Przejdź do treści

„Większość życia marnujemy na roztrząsanie tego, co minęło lub śnimy na jawie na temat tego, co ma dopiero nadejść. Co za koszmarna strata czasu!”

Kasia Bem. Zdjęcie: archiwum prywatne
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły, a hasło „online” jest dla nich abstrakcją
Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły
kobiecość, seksualnośc, seksowna kobieta
Przez pandemię przestałaś się czuć seksownie? 7 rzeczy, które możesz zrobić, by znów dobrze się poczuć w swoim ciele
Rzeczy, na których jest najwięcej brudu
6 najbrudniejszych rzeczy w twoim domu
W minionym roku wykorzystano blisko 33 tys. zarodków. MZ podało dane odnośnie in vitro w Polsce
Jak się zakochują mężczyźni, a jak kobiety? O tym, jak działa i na czym polega chemia miłości, opowiada prof. dr n. med. Robert Jach
Kobiety zakochują się inaczej niż mężczyźni. Odpowiada za to chemia miłości – wyjaśnia prof. dr n. med. Robert Jach

„Na początek najłatwiej zacząć od życzliwego uśmiechu. To niewiele, a jak wiele zmienia w nas i wokół nas”. Jak dbać o ciało, czuć się szczęśliwą z samą sobą i kompleksowo zrobić dobrze swojej duszy, wyjaśnia Kasia Bem, nauczycielka jogi i medytacji, która od lat prowadzi autorskie warsztaty i programy wyjazdowe, m.in. Happy Detoks, Potęga ciszy, Joga twarzy. Jest autorką książek: „Happy Detoks”,  „Happy Uroda”, „Happy Joga”.

Monika Słowik: Co to znaczy myśleć holistycznie o sobie? Słowo to bije rekordy popularności. Mówi się o holistycznym podejściu do pacjenta, holistycznym wychowaniu, a czy jest instrukcja by samą siebie postrzegać całościowo? Przecież siłą rzeczy rzadko udaje nam się kierować myślenie na wiele aspektów, skupiamy się zazwyczaj na konkretach, danej sprawie.

Kasia Bem: Człowiek to nie ręka, żołądek czy noga, ale CUD czyli ciało – umysł – dusza. W holistycznym podejściu tak samo ważne jak ciało fizyczne, są myśli i emocje. Nie da się tego oddzielić. Nie możemy dbać o ciało, nie dbając o umysł. Nie możemy rozwijać strefy materii, zaniedbując jednocześnie potrzeby duchowe.  Gdy tak się dzieje, pojawia się nierównowaga czyli zaburzenie, które może objawiać się jako poczucie niespełnienia, smutku, braku energii, a na dłuższą metę rozwinąć się w  chorobę ciała lub umysłu.

Jeśli czujemy potrzebę rozpoczęcia przygody z myśleniem holistycznym i spojrzeniem na siebie poprzez ten pryzmat, to od czego zacząć?

Podstawa to przywrócenie równowagi między poszczególnymi sferami. Dobrze jest zastanowić się nad tym, która jest najbardziej zaniedbana i od tego zacząć zmiany. Jeśli zdajemy sobie sprawę, że nasza dieta jest fatalna, to zacznijmy od zmian w tym zakresie. Jeśli jesteśmy zestresowani, pomyślmy o zajęciach z jogi, medytacji czy mindfulness. To da nam większą uważność i świadomość obszarów, które wymagają, aby się nimi zaopiekować. Pomoże też doświadczyć siebie jako całości.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Ja uważam, że joga jest bezkonkurencyjna, gdyż reprezentuje takie właśnie całościowe podejście i szybko można odczuć tę wielowymiarowość istnienia. Pojawia się spokój, radość, lepsze samopoczucie, więcej energii. Korzysta jednocześnie ciało i umysł.

„Twoje ciało jest świątynią, nie śmietnikiem, dlatego tak ważne jest, aby wszystko co tę świątynię buduje, było jak najwyższej jakości”. Przesłanie, które pani zamieściła w „Happy Detoks” jest  swego rodzaju apelem i napomnieniem nawołującym do czczenia własnego ciała. Co zatem robić, by nasze ciało było naszą świątynią?

Nie chodzi tylko o zadbanie o ciało, to nie miałoby wiele wspólnego z holistycznym podejściem, chodzi o potraktowanie ciała jako domu dla umysłu, serca i duszy. Wtedy naturalne jest, że chcemy, aby ten nasz dom był jak najlepszy i najpiękniejszy.

Dlatego wszystko, co go buduje musi być jak najwyższej jakości, począwszy od jakości jedzenia, które sobie dostarczamy, poprzez jakość myśli i uczuć. Ja w tym celu codziennie oddycham, medytuję, ćwiczę jogę, dobrze się odżywiam, znajduję czas na relaks.

Jakość kojarzy się mi się z produktami z których komponujemy jedzenie. Jak jeść dobrze? Czy tylko zdrowo? Istnieje dieta, która zaspokoi nie tylko nasz apetyt, zapotrzebowanie na składniki odżywcze ale uszczęśliwi, rozpieści?

Dziś zdrowe jedzenie to dużo więcej niż brokuły i marchewka  na parze. Można jeść zdrowo i pysznie. W tej chwili jest dostępna taka masa produktów i zdrowych zamienników niezdrowych składników, że nie ma powodu, aby osoba, której zależy na dobrym odżywianiu musiała rezygnować ze smaku jedzenia. W moich książkach podaję ponad 100 przepisów na fantastyczne, proste kolorowe, świetnie zbilansowane wegańskie dania wśród, których nie brakuje nawet musu czekoladowego. Ten mus przygotowuje się z awokado, banana i kakao, jest ultra zdrowy, a przy okazji przepyszny.

Kasia Bem. Zdjęcie: archiwum prywatne

„Według ajurwedy jest 5 bram do człowieka: oczy, usta, uszy, nos i skóra a nasze zdrowie i samopoczucie zależy od rodzaju pokarmu jakim karmimy zmysły”.  Jak zatem mogę zaopiekować się moim ciałem by było zadbane, ale przy tym szczęśliwe? Jak powinna wyglądać pielęgnacja holistyczna? Dobra pielęgnacja to ta blisko natury?

W tym podejściu, które proponuje ajurweda pokarm to nie wyłącznie jedzenie, ale wszystko co karmi nasze myśli , emocje i zmysły, dlatego tak ważne jest jakość treści którymi żywimy nasz umysł, uroda miejsc i zapach miejsc, w których przebywamy, dobra energia osób, z którymi mamy częsty kontakt. Wszystko, co negatywne nas zatruwa, a często dzieje się to poza naszą świadomością.  Jeśli słuchamy bez przerwy newsów o tragediach i katastrofach, mamy w otoczeniu dużo osób, które narzekają czy plotkują, to ma to ogromny wpływ na nasze samopoczucie.

 

A pielęgnacja? Ajurweda zaleca, aby nie nakładać na skórę, tego, czego nie dałoby się zjeść, a to wyklucza wszelkie kosmetyki z zawartością chemii. Nie zawsze jesteśmy w stanie zapewnić sobie najlepszą jakość, tego co nas karmi i odżywia, ale wtedy z odsieczą przychodzą proste metody czerpiące z jogi, które pomagają oczyścić ciało i umysł i pozbyć się tego, to co zbędne i toksyczne. Niezastąpiony jest: oddech, medytacja, relaks, towarzystwo miłych, życzliwych, spokojnych osób.

Wpływ na nasze samopoczucie mają też zapachy. My kobiety uwielbiamy perfumy, kadzidełka a w dobie smogu tęsknimy za zapachem świeżego powietrza. Jakie zapachy działają pozytywnie na ciało, jakimi zapachami się otaczać, co wybierać by służyć ciału?

Na perfumy i kadzidełka trzeba uważać, gdyż wiele z nich zawiera toksyczne substancje chemiczne. Trzeba wyrobić sobie nawyk czytania składów. Producenci często piszą na opakowaniach eko, bio albo naturalne, a w środku sama chemia. Polecam wysokiej jakości olejki eteryczne z  certyfikowanych, ekologicznych źródeł. Nie dość, że pięknie pachną, to mają szerokie zastosowanie aromaterapeutyczne. W zależności od potrzeb uspokajają, dodają energii, łagodzą infekcje, działają rozweselająco i oczyszczająco. Gdy pracuję często używam olejku rozmarynowego, który pomaga się skupić, do kąpieli dodaję mieszankę olejków oczyszczających, lubię też wieczorem rozpylić w sypialni olejek lawendowy, który działa nasennie, a matę do jogi czyszczę olejkiem z drzewa herbacianego, który ma właściwości przeciwgrzybiczne. Na ciało nakładam w zależności od nastroju różne kompozycje olejków zmieszane z olejem ze słodkich migdałów.

Kasia Bem. Zdjęcie archiwum prywatne

Ruch jest gwarancją zachowania nie tylko sprawności czy zdrowia, ale rozwija także ducha. Jeśli kochamy ruch to jak ćwiczyć dobrze, by nasze ciało było nam wdzięczne?

Przede wszystkim regularnie, nie zrywami, ale też nie nadmiarowo. Mamy taką tendencję, żeby dać sobie w kość, a to nie o to chodzi. Słowo klucz to znów: równowaga. Ważne, aby zachować równowagę między wysiłkiem, a relaksem.

Jeśli ćwiczymy intensywnie, nie zapomnijmy też o odnowie: masażu, rolowaniu mięśni, spokojnych ćwiczeniach. W jodze zaleca się przeplatanie praktyki dynamicznej, łagodnymi sesjami relaksacyjnymi, oddechowymi, medytacyjnymi. Jeśli ktoś jest w dobrym kontakcie ze sobą, czyli ma dobre połączenie na linii ciało – umysł, to będzie wiedział, co mu jest w danym momencie potrzebne. Problem polega na tym, że jesteśmy tak nabuzowani hormonami stresu, że nie mamy tego wyczucia i wybieramy intensywne treningi, co nas dodatkowo drenuje, zamiast regenerować.

Ćwicząc możemy zyskać ciało w harmonii zdrowia, energię życiową. Czym jeszcze ładować, wzmacniać tę energię? O czym pamiętać na co dzień, by jej nie utracić?

W jodze Sivananda jest na to gotowy przepis: joga, relaks, oddech, medytacja, dobra dieta i pozytywne myślenie. A amerykańscy lekarze proponują formułę 0,5,10,30,150 czyli zero tytoniu (i wyłącznie okazjonalne spożycie alkoholu) oraz codziennie 5 porcji warzyw i owoców, 10 minut ciszy, relaksu, modlitwy lub medytacji, utrzymywanie współczynnika masy ciała BMI poniżej 30; i 150 minut umiarkowanego ruchu tygodniowo – może być szybki spacer.

Nie sposób zapomnieć o równowadze psychicznej. Chcemy do niej dążyć, ale czym ona tak właściwie jest? Co mogę zrobić by poczuć spokój umysłu? Bo to, że ta równowaga psychiczna jest ważna wypływa z holistycznego patrzenia na samą siebie.

Spokojny umysł, to taki, którego nie przesłaniają rzeczy zbędne. Jest dowiedzione, że na rozmyślanie o przeszłości lub przyszłości poświęcamy około 80 % aktywności umysłu.

Czyli większość życia marnujemy na wspominanie i roztrząsanie tego, co minęło lub śnimy na jawie na temat tego, co ma dopiero nadejść.

Co za koszmarna strata czasu!? I nieobecność w tej chwili. W głowie mamy niepokoje dotyczące przyszłości albo żałujemy utraconej przeszłości. Jeśli nie ma nas tu i teraz, to życie przepływa obok nas, nie uczestniczymy w nim, nie korzystamy z niego.

Umysł jest szalenie ważny w trosce o ciało, bo niejako odpowiada za całą pracę naszego organizmu. Jak dbać o umysł, by nie tylko dobrze funkcjonował, ale również by umieć odczytywać jego komunikaty? Co zrobi dobrze naszemu umysłowi? Wartościowa literatura, muzyka a może cisza?

Najlepsza jest medytacja. Medytacja i cisza, ale to jest ściśle ze sobą połączone. I nie musi to być 30 minut dziennie. Na początek wystarczy 5 minut, byle codziennie i o stałej porze. Regularność pomoże nam dostrzec pewne stałe wzorce umysłu, powracające myśli i emocje. Nie trzeba nic z nimi robić,  a już na pewno nie powstrzymywać, bo nie da się ich powstrzymać i nie o to chodzi w medytacji. Wystarczy zauważyć i zaakceptować wszelkie treści, które się pojawiają  i bez oceny pozwolić przepłynąć.

Kasia Bem. Zdjęcie: archiwum prywatne

Aby uspokoić umysł nie należy dostarczać mu nowych treści. Literatura tylko dobra, wiadomo, ale nie w celu wyciszenia przeładowanego, przebodźcowanego umysłu. Jeśli chcemy oczyścić umysł wyłączmy telefon, muzykę i posiedźmy w ciszy. To co się pojawi, te komunikaty z umysłu i ciała, są często dużo bardziej wciągające niż najlepsza powieść.

Dobre dla ciała są relaks i wyciszenie, które pozwalają usłyszeć siebie. Jak dbać o naszą komunikację z ciałem, bo to, że mamy w odbiorze zakłócenia nie ulega wątpliwości. Wiele osób narzeka, że nie wie co jego ciało chce mu powiedzieć.

Nie wie, bo nie stwarza w ogóle przestrzeni na taką rozmowę. Ciągły bieg, pośpiech, brak czasu na odpoczynek. Ciało mówi non – stop, ale trzeba się zatrzymać. Odpocząć, pójść na spacer, zjeść w spokoju posiłek, odpuścić sobie piątkową imprezę, wyłączyć radio, telewizor, telefon.

 

To jest trudne,  boimy się tego, cisza nas przeraża, ale musimy na nowo nauczyć się przebywać sami ze sobą. Bez żadnych dopalaczy i stymulantów. To konieczne jeśli rzeczywiście zależy nam, aby odzyskać połączenie ciało – umysł.

Jak zadbać o swoje wewnętrzne piękno by nie być tylko workiem kości a istotą piękną dla siebie i dla innych? Proponuje pani „pielęgnować w sobie to co nie przemija i nie zawodzi: spokój, mądrość, umiejętność wybaczania, wdzięczność, przyjaźń i miłość”. To nas czyni pięknym dla siebie?

Oczywiście. Nie istnieje piękno zewnętrzne bez piękna wewnętrznego. Ciągnie nas do osób, które emanują radością życia, energią, są spokojne życzliwe, miłe, pełne współczucia i pasji. Na poziomie energii takie osoby mają nam bardzo dużo do zaoferowania i chcemy z nimi być, bo jest nam z nimi po prostu przyjemnie, lepiej, raźniej.

Może na początek najłatwiej zacząć od życzliwego uśmiechu. To niewiele, a jak wiele zmienia w nas i wokół nas. W ogrodzie Małgosi Braunek, do której chodziłam na medytacje, była taka mała tabliczka z napisem „uśmiechnij się”. Może powinniśmy wszędzie porozstawiać takie tabliczki?

Tak niewiele potrzeba by nasze ciało było nam wdzięczne i szczęśliwe. Ćwiczenia, dieta, oddech, wytrwałość. A relacje? Jak one wpływają na nasze ciało?  Inni ludzie mogą szkodzić naszej świątyni?

Relacje, co dowiedzione przez naukowców, są jednym z podstawowych filarów dobrego życia w zdrowiu i równowadze. Mają ogromne znaczenie.

Udane życie osobiste, rodzinne i towarzyskie, wspierający ludzie wokół, bez tego daleko nie zajedziemy.

To powszechna wiedza, że na skutek nieudanych  czy toksycznych relacji może zacząć rozwijać się choroba, a z drugiej strony bliskość kochających osób sprzyja zdrowieniu i równowadze.

Happy Detoks czy Happy Uroda to kompendia wiedzy o zrównoważonym stylu życia i zdrowym odżywianiu. Happy oznacza wesoły, radosny.  Można to zrobić w taki sposób? Nie potrzeba ascezy by odkryć prawdę o sobie samej, swoim wnętrzu, swoich potrzebach?

Inspiracją do moich książek jest joga, która odmieniła moje życie. A joga jest drogą do radości. Takiej autentycznej, niczym nie wspomaganej, płynącej z autentycznego połączenia ze swoją wewnętrzną mocą i potencjałem i korzystaniem z niego. Ta radość płynie właśnie z tego poczucia, że człowiek jest CUD-em i każda chwila jest CUD –em, a to źródło niewyczerpanej radości, spokoju i harmonii każdego dnia. Owszem po drodze do tego stanu potrzebna jest pewna asceza, dyscyplina, ale to nie są żadne wyrzeczenia w porównaniu z tym, co można zyskać. W końcu celem jest pełnia życia, a to stan, którego nie sposób opisać słowami. Pełni życia można tylko doświadczyć i tego każdemu życzę z całego serca.

 Kasia Bem– posiada zaszczytny tytuł Master of Yoga, aktywnie propaguje zrównoważony styl życia. Na stałe pisze dla magazynów Joga, Uroda Życia  oraz występuje w innych mediach jako ekspert; w 2008 roku stworzyła autorski program Joga dla Twarzy, który prezentuje na warsztatach stacjonarnych i wyjazdowych. Równolegle opracowała też warsztat Pokonaj stres, podczas którego przekazuje techniki radzenia sobie z tą najpopularniejszą chorobą cywilizacyjną naszych czasów. Więcej na: stronie, fanpejdżu na Facebook’u bądź Instagramie

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Joanna Cesarz

Joanna Cesarz: Dlaczego mam się porównywać do Anji Rubik, jeśli nigdy nie będę wyglądać jak ona?

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

Inga Izabela Dańkowska: Joga prenatalna nie wymaga wcześniejszego doświadczenia. Zawiera wyłącznie bezpieczne ćwiczenia i techniki

Żarty z wyglądu kobiet

„Kiedy kobiety wychodzą na ulicę, nazywają nas ‘wieszakowymi pasztetami z wąsem’”. Paulina Zagórska o ocenianiu kompetencji kobiet po wyglądzie

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

Magda Stroka-Felicka, "Dzieła Iglaste"

„Haftowanie ma moc uspokajającą” – mówi Magda Stroka-Felicka. Jej  „Dzieła Iglaste” to fascynujące historie malowane nitką

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Nicole Radomska

„Ajurweda jest cennym drogowskazem, jak się sobą zaopiekować na co dzień” – mówi Nicole Radomska, terapeutka ajurwedyjska i psycholog

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Rozproszony umysł, czyli dlaczego panujący dziś kult wielozadaniowości nam nie służy i jak radzić sobie z przebodźcowaniem – rozmowa z Sylwią Sitkowską

„Warto uzbroić kolejne pokolenie w umiejętność zatrzymania się, odmówienia sobie czegoś, skoncentrowania się na jednej rzeczy. Dzięki temu możemy tworzyć lepszy świat” – mówi psycholog Sylwia Sitkowska

Relaksująca kąpiel? Co zrobić, aby zmaksymalizować korzyści

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

„Tkanie jest bardzo odprężającym zajęciem, jest w tym monotonność podobna do medytacji”. O współczesnym rzemiośle opowiadają twórczynie duetu Tartaruga

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

Wakacje z partnerem nie zawsze są idealne. Co zrobić, by były pełne wrażeń i namiętnych nocy?

Żuraw – ćwiczenie. Jak zrobić pozycję kruka w jodze?

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Jesteś większa od swojego partnera? To jest ok/Unsplash

Jesteś większa od swojego partnera? To jest jak najbardziej ok

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki