Przejdź do treści

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Joga hormonalna - sposób na Istock.comrównowagę
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!
Znany psycholog obraził modelkę plus size za zdjęcie na okładce magazynu Sports Illustrated. Spotkała go fala krytyki
Menopauza to nie powód do wstydu! Ale nawet połowa kobiet nie mówi o niej partnerom
22-letnia kobieta wygląda jak dziecko. Od ludzi mijanych na ulicy słyszy: „Czy ten dzieciak jest w ciąży?!”
Materiał o dyskryminacji pacjentów LGBTQIA+ zniknął z rządowej strony. NFZ podało powód

Bałagan w hormonach potrafi konkretnie uprzykrzyć życie. Dokucza ci PMS, menopauza albo problemy z tarczycą? Czas na jogę! Joga hormonalna poprawia płodność, regularność miesiączek, niweluje objawy PMS, pomaga łagodniej wejść w menopauzę. Wpływa na funkcjonowanie hormonów, od którego zależy nasze dobre samopoczucie na co dzień.

Od indywidualnej gry hormonów zależy nasze zdrowie, wygląd i nastrój. Gdy są w nierównowadze, łatwo o kłopoty. W niektórych przypadkach, np. przy problemach z tarczycą, możemy i powinnyśmy pomóc sobie leczeniem pod okiem endokrynologa. Z innymi, takimi jak np. PMS, musimy radzić sobie same, mimo że u niejednej z nas wywołają objawy godne teksańskiej masakry piłą mechaniczną. Szczęśliwie jest coś, co może zadziałać zdecydowanie skuteczniej niż tabliczka czekolady.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Wyginaj ciało śmiało

Jednym z lepszych narzędzi, które wspomogą twój organizm w takiej sytuacji, jest joga hormonalna. Wpływa na optymalne funkcjonowanie hormonów, od którego zależy nasze dobre samopoczucie na co dzień. Poprawia płodność, regularność miesiączek, niweluje objawy PMS, pomaga łagodniej wejść w menopauzę. Sprawdza się w przypadku problemów z tarczycą, z którymi boryka się coraz więcej z nas. Została wymyślona przez kobietę, Brazylijkę Dinah Rodrigues, i kobietom ma służyć. – Stymuluje pracę jajników, wydzielających hormony kobiece, ale także tarczycy i przysadki mózgowej. W mniejszym stopniu, bardziej pomocniczo, wspiera działanie nadnerczy – tłumaczy Olga Szemley-Goudineau, joginka i propagatorka tego stylu w Polsce. Trwanie w nieoczywistych pozycjach ma swój ukryty sens. I wcale nie chodzi tu tylko o poprawę elastyczności ciała czy popisanie się przed innymi swoimi nadludzkimi możliwościami. – Tak naprawdę każda joga jest w jakimś sensie jogą hormonalną.

Asany (zwłaszcza wszystkie skręty, zgięcia, wygięcia) są naturalnym masażem organów wewnętrznych, w tym gruczołów. To zaś prowadzi do lepszej produkcji hormonów, a w konsekwencji równowagi hormonalnej ciała – mówi Olga. Wychodząc z tego założenia, Dinah Rodrigues postanowiła tak zmodyfikować praktykę jogi, by wyciągnąć z niej jeszcze więcej hormonalnych korzyści dla ciała. Wybrała najbardziej stymulujące asany i połączyła je z konkretną praktyką oddechową. Swoją metodę przetestowała na sobie, a następnie przebadała na innych kobietach będących w trakcie menopauzy lub po niej. Efekty okazały się zdumiewające. Po czterech miesiącach ćwiczeń trzy razy w tygodniu poziom hormonów żeńskich u wszystkich ochotniczek podniósł się średnio o 254 procent. Mało tego, urodzona w 1927 roku Dinah Rodrigues twierdzi, że w jej ciele nadal krążą żeńskie hormony, mimo że czas menopauzy dawno już ma za sobą. Jak jest faktycznie, trudno powiedzieć, choć patrząc na zgrabną sylwetkę i promienną twarz 91-latki, nie ulega wątpliwości, że praktykowana przez nią joga zdecydowanie odmładza. Joga hormonalna nie jest jednak tylko dla kobiet w wieku okołomenopauzalnym. – To tak naprawdę świetna praktyka dla każdej kobiety, jeśli wyjdziemy z założenia, że prewencja jest lepsza od leczenia – uważa Olga Szemley-Goudineau.

Weź głęboki oddech

Zasady są proste. – Zaczynasz od kilkuminutowej praktyki oddechowej. Usiądź w siadzie skrzyżnym lub kwiecie lotosu, plecy miej wyprostowane. Wybierz oddech, który najlepiej sprawdzi się w twoim przypadku. Jeśli chcesz pobudzić jajniki do pracy, zacznij od oddechu ognistego, tzw. bhastriki – tłumaczy Olga Szemley-Goudineau. – To bardzo krótkie i szybkie przeponowe oddechy przez nos. Działają na zasadzie miecha kowalskiego. Poruszające się z każdym oddechem przepona i mięśnie brzucha bardzo silnie masują jelita, żołądek i wątrobę oraz właśnie jajniki. Pamiętaj, że tego typu praktyka nie jest wskazana w ciąży oraz podczas miesiączki. Na problemy z tarczycą najlepszy jest z kolei oddech ujjayi, który pobudza okolice gardła. To charakterystyczny oddech, któremu towarzyszy dźwięk podobny do chuchania, ale który wykonujesz nie przez usta, lecz nos. W trakcie jego wykonywania trzymaj dodatkowo głowę pochyloną tak, by żuchwa znajdowała się w zagłębieniu pomiędzy obojczykami – stymulacja tarczycy będzie jeszcze silniejsza. Możesz też w ten sposób oddychać podczas wykonywania asan, a zwiększysz ich uzdrawiającą moc. Jest wreszcie oddech harmonizujący półkule, który oddziałuje na przysadkę mózgową. Palce wskazujący i środkowy prawej ręki przyłóż w punkcie między brwiami. Kciuk trzymaj przy prawym skrzydełku nosa, a palce serdeczny i mały przy lewym. Przytkaj prawą dziurkę i weź wdech lewą. Następnie przytkaj lewą dziurkę i weź wydech prawą. Weź wdech prawą dziurką, przytkaj ją i weź wydech lewą. I tak przez kilka, kilkanaście cykli – tłumaczy Olga. Taka praktyka uspokaja i dodaje siły w konfrontacji z codziennym stresem. Dodaje też energii lepiej niż podwójne espresso.

Olga / fot. Julita Ledzińska

Asany – wewnętrzny masaż

– Wszystkie asany w jodze hormonalnej pomyślane są tak, by stanowiły masaż narządów wewnętrznych – mówi Olga Szemley Goudineau. – I tak w przypadku problemów z tarczycą najlepiej sprawdzają się wszelkie pozycje odwrócone, w których podbródek jest mocno przyklejony do mostka, albo przeciwnie, mocno odchylony do tyłu. Świetnie sprawdzi się np. świeca (Sarvangasana), pług (Halasana) czy wielbłąd (Ustrasana). Przysadkę mózgową stymulować będą pozycje drzewa (Vrksasana) i trójkąta (Trikonasana). Dla zdrowia jajników kluczowe są pozycje orła (Garudasana), kobry (Bhujangasana), łodzi (Navasana) i ryby (Matsyendrasana). Przy okazji sesji jogi hormonalnej nie zapominaj też o nadnerczach, wykonując wszelkie asany otwierające biodra oraz poprawiające metabolizm skręty – podpowiada joginka. Liczy się też tempo, w jakim ćwiczysz. Jeśli do tej pory byłaś zwolenniczką dynamicznych form jogi, czas zwolni . Spokojne, niespieszne ruchy, skupienie na oddechu i wyciszenie są tym, co wyznawczynie jogi hormonalnej lubią najbardziej. By docenić rezultaty, najlepiej ćwiczyć pół godziny dziennie. Możesz to robić w domu, ale, zwłaszcza jeśli nie jesteś aktywną joginką, za pierwszym razem wybierz się na zajęcia. Jeśli masz jakieś dolegliwości, koniecznie powiedz o nich osobie prowadzącej, by mogła odpowiednio zmodyfikować dla ciebie ćwiczenia. A jakie będą ich zauważalne efekty? Lepsza sylwetka, bo joga podkręci metabolizm. Jędrniejsza skóra, bo równowaga hormonalna to młodszy wygląd. Poprawa nastroju i większa akceptacja zmian, które przychodzą wraz z wiekiem. Odporność na stres. I zadowolenie z bycia kobietą nawet wtedy, gdy dopada cię PMS!
Olga Szemley-Goudineautwórczyni Yogattractive®, holistycznej metody rewitalizacji twarzy, ekspertka anti-agingu oraz jogi hormonalnej. Dyplomowana instruktorka Bikram i Hatha jogi wyższego stopnia Yoga Alliance 500, artystka i podróżniczka. Badała rytuały pielęgnacyjne kobiet w siedmiu krajach na trzech kontynentach.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Dr Dominika Trojnarska o tajnikach hormonu miłości, wierności i szczęścia: „Są kraje, w których oksytocynę podaje się pacjentkom w sprayu”

„Lekarka na roślinach” o nietypowym sposobie na wzmocnienie odporności: Przytulajmy się na zdrowie!

Skonsultuj się z Farmaceutą / istock

Ogólnopolska Akcja Edukacyjna „Skonsultuj z Farmaceutą” już 9 kwietnia. Hello Zdrowie patronem medialnym wydarzenia

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Kobieta ćwiczy

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

„Całkowicie łysą kobietą zostałam 4 lata temu. Teraz wiem, że umiem żyć bez włosów” – mówi Marta Kawczyńska, alopecjanka

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska o zdiagnozowaniu Hashimoto: „Nie mogłam sobie z tym poradzić” [WIDEO]

Pozycja trupa, czyli jak się relaksować

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska: To mit, że przy SIBO nie można jeść węglowodanów. Jem je do każdego posiłku [WIDEO]

Maja Kotala / fot. Sewing Together

Maja Kotala: W niechciane ciąże, które są konsekwencją seksu za podpaskę, zachodzą tu dziewczynki, które ledwo co kończą 11, 12 lat

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Olga Kamińska

Dr Olga Kamińska: Przez zazdrość wzrasta poziom testosteronu, a to wpływa na życie seksualne [WIDEO]

Paulina Młynarska/ fot. Tatiana Jachyra

Paulina Młynarska: Joga to filozofia, nie gimnastyka

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska o cheerleadingu: walczyłyśmy ze stereotypem, że to tylko machanie pomponami [WIDEO]

Hatha joga – na czym polega, jak ćwiczyć, korzyści

Aleksandra Kisiel /fot. archwium prywatne

Dla mnie czy dla ciebie, czyli jak kobiecymi potrzebami rządziła męska estetyka. Do czasu

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×