Przejdź do treści

Chodzenie po schodach – dlaczego jest dobre dla zdrowia?

kobieta wchodzi po schodach
źródło: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Chodzenie po schodach, to jedna z aktywności fizycznych, którą możemy bez specjalnego przygotowania wykonywać codziennie, idąc do pracy, czy na zakupy. Według badań lekarzy z American College of Cardiology czynność ta ma duże znaczenie w kontekście nowotworów oraz chorób układu krążenia.

Zdaniem lekarzy to, w jaki sposób pokonujemy schody, może dużo powiedzieć o naszym zdrowiu. Wystarczy przeprowadzić samodzielnie prosty test, polegający na wbiegnięciu na czwarte piętro. Osoba, która jest zdrowa, ten dystans powinna pokonać w mniej niż minutę. „Od wielu lat przed wykonaniem operacji, żeby upewnić się czy serce pacjenta wytrzyma zabieg, zadawaliśmy jedno pytanie, czy potrafi sam wejść po schodach, najlepiej żwawym krokiem”- tłumaczył dr Andrew Freeman w rozmowie z serwisem „Healthline”. Wyniki tak prostego testu mogą pokazać, jak pacjent szybko zregeneruje się po odbytej operacji. Jednak testu „schodowego” nie powinny robić osoby z artretyzmem czy problemami ortopedycznymi.

Zawał serca a menopauza, zdrowa dieta i aktywność fizyczna.

W przypadku łapania zadyszki związanej z chodzeniem po schodach, nie powinniśmy wpadać od  razu w panikę. Zdaniem dr Freemana jest ona korzystna, dlatego warto regularnie  ćwiczyć przynajmniej przez pół godziny, do momentu zadyszki. To wpłynie pozytywnie na organizm i jest drogą do dłuższego, zdrowszego życia.

Ćwiczenie fizyczne to po prostu jedna z lepszych kuracji, przy wielu schorzeniach. Często największą wagę mają nasze codziennie zachowania, które bagatelizujemy. Ważne jest to, jak ćwiczymy, co jemy, ile śpimy i czy się stresujemy” – podkreślił doktor.

Chodzenie po schodach wpływa nie tylko na układ krążenia, ale i na wzmacnianie mięśni, szczególnie tych pośladkowych, które nawet przy bieganiu nie są szczególnie aktywne. Dodatkowym atutem jest utrata wagi, jeśli tę czynność wykonujemy regularnie, dbając przy tym o zbilansowaną dietę.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Energia
Vigor UP! Fast o smaku owoców leśnych
23,07 zł
PROMOCJA
Energia, Promocje
WIMIN Dobra energia, 30 kaps.
20,00 zł 59,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw suplementów, 30 saszetek
99,00 zł
Energia
Oryal After Party, 18 tabletek
35,97 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„W ostatnim roku miałam aż trzech stalkerów”. Olimpijka mówi dość swoim prześladowcom

Jak cało i zdrowo wrócić z nart. Najgroźniejsze kontuzje czyhają poza stokiem!

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Grać jak dziewczyna? To dawać z siebie wszystko. Rozmowa z Aleksandrą Rompą (Sikorą), byłą piłkarką, zawodniczką m.in. Juventusu i 79-krotną reprezentantką Polski

Capoeira – sztuka walki bez…walki. Jak przygotować się do treningu?

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

„I z cukrzycą możemy spełniać wszystkie swoje marzenia” – mówi Maja Makowska, Sugar Woman, która trzykrotnie ukończyła zawody IRONMAN

Kobieta

Ćwiczenia w domu – jaki trening w domu wybrać?

Symbol emancypacji kobiet, walki o wolność i… technika rehabilitacji. Skąd się wziął światowy szał na jazdę na wrotkach?

Denise i Katie Austin

65-letnia ikona fitness rządzi w bikini na wybiegu Sports Illustrated. „Wiek to tylko liczba”

Ta aktywność fizyczna to doskonała recepta na długowieczność. Zaskakujące doniesienia naukowców

Kobieta ćwiczy na siłowni

Sport jest zdrowy, jeśli nie przesadzisz. Psycholożka ostrzega, kiedy można uzależnić się od aktywności fizycznej

„Kiedyś lekarze mówili, że parkinson lubi spokój. Teraz zmieniają zdanie. Po diagnozie trzeba się szybko otrząsnąć”

Proste sposoby na poprawę kondycji – ćwiczenia tlenowe i siłowe

Kobieta ćwiczy na pomoście

7 zalet porannych ćwiczeń. Już nigdy nie będziesz mieć wymówek, by zostać w łóżku „chwilkę” dłużej

Kobieta

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia fizyczne mogą wzmocnić efektywność szczepienia. Najnowsze badania naukowców

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

Joanna Jaworska o nauczycielach wf-u: naklejają dziecku etykietkę: gruby, wolny, słaby, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Joanna Jaworska o nauczycielach WF-u: naklejają dziecku etykietkę: „gruby, wolny, słaby”, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

×