcie. Może na tym etapie tylko by mi to zaszkodziło? Może odezwą się za jakiś czas, gdy sami zobaczą, że odpuściłam i nie jestem aż tak do bólu zdeterminowana? – dodaje Anita Kruszewska.

Jakie słowa często słyszymy na siłowni? „Ciśnij, ciśnij”. Czyli staraj się mocniej, intensywniej, dłużej.

Efekt jest niestety taki, że mam pacjentów uzależnionych od ćwiczeń, którzy popadają w silną chandrę, gdy nie mogą wybrać się na siłownię. Widzę, jak z osób pozytywnie zmotywowanych do ćwiczeń stają się osobami zniechęconymi, niepotrafiącymi się cieszyć z tego, co robią. Bo nie potrafią odpuścić – przekonuje psycholożka.

Zobacz, że odpuszczanie jest dla ambitnych i konsekwentnych

Jaki jest najczęstszy problem z odpuszczaniem sobie?

Wydaje nam się, że odpuszczają sobie osoby bez ambicji, bierne, niepotrafiące wziąć spraw we własne ręce. Oczywiście świetnie jest być wytrwałym i realizować swoje cele. Ale osoba mądra, ambitna i aktywna rozpozna sytuację, gdy po prostu nie warto brnąć w coś dalej na siłę. Bo ciągnięcie tego oznacza frustrację, złość, wyczerpanie, coraz mniejszą radość z życia, coraz większą niewiedzę, co mamy robić i kilkadziesiąt innych rzeczy, na które nie mamy ochoty. Kółko się zamyka – dodaje Anita Kruszewska.

Wniosek? Są gry niewarte świeczki. I dotyczą one nawet bardzo inteligentnych, ambitnych, zdecydowanych i konsekwentnych.

A może przede wszystkim tych osób. Bo one wiedzą, kiedy warto odpuścić – dodaje.

Zauważ, że odpuszczenie sobie może zwiększyć szanse na sukces

– Często stawiamy sobie za wysoko poprzeczkę. W efekcie nie możemy podołać wymaganiom, które mamy przed sobą. A to nas frustruje – mówi Anita Kruszewska i dodaje – Rozmawiałam niedawno z pacjentką, która postanowiła równolegle do obowiązków zawodowych napisać doktorat. Założyła sobie, że będzie to wybitna praca, która zrobi wrażenie na większości badaczy, że dostanie za swój tekst nagrody, że będą ochy i achy. Efekt jest taki, że zniechęciła się pierwszymi uwagami i od pół roku nie kontynuuje prac nad doktoratem.

Może gdyby odpuściła te olbrzymie ambicje i po prostu napisała dobry doktorat, poprawny i ciekawy na tyle, na ile może sobie na to pozwolić wśród innych zobowiązań, właśnie cieszyłaby się z udanej obrony. I zrealizowałaby swój cel – zastanawia się Anita Kruszewska. Czego mogło jej zabraknąć? Może spokojnego spojrzenia na sprawę.

Jak sobie radzić z toksycznym szefem

Bo odpuszczanie sobie można porównać do reagowania na bieżąco. Bycia tu i teraz.

Świetnie jest planować przyszłość. Ale zauważmy, że zbyt szczegółowy plan nas ogranicza. Zaczynamy się skupiać na realizacji planu, a nie na tym, żeby zrobić dobrze, fajnie i kreatywnie, a może trochę spontanicznie to, co czeka na zrobienie – przekonuje Anita Kruszewska.

W naszym życiu często działa mechanizm, który psychologowie nazywają prawem skupienia. To, o czym myślimy dużo i intensywnie, przybiera w naszych myślach nieprawdopodobne rozmiary. Mimo że tak naprawdę to często błaha sprawa.

– Gdy drobiazgowo analizuję i z detalami opowiadam koleżankom, jak bardzo denerwuje mnie, że mój partner zostawia wieczorem skarpetki na fotelu, to w mojej głowie zyskuje to rangę problemu niemal europejskiej wagi – tłumaczy psycholożka.

Jeśli skupimy się za bardzo na celu, możemy nie zwrócić uwagi na coś ważnego i fajnego, co dzieje się tuż obok. I choćby dlatego warto trochę odpuścić i rozejrzeć się dookoła.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Heroizm – definicja, psychologia. Co to jest?

6 rzeczy, których lepiej nie mówić osobom z zaburzeniami odżywiania

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Mila Ochocka, hortiterapeutka: Potrzebujemy poczuć deszcz na skórze, zobaczyć, jak reagujemy, gdy nie jest nam do końca komfortowo

„Zdarza się, że pacjent opisuje nam objawy, które nie pasują do żadnej ze znanych chorób. One są z różnych światów…” – mówi dr n. med. Ewa Kempisty-Jeznach

„Z potrzeby akceptacji i miłości niektóre kobiety umniejszają siebie, żeby ich ‚misio’ czuł się lepiej” – mówi Magdalena Ostrowska-Dołęgowska

Wspólnie zadbajmy o zdrowie psychiczne i emocjonalne w środowisku pracy. Hello Zdrowie patronem medialnym kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!”

Kobieta patrzy w górę

Zwalcz negatywne przekonania! Wyjdzie ci to na zdrowie!

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

Wiosna jest cudowna i męcząca

Wiosna jest cudowna i męcząca. Sprawdź, co zrobić, by wiosenny paradoks nie stał się powodem frustracji

Meghan Markle w wywiadzie z Oprah: „Nie chciałam już dłużej żyć”

Kobieta z aparatem

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa

Kobieta

Co musisz wiedzieć o zwolnieniu lekarskim od psychiatry? Wyjaśnia lek. Joanna Adamiak

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Kobieta

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

Kobieta za szybą

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować urazę, wybacz. Dla siebie!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!