Przejdź do treści

Trener personalny – cała prawda o tym, kim jest i ile zarabia  

Trener personalny – cała prawda o tym, kim jest i ile zarabia   Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Zawód trenera personalnego to odpowiedzialna praca. Pod swoją opieką ma wielu klientów, a do każdego z nich powinien podejść indywidualnie. Niezwykle ważne w pracy trenera jest ciągłe dokształcanie się, uczestniczenie w kursach, dzięki którym wiedzę zamieni w praktykę. Poza tym trener to świetny motywator, dzięki któremu osiągniesz cel sylwetkowy, nauczysz się prawidłowej techniki ćwiczeń i poprawisz swoje zdrowie. Oto 3 rzeczy, które powinnaś wiedzieć o tym, kim jest trener personalny.   

Trener personalny powinien skończyć kursy zawodowe 

Trener personalny to osoba, która pracuje na siłowni oraz w klubach fitness. Jego/jej zadaniem jest prowadzenie indywidualnych treningów. Jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo podopiecznych, a praca 1:1 pozwala na pełną kontrolę nad tym, jak ćwiczy klient. W chwili słabości jest w stanie złapać sztangę w odpowiednim momencie czy podnieść morale, gdy masz gorszy dzień. Niezwykle ważna w pracy trenera jest podstawowa wiedza dotycząca motywacji człowieka i podstawy psychologii. Nie bez powodu mówi się, że to nie tylko trener, lecz także motywator, coach, a czasem nawet psycholog.

Jak zostać trenerem personalnym? Aby wykonywać ten zawód, należy odbyć odpowiednie kursy zawodowe, które obejmują wiedzę z zakresu anatomii, dietetyki, kulturystyki, a także psychologii. Zawód ten nie jest regulowany prawnie, co oznacza, że każdy może nim zostać. Jednak ten, kto myśli o tym na poważnie, wybierze specjalistyczne kursy zawodowe, które trwają kilka miesięcy i kończą się egzaminem państwowym lub też studia wyższe kształcące w tym kierunku. Po uzyskaniu stosownych dyplomów trener nieustannie poszerza swoją wiedzę, czytając artykuły specjalistyczne oraz uczestnicząc w kursach doszkalających z poszczególnych dziedzin.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie intymne i seks, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z SOS PMS, 30 saszetek
139,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Mama, Beauty
Wimin Zestaw z myślą o dziecku, 30 saszetek
139,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw suplementów, 30 saszetek
99,00 zł
Energia
Oryal After Party, 18 tabletek
35,97 zł
Energia
Vigor UP! Fast o smaku owoców leśnych
23,07 zł

Ile zarabia trener personalny – cała prawda o zarobkach trenera 

Trenerzy zatrudnieni w klubach fitness i na siłowniach mają ustaloną podstawową stawkę godzinową za dyżur (czyli samo bycie dostępnym na siłowni dla każdego klienta), a dodatkowo zarabia prowizję od każdego treningu. Ile wynosi prowizja? To kwestia ustalenia między danym klubem a trenerem. Zupełnie inaczej wygląda kwestia, gdy trener sam organizuje sobie pracę, czyli wynajmuje przestrzeń od klubu. Często też ponosi wtedy koszty działalności gospodarczej, dlatego jego stawki godzinowe będą się różnić. Są trenerzy, którzy potrafią zarobić kilka tysięcy złotych miesięcznie, ale jest to obarczone pracą praktycznie przez całe dnie: od wczesnych godzin porannych aż do późnej nocy. Można by zatem rzec, że zarobki wynoszą od 2,5 tys. zł do kilku tysięcy miesięcznie – nie ma mediany. A ile kosztuje trening personalny? Ceny zaczynają się zazwyczaj od 100 zł za godzinę. 

Biały talerz, osoba trzyma w dłoniach widelec i nóż

Jak wybrać trenera dla siebie? 

Kiedy zdecydujesz się na treningi personalne, musisz wiedzieć jak wybrać odpowiedniego dla siebie trenera. Masz prawo zapytać go/ją o ukończone kursy, certyfikaty, a także doświadczenie. Jeśli trafi ci się osoba początkująca, nie skreślaj jej od razu – każdy kiedyś zaczynał. Nowi trenerzy mają wiele pomysłów, otwartą głowę i są bardziej elastyczni (np. w kwestii godzin treningowych).

Poza tym jasno określ, na czym ci zależy. Jeśli twoim priorytetem jest osiągnięcie konkretnej sylwetki, to trener powinien ci przedstawić plan, dzięki któremu osiągniesz cel. Nie daj się zwieść pustymi frazesami, które nie będą zgodne z twoimi potrzebami. Trener powinien wziąć też pod uwagę wszystkie choroby przewlekłe, przebyte urazy, kontuzje i operacje. Na pierwszym treningu powinien umieć ocenić twoją sylwetkę i znaleźć błędy w postawie i na podstawie wszystkich informacji dobrać odpowiednie ćwiczenia i wskazać ci, które są niewskazane dla ciebie.

Pamiętaj też, że to ty jesteś klientem i ty przede wszystkim decydujesz o godzinach treningów. Chociaż oboje musicie czasem pójść na kompromis, to jeśli tobie jakieś godziny nie pasują, a trener się na nie upiera, masz prawo go zmienić. Musi się wam dobrze współpracować, inaczej trening nie przyniesie efektów. 

Dobry trener personalny to taki, który jest wszechstronny, ale ma też swoją specjalizację. Chociaż posiada wiedzę ogólną, to w konkretnych przypadkach nie zastąpi lekarza czy dietetyka. Odeśle cię wtedy do specjalisty i na podstawie informacji zwrotnej od niego będzie mógł dalej z tobą współpracować, uwzględniając feedback lekarski.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Rodzaje treningów. Siłowy, obwodowy, funkcjonalny – jaki rodzaj aktywności wybrać dla siebie? 

Pompki damskie: technika, efekty, przeciwwskazania. Sprawdź, czy to ćwiczenie dla ciebie!

Kobieta skacze na skakance

Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?

Kobieta leży na kanapie i ćwiczy

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Klaudia Halejcio zapowiedziała walkę ze "zbędnymi kilogramami", prezentując nienaganną sylwetkę .Internauci nie zostawili na niej suchej nitki

Klaudia Halejcio zapowiedziała walkę ze „zbędnymi kilogramami”, prezentując nienaganną sylwetkę. „To żart?” – pytają internauci

Ćwiczenia z ciężarkami. Jak ćwiczyć z hantlami?

Brazylijskie jiu-jitsu – twój sposób na skuteczną ochronę. Korzyści z trenowania BJJ

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Chcesz mieć mocne mięśnie brzucha? Wypróbuj kółko do ćwiczeń!

Kobieta i ćwiczenia na smukłe ramiona

Ćwiczenia na smukłe ramiona. Jakie ćwiczenia na „pelikany”?

Stepper. Niesamowite efekty z pomocą małego przyrządu!  / AdobeStock

Stepper. Niesamowite efekty z pomocą małego przyrządu! 

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Chodź dla zdrowia! Ile kalorii spala spacer? Sposoby na jego urozmaicenie  / istock

Chodź dla zdrowia! Ile kalorii spala spacer? Sposoby na jego urozmaicenie  

Jak dobrać strój sportowy damski do aktywności fizycznej? 

Capoeira – sztuka walki bez…walki. Jak przygotować się do treningu?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 zalet niskich temperatur

Czym jest trening split i kiedy warto go wprowadzić do swojego kalendarza?

W dzieciństwie Morit Summers nienawidziła swojego ciała, teraz jest popularną trenerką. "Ludzie chcą być zdrowi i silni, nie chcą mieć obsesji na punkcie utraty wagi" / Instagram

W dzieciństwie Morit Summers nienawidziła swojego ciała, teraz jest popularną trenerką. „Ludzie chcą być zdrowi i silni, nie chcą mieć obsesji na punkcie utraty wagi”

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

kobieta z hantelkami

Ćwiczenia na jędrne pośladki z hantlami. Zamiast tylko siedzieć na pupie – ćwicz ją!

trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny. Wystarczy 5 naprawdę prostych ćwiczeń, które pobudzą całe ciało

Kobieta leży na macie na siłowni

„Cierpiałam na bezsenność, ale miałam sześciopak na brzuchu niczym J.Lo”. Trenerka personalna mówi stop kulturze „wystarczy się zorganizować”

"Osoby poddawane od najmłodszych lat dietom odchudzającym łączy pewien syndrom" - pisze Agata Głyda

„Osoby poddawane od najmłodszych lat dietom odchudzającym łączy pewien syndrom. Bardzo cierpią, lecz nikt o tym nie wie” – pisze Agata Głyda

×