Przejdź do treści

„Większość życia marnujemy na roztrząsanie tego, co minęło lub śnimy na jawie na temat tego, co ma dopiero nadejść. Co za koszmarna strata czasu!”

Kasia Bem. Zdjęcie: archiwum prywatne
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kontrowersyjne treści w podręczniku do nowego przedmiotu HiT. „Mamy do czynienia z seksualizacją zamiast edukacji seksualnej”
Rusza pierwszy proces o gwałt dokonany przez rosyjskiego żołnierza w Ukrainie
Protesty w Stanach Zjednoczonych po utraceniu prawa do legalnej aborcji. Kobiety wzywają do strajku seksualnego
Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska

„Na początek najłatwiej zacząć od życzliwego uśmiechu. To niewiele, a jak wiele zmienia w nas i wokół nas”. Jak dbać o ciało, czuć się szczęśliwą z samą sobą i kompleksowo zrobić dobrze swojej duszy, wyjaśnia Kasia Bem, nauczycielka jogi i medytacji, która od lat prowadzi autorskie warsztaty i programy wyjazdowe, m.in. Happy Detoks, Potęga ciszy, Joga twarzy. Jest autorką książek: „Happy Detoks”,  „Happy Uroda”, „Happy Joga”.

Monika Słowik: Co to znaczy myśleć holistycznie o sobie? Słowo to bije rekordy popularności. Mówi się o holistycznym podejściu do pacjenta, holistycznym wychowaniu, a czy jest instrukcja by samą siebie postrzegać całościowo? Przecież siłą rzeczy rzadko udaje nam się kierować myślenie na wiele aspektów, skupiamy się zazwyczaj na konkretach, danej sprawie.

Kasia Bem: Człowiek to nie ręka, żołądek czy noga, ale CUD czyli ciało – umysł – dusza. W holistycznym podejściu tak samo ważne jak ciało fizyczne, są myśli i emocje. Nie da się tego oddzielić. Nie możemy dbać o ciało, nie dbając o umysł. Nie możemy rozwijać strefy materii, zaniedbując jednocześnie potrzeby duchowe.  Gdy tak się dzieje, pojawia się nierównowaga czyli zaburzenie, które może objawiać się jako poczucie niespełnienia, smutku, braku energii, a na dłuższą metę rozwinąć się w  chorobę ciała lub umysłu.

Jeśli czujemy potrzebę rozpoczęcia przygody z myśleniem holistycznym i spojrzeniem na siebie poprzez ten pryzmat, to od czego zacząć?

Podstawa to przywrócenie równowagi między poszczególnymi sferami. Dobrze jest zastanowić się nad tym, która jest najbardziej zaniedbana i od tego zacząć zmiany. Jeśli zdajemy sobie sprawę, że nasza dieta jest fatalna, to zacznijmy od zmian w tym zakresie. Jeśli jesteśmy zestresowani, pomyślmy o zajęciach z jogi, medytacji czy mindfulness. To da nam większą uważność i świadomość obszarów, które wymagają, aby się nimi zaopiekować. Pomoże też doświadczyć siebie jako całości.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Ja uważam, że joga jest bezkonkurencyjna, gdyż reprezentuje takie właśnie całościowe podejście i szybko można odczuć tę wielowymiarowość istnienia. Pojawia się spokój, radość, lepsze samopoczucie, więcej energii. Korzysta jednocześnie ciało i umysł.

„Twoje ciało jest świątynią, nie śmietnikiem, dlatego tak ważne jest, aby wszystko co tę świątynię buduje, było jak najwyższej jakości”. Przesłanie, które pani zamieściła w „Happy Detoks” jest  swego rodzaju apelem i napomnieniem nawołującym do czczenia własnego ciała. Co zatem robić, by nasze ciało było naszą świątynią?

Nie chodzi tylko o zadbanie o ciało, to nie miałoby wiele wspólnego z holistycznym podejściem, chodzi o potraktowanie ciała jako domu dla umysłu, serca i duszy. Wtedy naturalne jest, że chcemy, aby ten nasz dom był jak najlepszy i najpiękniejszy.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Dlatego wszystko, co go buduje musi być jak najwyższej jakości, począwszy od jakości jedzenia, które sobie dostarczamy, poprzez jakość myśli i uczuć. Ja w tym celu codziennie oddycham, medytuję, ćwiczę jogę, dobrze się odżywiam, znajduję czas na relaks.

Jakość kojarzy się mi się z produktami z których komponujemy jedzenie. Jak jeść dobrze? Czy tylko zdrowo? Istnieje dieta, która zaspokoi nie tylko nasz apetyt, zapotrzebowanie na składniki odżywcze ale uszczęśliwi, rozpieści?

Dziś zdrowe jedzenie to dużo więcej niż brokuły i marchewka  na parze. Można jeść zdrowo i pysznie. W tej chwili jest dostępna taka masa produktów i zdrowych zamienników niezdrowych składników, że nie ma powodu, aby osoba, której zależy na dobrym odżywianiu musiała rezygnować ze smaku jedzenia. W moich książkach podaję ponad 100 przepisów na fantastyczne, proste kolorowe, świetnie zbilansowane wegańskie dania wśród, których nie brakuje nawet musu czekoladowego. Ten mus przygotowuje się z awokado, banana i kakao, jest ultra zdrowy, a przy okazji przepyszny.

Kasia Bem. Zdjęcie: archiwum prywatne

„Według ajurwedy jest 5 bram do człowieka: oczy, usta, uszy, nos i skóra a nasze zdrowie i samopoczucie zależy od rodzaju pokarmu jakim karmimy zmysły”.  Jak zatem mogę zaopiekować się moim ciałem by było zadbane, ale przy tym szczęśliwe? Jak powinna wyglądać pielęgnacja holistyczna? Dobra pielęgnacja to ta blisko natury?

W tym podejściu, które proponuje ajurweda pokarm to nie wyłącznie jedzenie, ale wszystko co karmi nasze myśli , emocje i zmysły, dlatego tak ważne jest jakość treści którymi żywimy nasz umysł, uroda miejsc i zapach miejsc, w których przebywamy, dobra energia osób, z którymi mamy częsty kontakt. Wszystko, co negatywne nas zatruwa, a często dzieje się to poza naszą świadomością.  Jeśli słuchamy bez przerwy newsów o tragediach i katastrofach, mamy w otoczeniu dużo osób, które narzekają czy plotkują, to ma to ogromny wpływ na nasze samopoczucie.

 

A pielęgnacja? Ajurweda zaleca, aby nie nakładać na skórę, tego, czego nie dałoby się zjeść, a to wyklucza wszelkie kosmetyki z zawartością chemii. Nie zawsze jesteśmy w stanie zapewnić sobie najlepszą jakość, tego co nas karmi i odżywia, ale wtedy z odsieczą przychodzą proste metody czerpiące z jogi, które pomagają oczyścić ciało i umysł i pozbyć się tego, to co zbędne i toksyczne. Niezastąpiony jest: oddech, medytacja, relaks, towarzystwo miłych, życzliwych, spokojnych osób.

Wpływ na nasze samopoczucie mają też zapachy. My kobiety uwielbiamy perfumy, kadzidełka a w dobie smogu tęsknimy za zapachem świeżego powietrza. Jakie zapachy działają pozytywnie na ciało, jakimi zapachami się otaczać, co wybierać by służyć ciału?

Na perfumy i kadzidełka trzeba uważać, gdyż wiele z nich zawiera toksyczne substancje chemiczne. Trzeba wyrobić sobie nawyk czytania składów. Producenci często piszą na opakowaniach eko, bio albo naturalne, a w środku sama chemia. Polecam wysokiej jakości olejki eteryczne z  certyfikowanych, ekologicznych źródeł. Nie dość, że pięknie pachną, to mają szerokie zastosowanie aromaterapeutyczne. W zależności od potrzeb uspokajają, dodają energii, łagodzą infekcje, działają rozweselająco i oczyszczająco. Gdy pracuję często używam olejku rozmarynowego, który pomaga się skupić, do kąpieli dodaję mieszankę olejków oczyszczających, lubię też wieczorem rozpylić w sypialni olejek lawendowy, który działa nasennie, a matę do jogi czyszczę olejkiem z drzewa herbacianego, który ma właściwości przeciwgrzybiczne. Na ciało nakładam w zależności od nastroju różne kompozycje olejków zmieszane z olejem ze słodkich migdałów.

Kasia Bem. Zdjęcie archiwum prywatne

Ruch jest gwarancją zachowania nie tylko sprawności czy zdrowia, ale rozwija także ducha. Jeśli kochamy ruch to jak ćwiczyć dobrze, by nasze ciało było nam wdzięczne?

Przede wszystkim regularnie, nie zrywami, ale też nie nadmiarowo. Mamy taką tendencję, żeby dać sobie w kość, a to nie o to chodzi. Słowo klucz to znów: równowaga. Ważne, aby zachować równowagę między wysiłkiem, a relaksem.

Jeśli ćwiczymy intensywnie, nie zapomnijmy też o odnowie: masażu, rolowaniu mięśni, spokojnych ćwiczeniach. W jodze zaleca się przeplatanie praktyki dynamicznej, łagodnymi sesjami relaksacyjnymi, oddechowymi, medytacyjnymi. Jeśli ktoś jest w dobrym kontakcie ze sobą, czyli ma dobre połączenie na linii ciało – umysł, to będzie wiedział, co mu jest w danym momencie potrzebne. Problem polega na tym, że jesteśmy tak nabuzowani hormonami stresu, że nie mamy tego wyczucia i wybieramy intensywne treningi, co nas dodatkowo drenuje, zamiast regenerować.

Ćwicząc możemy zyskać ciało w harmonii zdrowia, energię życiową. Czym jeszcze ładować, wzmacniać tę energię? O czym pamiętać na co dzień, by jej nie utracić?

W jodze Sivananda jest na to gotowy przepis: joga, relaks, oddech, medytacja, dobra dieta i pozytywne myślenie. A amerykańscy lekarze proponują formułę 0,5,10,30,150 czyli zero tytoniu (i wyłącznie okazjonalne spożycie alkoholu) oraz codziennie 5 porcji warzyw i owoców, 10 minut ciszy, relaksu, modlitwy lub medytacji, utrzymywanie współczynnika masy ciała BMI poniżej 30; i 150 minut umiarkowanego ruchu tygodniowo – może być szybki spacer.

Nie sposób zapomnieć o równowadze psychicznej. Chcemy do niej dążyć, ale czym ona tak właściwie jest? Co mogę zrobić by poczuć spokój umysłu? Bo to, że ta równowaga psychiczna jest ważna wypływa z holistycznego patrzenia na samą siebie.

Spokojny umysł, to taki, którego nie przesłaniają rzeczy zbędne. Jest dowiedzione, że na rozmyślanie o przeszłości lub przyszłości poświęcamy około 80 % aktywności umysłu.

Czyli większość życia marnujemy na wspominanie i roztrząsanie tego, co minęło lub śnimy na jawie na temat tego, co ma dopiero nadejść.

Co za koszmarna strata czasu!? I nieobecność w tej chwili. W głowie mamy niepokoje dotyczące przyszłości albo żałujemy utraconej przeszłości. Jeśli nie ma nas tu i teraz, to życie przepływa obok nas, nie uczestniczymy w nim, nie korzystamy z niego.

Umysł jest szalenie ważny w trosce o ciało, bo niejako odpowiada za całą pracę naszego organizmu. Jak dbać o umysł, by nie tylko dobrze funkcjonował, ale również by umieć odczytywać jego komunikaty? Co zrobi dobrze naszemu umysłowi? Wartościowa literatura, muzyka a może cisza?

Najlepsza jest medytacja. Medytacja i cisza, ale to jest ściśle ze sobą połączone. I nie musi to być 30 minut dziennie. Na początek wystarczy 5 minut, byle codziennie i o stałej porze. Regularność pomoże nam dostrzec pewne stałe wzorce umysłu, powracające myśli i emocje. Nie trzeba nic z nimi robić,  a już na pewno nie powstrzymywać, bo nie da się ich powstrzymać i nie o to chodzi w medytacji. Wystarczy zauważyć i zaakceptować wszelkie treści, które się pojawiają  i bez oceny pozwolić przepłynąć.

Kasia Bem. Zdjęcie: archiwum prywatne

Aby uspokoić umysł nie należy dostarczać mu nowych treści. Literatura tylko dobra, wiadomo, ale nie w celu wyciszenia przeładowanego, przebodźcowanego umysłu. Jeśli chcemy oczyścić umysł wyłączmy telefon, muzykę i posiedźmy w ciszy. To co się pojawi, te komunikaty z umysłu i ciała, są często dużo bardziej wciągające niż najlepsza powieść.

Dobre dla ciała są relaks i wyciszenie, które pozwalają usłyszeć siebie. Jak dbać o naszą komunikację z ciałem, bo to, że mamy w odbiorze zakłócenia nie ulega wątpliwości. Wiele osób narzeka, że nie wie co jego ciało chce mu powiedzieć.

Nie wie, bo nie stwarza w ogóle przestrzeni na taką rozmowę. Ciągły bieg, pośpiech, brak czasu na odpoczynek. Ciało mówi non – stop, ale trzeba się zatrzymać. Odpocząć, pójść na spacer, zjeść w spokoju posiłek, odpuścić sobie piątkową imprezę, wyłączyć radio, telewizor, telefon.

 

To jest trudne,  boimy się tego, cisza nas przeraża, ale musimy na nowo nauczyć się przebywać sami ze sobą. Bez żadnych dopalaczy i stymulantów. To konieczne jeśli rzeczywiście zależy nam, aby odzyskać połączenie ciało – umysł.

Jak zadbać o swoje wewnętrzne piękno by nie być tylko workiem kości a istotą piękną dla siebie i dla innych? Proponuje pani „pielęgnować w sobie to co nie przemija i nie zawodzi: spokój, mądrość, umiejętność wybaczania, wdzięczność, przyjaźń i miłość”. To nas czyni pięknym dla siebie?

Oczywiście. Nie istnieje piękno zewnętrzne bez piękna wewnętrznego. Ciągnie nas do osób, które emanują radością życia, energią, są spokojne życzliwe, miłe, pełne współczucia i pasji. Na poziomie energii takie osoby mają nam bardzo dużo do zaoferowania i chcemy z nimi być, bo jest nam z nimi po prostu przyjemnie, lepiej, raźniej.

Może na początek najłatwiej zacząć od życzliwego uśmiechu. To niewiele, a jak wiele zmienia w nas i wokół nas. W ogrodzie Małgosi Braunek, do której chodziłam na medytacje, była taka mała tabliczka z napisem „uśmiechnij się”. Może powinniśmy wszędzie porozstawiać takie tabliczki?

Tak niewiele potrzeba by nasze ciało było nam wdzięczne i szczęśliwe. Ćwiczenia, dieta, oddech, wytrwałość. A relacje? Jak one wpływają na nasze ciało?  Inni ludzie mogą szkodzić naszej świątyni?

Relacje, co dowiedzione przez naukowców, są jednym z podstawowych filarów dobrego życia w zdrowiu i równowadze. Mają ogromne znaczenie.

Udane życie osobiste, rodzinne i towarzyskie, wspierający ludzie wokół, bez tego daleko nie zajedziemy.

To powszechna wiedza, że na skutek nieudanych  czy toksycznych relacji może zacząć rozwijać się choroba, a z drugiej strony bliskość kochających osób sprzyja zdrowieniu i równowadze.

Happy Detoks czy Happy Uroda to kompendia wiedzy o zrównoważonym stylu życia i zdrowym odżywianiu. Happy oznacza wesoły, radosny.  Można to zrobić w taki sposób? Nie potrzeba ascezy by odkryć prawdę o sobie samej, swoim wnętrzu, swoich potrzebach?

Inspiracją do moich książek jest joga, która odmieniła moje życie. A joga jest drogą do radości. Takiej autentycznej, niczym nie wspomaganej, płynącej z autentycznego połączenia ze swoją wewnętrzną mocą i potencjałem i korzystaniem z niego. Ta radość płynie właśnie z tego poczucia, że człowiek jest CUD-em i każda chwila jest CUD –em, a to źródło niewyczerpanej radości, spokoju i harmonii każdego dnia. Owszem po drodze do tego stanu potrzebna jest pewna asceza, dyscyplina, ale to nie są żadne wyrzeczenia w porównaniu z tym, co można zyskać. W końcu celem jest pełnia życia, a to stan, którego nie sposób opisać słowami. Pełni życia można tylko doświadczyć i tego każdemu życzę z całego serca.

 Kasia Bem– posiada zaszczytny tytuł Master of Yoga, aktywnie propaguje zrównoważony styl życia. Na stałe pisze dla magazynów Joga, Uroda Życia  oraz występuje w innych mediach jako ekspert; w 2008 roku stworzyła autorski program Joga dla Twarzy, który prezentuje na warsztatach stacjonarnych i wyjazdowych. Równolegle opracowała też warsztat Pokonaj stres, podczas którego przekazuje techniki radzenia sobie z tą najpopularniejszą chorobą cywilizacyjną naszych czasów. Więcej na: stronie, fanpejdżu na Facebook’u bądź Instagramie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

„Mówmy swoim córkom, że ciało jest dla nas źródłem przyjemności”. Dr Katarzyna Jasiewicz o ciałoterapii

Rytuały na lepsze samopoczucie, czyli 7 pomysłów, jak o siebie zadbać

„Kundalini była jogą dla uprzywilejowanych, tylko wybrani mogli ją praktykować”. Dlaczego mówi się, że modna odmiana jogi zmienia życie, wyjaśnia Monika Wypych

Marianna Gierszewska wystąpiła w kampanii reklamowej bielizny z widoczną stomią. "Na długi czas zupełnie odcięłam się od swojego ciała"

Marianna Gierszewska wystąpiła w kampanii reklamowej bielizny z widoczną stomią. „Na długi czas zupełnie odcięłam się od swojego ciała”

Kobieta w namiocie na plaży

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

Yumi Nu

Znany psycholog obraził modelkę plus size za zdjęcie na okładce magazynu Sports Illustrated. Spotkała go fala krytyki

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Dr Dominika Trojnarska o tajnikach hormonu miłości, wierności i szczęścia: „Są kraje, w których oksytocynę podaje się pacjentkom w sprayu”

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

„Wróciliśmy do czasów, kiedy kobieta była rzeczą”. Ukraińska diva ostro o akcji zainicjowanej przez prezenterkę telewizyjną

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

"Koncept, że połowa ludzi ma zasłaniać piersi, a druga połowa nie musi, jest kulturowo odjechany" - podkreśla Ane Piżl

„Koncept, że połowa ludzi ma zasłaniać piersi, a druga połowa nie musi, jest kulturowo odjechany” – podkreśla Ane Piżl

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

Kobieta

Dziewczyno – rozbierz się i pochwal się sobie. Dzisiaj wieczorem koniecznie zrób to ćwiczenie

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Medytacja jest dla ludzi! Jak zacząć? Wyjaśniamy rodzaje i techniki

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Kobieta ćwiczy

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Kobieta

Kiepska pogoda pokrzyżowała twoje plany weekendowe? Zobacz, jak nudzić się w kreatywny sposób

Irena Wielocha

„Jestem emerytką z polską emeryturą, a tu świat się przede mną otwiera”. Irena Wielocha po 60. została modelką, a jej profil na Instagramie śledzi ponad 40 tys. osób

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×