Przejdź do treści

Trener personalny – cała prawda o tym, kim jest i ile zarabia  

Trener personalny – cała prawda o tym, kim jest i ile zarabia   Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Pieniądze można porównać do zakładania maseczki tlenowej w samolocie. Najpierw zakładasz ją sobie, potem dzieciom. Z finansami jest tak samo” – mówi Dominika Nawrocka, edukatorka finansowa
6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu
6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym
Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda
5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Zawód trenera personalnego to odpowiedzialna praca. Pod swoją opieką ma wielu klientów, a do każdego z nich powinien podejść indywidualnie. Niezwykle ważne w pracy trenera jest ciągłe dokształcanie się, uczestniczenie w kursach, dzięki którym wiedzę zamieni w praktykę. Poza tym trener to świetny motywator, dzięki któremu osiągniesz cel sylwetkowy, nauczysz się prawidłowej techniki ćwiczeń i poprawisz swoje zdrowie. Oto 3 rzeczy, które powinnaś wiedzieć o tym, kim jest trener personalny.   

Trener personalny powinien skończyć kursy zawodowe 

Trener personalny to osoba, która pracuje na siłowni oraz w klubach fitness. Jego/jej zadaniem jest prowadzenie indywidualnych treningów. Jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo podopiecznych, a praca 1:1 pozwala na pełną kontrolę nad tym, jak ćwiczy klient. W chwili słabości jest w stanie złapać sztangę w odpowiednim momencie czy podnieść morale, gdy masz gorszy dzień. Niezwykle ważna w pracy trenera jest podstawowa wiedza dotycząca motywacji człowieka i podstawy psychologii. Nie bez powodu mówi się, że to nie tylko trener, lecz także motywator, coach, a czasem nawet psycholog.

Jak zostać trenerem personalnym? Aby wykonywać ten zawód, należy odbyć odpowiednie kursy zawodowe, które obejmują wiedzę z zakresu anatomii, dietetyki, kulturystyki, a także psychologii. Zawód ten nie jest regulowany prawnie, co oznacza, że każdy może nim zostać. Jednak ten, kto myśli o tym na poważnie, wybierze specjalistyczne kursy zawodowe, które trwają kilka miesięcy i kończą się egzaminem państwowym lub też studia wyższe kształcące w tym kierunku. Po uzyskaniu stosownych dyplomów trener nieustannie poszerza swoją wiedzę, czytając artykuły specjalistyczne oraz uczestnicząc w kursach doszkalających z poszczególnych dziedzin.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Ile zarabia trener personalny – cała prawda o zarobkach trenera 

Trenerzy zatrudnieni w klubach fitness i na siłowniach mają ustaloną podstawową stawkę godzinową za dyżur (czyli samo bycie dostępnym na siłowni dla każdego klienta), a dodatkowo zarabia prowizję od każdego treningu. Ile wynosi prowizja? To kwestia ustalenia między danym klubem a trenerem. Zupełnie inaczej wygląda kwestia, gdy trener sam organizuje sobie pracę, czyli wynajmuje przestrzeń od klubu. Często też ponosi wtedy koszty działalności gospodarczej, dlatego jego stawki godzinowe będą się różnić. Są trenerzy, którzy potrafią zarobić kilka tysięcy złotych miesięcznie, ale jest to obarczone pracą praktycznie przez całe dnie: od wczesnych godzin porannych aż do późnej nocy. Można by zatem rzec, że zarobki wynoszą od 2,5 tys. zł do kilku tysięcy miesięcznie – nie ma mediany. A ile kosztuje trening personalny? Ceny zaczynają się zazwyczaj od 100 zł za godzinę. 

Biały talerz, osoba trzyma w dłoniach widelec i nóż

Jak wybrać trenera dla siebie? 

Kiedy zdecydujesz się na treningi personalne, musisz wiedzieć jak wybrać odpowiedniego dla siebie trenera. Masz prawo zapytać go/ją o ukończone kursy, certyfikaty, a także doświadczenie. Jeśli trafi ci się osoba początkująca, nie skreślaj jej od razu – każdy kiedyś zaczynał. Nowi trenerzy mają wiele pomysłów, otwartą głowę i są bardziej elastyczni (np. w kwestii godzin treningowych).

Poza tym jasno określ, na czym ci zależy. Jeśli twoim priorytetem jest osiągnięcie konkretnej sylwetki, to trener powinien ci przedstawić plan, dzięki któremu osiągniesz cel. Nie daj się zwieść pustymi frazesami, które nie będą zgodne z twoimi potrzebami. Trener powinien wziąć też pod uwagę wszystkie choroby przewlekłe, przebyte urazy, kontuzje i operacje. Na pierwszym treningu powinien umieć ocenić twoją sylwetkę i znaleźć błędy w postawie i na podstawie wszystkich informacji dobrać odpowiednie ćwiczenia i wskazać ci, które są niewskazane dla ciebie.

Pamiętaj też, że to ty jesteś klientem i ty przede wszystkim decydujesz o godzinach treningów. Chociaż oboje musicie czasem pójść na kompromis, to jeśli tobie jakieś godziny nie pasują, a trener się na nie upiera, masz prawo go zmienić. Musi się wam dobrze współpracować, inaczej trening nie przyniesie efektów. 

Dobry trener personalny to taki, który jest wszechstronny, ale ma też swoją specjalizację. Chociaż posiada wiedzę ogólną, to w konkretnych przypadkach nie zastąpi lekarza czy dietetyka. Odeśle cię wtedy do specjalisty i na podstawie informacji zwrotnej od niego będzie mógł dalej z tobą współpracować, uwzględniając feedback lekarski.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Orbitrek czy rower? Która z maszyn pomoże ci osiągnąć lepsze efekty w odchudzaniu?

Aleksandra Dyjewska: "Zamiast pytać, co będzie kiedy przytyjesz, zapytaj, co będzie jeśli nigdy nie wyzdrowiejesz"

Aleksandra Dejewska: „Zamiast pytać, co będzie, kiedy przytyjesz, zapytaj, co będzie, jeśli nigdy nie wyzdrowiejesz”

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Kinga Rusin: Nie da się schudnąć, w zdrowy sposób, 15 kg w tydzień! To niemożliwe bez narażenia swojego zdrowia czy nawet życia

Kinga Rusin ostrzega przed oszustami! „Nie da się schudnąć, w zdrowy sposób, 15 kg w tydzień! To niemożliwe bez narażenia swojego zdrowia czy nawet życia”

Pułap tlenowy. Jak go poprawić i cieszyć się lepszymi efektami treningów? 

Hip dip – 4 ćwiczenia, dzięki którym wypracujesz wcięcie w biodrach

Mudry – 10 układów dłoni, dzięki którym poprawisz swoje zdrowie fizyczne i psychiczne 

Co daje bieganie? Efekty biegania mogą cię zaskoczyć

Jak wchodzenie po schodach może zastąpić trening na siłowni?

"Wyretuszowane, chudziuteńkie modelki na okładkach magazynów mówiły mi, że mam nadwagę". TikTokerka zaśpiewała przed sklepem Victoria's Secret piosenkę, którą powinni usłyszeć wszyscy

„Wyretuszowane, chudziuteńkie modelki na okładkach magazynów mówiły mi, że mam nadwagę”. TikTokerka zaśpiewała przed sklepem Victoria’s Secret

Marta Stoberska: Kiedyś usłyszałam, że nie wyglądam jak trenerka. Bo co? Bo nie mam kraty na brzuchu i trzęsie mi się skóra na tyłku?

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu czy kiepski pomysł?

Proste sposoby na poprawę kondycji – ćwiczenia tlenowe i siłowe

istockphoto.com

Jak mają się twoje biodra, gdy masz 20, 30, 40… lat?

Zakochajcie się w ćwiczeniach – prosty trening dla par w domu

W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Talia jak u osy. Proste ćwiczenia na figurę klepsydry 

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku. Z naszym poradnikiem będzie to prostsze niż myślisz!

Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć

Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć

Chwila relaksu dla szyi. Wystarczy 10 minut, by poczuć się lepiej

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

×