Przejdź do treści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Po czym poznasz, że twoja rodzina jest toksyczna? Psycholożka Monika Kotlarek wyjaśnia
Tu pary LGBT+ będą mogły wziąć ślub kościelny. Duchowni przegłosowali decyzję
Sąd Okręgowy w Lublinie: To nie był gwałt. 14-latka miała ufarbowane włosy i makijaż. Mężczyźni mogli nie wiedzieć, ile ma lat
Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców
W chaosie wojny kwitnie handel dziećmi. „Handlarze wkraczają do sierocińców, korzystając z braku nadzoru”

Fat burning to rodzaj treningu, który skoncentrowany jest na spalaniu tkanki tłuszczowej. Dzięki powtarzanym ćwiczeniom, nie tylko pozbędziesz się zbędnych kilogramów, wyrzeźbisz swoją sylwetkę i wzmocnisz głównie dolne partie ciała, ale też poprawisz swoją koncentrację. Kilkakrotnie odtwarzana choreografia w rytm energicznej muzyki to także sposób na dobrą zabawę i poprawę nastroju. Jak wygląda trening fat burning? Czy można wykonywać go samodzielnie? Czy konieczne jest regularne odwiedzanie klubu fitness? Jakie efekty przynosi fat burning?

Co to jest fat burning?

Fat burning to forma treningu ukierunkowana na efektywne spalanie tkanki tłuszczowej przez utrzymywanie stałej intensywności ćwiczeń. Fat burner workout, czyli dosłownie z angielskiego – trening spalania tłuszczu, sprowadza się do wykonywania kroków typu LOW, tj. ze stałym kontaktem z podłożem co najmniej jednej stopy oraz sekwencji podskoków lub biegów. To one pozwalają osiągnąć obciążenie – co do zasady podczas treningu fat burn nie stosuje się bowiem dodatkowych obciążników. Połączenie tych dwóch rodzajów ćwiczeń w łatwy do opanowania układ choreograficzny i jego kilkakrotne powtórzenie pozwala osiągnąć zamierzone efekty.

Fat burning – efekty

Jakie efekty przynosi fat burning? Poza spalaniem tkanki tłuszczowej i pozbyciem się zbędnych kilogramów, ćwiczenia fat burning wzmacniają dolne partie ciała. Twoje nogi, pośladki i brzuch będą zatem nie tylko wyraźnie smuklejsze, ale i mocniejsze. Nie można zapominać też o rozciąganiu – każdy trening powinien być bowiem poprzedzony rozgrzewką. Wzmocnisz także układ oddechowy i układ krążenia.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Trening fat burning, poza ciałem, angażuje także twój mózg. Konieczność powtórzenia sekwencji kroków, które ułożone są w choreografię wymaga koncentracji i skupienia. W trakcie wysiłku fizycznego, ćwiczysz zatem również pamięć. Ponieważ układ odtwarzany jest w rytm energicznej muzyki, fat burning to także dobra zabawa i poprawa nastroju. Jak widać, korzyści płynących z tego rodzaju aktywności jest bardzo wiele.

Kiedy i jak często wykonywać trening fat burning?

Ważna jest przede wszystkim systematyczność treningów. Instruktorzy i trenerzy fitness podkreślają, że najlepiej ćwiczyć od trzech do czterech razy w tygodniu, koniecznie minimum przez pół godziny. Dlaczego? Dopiero po dwudziestu minutach zaczyna spalać się tkanka tłuszczowa.

Nie bez znaczenia pozostaje także godzina treningu fat burning. Optymalne są godziny poranne, dzięki czemu przyspieszysz przemianę materii na cały dzień. Przed rozpoczęciem ćwiczeń, nie jedz zbyt obfitego śniadania, kolacja także powinna być lekkostrawna. Niektórzy instruktorzy zalecają nawet trening na czczo. Przeciwnicy tej teorii podkreślają, że do utraty wagi nie jest to konieczne, co więcej, jeśli chcesz także wzmocnić mięśnie, jest to wręcz niewskazane.

Fat burning – sala fitness czy ćwiczenia samodzielne?

Mając na uwadze charakter treningu – kilkakrotnie powtarzaną choreografię – warto zastanowić się, czy ćwiczenia fat burning można wykonywać samodzielnie w domu, czy też trzeba ćwiczyć wyłącznie podczas zorganizowanych zajęć na sali fitness? Zarówno w internecie, jak i w sklepach znajdziesz wiele filmów, które zawierają gotowe zestawy ćwiczeń. Możesz zatem odtwarzać przygotowane przez profesjonalistów choreografie samodzielnie.

Jeśli włączysz rytmiczną muzykę i przez co najmniej 30 minut będziesz podskakiwać, wykonywać przysiady, wymachy nogami lub dynamicznie maszerować, to taką aktywność także możesz zaliczyć do prostego treningu fat burning.

Pamiętaj jednak, że aby osiągnąć optymalne efekty warto ćwiczyć na zorganizowanych zajęciach. Dlaczego? Przede wszystkim prowadzone są one przez profesjonalnego instruktora, który przygotowuje choreografię i dopasowuje ją do poziomu grupy, ale czuwa też nad prawidłowym wykonywaniem przez uczestników ćwiczeń. Szczególnie ważne jest to dlatego, że treningi fat burning przeznaczone są także dla osób otyłych. Powinny być one zatem dobierane tak, aby nie obciążać nadmiernie układu kostno-stawowego.

Poziom intensywności treningu fat burning

Fat burning zalicza się do treningów o średnim stopniu intensywności. Kluby fitness oferują jednak na ogół dwa poziomy ćwiczeń – fat burning low i fat burning high. Różnica pomiędzy nimi sprowadza się do poziomu trudności układu choreograficznego, liczby podskoków i zróżnicowania kroków.

Fat burning low cechuje wolniejsze tempo i mniejsza liczba skomplikowanych sekwencji kroków. Jeśli jesteś więc osobą, która rozpoczyna przygodę z tego typu treningami, to rozwiązanie dla ciebie. Fat burning high wymaga lepszej znajomości kroków i kondycji – choreografia jest bardziej skomplikowana, charakteryzuje się dużą liczbą podskoków i różnorodnością kroków. Kluby oferują także zajęcia typu fat burning cardio, które polegają na przeplataniu ćwiczeń typu fat burning z treningiem cardio, czyli interwałowym.

Dieta fat burning

Musisz pamiętać, że żadna aktywność fizyczna bez odpowiednio zbilansowanej diety nie przyniesie spektakularnych efektów. Podobnie jest w przypadku treningów fat burn. Czy istnieje zatem dieta fat burning? Nie ma żadnej diety dedykowanej temu rodzajowi aktywności. Pamiętaj jedynie, aby przestrzegać zasad zdrowego odżywania, a zatem:

  • jedz regularnie,
  • dodaj do diety warzywa i owoce,
  • komponuj różnorodne posiłki,
  • unikaj tłuszczu i soli,
  • dbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu.

Jeśli jednak preferujesz szczegółowo określone diety, rozważ zastosowanie jednej z bardzo popularnych w ostatnim czasie diet – diety oxy. Na czym polega? Jej twórcy określają ją jako dietę białkowo-rotacyjną, a opiera się ona na trójetapowym systemie odchudzania:

  • etap pierwszy – fat burning, który zakłada szybką redukcję masy ciała, dzięki wzbogaceniu diety o białko zwierzęce,
  • etap drugi – step, czyli utrwalenie, polegający na utrzymaniu osiągniętych efektów poprzez zwiększenie ilości białka pochodzenia roślinnego,
  • etap trzeci – balance, czyli stabilizacja, w którym wprowadzane są stopniowo węglowodany i tłuszcze.

Kluczowym elementem diety jest tzw. oxy shake, czyli napój bogaty w antyoksydanty i substancje odżywcze. Warto jednak zauważyć, że istnieje grupa przeciwwskazań do stosowania diety oxy, do których zalicza się choroby nerek i wątroby, wrzody żołądka i dwunastnicy, cukrzycę, nietolerancję i alergie pokarmowe na białko, ciąże i karmienie piersią.

 

Źródła:

  1. B. Bernatek-Brzózka, T. Brzózka, Fitness dla kobiet, wyd. Siedmiogród, 2011.
  2. M. Kalińska, K. Milde, Efektywność grupowego i indywidualnego treningu fitness w redukcji tkanki tłuszczowej kobiet, Zeszyty Naukowe WSKFiT, 2015.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Trening z gumą fitness – warto!

Trening z gumą fitness – warto! Wypróbuj te zestawy ćwiczeń

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Planujesz zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą wam się przydać

Jak pozbyć się drugiego podbródka? Najlepsze ćwiczenia na podbródek

Trening anaerobowy – co to jest? Czym się różni trening anaerobowy od aerobowego

Ćwiczenia na triceps – do wykonania na siłowni i w domu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Kobieta ćwiczy na pomoście

7 zalet porannych ćwiczeń. Już nigdy nie będziesz mieć wymówek, by zostać w łóżku „chwilkę” dłużej

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na kanapie

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz oderwać się od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Kobieta ćwiczy

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Kobieta

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Irina Galay miała zdobyć ośmiotysięcznik. Zamiast tego poszła na wojnę

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta

Jesteś wkurzona, a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

×