Przejdź do treści

Chcesz zacząć przygodę z jogą? Którą wybrać? Kasia Bem pisze o jej najważniejszych odmianach

Zdjęcie: Form / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta
Marianna Gierszewska o zakończeniu relacji: Urwać można metkę, nie relację
Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
Dziecko
Wirtualna rzeczywistość pomaga chorym spełniać marzenia. Film Piotra Łoja podbija internet
Ericka Hart pokazała na wybiegu blizny po mastektomii. Prawdziwa rewolucja na tygodniu mody w Nowym Jorku

Na plakatach szkół jogi często znajdziemy obco brzmiące nazwy: Vinyasa, Iyengar, Ashtanga, Kundalini, Sivanada. Jaki styl wybrać? Miniprzewodnik po najpopularniejszych odmianach jogi pomoże ci wybrać praktykę najbardziej odpowiednią dla twoich potrzeb i możliwości.

Zanim rozpoczniesz przygodę z jogą, zastanów się, czy szukasz relaksu, czy intensywnego wysiłku fizycznego? Czy masz zdrowe ciało, czy ograniczają cię problemy zdrowotne? Czy joga interesuje cię wyłącznie jako system ćwiczeń fizycznych, czy szukasz w niej duchowości? Bez względu na ostateczny wybór, dobrze wiedzieć, że każda odmiana jogi ma jeden cel, a jest nim zdrowe ciało i spokojny umysł.

Każda z opisanych poniżej odmian jogi to Hatha Joga, która kładzie nacisk przede wszystkim na fizyczny aspekt jogi, czyli ćwiczenie asan (pozycji jogicznych).

Asthanga Joga

Jedna z najbardziej wymagających fizycznie odmian jogi. Wzmacnia ciało i kształtuje sylwetkę. Została stworzona przez K. Pattabhi Joisa. Nacisk w tej odmianie jogi kładzie się na połączenie właściwego oddechu z ruchem, pracę z energią w ciele (bandhy) oraz koncentrację uwagi na punktach dristi. W asanach pozostaje się na pięć oddechów, a kolejność wykonywania pozycji jogi jest niezmienna. Ten styl wybierają najczęściej osoby młodsze, zdrowe, w dobrej kondycji fizycznej, ale Ashtanga daje także możliwość stopniowego wdrażania się do praktyki.

Kundalini Joga

Praktyka, której celem jest obudzenie energii Kundalini u podstawy kręgosłupa w dolnej czakrze i stopniowe jej kierowanie ku górze, do kolejnych czakr. Ta praktyka ma zapewnić osiągnięcie wyższego stanu świadomości. Według  mistrza tej metody, Yogi Bhajana, pobudzona i podniesiona energia Kundalini manifestuje się w człowieku poprzez uniwersalną miłość, prawdę i twórczą inteligencję. Poza ćwiczeniami, na zajęciach praktykuje się oddechy, tzw. zamki energetyczne, mudry, śpiewanie mantr i medytacje. Kundalini to praktyka dla osób, które w jodze szukają czegoś więcej niż praca z ciałem, choć intensywnie wzmacnia i oczyszcza organizm.

Vinyasa Joga

Jest dynamicznym stylem jogi, jednak nie tak intensywnym i rygorystycznym jak Ashtanga. Charakterystyczne dla tej praktyki jest połączenie oddechu z ruchem oraz praca z intencją. W stylu Vinyasa nie ma jednej obowiązującej sekwencji asan. Vinyasa efektywnie uelastycznia, oczyszcza i wzmacnia ciało oraz wspaniale odpręża i relaksuje umysł. Praktyka odpowiednia w zasadzie dla większości osób, z wyjątkiem osób z poważnymi problemami kręgosłupa i dużymi ograniczeniami ruchowymi. Początkującym zaleca się Vinyasę łagodną.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Sivananda Joga

Stworzona przez Swamiego Sivanandę, wybitnego hinduskiego jogina, humanistę i lekarza. W tej odmianie jogi szybko wprowadza się proste techniki oddechowe, medytacyjne i relaksacyjne. Klasyczna sesja Sivanandy jogi trwa 90 minut i prowadzona jest zawsze według tego samego schematu. To łagodna, regenerująca i bezpieczna praktyka, ale nie powinno się jej praktykować przy poważnych problemach z kręgosłupem, chyba że otrzyma się od nauczyciela indywidualne wskazówki.

Iyengar Joga

Ta odmiana jogi wywodzi się od słynnego nauczyciela B.K.S. Iyengara. W tej odmianie dużą wagę przykłada się do precyzji ustawień ciała w poszczególnych ćwiczeniach. Charakterystyczne jest też użycie przyrządów takich jak wałki, klocki, paski, krzesła, koce, liny i drabinki. Dzięki tym przyborom oraz naciskowi na poprawne ustawienia ciała, jest to joga odpowiednia na początek i dla osób z ograniczeniami zakresu ruchu, znakomita przy rehabilitacji i profilaktyce schorzeń kręgosłupa. Poprawia elastyczność, wzmacnia ciało i układ kostny, wszechstronnie oddziałuje na polepszenie pracy narządów wewnętrznych. Często w ramach tej metody odpowiednio wyszkoleni nauczyciele prowadzą zajęcia jogi dla kręgosłupa.

W ramach podstawowych systemów jogi, a także obok nich, można spotkać praktyki wyspecjalizowane w uporaniu się z konkretnymi problemami.

Joga Hormonalna

Naturalna terapia przeznaczona dla kobiet powyżej 35. roku życia. Dzięki ćwiczeniom jogi, oddechowi, koncentracji i relaksacji, kobiety lepiej wchodzą w dojrzalszy okres życia, w którym produkcja estrogenu naturalnie się obniża.

Zmęczona kobieta w łóżku przykrywa się poduszką

Joga dla twarzy

Jest połączeniem technik czerpiących z jogi i ajurwedy. Cel? Przywrócenie skórze twarzy blasku, poprawienie krążenia krwi, rewitalizacja, eliminacja toksyn, wygładzenie i profilaktyka zmarszczek. Regularna praktyka poprawia napięcie i ukrwienie skóry twarzy, jest więc skuteczną profilaktyką przeciwko starzeniu.

Joga dla kręgosłupa w systemie Jogi w Życiu Codziennym

To program ćwiczeń przeciwko bólom pleców, opracowany na podstawie wieloletniej współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy autorem systemu Joga w życiu codziennym a zachodnimi lekarzami i fizjoterapeutami. Stopniowy system relaksacji, oddychania i ćwiczeń fizycznych jest pomocnym programem m.in. dla osób z bólami stawów i problemami z napięciami mięśniowymi.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Kobieta

Marianna Gierszewska: Wystarczy kar i sankcji. Nienawidząc swojego ciała, nie da się bowiem ukochać ciała swojej matki

Hatha joga – na czym polega, jak ćwiczyć, korzyści

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać

Adam Chowański / Archiwum prywatne

“Nadchodzi rewolucja w myśleniu o ciele i modzie. Tradycyjne media i marki modowe jeszcze nie dogoniły generacji Z” – mówi Adam Chowański.

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Justyna Lis/ Archiwum prywatne

Justyna Lis: Nie byłam kozakiem samoakceptacji

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Kobieta

„Uwolniłam się od uzależniania szczęścia od wyglądu. Ta wolność w głowie jest warta każdej ceny” – pisze dietetyczka Magda Hajkiewicz-Mielniczuk

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Czy da się być cały czas w dobrej formie?

Magda Lamparska

Magdalena Lamparska: Wstydziłam się tego, jak wyglądam. Wchodziłam na plan i słyszałam: znowu utyła

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Kobieta

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

Karolina Zarzycka, pielęgniarka

„Mama do dziś twierdzi, że przez to, jak wyglądam, mam złe życie i spotyka mnie wiele złych rzeczy” – mówi Karolina Zarzycka, najbardziej wytatuowana pielęgniarka w Polsce

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta

Dziewczyno – rozbierz się i pochwal się sobie. Dzisiaj wieczorem koniecznie zrób to ćwiczenie

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Kaya Szulczewska

Kaya Szulczewska poprzez swoje zdjęcia oswaja nas z tym, że owłosienie i nieidealne ciała są normalne! Czy jest coś, czego jeszcze się wstydzi?

Masaż ajurwedyjski – co to jest, rodzaje, cena

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki