Przejdź do treści

Trening w wodzie – postaw na pływanie lub aqua fitness

Trening w wodzie - postaw na pływanie lub aqua fitness Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Od wtorku pacjenci będą pytani o pobyt w szpitalu
Od wtorku pacjenci będą pytani o pobyt w szpitalu. Chodzi m.in. o serwowane posiłki
Zendaya
Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”
Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?
Siatkarka
Katarzyna Skorupa o dyskryminacji kobiet w sporcie: Jesteśmy 'ładnym’ dodatkiem
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. "Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego"
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. „Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego”

Trening w wodzie to sport idealny niemal dla każdego. Nie możesz trenować z powodu krótkotrwałych lub długotrwałych urazów bądź innych problemów ze zdrowiem? Nie jesteś skazany na bezruch. Wskakuj do basenu sam lub weź udział w zajęciach aqua fitnessu. Oprócz relaksu gwarantowane masz wzmocnienie mięśni i spalenie dużej ilości kalorii.

Trening w wodzie – dla kogo?

Pływanie to idealna forma ruchu właściwie dla każdego. To jasne. Na szczęście jest także doskonałym ratunkiem dla tych, którzy tradycyjnym fitnessem zająć się nie mogą. Wykonywanie różnego rodzaju ćwiczeń w wodzie aktywuje do pracy całe ciało, dzięki czemu mimo kontuzji cały czas pozostaje się w ruchu. Niewątpliwym plusem jest to, że trening w wodzie mogą wykonywać osoby w każdym wieku, o różnym poziomie sprawności fizycznej i umiejętnościach pływackich.

Pływanie zaleca się osobom, u których występują takie dolegliwości jak bóle kręgosłupa, bóle kolan, bioder lub wady postawy. Jest bezpieczne, bo woda jest w tym przypadku świetnym amortyzatorem, który zmniejsza obciążenie w stawach, dzięki czemu możecie wciąż bezpiecznie wzmacniać swoje mięśnie. Dotyczy to także osób, które mają sporą nadwagę lub są otyłe i nie mogą wykonywać wielu dynamicznych ćwiczeń właśnie ze względu na mocne obciążenia na stawy. Oprócz tego trening pływacki czy zajęcia w wodzie zwiększają pojemność płuc, co jest bardzo ważne dla osób, które dopiero rozpoczynają przygodę ze sportem i mają problemy z oddychaniem lub szybko się męczą.

Najczęstsze błędy w nauce pływania

Trening w basenie – dlaczego warto?

Basen jest nie tylko dobry na odciążenie stawów i kręgosłupa oraz wzmocnienie mięśni. Zajęcia w wodzie to doskonały sposób na poprawę nastroju i chwilę relaksu. Aktywność fizyczna w wodzie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych, poprawia koordynację i poczucie równowagi, zwiększa wydolność organizmu. Ponadto pływanie wywołuje efekt masażu, który działa na organizm rozluźniająco. Trenując w wodzie spalamy dużo kalorii – przykładowo osoba o wadze 70 kg pływając przez godzinę spala aż 420 kalorii!

Postaw na aqua fitness

No dobra – nie każdy może lubi pływać, dlatego równie skutecznym zamiennikiem będą zajęcia Aqua Fitness lub Aqua Aerobic. Ćwiczenia przypominają te wykonywane w klasycznym aerobiku, jest też rytmiczna muzyka. Instruktor pokazuje ćwiczenia na brzegu basenu. Tutaj ciężarem jest opór wody, który dodatkowo przyczynia się do redukcji tkanki tłuszczowej, poprawia kondycję fizyczną i elastyczność stawów oraz ich ruchomość. Dodatkowo można korzystać z piankowym przyborów, które zwiększają opór wody i są dodatkowym obciążeniem. Godzinne zajęcia aqua fitnessu to nawet 500-700 spalonych kalorii.

koebita nurkuje w basenie

Aqua fitness posiada wiele odmian ćwiczeń:

  • aqua walking, czyli marsz w wodzie polecany jest dla osób starszych;
  • aqua jogging, czyli bieganie w wodzie wykonywany jest na głębokim basenie przy użyciu pasów wypornościowych;
  • acqua step polega na wchodzeniu i schodzeniu ze specjalnej platformy,
  • aqua joga to zestaw ćwiczeń służących rozciąganiu mięśni i więzadeł,
  • aqua cycling – polega na treningu przy użyciu specjalnego rowerka.

Dobra rada: Tak jak podczas ćwiczeń na sali fitness – na basenie także powinniście cały czas pracować na aktywnych mięśniach głębokich brzucha i spiętych pośladkach, dodatkowo zwiększy to efektywność treningu.


Bibliografia:

[1] B. Królikowska, „Aqua aerobik – prozdrowotną formą rekreacyjnej aktywności ruchowej ludzi dorosłych”, Promocja Zdrowia, t. 3; str.: 119 – 123,2005.

[2] E. Dybińska i Karolina Rafalska, “Aktywność ruchowa w środowisku wodnym w opiniach osób w wieku od 40-60 lat, aktywnych fizycznie w odniesieniu do uwarunkowań osobniczych ”, Zdrowie i jego uwarunkowania, 2016.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Rebecca Meyers rezygnuje z igrzysk w Tokio. "Tego już wystarczy"

Mistrzyni paraolimpijska rezygnuje z igrzysk. „Dlaczego w 2021 r., jako niepełnosprawna osoba, muszę walczyć o swoje prawa?”

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

dziewczyna nad morzem, sinice

Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?

Hydrofobia czy tylko strach? Jak oswoić się z wodą i nauczyć pływać, pytamy instruktorkę i psychologa

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Mogą cię wiele kosztować

Kobieta w wodzie

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne?

Kobieta pływa w basenie sportowym

6 czerwca na nowych zasadach zostaną otwarte baseny i sauny. Jak będzie wyglądała wizyta w tych miejscach?

Czym jest łokieć golfisty?

Czym jest łokieć golfisty?

Skręcenie stawu skokowego - objawy i leczenie

Skręcenie stawu skokowego – objawy i leczenie

Orteza stawu skokowego — zastosowanie, zalecenia, koszty

Orteza stawu skokowego – zastosowanie, zalecenia, koszty

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

www.istockphoto.com

Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares

Zastanawiasz się, czy warto chodzić na basen? Zobacz, co zyskasz, decydując się pływać

Stretching na rozgrzewkę. Czy rozciąganie się przed treningiem jest właściwe?

młoda kobieta na basenie

Pływanie zawsze trendy. 7 powodów, by zapisać się na basen

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Dziewczyna pływa w basenie

„Uruchamiane są partie, które na co dzień pracują w zupełnie inny sposób”. O korzyściach wynikających z pływania opowiada pływak Wojtek Mazurkiewicz

Najczęstsze błędy w nauce pływania

Pływasz i pływasz, ale nie widzisz postępów? Instruktor pływania podpowiada, jakie błędy najczęściej popełniamy na basenie

koebita nurkuje w basenie

Zanim wskoczysz do wody, sprawdź jak się zabezpieczyć. Jak dbać o higienę na basenie, żeby nie złapać infekcji?

Julia Wieniawa ma nogę w gipsie. Wiemy, co dokładnie się stało

Kontuzje na feriach: krótki poradnik szybkiego reagowania

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą