Przejdź do treści

Ćwiczenia równoważne – przykłady, jak ćwiczyć równowagę

Mężczyzna ćwiczy na poduszce sensomotorycznej
Ćwiczenia równoważne/Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nie planuj wszystkiego. „Patrzymy często tam, gdzie chcemy się znaleźć, i przez to zdarza nam się przeoczyć to, co dzieje się tu i teraz”
16-latkowie z Polski jako pierwsi na świecie znaleźli sposób na utylizacje plastiku
Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc
Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność
„Bogami nie jesteśmy. Tak samo jak nasi pacjenci miewamy lepsze i gorsze dni”. Powstał film o życiu lekarzy

Ćwiczenia równoważne są bardzo często pomijane podczas treningu. A szkoda – trudno o skuteczniejszą metodę na wypracowanie doskonałej równowagi i koordynacji ruchowej. Trening równowagi, czy też stabilizacji, nie należy do najłatwiejszych. Nie dlatego, że jest jakoś specjalnie trudny, ale ciężko zmobilizować się do tego, aby wykonywać go systematycznie. Czemu warto to zmienić? I na czym polegają ćwiczenia na równowagę?

Ćwiczenia równoważne – zalety

Ćwiczenia na równowagę są doskonałe zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Nie może ich zabraknąć w planie treningowym każdej osoby aktywnej fizycznie. Po pierwsze, takie ćwiczenia równoważne nie należą do wyczerpujących, zaś korzyści z nich płynące są ogromne. Wykonywanie ćwiczeń równoważnych i koordynacyjnych wpływa na poprawę koordynacji, aktywuje mięśnie głębokie, pozytywnie wpływając na centralny układ nerwowy. Dodatkowo poduszka sensomotoryczna jest pomocna dla osób mających problemy z krążeniem. Poprzez systematyczny trening jesteś w stanie lepiej kontrolować pracę aparatu ruchu, pracować nad równowagą, a także poprawić stan zdrowia stawów i kręgosłupa.

Korzyści z wykonywania ćwiczeń równoważnych są następujące:

  • poprawa czucia głębokiego, czyli zmysłu ułożenia własnego ciała w przestrzeni
  • utrzymanie optymalnego napięcia mięśniowego
  • lepsza koordynacja ruchowa
  • mniejsze ryzyko wystąpienia upadków i kontuzji podczas treningów
  • skrócenie czasu reakcji
  • utrzymanie prawidłowej postawy ciała.
Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia równoważne dla dzieci

Ćwiczenia na równowagę dla dzieci to doskonały sposób na wspomaganie naturalnego rozwoju ruchowego dziecka. Ćwiczenia równoważne dla dzieci sprzyjają rozwojowi koordynacji ruchowej, pomagają utrzymać prawidłową postawę ciała. Taką formę aktywności można proponować od pierwszych lat życia – przykładem jest „samolot” wykonywany niemowlakom. Ćwiczenia powinny być kontynuowane na każdym etapie rozwoju dziecka, a najciekawsze propozycje to skoki na jednej nodze, jazda na hulajnodze czy chodzenie stopa za stopą po wstążce leżącej na ziemi.

Ćwiczenia równoważne – jaki sprzęt jest potrzebny?

Ćwiczenia równoważne najlepiej jest wykonywać z wykorzystaniem odpowiedniego sprzętu. Jak ćwiczyć równowagę dzięki takiemu specjalnemu wyposażeniu? Najpopularniejszym sprzętem do ćwiczeń równoważnych jest poduszka sensomotoryczna. Można sięgać także po specjalne platformy równoważne lub piłki gimnastyczne. Oczywiście – także bez sprzętu można wykonać ćwiczenia równoważne. Przykłady takich ćwiczeń to przeskoki z nogi na nogę, przysiady na jednej nodze, jaskółka czy wykroki na jednej nodze.

Przysiad na poduszce sensomotorycznej

Do wykonania tego ćwiczenia potrzebujecie dwóch poduszek sensomotorycznych lub jednej dużej.

Rozstawcie je tak, aby ustawić się w pozycji przysiadu. Stopy są rozstawione na szerokość bioder, a pięty lekko zrotowane do środka. Wykonujcie prawidłowo pod względem technicznym przysiad, schodząc biodrami poniżej linii kolan i wyciągając ramiona przed siebie. Poduszka sprawia, że podłoże nie jest stabilne, dzięki czemu jesteście w stanie popracować nad kontrolą ciała oraz aktywacją i wzmocnieniem mięśni głębokich.

Wykonajcie w spokojnym tempie 10-12 powtórzeń.

Siad równoważny – najprostsze ćwiczenie równoważne

trening stabilzacji ciała

Usiądźcie na poduszce sensomotorycznej z nogami wyprostowanymi, tułowiem odchylonym i lekko zaokrąglonym kręgosłupem w odcinku piersiowym. Poprzez napięcia mięśni brzucha postarajcie się wytrzymać w tej pozycji ok. 10-20 sekund.

Łatwiejszą wersją tego ćwiczenia jest praca z ugiętymi nogami, które nie dotykają podłoża.

Powtórzcie ćwiczenie 10-krotnie.

Superman w klęku – ćwiczenie równoważne wzmacniające plecy

trening na stabilizację ciała

Ruch zacznijcie od pozycji klęku podpartego z jednym kolanem na poduszce sensomotorycznej. Unoście naprzemianstronnie rękę i nogę (tak, aby były one przedłużeniem kręgosłupa). Ciało ma być ustawione w jednej linii, i w takiej pozycji starajcie się wytrzymać 30 sekund. Po upływie tego czasu – zmieńcie strony.

Powtórzcie ćwiczenie po 3 razy na stronę.

Stanie na jednej nodze

ćwiczenie na stabilizację - stanie na jednej nodze

W pozycji wyprostowanej stańcie jedną nogą na poduszce sensomotorycznej, a drugą trzymajcie ugiętą pod katem 90 stopni w stosunku do tułowia. Ciężar ciała rozłóżcie równomiernie na biodrach, aby utrzymać stabilną sylwetkę.

Pozycja: łopatki ściągnięte do siebie, a barki lekko opuszczone w dół. Plecy proste, mocno napięte mięśnie brzucha oraz pośladki. Spokojny i płynny oddech.

Wytrzymajcie 30 sekund i zamieńcie stronę.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Małgorzata Osowiecka /fot. archwium prywatne

„Sukces to wyjście poza bezpieczny schemat, w którym klepiemy się po plecach i biadolimy” – mówi psycholożka Małgorzata Osowiecka

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem