Przejdź do treści

Ćwiczenia równoważne – przykłady, jak ćwiczyć równowagę

Mężczyzna ćwiczy na poduszce sensomotorycznej
Ćwiczenia równoważne/Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości
„Wrócimy do Ukrainy, ponieważ nie ma nic lepszego niż dom” – podkreśla Ołena Zełenska w poruszającym poście
Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów
Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!
Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia równoważne są bardzo często pomijane podczas treningu. A szkoda – trudno o skuteczniejszą metodę na wypracowanie doskonałej równowagi i koordynacji ruchowej. Trening równowagi, czy też stabilizacji, nie należy do najłatwiejszych. Nie dlatego, że jest jakoś specjalnie trudny, ale ciężko zmobilizować się do tego, aby wykonywać go systematycznie. Czemu warto to zmienić? I na czym polegają ćwiczenia na równowagę?

Ćwiczenia równoważne – zalety

Ćwiczenia na równowagę są doskonałe zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Nie może ich zabraknąć w planie treningowym każdej osoby aktywnej fizycznie. Po pierwsze, takie ćwiczenia równoważne nie należą do wyczerpujących, zaś korzyści z nich płynące są ogromne. Wykonywanie ćwiczeń równoważnych i koordynacyjnych wpływa na poprawę koordynacji, aktywuje mięśnie głębokie, pozytywnie wpływając na centralny układ nerwowy. Dodatkowo poduszka sensomotoryczna jest pomocna dla osób mających problemy z krążeniem. Poprzez systematyczny trening jesteś w stanie lepiej kontrolować pracę aparatu ruchu, pracować nad równowagą, a także poprawić stan zdrowia stawów i kręgosłupa.

Korzyści z wykonywania ćwiczeń równoważnych są następujące:

  • poprawa czucia głębokiego, czyli zmysłu ułożenia własnego ciała w przestrzeni
  • utrzymanie optymalnego napięcia mięśniowego
  • lepsza koordynacja ruchowa
  • mniejsze ryzyko wystąpienia upadków i kontuzji podczas treningów
  • skrócenie czasu reakcji
  • utrzymanie prawidłowej postawy ciała.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia równoważne dla dzieci

Ćwiczenia na równowagę dla dzieci to doskonały sposób na wspomaganie naturalnego rozwoju ruchowego dziecka. Ćwiczenia równoważne dla dzieci sprzyjają rozwojowi koordynacji ruchowej, pomagają utrzymać prawidłową postawę ciała. Taką formę aktywności można proponować od pierwszych lat życia – przykładem jest „samolot” wykonywany niemowlakom. Ćwiczenia powinny być kontynuowane na każdym etapie rozwoju dziecka, a najciekawsze propozycje to skoki na jednej nodze, jazda na hulajnodze czy chodzenie stopa za stopą po wstążce leżącej na ziemi.

Ćwiczenia równoważne – jaki sprzęt jest potrzebny?

Ćwiczenia równoważne najlepiej jest wykonywać z wykorzystaniem odpowiedniego sprzętu. Jak ćwiczyć równowagę dzięki takiemu specjalnemu wyposażeniu? Najpopularniejszym sprzętem do ćwiczeń równoważnych jest poduszka sensomotoryczna. Można sięgać także po specjalne platformy równoważne lub piłki gimnastyczne. Oczywiście – także bez sprzętu można wykonać ćwiczenia równoważne. Przykłady takich ćwiczeń to przeskoki z nogi na nogę, przysiady na jednej nodze, jaskółka czy wykroki na jednej nodze.

Przysiad na poduszce sensomotorycznej

Do wykonania tego ćwiczenia potrzebujecie dwóch poduszek sensomotorycznych lub jednej dużej.

Rozstawcie je tak, aby ustawić się w pozycji przysiadu. Stopy są rozstawione na szerokość bioder, a pięty lekko zrotowane do środka. Wykonujcie prawidłowo pod względem technicznym przysiad, schodząc biodrami poniżej linii kolan i wyciągając ramiona przed siebie. Poduszka sprawia, że podłoże nie jest stabilne, dzięki czemu jesteście w stanie popracować nad kontrolą ciała oraz aktywacją i wzmocnieniem mięśni głębokich.

Wykonajcie w spokojnym tempie 10-12 powtórzeń.

Siad równoważny – najprostsze ćwiczenie równoważne

trening stabilzacji ciała

Usiądźcie na poduszce sensomotorycznej z nogami wyprostowanymi, tułowiem odchylonym i lekko zaokrąglonym kręgosłupem w odcinku piersiowym. Poprzez napięcia mięśni brzucha postarajcie się wytrzymać w tej pozycji ok. 10-20 sekund.

Łatwiejszą wersją tego ćwiczenia jest praca z ugiętymi nogami, które nie dotykają podłoża.

Powtórzcie ćwiczenie 10-krotnie.

Superman w klęku – ćwiczenie równoważne wzmacniające plecy

trening na stabilizację ciała

Ruch zacznijcie od pozycji klęku podpartego z jednym kolanem na poduszce sensomotorycznej. Unoście naprzemianstronnie rękę i nogę (tak, aby były one przedłużeniem kręgosłupa). Ciało ma być ustawione w jednej linii, i w takiej pozycji starajcie się wytrzymać 30 sekund. Po upływie tego czasu – zmieńcie strony.

Powtórzcie ćwiczenie po 3 razy na stronę.

Stanie na jednej nodze

ćwiczenie na stabilizację - stanie na jednej nodze

W pozycji wyprostowanej stańcie jedną nogą na poduszce sensomotorycznej, a drugą trzymajcie ugiętą pod katem 90 stopni w stosunku do tułowia. Ciężar ciała rozłóżcie równomiernie na biodrach, aby utrzymać stabilną sylwetkę.

Pozycja: łopatki ściągnięte do siebie, a barki lekko opuszczone w dół. Plecy proste, mocno napięte mięśnie brzucha oraz pośladki. Spokojny i płynny oddech.

Wytrzymajcie 30 sekund i zamieńcie stronę.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Trening z gumą fitness – warto!

Trening z gumą fitness – warto! Wypróbuj te zestawy ćwiczeń

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Jak pozbyć się drugiego podbródka? Najlepsze ćwiczenia na podbródek

Trening anaerobowy – co to jest? Czym się różni trening anaerobowy od aerobowego

Ćwiczenia na triceps – do wykonania na siłowni i w domu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Callanetics – ćwiczenia odchudzające i ich efekty. Poznaj ćwiczenia, które nie męczą

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Kobieta ćwiczy na pomoście

7 zalet porannych ćwiczeń. Już nigdy nie będziesz mieć wymówek, by zostać w łóżku „chwilkę” dłużej

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na kanapie

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz oderwać się od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Kobieta ćwiczy

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia fizyczne mogą wzmocnić efektywność szczepienia. Najnowsze badania naukowców

Kobieta ćwiczy

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta

Jesteś wkurzona, a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

5 biurowych trików, które ratują kręgosłup

×