Przejdź do treści

Jak przygotować się na pierwszą wizytę na siłowni? Podpowiada trenerka personalna

Archiwum prywatne
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Aleksandra Kwaśniewska zwraca się do kobiet, które wybrały bezdzietność: Zasmuca mnie poziom braku zrozumienia, z którym musicie się mierzyć
stres trening
Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy
Kobieta
Marianna Gierszewska o zakończeniu relacji: Urwać można metkę, nie relację
Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane

Postanowiłaś, że w tym roku zapiszesz się na siłownię, by popracować nad swoją kondycją fizyczną. Jest końcówka lutego, a ty nadal jesteś w fazie planów, bo strach przed pierwszym razem każe ci zostać w domu i nie robić sobie wstydu. – Pierwszy raz na siłowni? Owszem, bywa stresujący, nie tylko dla pań. Tona żelastwa o niewiadomym zastosowaniu, do tego inne osoby ćwiczące, przeważnie już umiejące odnaleźć się w tym miejscu. Odpowiednie przygotowanie „załatwia” jednak sprawę – mówi Aneta Piątek-Zwierzak, trenerka personalna i właścicielka studia Fitnessacja.

Pompka, przysiad, step, bieg, skłony i skręty tułowia – podstawowe ćwiczenia ogarniasz. Wiesz co, to cardio, cross fit, interwały, pilates czy stretching. Nawet słowo tabata nie jest ci obce. Przestudiowałaś ofertę wszystkich klubów fitness w okolicy. Znalazłaś faworyta, fachowe nazwy i tajemnicze skróty rozwikłałaś, ale nadal wstrzymujesz się z wyjściem na pierwsze zajęcia. Nie ma na co czekać. Odkładanie tego na przysłowiowe jutro nie sprawi, że będziesz wyglądać i czuć się lepiej. Musisz postawić ten pierwszy krok, by każdy kolejny był tylko łatwiejszy.

Motywacja

Podstawą wizyty powinna być odpowiednia motywacja. Pamiętaj, że to ma wynikać z twojej wewnętrznej potrzeby, a nie być podyktowane presją innych. To ty masz czerpać z treningów przyjemność (choć pierwsze mogą dać nieźle w kość). Niezależnie od tego, co jest tym celem – lepsze zdrowie, atrakcyjniejszy wygląd, wzmocnienie mięśni, dodatkowa forma aktywności – postaw na przygotowanie.

Dziewczyno, nie bój się siłowni!

Strój i niezbędne gadżety

Warto zadbać przede wszystkim o odpowiedni strój. Odpowiedni to taki, w którym będziesz czuła się komfortowo. Mogą to być legginsy lub krótkie spodenki, do tego koszulka odprowadzająca pot i sportowy stanik.

Piersi wówczas muszą być podtrzymane przez specjalistyczną konstrukcję biustonosza, która zapobiega raptownym wstrząsom. Tutaj codzienny biustonosz nie jest zalecany, bo nie jest w stanie zapewnić wystarczającego poziomu stabilności w trakcie wykonywania intensywnych ruchów – wyjaśnia Izabela Sakutova, ekspertka od brafittingu.

Ważne są też grube bawełniane skarpety, najlepiej ze ściągaczami pośrodku stopy, a także profesjonalne buty sportowe.

– Obuwie sportowe powinno być wygodne. Nie za duże, nie za małe, żeby nie było powodem krępowania w ruchu – podkreśla w rozmowie z Hello Zdrowie trenerka personalna, Aneta Piątek-Zwierzak. – Do tego dobrze mieć zawsze swój ręcznik, najlepiej średniej wielkości i wodę. Po treningu mogą przydać się akcesoria kąpielowe: mydło, szampon i ręcznik – dodaje.

Plan treningowy

Wizytę na siłowni najprościej zacząć od rozmowy z trenerem i przedstawienia mu swoich oczekiwań względem treningów. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu rozpisze nam plan treningowy i udzieli kilku cennych wskazówek.

– Trener podpowie, skoryguje jak i wyjaśni, które ćwiczenia warto wykonywać, a które są jedynie modne w świecie Instagrama – mówi Aneta Piątek-Zwierzak.

Przed pierwszym treningiem ważne jest, by zrobić pomiary ciała. Na wielu siłowniach dostępne są specjalne wagi i urządzenia, które zmierzą twój wzrost, wagę i ilość tkanki tłuszczowej. Na podstawie tego obliczają BMI i dają wskazówki dotyczące tego, czy twoja sylwetka jest proporcjonalna.

Ola Lendzion

Dobry start

Jeżeli chodzi o konkretne ćwiczenia na „pierwszy raz”, to – zdaniem trenerki – najlepiej zacząć od podstaw, czyli ćwiczeń ogólnorozwojowych. Co oznacza, że nie warto od razu porywać się na całą tonę żelastwa, która kojarzy nam się z siłownią. Na początek intensywny trening lepiej odpuścić na rzecz zapoznania się z obsługą sprzętu czy sposobem wykonywania ćwiczeń.

– Nie wystarczy nauczyć się wyciskać sztangę czy pompować bicepsy. Często zanim w ogóle zajmiemy się treningiem siłowym, należy sprawdzić czy nie zostały zachwiane wzorce ruchowe, czy dotychczasowy tryb życia nie odcisnął piętna na postawie naszego ciała – wyjaśnia i dodaje, że nie każdemu taki trening służy i nie dla każdego jest zalecany.

Postaw na jakość

Trenerka podkreśla również, że wysiłek, nawet stosunkowo umiarkowany, po dłuższej przerwie w uprawianiu jakiejkolwiek formy aktywności, może zakończyć się lekkim bólem mięśni. Zakwasy to jedno, ale żeby nie nabawić się kontuzji, lepiej trenować pod okiem instruktora.

– Załóżmy, że jesteś osobą początkującą. Wychodzisz z założenia, że wykonasz sobie serię przysiadów, bo widziałaś, jak robił to kolega czy koleżanka. Jeśli wzór naśladowany robił to poprawnie, to ok., ale jeśli zabraknie kluczowych wskazówek do danego ćwiczenia, to nie ma opcji, by laik wykonał ćwiczenie ze zrozumieniem. Chociażby z niewiedzy nie zwróci uwagi na pracę mięśni głębokich czy na poprawny oddech, bądź nie będzie wykonywał ćwiczeń we właściwym tempie czy pominie akcent na fazę ekscentryczną – wyjaśnia trenerka.

View this post on Instagram

To już 4 lata Centrum Fitnessacja – Studio Treningu Personalnego w moim rodzimym mieście Brzegu Dolnym ❤️ To niesamowite szczęście kochać swoją prace:) cieszę się, że to osiągnęłam uczciwością, oddaniem, pasją. Szczerym podejściem do ludzi i jasno określonymi celami. Cieszę się na każda osobę, którą spotkałam na swojej drodze – dziękuje Wam! Bez was to by nie wyszło. Nie będę wymieniać, bo bałabym się kogoś pominąć 🙂 Jesteśmy szczęśliwi jako kadra Fitnessacji, że mimo niektórych przeciwności losu – jest super a może być tylko lepiej! DZIĘKUJEMY WSZYSTKIM Podopiecznym, KTÓRZY NAM ZAUFALI:) jesteście ???#brzegdolny #fitnessacja #centrumfitnessacja #trenerpersonalny #personaltrainer #gym #zdrowystylzycia #zdrowie #szczescie #ciezkapraca #trening #potikrewawf 🙂

A post shared by Aneta Piątek-Zwierzak (@aneta_trenerpersonalny) on

Aneta Piątek-Zwierzak, właścicielka kameralnego Studia Treningu Personalnego Fitnessacja w Brzegu Dolnym, dodaje, że takich przykładów nieumiejętnego trenowania na własną rękę jest więcej.

– Może okazać się, że dane ćwiczenie nie powoduje bodźca nadprogowego, co oznacza, że nie męczy cię wystarczająco. Powodem może być np. błędna technika, która może ułatwiać wykonywanie ćwiczenia. I wtedy seria może się ciągnąć i ciągnąć – mówi trenerka.

Natomiast, kiedy odpowiednio ustawimy ciało w pozycji wyjściowej, skupimy się na detalach i wykonamy w pełni świadomie kilka powtórzeń danego zadania ruchowego, mięśnie będą lepiej napięte i ujędrnione, a my bardziej zadowolone z efektów.

Dlatego lepiej przyjąć zasadę, że pierwszy trening jest efektywnym początkiem na drodze do upragnionej sylwetki i lepszego samopoczucia, niż udowadniać sobie własną samowystarczalność.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska o cheerleadingu: walczyłyśmy ze stereotypem, że to tylko machanie pomponami [WIDEO]

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki