Przejdź do treści

Ćwicz jak Jane Fonda. Fitness w atmosferze lat 80. to świetny pomysł na babski wieczór

Ćwicz jak Jane Fonda
Fot: Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. "Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego"
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. „Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego”
Mężczyzna stoi przed lustrem
„Czy kiedykolwiek nazwałeś dziewczynę 'laską’? Albo zagwizdałeś na nią, gdy szła ulicą?”. Kampania „Nie bądź tym facetem” pokazuje, że seksistowskie żarty to nie podryw a przemoc!
Studentki i studenci
„Winny jest sprawca, nie spódnica, nie bluzka, nie alkohol, nie ofiara”. Magdalena Jutrzenka komentuje kontrowersyjne zalecenia Śląskiego Uniwersytetu Medycznego
Jamie Lee Curtis i jej transpłciowa córka Ruby o ich relacji o comin-oucie. "Imię to była najtrudniejsza rzecz. Imię, które nadałaś dziecku"
Jamie Lee Curtis i jej transpłciowa córka Ruby o ich relacji po coming-oucie. „Imię to była najtrudniejsza rzecz. Imię, które nadałaś dziecku”
Rebel Wilson opowiada o obsesji społeczeństwa na punkcie wagi. "Prasa zaczęła się mną interesować dopiero, kiedy nie robiłam nic oprócz tego, że chudłam"
Rebel Wilson opowiada o obsesji społeczeństwa na punkcie wagi. „Prasa zaczęła się mną interesować dopiero, kiedy nie robiłam nic oprócz tego, że chudłam”

Body i legginsy z lycry, kolorowe getry i opaski na głowę. No i na naszym polskim gruncie dodatkowo nieśmiertelne: „Aerobik, aerobik supergwiazdę z ciebie zrobi!”. Pamiętacie? Tak się to zaczęło… Przenosimy się w zapomniany świat początków fitnessu!

Fitness jest dziś tak mocno zakorzeniony w naszej kulturze, że większość z nas nawet się nie zastanawia, kiedy właściwie się w niej pojawił. A było to całkiem niedawno. W latach 80. – przesyconych bajecznym kiczem, który jednych przeraża, a innych pociąga i inspiruje ‒ na sportową scenę wkroczyła Jane Fonda. I dalej wszystko potoczyło się jak kula śnieżna! Aktorka po roli w filmie „Barbarella” uznana została za symbol kobiecości, a jej sylwetka budziła zachwyt nie tylko mężczyzn. Nic więc dziwnego, że fitness w aranżacji Fondy szybko stał się popularny. Dlaczego jednak znana aktorka nim się zajęła?

Jane Fonda

Jane zawsze miała obsesję na punkcie swojej wagi, imponowały jej idealne sylwetki baletnic (aktorka nawet uczyła się baletu). Od zawsze zmagała się z bulimią, którą ostatecznie pokonała dopiero w wielu 37 lat. Kiedy po złamaniu nogi nie mogła kontynuować lekcji baletu, postanowiła, że będzie ćwiczyć według planu opracowanego przez Leni Cazden. Trening Cazden szybko przerodził się w trening Fondy. W 1982 roku nagrała pierwsze wideo z zestawem ćwiczeń Jane Fonda’s Workout, który okazał się prawdziwym hitem i sprzedał się w ponad 17 milionach egzemplarzy.

Wkrótce aktorka otworzyła swoją własną firmę Jane Fonda Workout Inc. oraz własne studio w Beverly Hills. Po kilku miesiącach była już właścicielką dwóch kolejnych sal ćwiczeń ‒ w Encino i San Francisco. Kluby okazały się wielkim sukcesem, a sama Fonda fitnessowym autorytetem. W ciągu kilku lat biznes przyniósł jej dochód w wysokości 70 milionów dolarów. Co ciekawe, zysk został przekazany organizacji politycznej ‒ Kampanii na rzecz Demokracji Gospodarczej założonej przed jej ówczesnego męża Toma Haydena.

Fot: Katarzyna Milewska

Sama aktorka, mimo że nie uważała się za sportowy autorytet, chciała wykorzystać swoją popularność, by nakłonić kobiety do ćwiczeń i zdrowego trybu życia. Trzeba przyznać, że mocno przyczyniła się do uruchomienia ogromnej fitnessowej machiny. Machina nie zatrzymała się do dziś, a aerobik stał się klamrą kultury popularnej. Sama Jane Fonda nigdy ćwiczyć nie przestała. Dziś ma 81 lat i wciąż zadziwia świetną formą. Wydała też nową książkę i dwie płyty z ćwiczeniami.

Jane Fonda. Ćwicz, póki żyjesz.

Fitnessowe formuły wciąż ewoluują. Powstają nowe pomysły i systemy treningowe. Trzeba jednak przyznać, że żadna z nich nie cieszy się taką popularnością jak niegdyś treningi Jane Fondy. Nic nie stoi na przeszkodzie, by cofnąć się w czasie, przywdziać maksymalnie kolorowe lycrowe wdzianko i w atmosferze lat 80. poćwiczyć jak Jane. To naprawdę jest megafun! I może być świetnym pomysłem na babski wieczór inny niż wszystkie…

Każde z prezentowanych ćwiczeń wykonaj 10 razy w 3 seriach.

Przysiad

Ćwicz jak Jane Fonda

Mimo że przy przysiadach Jane Fonda często używała krzeseł, na szczęście technika pozostawała poprawna. Wówczas jednak nie schodziło się do głębokich przysiadów. Biodra opuszczało się maksymalnie do linii kolan. Reszta jednak pozostaje bez zmian.

Cofnij biodra, pięty przyklej do podłoża, plecy pozostają proste, a łopatki ściągnięte. Kolana lekko skierowane na zewnątrz (nie schodzą się do środka). Zejdź do przysiadu i napinając pośladki, wyprostuj się.

Odwodzenie nogi i wznosy ramion

Ćwicz jak Jane Fonda

Stań prosto, następnie ugnij ręce pod kątem prostym i unieś w górę (tylko do linii ramion). Dodaj do tego jednoczesne odwodzenie nogi w bok. Zwróć uwagę na ustawienie stopy – jest na flexie.

Ola Lendzion

Unoszenie nogi w tył

Ćwicz jak Jane Fonda

Stań prosto, napnij mięśnie brzucha, a dłonie połóż na biodra. Przenieś ciężar ciała na jedną nogę. Napinając mocno pośladek, unoś prostą nogę w tył (powtórz 10 razy). Następnie wykonaj ćwiczenie na drugą nogę.

Wykrok

Ćwicz jak Jane Fonda

Wykrok w przód, w bok lub tył? Nie z Jane Fondą. Jedyne, co masz robić podczas tego ćwiczenia, to stanąć szeroko i uginając nogi w kolanach, schodzić w dół i powracać do góry. Pilnuj jednak, aby korpus był prosty, nie pochylaj się zanadto w przód, napnij mięśnie brzucha, a podczas wykonywania ćwiczenia patrz na wprost.

Fot: Katarzyna Milewska

Paulina Buczek

Przyciąganie kolana

Ćwicz jak Jane Fonda

‒ Step Touch i trzy kolana! Takie hasła na zajęciach z aerobiku słyszymy do dziś. Było to jedno z ulubionych ćwiczeń Jane Fondy. Stań prosto, wyciągnij ręce przed siebie. Przenieś jedną nogę do tyłu. Przyciągając kolano, jednocześnie ściągnij ręce blisko ciała. Łokcie poprowadź blisko ciała.

Fot: Katarzyna Milewska

Hill Back

Ćwicz jak Jane Fonda

Klasyk. Stań szeroko i przenosząc ciężar ciała raz na jedną, raz na drugą nogę, uginaj nogę w kolanie. Obowiązkowo dodaj do tego ruch ramion. Ugnij je pod kątem prostym i unoś w górę do momentu, w którym łokieć znajdzie się na linii z ramionami.

Fot: Katarzyna Milewska

Skoczne odstawianie nogi w bok

Ćwicz jak Jane Fonda

W treningu Jane Fondy nie może także zabraknąć elementu kardio. Stań prosto i unieś ręce w górę. Następnie przeskakując z nogi na nogę, odstawiaj raz lewą, raz prawą nogę w bok.

Fot: Katarzyna Milewska

Wyskok na „cztery”

Ćwicz jak Jane Fonda

To krok, który nawiązuje do tańca. Dynamicznie idziesz trzy kroki do przodu. Na czwarty ‒ wyskocz, unosząc w górę kolano i przeciwną rękę.

Brzuszki

Ćwicz jak Jane Fonda

Połóż się na plecach i unieś jedną nogę prostą w górę. Przeciwną dłoń załóż za głowę i wykonuj spięcia skośne brzucha, zbliżając łokieć ugiętej ręki do kolana prostej nogi. Wykonaj ćwiczenie w dziesięciu powtórzeniach i zrób to samo na drugą stronę.

Unoszenie bioder

Ćwicz jak Jane Fonda

Połóż się na plecach. Proste ręce połóż wzdłuż ciała. Napinając mocno mięśnie pośladkowe, unieś biodra w górę. Zatrzymaj ruch na 3 sekundy i wróć do pozycji wyjściowej.

Unoszenie nogi w klęku podpartym

Ćwicz jak Jane Fonda

Ustaw się w pozycji klęku podpartego. Wyprostuj jedną nogę (stopa – flex). Napinając mocno mięśnie pośladkowe, unieś ją w górę. Zatrzymaj na sekundę za każdym razem, kiedy jesteś w górze. Zrób 10‒15 powtórzeń w trzech seriach na każdą nogę.

Fot: Katarzyna Milewska

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

skakanka

Chemiczna skakanka. Raport: nawet 25 proc. przyrządów sportowych może zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Jak prawidłowo robić przysiady, by uniknąć kontuzji?

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

Kobieta robi pompki

Pompki – jak zrobić, rodzaje pompek, efekty ćwiczeń

Ćwiczenia na boczki – rozprawmy się z mitem

Ćwiczenia na boczki i brzuch – jak skutecznie spalić tłuszcz?

Fizjoterapeuta tłumaczy, jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu. Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz

Jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu? „Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz” – mówi fizjoterapeuta Mateusz Mróz

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność