Przejdź do treści

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Kobieta ćwiczy na dworze
Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne Fot: Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zendaya
Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”
Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?
Siatkarka
Katarzyna Skorupa o dyskryminacji kobiet w sporcie: Jesteśmy 'ładnym’ dodatkiem
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. "Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego"
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. „Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego”
Mężczyzna stoi przed lustrem
„Czy kiedykolwiek nazwałeś dziewczynę 'laską’? Albo zagwizdałeś na nią, gdy szła ulicą?”. Kampania „Nie bądź tym facetem” pokazuje, że seksistowskie żarty to nie podryw a przemoc!

Biegacz równa się sportowiec. A sportowiec musi dbać o ćwiczenia ogólnorozwojowe. Biegaczka Julita Kotecka przedstawia zestaw, dzięki któremu bieganie będzie i przyjemniejsze, i bardziej efektywne, a ryzyko kontuzji o wiele mniejsze. Spróbujcie!

Dużo się słyszy o kontuzjach osób zaczynających swoją przygodę z bieganiem, o przeciążeniach, które często wynikają z niepoprawnej techniki biegu. Niestety, by treningi biegowe były efektywne i nie kończyły się bólem i niedomaganiem, trzeba brać pod uwagę całokształt, a nie tylko liczyć przebiegnięte kilometry. Dla biegaczy bardzo ważne są silne mięśnie brzucha, mięśnie stabilizujące, mięśnie pośladkowe, a bardzo często o tym wszystkim zapominamy. Przedstawiam kilka podstawowych ćwiczeń i zachęcam do uzupełniania planu treningowego, już teraz!

Wzmocnienie Achillesa

Fot: Katarzyna Milewska

Znajdź takie podwyższenie, aby pięta mogła poza nie wystawać. Wzbij się dynamicznie na palce. Stopniowo (na 3) opuszczaj stopę, aż znajdziesz się w pozycji początkowej. Napnij brzuch i pośladki, całe ciało powinno być jak struna. Zwróć uwagę na proste stawy kolanowe. Możesz to ćwiczenie wykonywać odwrotnie – stopniowo w górę i na raz w dół, jak również wspięcie i opust na raz. Gdy przestanie ci to sprawiać trudność, ćwiczenie wykonaj na jednej nodze.  Wykonaj 10 powtórzeń każdej kombinacji.

Kształtowanie prawidłowego kroku biegowego, poprawa siły kończyn dolnych oraz poprawa gibkości

Fot: Katarzyna Milewska

Pozycja wyjściowa ‒ stanie obunóż z rękoma nad głową (proste stawy łokciowe znajdują się blisko uszu). Unieś kolano powyżej linii bioder, zadartą stopę utrzymaj pod stawem kolanowym. Wykonaj wykrok, rysując stopą kształt półkola. Lądowanie zacznij od pięty, gdy postawisz całą stopę, staw kolanowy powinien znaleźć się nad stawem skokowym. Dostawiając drugą nogę, opuszczaj jednocześnie ręce,  a następnie tułów do przodu, aż zakończysz ruch w skłonie. Powtórz na drugą nogę. Maszeruj tak do przodu, odliczając 20 milowych kroków.

Stabilizacja całego ciała

Fot: Katarzyna Milewska

„Wysoki plank tyłem” z utrudnieniem, poprzez uniesienie kolejno prawej i lewej nogi do góry (wytrzymaj 2 sekundy). Nie pozwól, aby biodra opadły w trakcie ćwiczenia. Wykonaj 10 powtórzeń na każdą nogę. Następnie przejdź do pozycji ,,wysoki plank przodem” i powtórz ćwiczenie. Mięśnie brzucha muszą stabilizować odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Dla zaawansowanych: zrób dodatkową pompkę.

Wzmocnienie mięśni brzucha

Fot: Katarzyna Milewska

Mocne mięśnie brzucha pozwalają na utrzymanie prawidłowej pozycji podczas biegu. Pozycja wyjściowa: ,,V”, stawy kolanowe ugięte, kręgosłup prosty. Wyprostuj stawy kolanowe, opuszczając jednocześnie tułów. Powtórz 20 razy. Następnie  prostuj i uginaj naprzemiennie kończyny dolne – wykonaj 20 powtórzeń na każdą nogę.

Stabilizacja i wzmocnienie ciała

Fot: Katarzyna Milewska

Do wykonania tego ćwiczenia potrzebne jest skupienie. Stań na jednej nodze, drugą ugiętą kończynę dolną unieś tak wysoko, jak tylko potrafisz. Zrób skłon do przodu i skieruj piętę w górę, napinając mięsień pośladkowy. Postaraj się nie opierać dłonią o ziemię, tylko powrócić do pozycji wyjściowej, bez opuszczania nogi. Ćwiczenie wykonuj bardzo powoli,  6‒10 razy na nogę. W ramach punktów karnych za każdą utratę równowagi ‒ 2 burpees.

 

Julita Kotecka  ekspertka adidas running, trenerka personalna, a także fizjoterapeutka. Kiedyś lekkoatletka, zawodniczka kadry Polski, jej dystans koronny to 3 km i 5 km, teraz już uczestniczka maratonów. Prowadzi grupy biegowe o różnym stopniu zaawansowania, przygotowuje biegaczy amatorów do maratonów i innych startów. Zawsze podkreśla, że ćwiczenia ogólnorozwojowe, trening funkcjonalny, sprawność to podstawa. Nie odpuszcza swoim zawodnikom w tej kwestii ani na moment. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Joanna Jaworska o trudnych powrotach do treningów

„Przerwa nie jest twoją porażką”. Joanna Jaworska podpowiada, jak bez spiny wrócić do regularnych treningów

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Ile kroków dziennie powinno się zrobić?

„Nigdy nie jesteś za stara, aby uczyć się nowych rzeczy”. Poznajcie biegającą zakonnicę

kobieta trenuje jogę

Ból po treningu? Fizjoterapeutka podpowiada, co warto zrobić

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Jacek Bastian: Świadomość, że oddaję krew, daje mi poczucie bezpieczeństwa. Ja też mogę liczyć na innych

Domowy trening biegacza. Sprawdź, co ćwiczyć zimą

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Ból piersi podczas biegania. Co pomoże na bolące brodawki?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Upalni biegacze. Jak biegać bezpiecznie w upał?

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Trening dla biegaczy - ćwiczenia siłowe i obwodowe

Trening dla biegaczy – ćwiczenia siłowe i obwodowe

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Mogą cię wiele kosztować

Bieganie sprawi, że twoje ciało będzie umięśnione? A może wręcz przeciwnie?

Trening sprinterski - popraw swoją szybkość!

Trening sprinterski na siłowni, w plenerze – jak zrobić? Efekty

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność