Przejdź do treści

Chcesz zacząć przygodę z jogą? Którą wybrać? Kasia Bem pisze o jej najważniejszych odmianach

Zdjęcie: Form / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Na plakatach szkół jogi często znajdziemy obco brzmiące nazwy: Vinyasa, Iyengar, Ashtanga, Kundalini, Sivanada. Jaki styl wybrać? Miniprzewodnik po najpopularniejszych odmianach jogi pomoże ci wybrać praktykę najbardziej odpowiednią dla twoich potrzeb i możliwości.

Zanim rozpoczniesz przygodę z jogą, zastanów się, czy szukasz relaksu, czy intensywnego wysiłku fizycznego? Czy masz zdrowe ciało, czy ograniczają cię problemy zdrowotne? Czy joga interesuje cię wyłącznie jako system ćwiczeń fizycznych, czy szukasz w niej duchowości? Bez względu na ostateczny wybór, dobrze wiedzieć, że każda odmiana jogi ma jeden cel, a jest nim zdrowe ciało i spokojny umysł.

Każda z opisanych poniżej odmian jogi to Hatha Joga, która kładzie nacisk przede wszystkim na fizyczny aspekt jogi, czyli ćwiczenie asan (pozycji jogicznych).

Asthanga Joga

Jedna z najbardziej wymagających fizycznie odmian jogi. Wzmacnia ciało i kształtuje sylwetkę. Została stworzona przez K. Pattabhi Joisa. Nacisk w tej odmianie jogi kładzie się na połączenie właściwego oddechu z ruchem, pracę z energią w ciele (bandhy) oraz koncentrację uwagi na punktach dristi. W asanach pozostaje się na pięć oddechów, a kolejność wykonywania pozycji jogi jest niezmienna. Ten styl wybierają najczęściej osoby młodsze, zdrowe, w dobrej kondycji fizycznej, ale Ashtanga daje także możliwość stopniowego wdrażania się do praktyki.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Kundalini Joga

Praktyka, której celem jest obudzenie energii Kundalini u podstawy kręgosłupa w dolnej czakrze i stopniowe jej kierowanie ku górze, do kolejnych czakr. Ta praktyka ma zapewnić osiągnięcie wyższego stanu świadomości. Według  mistrza tej metody, Yogi Bhajana, pobudzona i podniesiona energia Kundalini manifestuje się w człowieku poprzez uniwersalną miłość, prawdę i twórczą inteligencję. Poza ćwiczeniami, na zajęciach praktykuje się oddechy, tzw. zamki energetyczne, mudry, śpiewanie mantr i medytacje. Kundalini to praktyka dla osób, które w jodze szukają czegoś więcej niż praca z ciałem, choć intensywnie wzmacnia i oczyszcza organizm.

Vinyasa Joga

Jest dynamicznym stylem jogi, jednak nie tak intensywnym i rygorystycznym jak Ashtanga. Charakterystyczne dla tej praktyki jest połączenie oddechu z ruchem oraz praca z intencją. W stylu Vinyasa nie ma jednej obowiązującej sekwencji asan. Vinyasa efektywnie uelastycznia, oczyszcza i wzmacnia ciało oraz wspaniale odpręża i relaksuje umysł. Praktyka odpowiednia w zasadzie dla większości osób, z wyjątkiem osób z poważnymi problemami kręgosłupa i dużymi ograniczeniami ruchowymi. Początkującym zaleca się Vinyasę łagodną.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Sivananda Joga

Stworzona przez Swamiego Sivanandę, wybitnego hinduskiego jogina, humanistę i lekarza. W tej odmianie jogi szybko wprowadza się proste techniki oddechowe, medytacyjne i relaksacyjne. Klasyczna sesja Sivanandy jogi trwa 90 minut i prowadzona jest zawsze według tego samego schematu. To łagodna, regenerująca i bezpieczna praktyka, ale nie powinno się jej praktykować przy poważnych problemach z kręgosłupem, chyba że otrzyma się od nauczyciela indywidualne wskazówki.

Iyengar Joga

Ta odmiana jogi wywodzi się od słynnego nauczyciela B.K.S. Iyengara. W tej odmianie dużą wagę przykłada się do precyzji ustawień ciała w poszczególnych ćwiczeniach. Charakterystyczne jest też użycie przyrządów takich jak wałki, klocki, paski, krzesła, koce, liny i drabinki. Dzięki tym przyborom oraz naciskowi na poprawne ustawienia ciała, jest to joga odpowiednia na początek i dla osób z ograniczeniami zakresu ruchu, znakomita przy rehabilitacji i profilaktyce schorzeń kręgosłupa. Poprawia elastyczność, wzmacnia ciało i układ kostny, wszechstronnie oddziałuje na polepszenie pracy narządów wewnętrznych. Często w ramach tej metody odpowiednio wyszkoleni nauczyciele prowadzą zajęcia jogi dla kręgosłupa.

W ramach podstawowych systemów jogi, a także obok nich, można spotkać praktyki wyspecjalizowane w uporaniu się z konkretnymi problemami.

Joga Hormonalna

Naturalna terapia przeznaczona dla kobiet powyżej 35. roku życia. Dzięki ćwiczeniom jogi, oddechowi, koncentracji i relaksacji, kobiety lepiej wchodzą w dojrzalszy okres życia, w którym produkcja estrogenu naturalnie się obniża.

Zmęczona kobieta w łóżku przykrywa się poduszką

Joga dla twarzy

Jest połączeniem technik czerpiących z jogi i ajurwedy. Cel? Przywrócenie skórze twarzy blasku, poprawienie krążenia krwi, rewitalizacja, eliminacja toksyn, wygładzenie i profilaktyka zmarszczek. Regularna praktyka poprawia napięcie i ukrwienie skóry twarzy, jest więc skuteczną profilaktyką przeciwko starzeniu.

Joga dla kręgosłupa w systemie Jogi w Życiu Codziennym

To program ćwiczeń przeciwko bólom pleców, opracowany na podstawie wieloletniej współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy autorem systemu Joga w życiu codziennym a zachodnimi lekarzami i fizjoterapeutami. Stopniowy system relaksacji, oddychania i ćwiczeń fizycznych jest pomocnym programem m.in. dla osób z bólami stawów i problemami z napięciami mięśniowymi.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak dobrać strój sportowy damski do aktywności fizycznej? 

„Za wszelkie komentarze dotyczące mojego ciała nie dziękuję”. Agata Głyda o ciałożyczliwości

Kobieta

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

Świeca – wymagające ćwiczenie, które wycisza i stymuluje pracę tarczycy

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta leży na łóżku

Pozycja trupa, czyli jak się relaksować

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kobieta ćwiczy w parku

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

„Wierzono, że trzeba schować nożyk, bo grzyby się przed nim chowają”. O historii, tajemnicy i konsekwencjach narodowego grzybobrania

Symbol emancypacji kobiet, walki o wolność i… technika rehabilitacji. Skąd się wziął światowy szał na jazdę na wrotkach?

„Trzeba stać się wodą, połączyć się z nią, scalić, żeby poczuć balans na SUP-ie”. O praktyce jogi na tafli wody mówi instruktorka SUP jogi, Olga Paprocka

„Czy alkohol dyskryminuje kobiety? Pod względem działania na organizm: tak” – rozmowa z toksykologiem Erykiem Matuszkiewiczem

Magda Stroka-Felicka, "Dzieła Iglaste"

„Haftowanie ma moc uspokajającą” – mówi Magda Stroka-Felicka. Jej  „Dzieła Iglaste” to fascynujące historie malowane nitką

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać  /fot. Getty Images

Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać 

Jak „Bełkotka” zaprowadziła Iwonicz-Zdrój do pierwszej ligi europejskich uzdrowisk i tytułu „księcia wód jodowych”

„Wielu pacjentów woli wyjść z gabinetu z rozpoznaniem medycznym konkretnej choroby niż przyjąć do wiadomości, że problem ma naturę emocjonalną” – mówi psychoterapeutka Małgorzata Kuberska-Kędzierska

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać?

Duszniki-Zdrój – tam leczył się młody Feliks Mendelssohn, a Fryderyk Chopin dał pierwszy międzynarodowy koncert

Mudry – 10 układów dłoni, dzięki którym poprawisz swoje zdrowie fizyczne i psychiczne 

Nałęczów – letnia stolica Polski słynąca z twórczej atmosfery i leczniczych źródeł doskonałych na serce i depresję

Kobiety

Ane Piżl z cudowną (i potrzebną!) akcją topfreedom. „Nie zgadzam się na podział klatek piersiowych na legalne i nielegalne”

kobieta w łóżku

Szkoda ci czasu na sen? Oto 10 powodów, by zacząć sypiać regularnie

Zaleszczyki – tam słońce nie parzyło, ale opalało, a kuracjuszy leczono napojami z winogron

×