Przejdź do treści

Ćwiczenia z krzesłem, a może ze skrzynią? Uniwersalny trening

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
W tym roku literacki Nobel należy do kobiety. Otrzymała go Annie Ernaux, francuska pisarka
Gwiazdy ścięły włosy. To ich gest solidarności z Irankami po śmierci Mashy Amini
Velma ze „Scooby Doo” zakochana w dziewczynie. „Ten gatunek coraz bardziej odzwierciedla różnorodność prawdziwego świata”
Barbie trafiła na orbitę. Astronautka zachęca w ten sposób dziewczynki do kariery w naukach ścisłych
Pary jednopłciowe będą mogły wziąć ślub oraz adoptować dzieci. Słowenia zmienia prawo

Czy wiesz, że domowe krzesło lub kanapa mogą być świetnymi przyrządami do wykonania treningu w oparciu? Sprawdź, jak Kasia Bigos je wykorzystuje i sama się przekonaj, że ćwiczenia z krzesłem, ze skrzynią, ławeczką lub nawet kanapą mogą się sobie równać i że bez specjalistycznych przyrządów do ćwiczeń można się obejść dzięki wykorzystaniu domowych zamienników.

Ćwiczenia z krzesłem – sposób na trening w domu

Chcesz ćwiczyć w domu, ale już nie masz pomysłu jak? Wolałabyś urozmaicić swój standardowy trening, ale uważasz, że brak specjalistycznego sprzętu cię ogranicza? Dzięki temu artykułowi przekonasz się, że brak przyrządów nie jest przeszkodą. Ćwiczenia w oparciu, które wykonuje się ze skrzynią, możesz zrobić także z krzesłem lub kanapą. Jeśli nie masz możliwości, by często bywać na siłowni, dbaj o to, by regularnie ćwiczyć w domu – przede wszystkim dla zachowania dobrej kondycji, wzmocnienia mięśni i poprawy ogólnego samopoczucia. Sposobem na to mogą być właśnie ćwiczenia z krzesłem.

Kobieta ćwiczy

Jak się przygotować do ćwiczeń z krzesłem?

Jakie krzesło będzie odpowiednie do ćwiczeń? Niestety nie każde. Krzesło musi być solidne i stabilne – nie powinno mieć kółek. Dla pewności trzeba też oprzeć je o ścianę. Czy przygotować coś jeszcze? Poza tym wystarczy ci tylko ciężar własnego ciała i wolna przestrzeń w pomieszczeniu. Pamiętaj też, że ćwiczenia z krzesłem w domu to niejedyna opcja – możesz wyjść na balkon lub taras. Ważne tylko, by była tam ściana, o którą będziesz mogła oprzeć krzesło.

Ćwiczenia z krzesłem w domu, ze skrzynią – na siłowni

Na siłowni możesz wykorzystać do poniższego treningu ławeczkę czy skrzynię, a w domu – krzesło lub kanapę (koniecznie oparte o ścianę). Przy pomocy tego sprzętu możesz wykonać kompleksowy trening. Pamiętaj też o zrobieniu rozgrzewki przed przejściem do wykonywania ćwiczeń.

Ćwiczenie 1: pompka

Klasyk gatunku, ale wykonanie jej w oparciu o podest zmienia pracę mięśniową. Dodatkowy plus – jeśli nie dajesz rady robić zwykłych pompek, w oparciu będzie ci znacznie łatwiej się do nich przygotować. Ustaw dłonie na podwyższeniu i ustaw się w podporze przodem. Całe ciało ma być napięte. Następnie uginając ramiona pod kątem 45 stopni (łokcie nie mogą być zbyt daleko tułowia), zejdź do pozycji pompki. Z wydechem wróć w górę.

Wykonaj 10 powtórzeń w 4-5 seriach i przejdź do kolejnego ćwiczenia.


Ćwiczenie 2: przysiad bułgarski

trening-w-oparciu-przysiad-bulgarski

Ustaw tylną nogę na podwyższeniu. Zrób wykrok do przodu, zginając kolano. Tułów ma pozostać wyprostowany podczas schodzenia w dół. Najpierw opuść tułów i biodra w dół poprzez ugięcie nóg w kolanach (nogi uginają się tak, by między udem a łydką były zachowane kąty mniej więcej 90 stopni). Utrzymuj mięśnie kręgosłupa napięte. Barki powinny być cofnięte. Uwaga: nie skręcaj kolan i bioder podczas wykonywania tego ćwiczenia! Utrzymując ciężar, napinaj mocno mięśnie brzucha oraz pośladki.

Wykonaj 12 powtórzeń na nogę w 4-5 seriach i przejdź do kolejnego ćwiczenia.


Ćwiczenie 3: pompka na triceps

pompka-na-triceps-w-oparciu

Ustaw się w podporze tyłem na podwyższeniu (może być stabilnie oparte krzesło), tak aby dłoń była skierowana do środka i znajdowała się pod barkiem. Uginasz przedramiona – wdech. Schodzisz w dół, nie odkładając bioder na ziemi, podczas ruchu łokcie kierują się do środka i wracasz do wyprostu ramion – wydech. Plecy podczas wykonywania ćwiczenia są proste. Nie pomagaj sobie nogami!

Wykonaj 10 powtórzeń w 4-5 seriach i przejdź do kolejnego ćwiczenia.


Ćwiczenie 4: plank z unoszeniem nóg

cwiczenia-w-oparciu

Ustaw się w podporze przodem, opierając stopy o podwyższenie. Całe ciało ma być napięte (zwróć szczególną uwagę na mięśnie brzucha oraz pośladków). Następnie, nie skręcając bioder na boki, unieś raz jedną raz drugą nogę w górę. Wykonaj wolne 10 powtórzeń na nogę, pracując nad swoim core.

Zrób 4-5 takich serii i przejdź do kolejnego ćwiczenia.


Ćwiczenie 5: wejście na podwyższenie

wejscia-na-podwyzszenie

To trochę lepsza wersja schodów. Kapitalne ćwiczenie na mięśnie nóg oraz pośladków.
Stań przed podwyższeniem, następnie wejdź na skrzynię. Jeśli prawa noga wchodzi, to też jako pierwsza schodzi. Wejdź na podwyższenie 12 razy prawą nogą, a następnie 12 razy lewą nogą.

Zrób 4-5 takich serii i przejdź do ostatniego ćwiczenia.


Ćwiczenie 6: unoszenie nóg z pozycji leżenia

domowy-trening-w-oparciu

To ćwiczenie doskonale zaangażuje do pracy mięśnie pleców oraz pośladków.
Połóż się na plecach i oprzyj stopy o podwyższenie, tak aby na ziemi zostały tylko łopatki. Ciało ma być napięte i mocne, a odcinek lędźwiowy stabilny. Następnie mocno napinając mięśnie, unoś naprzemiennie raz prawą, raz lewą nogę.

Wykonaj 10 powtórzeń na każdą stronę i powtórz całość w 4-5 seriach.

 

Artykuł rozbudowany przez Zuzannę Kowalewską

Zobacz także

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening EMS – na czym polega? Elektrostymulacja czy siłownia? 

Jak często należy ćwiczyć?

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Orbitrek czy rower? Która z maszyn pomoże ci osiągnąć lepsze efekty w odchudzaniu?

Siedź spokojnie! Proste ćwiczenia na ból pośladków, dzięki którym zapomnisz o bólu 

Spinning – spal nawet tysiąc kalorii w godzinę! Jak ćwiczyć na siłowni a jak w domu

Odstające łopatki – jak pozbyć się tego problemu u dorosłych i dzieci? 

Ćwiczenia na plecy. Jak wzmocnić mięśnie kręgosłupa?

Trener personalny – cała prawda o tym, kim jest i ile zarabia  

Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać  /fot. Getty Images

Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać 

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Hip dip – 4 ćwiczenia, dzięki którym wypracujesz wcięcie w biodrach

Ćwiczenia do szpagatu – jak się rozciągać, by go wykonać? 

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu czy kiepski pomysł?

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

Proste sposoby na poprawę kondycji – ćwiczenia tlenowe i siłowe

istockphoto.com

Jak mają się twoje biodra, gdy masz 20, 30, 40… lat?

Zakochajcie się w ćwiczeniach – prosty trening dla par w domu

W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Ćwiczenia kształtujące gibkość – jak je wykonywać, by były skuteczne?

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

×