Przejdź do treści

Kontuzja, stres, ból pleców, słaba wydolność oddechowa? Jest na to jedna odpowiedź – basen

Dziewczyna pływa w basenie
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Niedoceniona aktywność osób odchudzających się, dbających o formę oraz tych, których dopada stres i zmęczenie. Wojtek Mazurkiewicz, wielokrotny medalista mistrzostw Polski w pływaniu, opowiada, dlaczego warto iść popływać.

Bezpieczny start

Jeżeli po długiej przerwie treningowej chcesz wrócić do wysiłku, pływanie będzie najlepszym wprowadzeniem. Na fali popularności biegania wiele osób przystaje jednak na sportowe obuwie. Biegowe eskapady, szczególnie w przypadku początkujących lub powracających do wysiłku po długiej nieobecności, należałoby poprzedzić badaniami, które określą indywidualne możliwości. Żeby nie zrobić sobie krzywdy. A pływanie?

– W tym sporcie nie ma absolutnie żadnych ograniczeń wiekowych i sprawnościowych. Nie musisz się obawiać o kontuzje, nadprogramowe kilogramy, kondycję czy technikę pływania. Nie musisz pływać ani dobrze, ani szybko – wystarczy, że wejdziesz do basenu i pokonasz kilka długości. Potrzeba tylko trochę chęci – zapewnia Wojtek Mazurkiewicz.

Regeneruje i odpręża

Pływanie to świetny sposób na regenerację mięśni. Masz zakwasy, a twoje mięśnie wołają o chwilę odpoczynku? Zaleganie na kanapie nie przyspieszy regeneracji. Basen to najlepsze międzytreningowe uzupełnienie. Powinien stać się mekką wszystkich intensywnie trenujących sportowców. Dlaczego?

– Pływanie rozluźnia, pomaga się odprężyć, a opływająca woda delikatnie masuje mięśnie. Po basenie jesteśmy rozluźnieni, zrelaksowani i jednocześnie mamy satysfakcję z wykonanej czynności – mówi Wojtek Mazurkiewicz.

Z tych samych powodów basen to idealne miejsce także dla przemęczonych i zestresowanych!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Niweluje ból pleców

Jeżeli prowadzisz siedzący i stresujący tryb życia, na pewno cierpisz na dolegliwości związane z kręgosłupem. Dzieci obowiązkowo wysyłane są na basen, ponieważ w wodzie kształtuje się prawidłowa postawa i niwelowane są skutki noszenia kilkukilogramowych plecaczków. Po skończeniu podstawówki zapominamy o tym, że basen to spa dla naszych przemęczonych pleców.

– Nie wszystkie style pływackie przyczynią się bezpośrednio do zniwelowania bólu. Zalecałbym pływanie żabką lub na plecach. Uwaga: kraul może powodować pogłębienie lordozy lędźwiowej. Istotne jest, aby najpierw rozpoznać problem związany z bólem pleców, a potem dobrać odpowiednie ćwiczenia w basenie – radzi Wojtek Mazurkiewicz.

Zwiększa wytrzymałość

Zastanawiasz się, jak poprawić swoje wyniki w sporcie? Twoje mięśnie działają bez zarzutu, ale zbyt szybko brakuje ci powietrza? Trening pływacki wpływa na poprawę wyników w innych dyscyplinach sportowych.

– Opierając się na własnym doświadczeniu, mogę śmiało stwierdzić, że trening pływacki zwiększa pojemność życiową płuc. To efekt przebywania w nienaturalnym środowisku i ograniczonej możliwości swobodnego oddychania. Dzięki temu podczas jednego wdechu pochłaniamy więcej powietrza, czyli lepiej dotleniamy komórki – mówi Wojtek Mazurkiewicz.

koebita nurkuje w basenie

Pomaga w odchudzaniu

Nie ma odchudzania bez zdrowej, zbilansowanej diety – to wiadomo. Ale ruch jest świetnym towarzyszem walki z kilogramami. Pływanie często bywa polecane tym, którzy próbują schudnąć. Dlaczego?

– Jest to związane z ogólnym zmęczeniem, jakie powoduje pływanie. Poruszane i uaktywniane są niemal wszystkie partie mięśniowe, a co za tym idzie – zwiększony jest pobór energii, i to bezpośrednio przekłada się na utratę wagi – dodaje pływak.

Koło ratunkowe dla kontuzjowanych

Nie ma sportu bez kontuzji. Złamania, zwichnięcia, naciągnięcia skutecznie wytrącają z rytmu treningowego nawet najtwardszych zawodników. Grunt, żeby się nie poddawać. Już dwa tygodnie wystarczą, aby masa mięśniowa zmniejszyła się o kilkanaście procent, nie mówiąc o wydolności.

– Jeżeli chcecie podtrzymać formę, którą szlifowaliście w bieganiu, a przytrafia się kontuzja, nie ma nic lepszego niż basen. Pływanie, po pierwsze, pozwoli na podtrzymanie wypracowanej wydolności. Po drugie, może się przyczynić do przyspieszenia w leczeniu kontuzji. To po prostu fajne wsparcie – tłumaczy Wojtek Mazurkiewicz.

młoda kobieta na basenie

Odkrywa przed tobą nowe mięśnie

Pływanie klasyfikuje się jako wysiłek, którego efektem jest zmęczenie ogólne, co znaczy, że pracuje całe ciało. W wodzie jednak poruszamy mięśniami, które trudno zmęczyć w trakcie innych aktywności.

– To przede wszystkim mięśnie ramion, z których, chcąc nie chcąc, w innych dyscyplinach sportowych korzystamy zdecydowanie rzadziej. W trakcie pływania pojawia się też specyficzna praca nóg. Uruchamiane są partie, które na co dzień pracują w zupełnie inny sposób – wyjaśnia sportowiec.

 

Wojtek Mazurkiewiczczynny zawodnik triatlonu i pływania, trener, wielokrotny medalista mistrzostw Polski w pływaniu, były członek kadry narodowej juniorów w pływaniu oraz reprezentant Polski w triatlonie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Styl motylkowy – technika, korzyści, ćwiczenia pomocnicze

Kobieta pływa w basenie ogrodowym

10-latek uratował tonącą matkę, która w basenie dostała ataku padaczki. Wideo mrozi krew w żyłach i wzrusza do łez

Dziewczyna kąpie się z morzu

Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?

Utonięcie - jedna z najczęstszych przyczyn zgonów / istock

WOPR ma plan, by dziś nikt nie utonął. 25 lipca obchodzimy Światowy Dzień Zapobiegania Utonięciom

Kobieta na plaży

Kurort wprowadza kary za sikanie do morza. Mandaty wyższe niż koszt wakacji!

Zastanawiasz się, czy warto chodzić na basen? Zobacz, co zyskasz, decydując się na pływanie

Instruktor pływania podpowiada, jakie błędy najczęściej popełniamy na basenie /fot. shutterstock

Pływasz i pływasz, ale nie widzisz postępów? Instruktor pływania podpowiada, jakie błędy najczęściej popełniamy na basenie

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Rebecca Meyers rezygnuje z igrzysk w Tokio. "Tego już wystarczy"

Mistrzyni paraolimpijska rezygnuje z igrzysk. „Dlaczego w 2021 r., jako niepełnosprawna osoba, muszę walczyć o swoje prawa?”

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Trening w wodzie – postaw na pływanie lub aqua fitness

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

Hydrofobia czy tylko strach? Jak oswoić się z wodą i nauczyć pływać, pytamy instruktorkę i psychologa

Kobieta w wodzie

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne?

Masz zakwasy po treningu? Pomogą… węglowodany

Kobieta pływa w basenie sportowym

6 czerwca na nowych zasadach zostaną otwarte baseny i sauny. Jak będzie wyglądała wizyta w tych miejscach?

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Bolą mięśnie? To nie „zakwasy”! Poznaj prawdziwą przyczynę bólu mięśni po treningu

kobiety na siłowni

„Nie jest prawdą, że dobry trening to taki, po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień”. Fizjoterapeutka tłumaczy, czym jest DOMS

www.istockphoto.com

Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares

dziewczyna w sportowym stroju

Zakwasy? Oto sprawdzone sposoby, aby je zwalczyć

młoda kobieta na basenie

Pływanie zawsze trendy. 7 powodów, by zapisać się na basen

Mięśnie bolą po wysiłku? Oto kilka dietetycznych sposobów jak sobie z tym poradzić

×