Przejdź do treści

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne?

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne? Jeremy Bishop/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
wykluczenie menstruacyjne
„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie
Kobieta z folią
Mama Chemik: czy tak samo jak szczepionek boicie się metali ciężkich, które mogą być nawet w kubku, z którego codziennie pijecie kawę?
Norweskie piłkarki ręczne powiedziały "dość" graniu w bikini i założyły krótkie spodenki. Federacja ukarała je grzywną
Pink zapłaci karę grzywny za norweskie szczypiornistki. „Jestem bardzo dumna, że norweska drużyna zaprotestowała przeciwko seksistowskim zasadom”
Obowiązkowe szczepienia dla medyków w Polsce
Obowiązkowe szczepienia dla polskich medyków. Morawiecki: rozważamy taki wariant
„Mądra feministka wie, że seks nie uprzedmiatawia”. Maja Staśko wspólnie z psychiatrką komentują wywiad Dody o seksworkingu

Lato w pełni, prędzej czy później, chcąc zaczerpnąć ochłody i odpocząć od betonowej dżungli, wyruszysz na poszukiwanie wody. Nieważne czy to wypad nad jezioro, spływ rzeką, morze czy jednak kompleks krytych basenów miejskich, w końcu zadasz sobie pytanie: „ile czasu powinno minąć od jedzenia, abym mogła iść pływać?”.

Co najmniej 30 minut?

Chyba większość z nas ma zakodowane gdzieś w pamięci, ostrzeżenie – odczekaj co najmniej półgodziny po jedzeniu, zanim wejdziesz do wody. Pojawia się ono niemal bezwarunkowo, ale również bezkrytycznie. Przekonajmy się, czy za tym przekonaniem kryją się naukowe argumenty. Czy pływanie po frytkach jest bezpieczne? Czy są produkty, po których możesz spokojnie wchodzić do wody? Z odpowiedzią pospieszą nam eksperci.

Czy czas ma znaczenie?

Czy faktycznie powinniśmy się wstrzymać co najmniej pół godziny od ostatniego posiłku, zanim zaczniemy pływać? I skąd wzięło się to przekonanie? Teoretycznie może wynikać to z obserwacji natężenia przepływu krwi podczas trawienia. Faktem jest, że tuż po posiłku serce przepompowuje krew w kierunku przewodu pokarmowego z naszych kończyn, co jest wsparciem dla procesu trawienia. Dlatego mogłoby się wydawać, że w tym czasie nasze ręce i nogi są słabsze. Prof. Sharon Horesh Bergquist, internistka i wykładowca Emory School of Medicine w Atlancie, mówi: „stąd mogliśmy wnioskować, że mniejsza ilość krwi, docierająca do naszych kończyn, nóg i rąk, mogła powodować brak sił i zborności, co zwiększałoby ryzyko utonięcia”.

Jednak nie ma naukowych dowodów na tego typu twierdzenie.. Jak wyjaśnia dr Bergquist: „prawdą jest, że po posiłku układ pokarmowy dostaje wsparcie od układu krążenia, ale wahania te nie wpływają w żaden bezpośredni sposób na funkcjonowanie naszych rąk czy nóg. Nasze ciało szybko kompensuje te równoległe procesy”.

Najczęstsze błędy w nauce pływania

Pływanie bez zbędnego balastu

Oczywiście, że pływanie z pełnym brzuchem nie jest zalecane. W najlepszym przypadku, gdy się na to zdecydujesz, będziesz się czuć niekomfortowo i szybko przejdzie ci ochota na dalszą kąpiel. Jednak w najgorszym razie może to spowodować skurcze mięśni, w tym skurcze żołądka i nudności. Co może bezpośrednio wpłynąć na trudności w pływaniu i zagrażać twojemu życiu.

Jak podkreśla dr Bergquist, jeśli mamy zamiar wziąć udział w zawodach lub chcemy przepłynąć dłuższy dystans, pamiętajmy, że pół godziny po sytym posiłku to może być za mało: „Opróżnienie żołądka zajmuje kilka godzin po jedzeniu, a pływanie – lub jakakolwiek intensywna czynność powodująca kurczenie się żołądka przy głębokim oddychaniu – może powodować cofanie się jedzenia”.

Jeśli zjadłaś i nie możesz oprzeć się pokusie ochłodzenia się, rozważ brodzenie lub spacer po brzegu, zamiast pływania wpław lub „robienia basenów” na czas.

Dieta nad wodą

Gdy spędzasz wakacje nad wodą, staraj się wykluczyć ze swojej diety ciężkostrawne potrawy. Ta zasada powinna obowiązywać nas zawsze, ale jedzenie tłustych i ciężkostrawnych potraw tuż przed pływaniem niesie za sobą nie tylko ryzyko niestrawności i dodatkowych kilogramów. Tłuste i wysokoprzetworzone, gotowe produkty, mogą sprawić, że poczujemy się ociężale i spowodują ból brzucha, co samo przez się zniechęci nas do wysiłku fizycznego, w tym pływania.
Chociaż jak przed każdym wysiłkiem fizycznym, także odpowiednio wcześniej przed pływaniem, powinniśmy dostarczyć naszemu organizmowi energii. Najlepiej w postaci zdrowego, pełnowartościowego i sytego posiłku, który jednak nie obciąży zbytnio naszego układu pokarmowego.

Jedzenie na fali

„Właściwe byłoby zjedzenie kanapki i kawałka owocu lub wypicie soku” – radzi Mary Jane Detroyer, dietetyczka i fizjoterapeutka z Nowego Jorku. Chociaż, jak mówi M.J. Detroyer, wystrzegajmy się: „zbyt dużej ilości surowych produktów, na przykład dużej porcji sałatki, trawienie nieprzetworzonych produktów roślinnych trwa dłużej”. Inną zalecaną przez dietetyczkę opcją jest: „sałatka z makaronem, w której skład wchodzą warzywa i łosoś lub kurczak, tofu ewentualnie fasola. Wszystko z lekkim dressingiem”. Dlatego z opcją – hamburger, hot dog, wstrzymaj się do czasu, gdy już nacieszysz się pływaniem i będziesz chciała odpocząć.

Jeśli jesteś typem podjadacza i lubisz mieć przy sobie „małe co nieco”, nawet nad wodą, zdecyduj się na zdrowe, lekkie przekąski. Najlepsze będą owoce o wysokiej zawartości wody. Królem w tej kategorii będzie arbuz. Dr Bergquist podkreśla: „lekkostrawne pokarmy, takie jak owoce, mają wysoką zawartość wody i zawierają elektrolity oraz naturalne cukry. Będą one wspaniałym źródłem energii”. Do swojej plażowej torby możesz zapakować: winogrona, melona, nektarynki, seler naciowy, ogórki lub pomidorki koktajlowe.

Woda w wodzie

Jedną z ważniejszych rzeczy, o których powinniśmy pamiętać podczas wypoczynku nad wodą, jest… woda. Oczywiście chodzi o to, by nie dopuścić do odwodnienia organizmu. Gdy jesteśmy w bezpośrednim towarzystwie akwenów wodnych, możemy się szybko schłodzić i poczuć wodę na powierzchni naszej skóry. Możemy też zapomnieć, że nawet w wodzie podczas pływania wytracamy wodę z naszego ciała wraz z potem. Dlatego nie zapominajmy o systematycznym chwytaniu po butelkę z wodą. Poza tym ochłodzenie i nawodnienie dadzą nam wspomniane już owoce, lody wodne oraz mrożone napoje. Te ostatnie najlepiej oczywiście w wersji bezalkoholowej. „Alkohol jest moczopędny i sprawia, że nasz organizm jest bardziej narażony na odwodnienie” – mówi Horesh Bergquist. Dlatego jeśli sięgamy już po napoje wyskokowe (oczywiście zapominając wtedy o pływaniu), pijmy po każdym z nich szklankę wody, unikniemy odwodnienia i być może kaca.

 

Źródło: EatThis

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Korzystanie z lodówki też odbywa się według pewnych zasad.

Jak dobrze korzystać z lodówki? Niewiele osób zna odpowiedź na to z pozoru banalne pytanie

Rebecca Meyers rezygnuje z igrzysk w Tokio. "Tego już wystarczy"

Mistrzyni paraolimpijska rezygnuje z igrzysk. „Dlaczego w 2021 r., jako niepełnosprawna osoba, muszę walczyć o swoje prawa?”

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Zioła w domu – jakie i jak uprawiać na parapecie lub balkonie

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

Eko, bio, organic - brzmi chwytliwie, ale co to właściwie oznacza? Tłumaczy eko aktywistka Sylwia Majcher

Eko, bio, organic – brzmi chwytliwie, ale co to właściwie oznacza? Tłumaczy eko aktywistka Sylwia Majcher

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

freeganki, marnowanie jedzenia

„Żywność z kontenera to normalne jedzenie, choć jest na nim stygmat śmiecia” – mówi Marta Sapała

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

Trening w wodzie – postaw na pływanie lub aqua fitness

Slow food – co to jest? Jak wdrożyć je w życie? Porady

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Jedzenie i seks - duet idealny?

Dlaczego jedzenie i seks to doskonałe połączenie? Wyjaśnia trenerka kreatywnego seksu Joanna Keszka [WIDEO]

Jak pozbyć się much z domu? 5 sprawdzonych sposobów

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Pijesz dużo herbaty? Sprawdź, co możesz zrobić z fusami

Ugotowałaś ziemniaki? Nie wylewaj wody! Sprawdź, jak ją wykorzystać

Wyjeżdżasz na urlop? Włóż do zamrażalnika monetę

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę