Przejdź do treści

Ruch odmładza mózg

Ruch odmładza mózg
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Po czym poznasz, że twoja rodzina jest toksyczna? Psycholożka Monika Kotlarek wyjaśnia
Tu pary LGBT+ będą mogły wziąć ślub kościelny. Duchowni przegłosowali decyzję
Sąd Okręgowy w Lublinie: To nie był gwałt. 14-latka miała ufarbowane włosy i makijaż. Mężczyźni mogli nie wiedzieć, ile ma lat
Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców
W chaosie wojny kwitnie handel dziećmi. „Handlarze wkraczają do sierocińców, korzystając z braku nadzoru”

Dlaczego niektórzy z nas długo zachowują jasność umysłu, a inni wraz z wiekiem narzekają na problemy z pamięcią? Powodem może być to, na ile jesteśmy aktywni fizycznie. Bo okazuje się, że sport doskonale konserwuje nasz mózg.

Kierujemy się często takim oto tokiem rozumowania: jeśli chcemy zrobić coś dla zdrowia fizycznego – zaczynamy przede wszystkim więcej się ruszać, zaś jeśli chcemy zrobić coś dla intelektu – czytamy książkę, wybieramy się na sztukę teatralną lub ciekawy wykład. Okazuje się jednak, że być może nic nie zadziała na mózg lepiej, niż właśnie codzienna dawka ruchu. Kolejne badania potwierdzają, że aktywność fizyczna (niezależnie od wieku!) pozytywnie wpływa na naszą pamięć, inteligencję, inaczej mówiąc: pracę neuronów. Dzięki temu możemy zapobiec wielu problemom, które naturalnie pojawiają się wraz z wiekiem.

Daleko szukać nie trzeba. Miesiąc temu w piśmie PLoS One ukazało się badanie pod kierunkiem dr Agnieszki Burzyńskiej z University of Illinois. Udział wzięło w nim stu zdrowych mężczyzn w wieku 60-80 lat, reprezentujących różny poziom aktywności fizycznej (do pomiaru użyto krokomierza). Naukowcy sprawdzali, jaki jest poziom tlenu dostarczany do mózgów uczestników w zależności od ich kondycji fizycznej. Zauważono znacznie bardziej pozytywne efekty u tych, którzy ruszali się więcej. Za pomocą badania rezonansem magnetycznym odkryto też u tych mężczyzn szybszą wymianę informacji miedzy neuronami, co według autorów oznacza lepszą pamięć i szybsze myślenie.

Część z nas pewnie zastanawia się, jak często i jak intesywnie trzeba ćwiczyć. Już godzina umiarkowanej aktywności dziennie to skuteczniejsza praca mózgu – uważają naukowcy. Dlatego zalecają nawet drobne zmiany w codziennej rutynie, na przykład: ruszać się choć parę minut co godzinę, samochód częściej zastępować pieszą wycieczką, zamiast windy wybierać schody i, jeśli mamy taką możliwość, oddawać się pracom w ogrodzie. W ten sposób zapewnimy swojemu mózgowi pożądaną ilość tlenu.

Warto też pamiętać o innych nawykach, które „odmładzają” nasze neurony. Są to nie tylko odpowiednio długi sen, zrezygnowanie z papierosów, ograniczenie alkoholu i stresu, ale też rozmowa z lekarzem, jeśli niepokoją nas problemy z pamięcią. Bo czasem pogorszenie myślenia czy koncentracji może być skutkiem działania lekarstw lub – o czym niewiele osób wie – nieleczonego nadciśnienia. Dlatego zachowajmy czujność i nie pozwólmy, by upływający czas zbyt łatwo przejął kontrolę nad naszymi umysłami.

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak poprawić koncentrację, radzi psycholog / pexels

„Umiejętność koncentracji przekłada się nie tylko na pracę, ale i lepsze życie”. Sposoby na poprawę wydajności i zdolność skupienia podpowiada psycholog Cezary Skura

Bruce Willis

Bruce Willis kończy karierę. Zdiagnozowano u niego ciężką chorobę

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Hałas da się oswoić

Hałas męczy i niszczy mózg. Jest sposób, by sobie z tym poradzić. I wcale nie chodzi o zatykanie uszu!

lustrzane neurony

Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe

W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Smatrfon

7 powodów, żeby odpocząć od smartfona

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Co święta robią z naszym mózgiem? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Co święta robią z naszym mózgiem? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Alicja Zioło /grafika: Joanna Zduniak

HELLO PIONIERKI: Jak Alicja Zioło zawalczyła o pamięć o krakowskich pionierkach

Joanna Jaworska o trudnych powrotach do treningów

„Przerwa nie jest twoją porażką”. Joanna Jaworska podpowiada, jak bez spiny wrócić do regularnych treningów

Usprawnij swoją koncentrację! Neurolog radzi, jak bezboleśnie zejść z obłoków na ziemię/fot. Pexels

Usprawnij swoją koncentrację! Neurolog radzi, jak bezboleśnie zejść z obłoków na ziemię

Ile kroków dziennie powinno się zrobić?

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Kobieta

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Śpiewanie świątecznych piosenek i kolęd wpływa na działanie naszego mózgu! W jaki sposób? Wyjaśnia psycholożka

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

Anna Golan, psycholog i seksuolog kliniczny

„Słowa uwodzą i to bardzo skutecznie. Zwracajcie uwagę, jak mówicie do swoich partnerów seksualnych” – Anna Golan o sapioseksualizmie

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

„Jestem za tym, żeby aromaterapia była przedmiotem szkolnym”. Katarzyna Kochańska opowiada, jak zapach może pomóc w nauce i pracy

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×