Przejdź do treści

Pływasz i pływasz, ale nie widzisz postępów? Instruktor pływania podpowiada, jakie błędy najczęściej popełniamy na basenie

Najczęstsze błędy w nauce pływania
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W minionym roku wykorzystano blisko 33 tys. zarodków. MZ podało dane odnośnie in vitro w Polsce
Jak się zakochują mężczyźni, a jak kobiety? O tym, jak działa i na czym polega chemia miłości, opowiada prof. dr n. med. Robert Jach
Kobiety zakochują się inaczej niż mężczyźni. Odpowiada za to chemia miłości – wyjaśnia prof. dr n. med. Robert Jach
Maja Staśko: żyjemy w świecie, w którym „nie zgwałciłbym cię” ma być obelgą, a nie podstawową zasadą każdego człowieka, który nie jest gwałcicielem
Zabawki
„Stereotypowe oczekiwania dotyczące płci ograniczają potencjał dzieci” – alarmuje Magda Korczyńska, autorka bloga „Jak wychowywać dziewczynki”
Kobieta
Co musisz wiedzieć o zwolnieniu lekarskim od psychiatry? Wyjaśnia lek. Joanna Adamiak

Chodzisz na basen, ale twój poziom pływania pozostawia sporo do życzenia? Być może nieświadomie popełniasz błędy w technice. Sprawdź, czy te najczęściej popełniane nie dotyczą także ciebie. Tłumaczy instruktor pływania Marcjan Piotrowski

Większość z nas uczyła się pływać, będąc dzieckiem. Czy nauka była efektywna? Można pływać i „pływać”. U osób startujących w zawodach wskaźnikiem efektywności będzie z pewnością czas ukończenia konkretnego dystansu. We wszystkich innych sytuacjach poprawne pływanie to, moim zdaniem, takie, które wiąże się z poprawną techniką, umiejętnością pływania bez przerw, w swoim tempie, bez odczucia wyraźnego zmęczenia.

Samodzielna nauka niesie za sobą ryzyko przyswojenia złych wzorców ruchowych. Możemy przyjąć technikę, która pozwala nam na przemieszczanie się w wodzie, ale złe wzorce techniki nie pozwolą w pełni rozwinąć umiejętności. Będziemy ,,walczyć w wodzie”, zamiast pływać swobodnie. Zauważyłem, że – w zależności od stylu pływackiego – najczęstszymi błędami są:

Błędy w obu kraulach – na plecach i brzuchu

Pływanie na plecach/brzuchu zamiast na boku
Błąd strategiczny, który spowoduje większe zanurzenie ciała w wodzie i większy opór. Skutkiem będzie zmniejszenie prędkości pływania i większy wydatek energetyczny, czyli szybsze zmęczenie i wolniejsze pływanie. Faza przenoszenia ramienia nad wodą będzie skrócona i pociągnięcie w wodzie także, co też wpłynie na mniejszą prędkość.

Zbyt duże zgięcie w stawie kolanowym
Błędem jest zgięcie w kolanie większe niż 35 stopni. Przy nadmiernym zgięciu w kolanie, pływając przed siebie na plecach, będziemy hamować podudziem, prędkość spadnie, zużycie energii wzrośnie.

Maciej Grumczyk trener

Pływanie ze sztywnym, mało ruchomym stawem biodrowym
Charakterystyczną oznaką jest wtedy trzymanie kolana blisko lustra wody, mały ruch uda, a praca samą golenią. Takie pływanie uniemożliwia nam wykorzystanie w pełni amplitudy kopnięcia, co przełoży się na małą prędkość.

Brak zgięcia podeszwowego stopy
Przy stopie ustawionej grzbietowo i z zadartymi paluchami nie będziemy w stanie odpychać się efektywnie śródstopiem od wody. Nasze ruchy nogami stają się nieefektywne, płyniemy wolniej, męczymy się bardziej. Pamiętaj – stopa powinna być zgięta podeszwowo, jak w trakcie kopnięcia! Opór wody odczuwalny powinien być na grzbietowej części śródstopia.

Skracanie ruchu w pracy ramion
Skutkiem niepełnego ruchu kończynami górnymi jest mniejsze zagarnięcie wody i skrócone odepchnięcie, co zmniejszy prędkość pływania.

Pływanie zygzakiem
Takie pływanie będzie miało miejsce w momencie, kiedy prawe ramię będzie schodziło na stronę lewego ramienia i na odwrót. Pływamy, niepotrzebnie nadkładając dystansu.

Wysokie unoszenie głowy
Efekt to niżej położone biodra, większy opór w wodzie i bardziej męczące, wolne pływanie. Pamiętaj złotą zasadę: im bardziej twoje ciało jest zbliżone do linii równoległej z dnem basenu, tym lepiej. Twoja opływowość będzie większa, opór zmniejszony. Pływasz szybciej, mniej się męczysz.

kampania nike

Błędy w pływaniu żabką

Pływanie z głową nad wodą
Wybór stylu i trzymania głowy może również dyktować brak opanowania oddychania w wodzie. Pływanie z głową stale nad wodą spowoduje obniżenie bioder, zwiększy opór wody, spowoduje zmęczenie, a prędkość będzie niższa, niż mogłaby być. W klasyku głowa stale nad wodą to również pogłębienie lordozy lędźwiowej. Osoby z bólami przy przeproście kręgosłupa lędźwiowego i spondolyzą, jak również okrągłymi plecami czy koślawymi kolanami powinny tego pilnować!

Asymetria pracy nóg i źle ułożone stopy w czasie kopnięcia
Mankament spowoduje słabe nabieranie prędkości i chęć dominacji pracy ramion nad nogami. Efekt to ból ramion, mniejsza prędkość, bezproduktywna praca nóg.

Brak łączenia palców u dłoni
Często spotykany błąd we wszystkich stylach pływackich. Dłonie są jak wiosła w pontonie. Dziurawe wychwytują mniej wody, możliwość odepchnięcia jest gorsza, a prędkość mniejsza.

Błędy w pływaniu delfinem

To styl uznawany za najtrudniejszy i statystycznie najrzadziej wybierany przez pływających.

W delfinie piętą achillesową jest brak koordynacji ruchowej kopnięcia nóg z pracą ramion.
Pływanie tym stylem wymaga dużej elastyczności odcinka lędźwiowego i stawu ramiennego, co często stanowi duże utrudnienie w opanowaniu techniki i powoduje zaniechanie pływania delfinem. Następstwem braku koordynacji pracy ramion i nóg jest wysokie wystawianie głowy i tułowia z wody, co obniży miednicę i zwiększy opór w wodzie. Podobnie jak w kraulach tu praca obunóż podudzi bardzo często przebiega z nadmiernym zgięciem w kolanie. Efektem całości jest bardzo szybkie zmęczenie, mała prędkość i zmiana stylu na łatwiejszy dla nas.

Najważniejsze to wybrać styl, który pozwoli nam czerpać satysfakcję z pływania. Jeśli czujesz, że żaden ze stylów nie pozwala ci na komfortowe pływanie, być może popełniasz jeden z wymienionych błędów. Skorzystaj z doświadczenia instruktora lub trenera, który pozwoli ci odkryć pływanie bez niepotrzebnej walki w wodzie. Zaoszczędzisz czas i będziesz pewien, że nie uczysz się złych nawyków. A pływanie będzie przyjemniejsze!

Marcjan Piotrowski – doświadczony trener IFBB. Trener medyczny. Doradca żywieniowy. Magister wychowania fizycznego. Trener, instruktor pływania. Pasjonat sportu, zdrowia i zdrowego żywienia. Na co dzień pomaga swoim podopiecznym poprawić sylwetkę, możliwości wysiłkowe, odzyskać zdrowie i sprawność po kontuzji. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening w wodzie – postaw na pływanie lub aqua fitness

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

dziewczyna nad morzem, sinice

Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?

Hydrofobia czy tylko strach? Jak oswoić się z wodą i nauczyć pływać, pytamy instruktorkę i psychologa

Kobieta w wodzie

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne?

Kobieta pływa w basenie sportowym

6 czerwca na nowych zasadach zostaną otwarte baseny i sauny. Jak będzie wyglądała wizyta w tych miejscach?

www.istockphoto.com

Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares

Zastanawiasz się, czy warto chodzić na basen? Zobacz, co zyskasz, decydując się pływać

młoda kobieta na basenie

Pływanie zawsze trendy. 7 powodów, by zapisać się na basen

Dziewczyna pływa w basenie

„Uruchamiane są partie, które na co dzień pracują w zupełnie inny sposób”. O korzyściach wynikających z pływania opowiada pływak Wojtek Mazurkiewicz

koebita nurkuje w basenie

Zanim wskoczysz do wody, sprawdź jak się zabezpieczyć. Jak dbać o higienę na basenie, żeby nie złapać infekcji?

Zajawka na triathlon

Zajawka na triathlon

Artur Rojek. Biegam, bo nie pływam

Artur Rojek – „Biegam, bo nie pływam”

Jedzenie przed pływaniem – co i kiedy jeść?

Jedzenie przed pływaniem – co i kiedy jeść?

Rusza EkoOkres, czyli akcja edukacyjna rzecz promocji wielorazowych produktów menstruacyjnych. Hello Zdrowie patronem medialnym

Mężczyzna siedzi przy komputerze z dziećmi

WHO: liczenie na to, że pandemia skończy się w 2021 roku jest nierealistyczne

Benjamin Netanjahu

Premier Izraela Benjamin Netanjahu w zabawnym spocie walczy z fake newsami na temat szczepionek przeciw COVID-19

Czy trzeba będzie podpisywać zgodę na seks? Nowa definicja gwałtu budzi kontrowersje

Dlaczego warto sikać pod prysznicem? Powodów jest mnóstwo!

Wiecznie jesteś głodna? Sprawdź, jak łatwo sobie z tym poradzić

Olga Kamińska

Co decyduje o tym, z kim się wiążemy? Tłumaczy neuropsycholożka dr Olga Kamińska [WIDEO]

Substancja, która znajduje się w opakowaniach plastikowych, może być szkodliwa dla rozwoju dziecka – tak wynika z badania szwedzkich naukowców

Substancja, która znajduje się w opakowaniach plastikowych, może być szkodliwa dla rozwoju dziecka – tak wynika z badania szwedzkich naukowców

Kogo należy wyprosić z sypialni, żeby nas seks był udany?

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia