Przejdź do treści

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kontrowersyjne treści w podręczniku do nowego przedmiotu HiT. „Mamy do czynienia z seksualizacją zamiast edukacji seksualnej”
Rusza pierwszy proces o gwałt dokonany przez rosyjskiego żołnierza w Ukrainie
Protesty w Stanach Zjednoczonych po utraceniu prawa do legalnej aborcji. Kobiety wzywają do strajku seksualnego
Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska

Nie trzeba być staruszkiem, by narzekać na łupanie i ból w stawach. Już 30-latkowie zgłaszają się do lekarza z problemami z nadgarstkami od pracy przy komputerze czy z chorymi kolanami od uprawiania nieodpowiedniego sportu. Co zatem robić, by chronić stawy?

Ćwicz, ale bez dużych obciążeń

Regularna aktywność fizyczna nie dość, że poprawia kondycję, to jeszcze wzmacnia mięśnie. – Mocniejsze mięśnie to odciążenie dla stawów, ponieważ to mięśnie, a nie inne struktury (więzadła, stawy) powinny dźwigać nasze ciało. Zatem im bardziej dźwigają mięśnie, tym mniejsze obciążenie na inne części ciała – tłumaczy Paweł Daroszewski, fizjoterapeuta i trener. Ruch, ale najlepiej nie z dużym obciążeniem, sprawia, że stawy są lepiej odżywiane, a tym samym są w lepszej kondycji. – Gdy się ruszamy, maź stawowa również porusza się w naszych stawach, odżywiając ich struktury. Nawet w niektórych uszkodzeniach zalecany jest ruch bez obciążenia lub z małym obciążeniem w celu zregenerowania i wyleczenia chorób stawów, takich jak na przykład zmiany zwyrodnieniowe czy uszkodzenia chrząstki – mówi nasz konsultant. Idealne więc są aeroby z niewielkim obciążeniem, trwające od pół do półtorej godziny. Z kolei tak modne ostatnio bieganie półmaratonów zdecydowanie nie jest dobre dla stawów.

Idź na basen

To idealna aktywność sportowa, bo nie naraża nas na kontuzje. Za to angażuje do pracy całe ciało – wszystkie mięśnie i wszystkie stawy. – Pływanie gwarantuje dużo ruchu i z małym oporem, ponieważ mamy do czynienia tylko z oporem wody. Rewelacja! – zachęca fizjoterapeuta Paweł Daroszewski. Dodaje też, że inną dobrą aktywnością jest jazda na rowerze. – Ale tu głównie pracują nogi i trzeba zwrócić uwagę na prawidłową pozycję ciała podczas jazdy, czyli proste plecy i niekoślawienie kolan – tłumaczy.

Jedz owoce morza

Krewetki i małże są świetne na stawy. Krewetki są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 i witaminę C. Te składniki odżywcze łagodzą stany zapalne stawów i są szczególnie skuteczne w walce z chorobą zwyrodnieniową stawów. Krewetki i małże zawierają też dobrą dla stawów witaminę B12 (sportowcy cenią ją, bo pomaga leczyć kontuzje). Ważny jest też selen. Jego niski poziom może sprzyjać chorobie zwyrodnieniowej stawów. A właśnie krewetki są świetnym źródłem selenu. – Ludzie bez wystarczającej ilości selenu w organizmie są bardziej narażeni na choroby zwyrodnieniowe stawu kolanowego – sugerują amerykańscy naukowcy z uniwersytetu w Karolinie Północnej. Wyjątkiem są osoby, które bardzo dużo trenują. One nie powinny przesadzać z ilością owoców morza w diecie, bo mogą być narażone na podwyższony poziom kwasu moczowego we krwi. Owoce morza zawierają dużo puryn wpływających na ilość tego kwasu w organizmie, a jeśli jest go za dużo, może odkładać się w postaci kryształków m.in. w stawach.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Kobieta pracuje przed lamptopem

Wchodź po schodach (ale raczej nie schodź)

Za każdym razem, gdy masz do wyboru windę lub schody, idź po schodach. – Twoje stawy będą ci za to wdzięczne, bo, wbrew pozorom, to wcale nie jest dla nich zbyt obciążające. Co ciekawe, zdrowsze jest wchodzenie po schodach ‒ wiąże się z mniejszymi obciążeniami niż schodzenie, ponieważ nie ma uderzenia stopą o podłoże – mówi Paweł Daroszewski. Wspinanie się po schodach wzmacnia mięśnie, a o to nam przecież chodzi (mocniejsze mięśnie = odciążone stawy).

Przyprawiaj kurkumą

W Indiach jej zalety odkryto już dawno, dawno temu. Nie tylko przeciwdziała chorobie Alzheimera, usuwa toksyny z organizmu, przyspiesza trawienie, działa przeciwwirusowo. Jeden z jej składników niszczy komórki rakowe. Ale to nie wszystko – ma też cudowny wpływ na nasze stawy. Kurkuma, czyli ekstrakt kłączy ostryżu, to składnik wielu innych przypraw (np. curry). Badania na osobach chorujących na reumatoidalne zapalenie stawów udowodniły, że kurkuma świetnie się sprawdza w leczeniu tej choroby. Prozdrowotne działanie tej przyprawy przypisuje się przede wszystkim jej właściwościom przeciwzapalnym. Dlatego dla dobra swoich stawów prewencyjnie dodawaj kurkumy do zup kremów, mięs w sosach, dań z fasolą i ciecierzycą, sosów sałatkowych. Dobrze połączyć ją z papryką, która znacząco zwiększa jej wchłanianie. Z tego samego powodu najlepiej, aby towarzyszył jej olej lub oliwa – wtedy nasz organizm w pełni skorzysta z jej dobroci.

Rozciągaj się

Jeśli po treningu czy bieganiu nie poświęcasz kilku minut na rozciąganie, to ten punkt jest szczególnie dla ciebie. Często nie rozciągamy się, bo nam się nie chce, bo szkoda nam czasu albo brak nam cierpliwości. A szkoda! – Większość schorzeń i kontuzji współwystępuje z nadmiernym lub nieprawidłowym napięciem tkanek. A mogłoby ono być zlikwidowane właśnie poprzez ćwiczenia rozciągające – mówi Paweł Daroszewski. Rozciągnie wpływa dobrze nie tylko na mięśnie, ale też na inne tkanki, w tym stawy. Rozciągając ciało, zwiększamy swój zakres ruchu. – Udowodniono naukowo, że bóle dolnego odcinka kręgosłupa znacząco korelują z nadmiernymi napięciami tkanek miękkich w okolicy właśnie dolnego odcinka pleców i tylnej części uda. Co to oznacza? Jeśli ktoś nie jest w stanie, leżąc, podnieść nogi do pionu do 90 stopni lub schylając się do przodu z wyprostowanymi kolanami, nie dotknie palcami u rąk podłogi, niech się nie dziwi, że ma problemy z kręgosłupem. Często wystarczy zafundować pacjentowi kilka sesji rozluźniających i rozciągających, żeby ból minął – tłumaczy fizjoterapeuta. Najlepiej samemu regularnie się porozciągać w domu na macie.

 

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

Zmieniaj często pozycję…

…zwłaszcza przed komputerem, kiedy w szale pracy zapominamy, ile faktycznie czasu bez przerwy siedzimy z wygiętym kręgosłupem i głową wyciągniętą w stronę monitora. Narażamy wtedy stawy kręgosłupa na napięcia. – Nieprawidłowe napięcia, tzw. dysbalans mięśniowy i przeciążanie stawów kręgosłupa prowadzi do ich blokowania, czyli ograniczenia ruchomości, co czasem wiąże się z wystąpieniem stanu zapalnego, czyli również bólu. I właśnie dlatego powinniśmy dbać o zmianę pozycji w siedzeniu – mówi Paweł Daroszewski.

Wysypiaj się

Sen jest świetną regeneracją nie tylko dla całego ciała, ale też dla stawów. One też się regenerują podczas snu. – Poza tym, śpiąc, układamy się w pozycji leżącej – a więc jesteśmy cudownie odciążeni. I nasze stawy też – radzi nasz ekspert.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku. Z naszym poradnikiem będzie to prostsze niż myślisz!

Chwila relaksu dla szyi. Wystarczy 10 minut, by poczuć się lepiej

kobieta ćwiczy pompki

Jak robić pompki? Jak na pewno ich nie robić? No i co dają pompki?

Ćwiczenia na haluksy – jakie wykonywać zapobiegawczo i po operacji?

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Ćwiczenia na łokieć tenisisty – domowe sposoby profilaktyki

100 pompek – wyzwanie zwiększające siłę rąk. Plan, efekty. Czy na pewno robisz je dobrze?

Aktywność fizyczna - kiedy warto ćwiczyć? / unsplash

Dlaczego kobiety powinny ćwiczyć rano, a mężczyźni wieczorem? Badacze poznali odpowiedź na to pytanie

Ćwiczenia dla dzieci w domu – najlepsze zabawy ruchowe

Kobieta biegnie z psem

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Buty do ćwiczeń – jakie do fitnessu, a jakie na siłownię?

Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Trening z gumą fitness – warto!

Trening z gumą fitness – warto! Wypróbuj te zestawy ćwiczeń

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Jak pozbyć się drugiego podbródka? Najlepsze ćwiczenia na podbródek

Trening anaerobowy – co to jest? Czym się różni trening anaerobowy od aerobowego

Ćwiczenia na triceps – do wykonania na siłowni i w domu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Kobieta ćwiczy na pomoście

7 zalet porannych ćwiczeń. Już nigdy nie będziesz mieć wymówek, by zostać w łóżku „chwilkę” dłużej

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

×