Przejdź do treści

Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka

Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka
Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 
Coming out w wieku 95 lat? To możliwe! Maybelle Blair, zawodniczka kobiecej ligi bejsbola, wychodzi z szafy
Dramat polskich szpitali. „Powinny być jedynie tłem do horrorów” – komentuje Siostra Bożenna i pokazuje zdjęcia
Sean Bean kwestionuje pracę koordynatorów intymności. „Doświadczenie bardzo hamujące”
Na świecie żyje więcej emerytów niż dzieci. To pierwszy taki przypadek w historii

Wysiłek fizyczny jest ważny w naszym życiu. Sport lub częste spacery mają korzystny wpływ na nasze zdrowie i ogólne samopoczucie.

Wysiłek fizyczny a brak ruchu

Postęp technologiczny stworzył liczne udogodnienia z których człowiek chętnie korzysta. Wiele procesów, w tym chociażby procesy produkcyjne, zostały w pełni zautomatyzowane. Autobusy, samochody, hulajnogi elektryczne – przemieszczanie się z jednego punktu do drugiego stało się o wiele łatwiejsze. Wiele osób ma okazję do tego, aby pracować w domu bez konieczności przemieszczania się.

W chwili obecnej nie musimy nawet specjalnie jeździć do sklepu po zakupy, ponieważ wystarczy złożyć zamówienie na nie drogą online.

Wysiłek fizyczny ograniczony jest do względnego minimum, co może spowodować wystąpienie wielu poważnych konsekwencji.

Wysiłek fizyczny i korzyści z niego płynące

Aktywność sportowa pod jakąkolwiek formą (np.spacery, bieganie, ćwiczenia fitness, pływanie, joga) może dać nam dużo korzyści. Nie zapominajmy jednak o tym, że ćwiczenia zawsze musimy dopasować do swoich możliwości, kondycji, stanu zdrowia.

Do zalet płynących z wysiłku fizycznego zaliczyć należy:

  • silne mięśnie i zdrowe kości – aktywność fizyczna wpływa na poprawę siły mięśni i układu kostnego. Siła mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej postawy ciała wzrasta. Wysiłek fizyczny zapobiega powstawaniu wadom postawy, w szczególności w młodym wieku. Stawy są lepiej ukrwione, odżywione. Kaletki maziowe występujące w stawach są lepiej pobudzone. Gęstość oraz masa kości znacznie wzrasta, dzięki czemu osoby aktywne w mniejszym stopniu narażone są na wystąpienie osteoporozy.
  • mocne serce – ruch korzystnie wpływa na układ sercowo – naczyniowy człowieka. Spoczynkowa częstość skurczów serca znacznie się zmniejsza. Powoduje to wzrost masy i objętości mięśnia sercowego. W ciągu jednego uderzenia serce będzie miało siłę do tego, aby przepompować większą ilość krwi. Mięsień sercowy będzie wydajniejszy, a jego praca będzie wolniejsza. Osoby aktywne fizycznie, dzięki lepszemu unaczynieniu serca, rzadziej mają do czynienia z zawałem serca.
  • głęboki oddech – ruch powoduje wzmocnienie mięśni oddechowych. Płuca będą w stanie przepompować większą ilość powietrza – tlenu. Warto stosować ćwiczenia rozciągające zwiększające pojemność klatki piersiowej.
  • dobry poziom cholesterolu – ruch powoduje podniesienie poziomu dobrego cholesterolu – HDL, przy jednoczesnym obniżeniu złego cholesterolu – LDL. Zwiększenie HDL nie sprzyja gromadzeniu cholesterolu w komórkach ścian naczyń zmniejszając możliwość zachorowania na chorobę wieńcową.
  • większa odporność – ruch korzystnie wpływa na układ immunologiczny – odporność. Należy jednak pamiętać, że korzystny wpływ na odporność ma trening umiarkowany. Trening przeciążający będzie działał niekorzystnie na mechanizmy odpornościowe.
  • endorfiny – trening, spacery wpływają na wzrost wydzielania endogennych peptydów opioidowych, w skrócie nazywanych endorfinami. To one odpowiedzialne są za to, że nawet po bardzo mocnym treningu mamy bardzo dobry nastrój i czujemy się pełni energii. Endorfiny zmniejszają odczuwanie bólu mięśni i odczucie ciężkości pracy.

Wysiłek fizyczny wpływa na obniżenie wydzielania insuliny przez trzustkę. Mimo zmniejszonego wydzielania insuliny, tolerancja glukozy przez organizm poprawia się. Tkanki sportowców są bardziej wrażliwe na działanie insuliny. Jest to bardzo ważna informacja dla osób zmagających się z cukrzycą, ponieważ obniża się zapotrzebowanie na insulinę podawaną w iniekcjach. Może dojść do zmniejszenia liczby lub dawki przyjmowanych leków poprawiających tolerancję glukozy.

U osób otyłych może dojść do złagodzenia zaburzeń metabolicznych, zmniejszając tym samym prawdopodobieństwo wystąpienia nadciśnienia tętniczego oraz cukrzycy.

Wysiłek fizyczny w stopniu umiarkowanym jest dobry dla naszego zdrowia i samopoczucia. Uprawiany wyczynowo może jednak prowadzić do powstawania licznych kontuzji, spadku odporności i przeciążenia organizmu.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Proste sposoby na poprawę kondycji – ćwiczenia tlenowe i siłowe

Kobieta ćwiczy na pomoście

7 zalet porannych ćwiczeń. Już nigdy nie będziesz mieć wymówek, by zostać w łóżku „chwilkę” dłużej

Kobieta

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia fizyczne mogą wzmocnić efektywność szczepienia. Najnowsze badania naukowców

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

Joanna Jaworska o nauczycielach wf-u: naklejają dziecku etykietkę: gruby, wolny, słaby, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Joanna Jaworska o nauczycielach WF-u: naklejają dziecku etykietkę: „gruby, wolny, słaby”, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Dziewczyna jedzie na rowerze

Ból kolan a jazda na rowerze – czy to dobry pomysł? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta

Ćwiczenia w domu – jaki trening w domu wybrać?

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×