Przejdź do treści

Ćwiczenia ogólnorozwojowe – co powinnyśmy o nich wiedzieć?

Ćwiczenia ogólnorozwojowe – co powinnyśmy o nich wiedzieć Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc
Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność
„Bogami nie jesteśmy. Tak samo jak nasi pacjenci miewamy lepsze i gorsze dni”. Powstał film o życiu lekarzy
3 grudnia dniem covidowej żałoby narodowej. Projekt obywatelski upamiętnia ofiary pandemii
Allegro znowu nam to robi. Ich reklama świąteczna „Zobaczmy w sobie to, co najważniejsze” podbija serca i wyciska łzy!

Ćwiczenia ogólnorozwojowe są propozycją dla osób, które do tej pory nie przywiązywały większej wagi do sportu. Stają się coraz popularniejszą formą treningu, niewymagającą żadnego dodatkowego sprzętu. Czym charakteryzują się ćwiczenia ogólnorozwojowe i na co należy zwrócić uwagę?

Ćwiczenia ogólnorozwojowe – na czym polegają?

Ćwiczenia ogólnorozwojowe angażują do pracy wszystkie najważniejsze partie ciała – pobudzają mięśnie, poprawiają sprawność i kondycję. Nie są skomplikowane, dlatego też bez problemu mogą wykonywać je osoby w każdym wieku – dzieci, młodzież, dorośli i osoby starsze. Z racji tego, że nie wymagają żadnych specjalistycznych przyrządów, można ćwiczyć w domu, ogrodzie, ale także oczywiście i na siłowni pod okiem trenera personalnego.

Ćwiczenia ogólnorozwojowe – na co należy zwrócić uwagę?

– Przede wszystkim na dopasowanie ćwiczeń do osoby trenującej oraz poprawną technikę. W pierwszej kolejności, dobór ćwiczeń oraz metod treningowych musi korespondować z naszymi potrzebami i możliwościami. Trening dla seniora będzie mniej intensywny niż np. trening dla osoby w wieku średnim. Inne ćwiczenia należy dobrać dla osoby otyłej, która wykazuje sprawność poniżej przeciętnej, a inne dla kogoś o właściwym wskaźniku BMI. Drugi element to technika ćwiczeń – tylko właściwie wykonane ćwiczenia są bezpieczne i efektywne. Należy wykonywać odpowiednie ruchy oraz prawidłowo czuć pracujące mięśnie ciała – mówi Jan Słoniewicz – trener personalny.

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Przykłady ćwiczeń ogólnorozwojowych

 Nie są ani trudne, ani skomplikowane, a angażują do pracy każdą grupę partii mięśni. Baza ćwiczeń ogólnorozwojowych jest bardzo obfita, jednak do najpopularniejszych należą:

  • pompki,
  • pajacyki,
  • skłony,
  • jaskółka,
  • wspięcie na palce,
  • wymachy ramionami,
  • chodzenie w przysiadzie,
  • podnoszenie ciężarków – równie dobrze możemy wykorzystać butelki wody mineralnej,
  • siedzenie po turecku i rozciąganie.

Ćwiczenia ogólnorozwojowe dla dzieci

Nie zapominajmy o sprawności fizycznej dzieci! Doskonałym sposobem na rozgrzanie mięśni i poprawę kondycji są dobrze wszystkim znane pajacyki. Przysiady, to nieco trudniejsze, ale świetnie wzmacniające mięśnie dolnych partii ciała ćwiczenie. Z kolei podskoki, raz na prawej, raz na lewej nodze, poprawiają nie tylko kondycję, ale także ćwiczą równowagę.

Ćwiczenia ogólnorozwojowe dla osób starszych

– Ćwiczenia ogólnorozwojowe to jeden ze sposobów na utrzymanie komfortu i jakości życia, do końca naszych dni, dlatego osoby w podeszłym wieku jak najbardziej powinny ćwiczyć, oczywiście w miarę swoich możliwości – mówi Jan Sloniewicz.

Regularny trening fizyczny pomoże w :

  • utrzymaniu masy mięśniowej, która odpowiada za dobrą ruchomość ciała oraz przyspiesza przemianę materii,
  • utrzymaniu tkanki tłuszczowej na właściwym poziomie,
  • poprawie koordynacji, percepcji, a także zachowaniu lotnego umysłu, co dodatkowo wpływa pozytywnie na stan psychiczny.

Warto też wspomnieć, że ćwiczenia ogólnorozwojowe zmniejszają prawdopodobieństwo zachorowania na otyłość, cukrzycę, choroby układu krążenia, osteoporozę. Dodatkowo poprawiają odporność – dodaje trener.

Ćwiczenia ogólnorozwojowe w domu i na siłowni

Ćwiczenia ogólnorozwojowe mogą być wykonywane w domu – dlatego też każdy, niezależnie od wieku i płci, może zadbać o swoją sprawność fizyczną. Z kolei ćwiczenia ogólnorozwojowe wykonywane pod okiem trenera personalnego, w połączeniu z ćwiczeniami siłowymi to propozycja dla osób chcących wyrzeźbić swoją sylwetkę.

Ile czasu należy spędzić na siłowni? Osoby początkujące powinny rozpocząć od godzinnych ćwiczeń, które po kilku tygodniach warto wydłużyć o 30 minut. Jednak niezależnie od sprawności fizycznej i miejsca, ćwiczenia ogólnorozwojowe należy rozpocząć od kilkuminutowej rozgrzewki.

– Prosty trening ogólnorozwojowy można bez problemu wykonać w domu, czy na zewnątrz np. w parku. Wykorzystanie swojego ciała, czy choćby bardzo prostego sprzętu, takiego jak gumy oporowe, umożliwia zrobienia pełnowartościowego treningu w każdych warunkach. Oczywiście, siłownia jest również bardzo dobrym rozwiązaniem – istnieje tam możliwość wprowadzenia większej ilości ćwiczeń siłowych, które powinny stanowić element treningu ogólnorozwojowego dla osób starszych – mówi Jan Słoniewicz (jansloniewicz.pl)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce