Przejdź do treści

Jaki wpływ na psychikę ma sprzątanie? Wyjaśnia psycholożka Justyna Kaczmarczyk

Jaki wpływ na psychikę ma sprzątanie? Wyjaśnia psycholożka Justyna Kaczmarczyk/rawpixel
Jaki wpływ na psychikę ma sprzątanie? Wyjaśnia psycholożka Justyna Kaczmarczyk/rawpixel
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Teraz, gdy praktycznie cały czas siedzimy w domu, często bierzemy się za porządki. Okazuje się, że może nam to wyjść na dobre. I wcale nie chodzi tylko o to, że w posprzątanym domu jest przyjemniej. Psycholożka Justyna Kaczmarczyk mówi, jaki wpływ na naszą psychikę mają prace domowe i dlaczego są w stanie ukoić nerwy. 

Ćwiczenie uważności

Ostatnio naukowcy z Florida State University in Tallahassee postanowili przyjrzeć się skutkom zmywania naczyń na zdrowie psychiczne. Do badania zostało zaproszonych 51 studentów, którzy zmywali naczynia, po czym sprawdzono u nich poziom uważności (ang. mindfullness).

Okazało się, że uczestnicy badania byli tak skupieni na zmywaniu, że przestawali zaprzątać sobie głowę problemami. Odnotowano u nich większy poziom uważności. To szczególny rodzaj uwagi, który sprawia, że skupiamy się na tym, co jest „tu i teraz” i nie reagujemy na pojawiające się wewnętrzne i zewnętrzne bodźce, które mogą powodować u nas lęk czy stres. Uważność pomaga nam rozwijać: zdolność do szybszej regeneracji, lepszą regulację emocji i mniejsze uleganie afektowi. Potrafi też skutecznie zredukować stres.

Psycholożka Justyna Kaczmarczyk z Ośrodka JA w rozmowie z Hello Zdrowie przyznaje, że zmywanie, czy ogólnie prace domowe wykonywane przed dłuższy czas, jak najbardziej mogą działać w ten sposób. Ale niekoniecznie na wszystkich i zawsze. Tłumaczy, że jeśli ktoś nie posiada umiejętności skupienia się na tym, co jest tu i teraz i nie ćwiczy jej, to sprzątanie w magiczny sposób nie pomoże.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

„Przewietrzenie głowy”

Jak podkreśla Justyna Kaczmarczyk, sprzątanie jest czynnością, która angażuje nas ruchowo, a wysiłek fizyczny poprawia nasze samopoczucie i nastrój. A dla osób, które pracują umysłowo i spędzają wiele godzin przy biurku czy komputerze, zaangażowanie się w sprzątanie może być odskocznią i sposobem na swojego rodzaju „przewietrzenie głowy”.

Prace domowe mogą mieć też drugie, głębsze, dno. Jak podkreśla psycholożka, dają wielu osobom poczucie kontroli i wpływu na swoje życie.

Często robimy wielkie porządki jako zwieńczenie pewnego etapu życia, na przykład po rozstaniu. Pojawia się tutaj także wątek symbolicznego pozbywania się tego co nie jest już potrzebne czy przydatne w naszym życiu. Tego rodzaju porządkowanie pomaga czasem uporać się ze stratą i dać poczucie zrobienia miejsca na coś nowego – wyjaśnia.

kobieta cierpiąca na abulię spogląda z balkonu na ulicę

Uważaj, żeby nie przesadzić

Sprzątanie należy do jednego ze zdrowszych sposób poradzenia sobie ze stresem. Ale, jak ze wszystkim, ze sprzątaniem można przesadzić.

Dla niektórych osób sprzątanie staje się kompulsywnym sposobem na poradzenie sobie z niechcianymi uczuciami, głównie z lękiem, także nie można go traktować jako remedium na każdy stres. Jest to jednak kwestia predyspozycji konkretnej osoby i jej osobowości oraz indywidualnych doświadczeń. Niektórzy mają skłonność do popadania w uzależnienia, a dla innych sprzątanie może stać się niebezpieczne – wyjaśnia psycholożka Justyna Kaczmarczyk.

Dodaje, że pewnie każdy z nas zna choć jednego pedanta, który musi mieć wszystko poukładane od linijki i nie jest w stanie normalnie funkcjonować, dopóki nie doprowadzi mieszkania do idealnego porządku.

Dla takiej osoby to bałagan staje się źródłem stresu, choć jest to tylko objaw niepokojów, które dotyczą dużo bardziej poważnych kwestii w życiu danej osoby i wtedy warto poszukać pomocy specjalisty – podkreśla.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

„Ludzie są specjalistami w różnych dziedzinach, a jednocześnie często są najmniejszymi specjalistami od samych siebie” /fot. Getty Images

„Ludzie są specjalistami w różnych dziedzinach, a jednocześnie są najmniejszymi specjalistami od samych siebie” – mówi o skutkach trudnego dzieciństwa psycholog dr Małgorzata Godlewska

Jak radzić sobie ze złością? Reakcje organizmu, choroby, leczenie i psychoterapia

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Odstresuj się na święta! Wyjaśniamy, jak to zrobić

Mężczyzna sprząta

„Twoja żona jest twoją partnerką, nie matką” – przypominają mężczyźni w mediach społecznościowych. Te nagrania to hit TikToka

Kobieta siedzi na plaży

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

„Jeżeli kryzys pojawia się niespodziewanie, to ryzyko wystąpienia zespołu stresu pourazowego jest duże” – mówi psycholog Monika Wróbel-Harmas

"Czy od niepozamiatanej podłogi, brudnych naczyń w zlewie albo nieposkładanych ubrań coś Ci się stanie?" - pyta psychodietetyczka pod wymownym zdjęciem

„Czy od niepozamiatanej podłogi, brudnych naczyń w zlewie albo nieposkładanych ubrań coś ci się stanie?” – pyta psychodietetyczka pod wymownym zdjęciem

"Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk". Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po informacjach o wybuchu rakiety na polskim terytorium

„Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk”. Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po wybuchu rakiety w Przewodowie

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Kobieta ćwiczy w parku

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Czego nie wolno wyrzucać do toalety? Mama Chemik odpowiada / istock

Czego nie wolno wyrzucać do toalety? Mama Chemik odpowiada i pokazuje zdjęcia

Studentka psychologii sprząta za darmo mieszkania, które wydawały się nie do odgruzowania. Przyświeca jej ważny cel

Studentka psychologii sprząta za darmo mieszkania, które wydawały się nie do odgruzowania. Przyświeca jej ważny cel

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza od pracy w biurze

Olej po smażeniu wylewasz do zlewu? "Sedes, zlew czy umywalka to nie kosz na śmieci!" - przypomina Sylwia Panek / pexels

Olej po smażeniu wylewasz do zlewu? „Sedes, zlew czy umywalka to nie kosz na śmieci!” – przypomina Sylwia Panek

Nieprzyjemne zapachy stęchlizny i pleśni z pralki? Dzięki radom chemiczki Sylwii Panek szybko sobie z nimi poradzisz / istock

Nieprzyjemne zapachy stęchlizny i pleśni z pralki? Dzięki radom chemiczki Sylwii Panek szybko sobie z nimi poradzisz

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

Co twoje mieszkanie zdradza o tobie i o twoim zdrowiu?

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

×