Przejdź do treści

Styl motylkowy – technika, korzyści, ćwiczenia pomocnicze

Styl motylkowy – technika, korzyści, ćwiczenia pomocnicze Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Pieniądze można porównać do zakładania maseczki tlenowej w samolocie. Najpierw zakładasz ją sobie, potem dzieciom. Z finansami jest tak samo” – mówi Dominika Nawrocka, edukatorka finansowa
6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu
6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym
Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda
5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Są różne style pływania, a każdy z nich ma swoje zalety. Najtrudniejszym do opanowania jest styl motylkowy. Podczas zawodów pływackich zawodnicy dają widzom niesamowite show, które wprawia w zachwyt. Pływanie nim przynosi wiele korzyści, dzięki czemu możesz cieszyć się silnym i zgrabnym ciałem. Ćwicząc pływanie delfinem, spalisz wiele kalorii, wzmocnisz ramiona, brzuch i nogi. Sprawdź, jak prawidłowo pływać stylem motylkowym.

Delfin – najszybszy styl pływacki 

Czy miałaś kiedyś okazję obserwować pływające delfiny? Ich sposób poruszania się robi niesamowite wrażenie. Ich ruchy są płynne – wydaje się, że te ssaki nie mają problemu ze stawianiem oporu wodzie. Człowiek wiele zaczerpnął z natury i właśnie od tych zwierząt zapożyczył techniki pływania.  

Styl motylkowy nazywany jest też w skrócie „delfin”. Styl pływania delfinem/motylkiem pozwala na pokonanie dużego dystansu w krótkim czasie. Mimo że zawodowi pływacy potrafią pokonać długość basenu w mgnieniu oka, to osoby rozpoczynające przygodę z tym stylem pływają dość wolno. Jednak, aby tego dokonać musisz najpierw opanować technikę.

Wszystkie style pływackie, jak kraul czy żabka mają charakterystyczne dla siebie ruchy, ale właśnie ten jest najciężej opanować. Powód? Precyzja i koordynacja ruchów – te 2 elementy wymagają pełnego skupienia i tylko odpowiednia synchronizacja pracy kończyn pozwoli na wykonanie prawidłowych ruchów.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Styl motylkowy technika 

Jeśli chcesz opanować ten styl pływacki, przygotuj się na duży wysiłek. Jak już wspomnieliśmy, to najtrudniejszy styl spośród wszystkich, ale przynosi bardzo dużo rezultatów. Styl delfina  wymaga precyzyjnych ruchów, odpowiedniej koordynacji ciała i właściwego sposobu oddychania. Poniżej znajdziesz wskazówki i opis techniki, który pozwoli ci sprawdzić, jak się pływa motylkiem. 

Oddychanie 

Prawidłowy oddech to ten wykonywany do przodu. Inne sposoby pływania pozwalają na uniesienie głowy w celu złapania oddechu. W delfinie ruch głowy powinien być minimalny. Głowa unosi się bardzo delikatnie – im mniej widoczny jej ruch, tym lepiej. Brodę trzymaj nisko nad wodą. Zawodowcy zalecają, aby zacząć „wynurzać” głowę po oddech w momencie, gdy ramiona są na osi linii barków. Już samo złapanie prawidłowo oddechu może być trudne do opanowania, szczególnie że czasu na złapanie oddechu jest naprawdę mało. Jeden ruch ramion to jeden oddech. A to nie wszystko, co jest istotne w stylu motylkowym.

młoda kobieta na basenie

Ruch 

Styl motylkowy składa się z 2 faz ruchu. W pierwszej fazie odpychasz się i podciągasz ramiona do góry. Powinny wykonać ruch kolisty, który pozwoli w drugiej fazie na opuszczenie ich i jednocześnie zagarnięcie wody pod tułów. Woda w ten sposób wypiera górną część ciała. I to właśnie ten moment wyporu jest momentem łapania oddechu, bez konieczności wykonywania ruchów szyją i unoszenia głowy. Ramiona w stylu motylkowym są rozłożone dość szeroko, co pozwala na zagarnięcie dużej ilości wody, a jednocześnie jest bardzo efektowne. Rozłożone ręce przypominają kształt skrzydeł motyla, stąd też nazwa wymienna tego stylu. 

Praca nóg 

Nogi w delfinie są złączone i odbijają się niejako od wody, wykonując ruch falisty. Na jeden cykl pracy rąk przypadają dwa cykle pracy nóg. I to właśnie odpowiednia synchronizacja pracy kończyn górnych i dolnych pozwala na pływanie tym stylem. Pamiętaj, by nie wyciągać ramion z wody zbyt wcześnie, czyli aby nie wykonywać jednego ruchu ramion na jeden ruch nóg. Jest to poważny błąd techniczny. 

Ponieważ w stylu motylkowym pracuje całe ciało, każdy jeden element ma znaczenie. Delfin pozwala na szybkie pływanie, ale takie rzeczy jak zbyt duże zgięcie nóg w stawie kolanowym może spowolnić ruch, ponieważ nie pozwala na odpowiednie odbicie się od wody. Nogi powinny być proste. Również zbyt mały ruch w stawie biodrowym, który umożliwia odbijanie się nóg także sprzyja zwolnieniu tempa.

Styl motylkowy – ćwiczenia pomocnicze 

Technika pozwalająca na pływanie delfinem jest trudna do opanowania. Problemem, z którym zmaga się najwięcej osób, jest odpowiednia koordynacja poszczególnych części ciała lub też niedokładne wykonywanie ruchów. Dlatego też warto wykonać wcześniej odpowiednie ćwiczenia pomocnicze, które pozwolą na opanowanie do perfekcji ruchu rąk, nóg oraz bioder. Zaleca się też oddzielne ćwiczenie samego oddychania, czyli szybkiego łapania powietrza z zanurzaniem się w miejscu (bez pokonywania dystansu). 

Takie ćwiczenia możesz wykonywać przy ścianie basenu. Instruktor pływania z pewnością wskaże ci odpowiednie ćwiczenia, które pomogą ci nauczyć się prawidłowych ruchów. Pamiętaj, że pływanie delfinem ma ci sprawiać przyjemność, dlatego podejdź do nauki stylu motylkowego z dużym zapasem cierpliwości.

Instruktor pływania podpowiada, jakie błędy najczęściej popełniamy na basenie /fot. shutterstock

Dla kogo styl motylkowy? 

Ten styl pływacki jest bardzo wymagający, dlatego jeśli chcesz się go nauczyć, musisz mieć opanowane pozostałe style pływania. Kraul jest dobrym początkiem do tego, aby wzmocnić ręce, których siła pozwoli na opanowanie pływania stylem motylkowym. Jeśli zaczynasz dopiero swoją przygodę z pływaniem, z pewnością będzie ci ciężej osiągnąć oczekiwane rezultaty. 

Poza tym pływanie jako forma aktywności – także styl delfina – jest odpowiedni dla każdego. Ten sport nie obciąża stawów w żaden sposób, dlatego też mogą go trenować osoby zmagające się z przewlekłymi chorobami stawów, a także osoby z otyłością. Pływanie poprawia kondycję, pozwala zredukować tkankę tłuszczową, wzmacnia mięśnie oraz poprawia wydolność krążeniowo-oddechową. Wzmacnia również całe ciało – w tym mięśnie głębokie.

Jeśli chcesz nauczyć się pływać stylem motylkowym, oczywiście musisz poświęcić temu odpowiednią ilość czasu. Możesz uczyć się go samodzielnie, podczas rekreacyjnej sesji treningowej na basenie, ale możesz też skorzystać z pomocy profesjonalistów.

Instruktor pływania, obserwując cię z brzegu basenu, będzie mógł dokładnie obserwować technikę i wskaże obszary, na które musisz zwracać uwagę. Przede wszystkim nauczy cię od podstaw jak pływać motylkiem. Warto, aby czasem instruktor nagrał filmik, na którym będzie można zobaczyć, jak pływasz. Dzięki temu zauważysz, co należy jeszcze poprawić, aby styl motylkowy opanować do perfekcji.  

Źródła: 

  1. http://masters.waw.pl/oddychanie-w-stylu-motylkowym/ (dostęp: 08.08.2022).
  2. https://argonaut.gda.pl/gdansku/nauka-plywania-gdansk-lekcje-dla-dzieci-mlodziezy-i-doroslych/sportowe-style-plywackie/styl-motylkowy-delfin/ (dostęp: 08.08.2022).
  3. http://plywaniebochnia.pl/styl-motylkowy-co-warto-o-nim-wiedziec-plywanie-motylkiem-w-bochni/ (dostęp: 08.08.2022).

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Orbitrek czy rower? Która z maszyn pomoże ci osiągnąć lepsze efekty w odchudzaniu?

Kilometr – ile to kroków? Jak dużo powinnaś chodzić dla zdrowia? 

Kobieta pływa w basenie ogrodowym

10-latek uratował tonącą matkę, która w basenie dostała ataku padaczki. Wideo mrozi krew w żyłach i wzrusza do łez

Dziewczyna kąpie się z morzu

Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?

Utonięcie - jedna z najczęstszych przyczyn zgonów / istock

WOPR ma plan, by dziś nikt nie utonął. 25 lipca obchodzimy Światowy Dzień Zapobiegania Utonięciom

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

„Słowami nazywamy to, co już wiemy, natomiast ciało ma dostęp do treści, które są w nas tajemnicą”. O mocy terapii tańcem mówi Katarzyna Dańska

Kobieta na plaży

Kurort wprowadza kary za sikanie do morza. Mandaty wyższe niż koszt wakacji!

Zastanawiasz się, czy warto chodzić na basen? Zobacz, co zyskasz, decydując się na pływanie

Czy jazda na rowerze odchudza? Poznaj całą prawdę!

Instruktor pływania podpowiada, jakie błędy najczęściej popełniamy na basenie /fot. shutterstock

Pływasz i pływasz, ale nie widzisz postępów? Instruktor pływania podpowiada, jakie błędy najczęściej popełniamy na basenie

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Joanna Jaworska o trudnych powrotach do treningów

„Przerwa nie jest twoją porażką”. Joanna Jaworska podpowiada, jak bez spiny wrócić do regularnych treningów

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Ile kroków dziennie powinno się zrobić?

Rebecca Meyers rezygnuje z igrzysk w Tokio. "Tego już wystarczy"

Mistrzyni paraolimpijska rezygnuje z igrzysk. „Dlaczego w 2021 r., jako niepełnosprawna osoba, muszę walczyć o swoje prawa?”

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Trening w wodzie – postaw na pływanie lub aqua fitness

SUP – trening na wodzie. Na czym polega i dlaczego warto spróbować?

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

Hydrofobia czy tylko strach? Jak oswoić się z wodą i nauczyć pływać, pytamy instruktorkę i psychologa

Kobieta w wodzie

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

×