Przejdź do treści

Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz!

trx
Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz! Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
15 tys. zł kary odszkodowania za zakażenie w pracy i testy raz w tygodniu dla niezaszczepionych. Nowy projekt covidowy
Francja wprowadziła zakaz „terapii konwersyjnej” wobec osób LGBTQIA+. „Bycie sobą nie jest przestępstwem” – skomentował prezydent Emmanuel Macron
Jednorazowość na poziomie plastikowej słomki? Jagna Niedzielska o… rajstopach
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała

Ćwiczenia złożone, inaczej „wielostawowe” – to ćwiczenia, które angażują do pracy dwa lub więcej stawów i są podstawą prawidłowej funkcjonalności. Dowiedz się o nich trochę więcej i koniecznie wykorzystaj w swoim programie treningowym.

Ćwiczenia złożone – przydatne na co dzień

Podczas codziennych czynności wykonujemy bardzo wiele ruchów, nad którymi wcale się nie zastanawiamy. Robimy to nieświadomie, a ruchy te są „asekurowane” przez wiele grup mięśniowych. Dlatego też ćwiczenia złożone mają o wiele więcej zalet niż ćwiczenia izolowane (jak nazwa wskazuje, izolujące pracę jednego konkretnego mięśnia). Dlaczego tak uważam? Ponieważ im więcej pracy wkładamy, tym więcej zyskujemy. Wyobraź sobie, że chcesz przesunąć meble w pokoju. Nie zastanawiasz się wtedy nad tym, żeby podczas tej prozaicznej czynności wyizolować tylko mięśnie czworogłowe nóg. Wówczas wszystkie mięśnie działają jak „jeden team”, bo do pomocy przychodzą mięśnie pośladkowe, dwugłowe ud czy łydek. W pełni zaangażowane w sprawę są także stawy: skokowe, kolanowe, biodrowe. Tu ukłon w stronę tzw. funkcjonalności. Dużo ostatnio w świecie fitnessu mówi się o treningu funkcjonalnym. I dobrze. Bo jeśli trenować, to nie tylko po to, żeby dobrze wyglądać, ale też żeby ten trening się do czegoś w życiu przydał.

Wracając do tematu – angażując dużą liczbę mięśni, zapewniamy większą sprawność fizyczną, wyrabiamy siłę „czynnościową”, zwiększamy masę mięśniową, a co za tym idzie (to z pewnością zainteresuje zwłaszcza panie) – zwiększamy spalanie tkanki tłuszczowej podczas treningu.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

brzuszki na piłce

Ćwiczenia złożone z obciążeniem

Wykonując ćwiczenia złożone z obciążeniem jesteśmy zmuszeni do kontrolowania ciała, które pracuje w wielu płaszczyznach, co dodatkowo spełnia funkcje stabilizacyjną (oczywiście przy zachowaniu prawidłowej techniki).

Pozwolę sobie tutaj zacytować prof. Faheya:
– Ćwiczenia jednostawowe, takie jak wyprosty czy uginania nóg, rozwijają wzorce ruchu, które kłócą się z wzorcami stosowanymi w sporcie. Ćwiczenia te prowadzą do niewłaściwych układów rekrutacji mięśni, które mogą szkodzić ruchowi i prowadzić do kontuzji.

Przykładem ćwiczeń złożonych w warunkach domowych jest…

– przysiad z jednoczesnym uniesieniem ramion w górę ( hantle/ butelki z wodą) – stań w niewielkim rozkroku. Chwyć hantle lub butelki z wodą tak, aby dłonie były skierowane do środka. Zrób przysiad (pamiętaj o prostych plecach). Kiedy się już wyprostujesz, ugnij przedramiona (pamiętaj, aby łokcie były przyklejone do tułowia), a następnie unieś ręce do góry (w jednej linii z barkami);

pompka w oparciu o kolana z naprzemianstronnym wyrzutem nogi w górę.
Ustaw się w podporze przodem na wyprostowanych rękach, kolana oprzyj o podłoże, dłonie ustaw nieznacznie na zewnątrz barków i zejdź do pompki (ustawiając łokcie pod katem 45 stopni w stosunku do tułowia) z delikatnym uniesieniem nogi w górę. Ćwiczenie wykonujemy naprzemianstronnie.

cwiczenia złożone

Przykłady ćwiczeń złożonych w klubach fitness:

podciąganie kolan na taśmach TRX
Ustaw się w podporze przodem, ręce rozstaw na szerokość barków, a górną część stóp zaczep na taśmach. Przyciągnij kolana do klatki piersiowej, równocześnie zginając stopy. Wytrzymaj w tej pozycji 2-3 sek. i powolnym ruchem wróć do pozycji wyjściowej. Pamiętaj, aby podczas całej pracy biodra nie opadały w dół. Mięśnie brzucha mają być napięte.

cwiczenia złożone

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Nie możesz żyć bez sportu? Zatrzymaj się na moment! Regeneracja to nie fanaberia

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowa do jazdy

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Trening outdoorowy – na ostatnie ciepłe dni!

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Pole dance – trening siłowy. Co to jest? Jaki strój wybrać?

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

×