Przejdź do treści

Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka

Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka
Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Urszula Dudziak o menopauzie: To jest dla kobiety najpiękniejszy okres
Urszula Dudziak o menopauzie: To jest dla kobiety najpiękniejszy okres, bo nie kojarzy się ze stresem
Niemal pół tysiąca złotych za przyjęcie szczepionki przeciwko COVID-19. Tak postanowił parlament w Wilnie
Hanna Lis o przemocy domowej
Hanna Lis o przemocy domowej: Mężczyzna, który nazwał cię ku*wą, popchnął o ścianę, uderzył, zrobi to kolejny raz. I kolejny
Kasia Dziurska
Kasia Dziurska: To mit, że przy SIBO nie można jeść węglowodanów. Jem je do każdego posiłku
Weź udział w ankiecie #SpisKobiet organizowanej przez WIMIN
Spis Kobiet – porozmawiajmy szczerze o naszych ciałach

Wysiłek fizyczny jest ważny w naszym życiu. Sport lub częste spacery mają korzystny wpływ na nasze zdrowie i ogólne samopoczucie.

Wysiłek fizyczny a brak ruchu

Postęp technologiczny stworzył liczne udogodnienia z których człowiek chętnie korzysta. Wiele procesów, w tym chociażby procesy produkcyjne, zostały w pełni zautomatyzowane. Autobusy, samochody, hulajnogi elektryczne – przemieszczanie się z jednego punktu do drugiego stało się o wiele łatwiejsze. Wiele osób ma okazję do tego, aby pracować w domu bez konieczności przemieszczania się.

W chwili obecnej nie musimy nawet specjalnie jeździć do sklepu po zakupy, ponieważ wystarczy złożyć zamówienie na nie drogą online.

Wysiłek fizyczny ograniczony jest do względnego minimum, co może spowodować wystąpienie wielu poważnych konsekwencji.

Wysiłek fizyczny i korzyści z niego płynące

Aktywność sportowa pod jakąkolwiek formą (np.spacery, bieganie, ćwiczenia fitness, pływanie, joga) może dać nam dużo korzyści. Nie zapominajmy jednak o tym, że ćwiczenia zawsze musimy dopasować do swoich możliwości, kondycji, stanu zdrowia.

Do zalet płynących z wysiłku fizycznego zaliczyć należy:

  • silne mięśnie i zdrowe kości – aktywność fizyczna wpływa na poprawę siły mięśni i układu kostnego. Siła mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej postawy ciała wzrasta. Wysiłek fizyczny zapobiega powstawaniu wadom postawy, w szczególności w młodym wieku. Stawy są lepiej ukrwione, odżywione. Kaletki maziowe występujące w stawach są lepiej pobudzone. Gęstość oraz masa kości znacznie wzrasta, dzięki czemu osoby aktywne w mniejszym stopniu narażone są na wystąpienie osteoporozy.
  • mocne serce – ruch korzystnie wpływa na układ sercowo – naczyniowy człowieka. Spoczynkowa częstość skurczów serca znacznie się zmniejsza. Powoduje to wzrost masy i objętości mięśnia sercowego. W ciągu jednego uderzenia serce będzie miało siłę do tego, aby przepompować większą ilość krwi. Mięsień sercowy będzie wydajniejszy, a jego praca będzie wolniejsza. Osoby aktywne fizycznie, dzięki lepszemu unaczynieniu serca, rzadziej mają do czynienia z zawałem serca.
  • głęboki oddech – ruch powoduje wzmocnienie mięśni oddechowych. Płuca będą w stanie przepompować większą ilość powietrza – tlenu. Warto stosować ćwiczenia rozciągające zwiększające pojemność klatki piersiowej.
  • dobry poziom cholesterolu – ruch powoduje podniesienie poziomu dobrego cholesterolu – HDL, przy jednoczesnym obniżeniu złego cholesterolu – LDL. Zwiększenie HDL nie sprzyja gromadzeniu cholesterolu w komórkach ścian naczyń zmniejszając możliwość zachorowania na chorobę wieńcową.
  • większa odporność – ruch korzystnie wpływa na układ immunologiczny – odporność. Należy jednak pamiętać, że korzystny wpływ na odporność ma trening umiarkowany. Trening przeciążający będzie działał niekorzystnie na mechanizmy odpornościowe.
  • endorfiny – trening, spacery wpływają na wzrost wydzielania endogennych peptydów opioidowych, w skrócie nazywanych endorfinami. To one odpowiedzialne są za to, że nawet po bardzo mocnym treningu mamy bardzo dobry nastrój i czujemy się pełni energii. Endorfiny zmniejszają odczuwanie bólu mięśni i odczucie ciężkości pracy.

Wysiłek fizyczny wpływa na obniżenie wydzielania insuliny przez trzustkę. Mimo zmniejszonego wydzielania insuliny, tolerancja glukozy przez organizm poprawia się. Tkanki sportowców są bardziej wrażliwe na działanie insuliny. Jest to bardzo ważna informacja dla osób zmagających się z cukrzycą, ponieważ obniża się zapotrzebowanie na insulinę podawaną w iniekcjach. Może dojść do zmniejszenia liczby lub dawki przyjmowanych leków poprawiających tolerancję glukozy.

U osób otyłych może dojść do złagodzenia zaburzeń metabolicznych, zmniejszając tym samym prawdopodobieństwo wystąpienia nadciśnienia tętniczego oraz cukrzycy.

Wysiłek fizyczny w stopniu umiarkowanym jest dobry dla naszego zdrowia i samopoczucia. Uprawiany wyczynowo może jednak prowadzić do powstawania licznych kontuzji, spadku odporności i przeciążenia organizmu.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Joanna Jaworska o nauczycielach wf-u: naklejają dziecku etykietkę: gruby, wolny, słaby, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Joanna Jaworska o nauczycielach WF-u: naklejają dziecku etykietkę: „gruby, wolny, słaby”, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Dziewczyna jedzie na rowerze

Ból kolan a jazda na rowerze – czy to dobry pomysł? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

taekwondo

„Taekwondo jest sztuką, więc musi być piękne”. Zasady, układy i stopnie taekwondo

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

twerk

Twerk to taniec, który uwalnia kobiecość. Na czym polega? Zasady i nauka twerku

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki