Przejdź do treści

„Joga Nidra to są zajęcia, które pozwalają sobie odpuścić, a wtedy w naszym ciele dzieją się cuda” – mówi Olga Paprocka, nauczycielka jogi

Olga / fot. Julita Ledzińska
Olga / fot. Julita Ledzińska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Matka z córką
Jak wyglądają skutki wychowywania dziewczynek w duchu „grzeczności”? Wyjaśnia Magda Korczyńska
Aranda de Duero
Hiszpańskie miasto obwieszcza, że jest pierwszym, które pokonało pandemię COVID-19
Kobieta wyciera szklankę ścierką
Mama Chemik: bakterie, grzyby i wirusy kolonizują nasze gąbki w zastraszającym tempie, a my często nie jesteśmy tego nawet świadomi
pielęgniarka
Co zobaczysz, gdy wpiszesz słowo ‘pielęgniarka” w wyszukiwarkę grafiki Google? „Szału nie ma. Zaproszenie do burdelu” – kwituje Mateusz Sieradzan
szcześliwa dziewczyna w pandemii
Ludzie szczęśliwi chętniej stosują się do obostrzeń – wynika z analizy zachowań społecznych w pandemii

– Tempo życia jest ogromne, ciągle biegniemy do przodu. Kiedy przychodzimy na zajęcia Joga Nidra nagle okazuje się, że można odpuścić i wtedy pojawia się popłoch, przerażenie: ale jak to można – przekonuje Olga Paprocka, trenerka jogi.

Co oznacza Joga Nidra?

Słowo Nidra oznacza „sen„, można więc powiedzieć, że Joga Nidra oznacza „jogiczny sen”. To relaks, podczas którego nie ćwiczymy ciała. Na zajęciach leżymy. Praktyka trwa 45 minut. Osoby, które chodzą na jogę, wiedzą, że każde zajęcia kończą się relaksacją, tzw. savasaną, pozycja trupa, pozycją martwego ciała. Ten relaks jest dość krótki. Joga Nidra jest wydłużoną relaksacją ciała i umysłu i ducha. Ćwiczymy w komfortowych warunkach. Mamy długie spodnie, długie rękawy, ciepłe skarpetki, przykrywamy się kocem, głowę układamy na poduszce. Zwykle pracuję w miejscach, gdzie są koce i poduszki, nie trzeba przynosić ich ze sobą.

Przychodzimy wyspać się?

Nie śpimy twardym snem. Jest to sen świadomy. To balansowanie pomiędzy świadomością a nieświadomością. To nie hipnoza. Wprowadzamy się w miły błogostan, który pozwala wejść nam do ciała i je uspokoić, porządkujemy myśli, pozwalamy im płynąć, odpuszczamy je świadomie. Drugi poziom Jogi Nidry to emocje, które często głęboko skrywamy.

To wymagająca praca: uspokoić umysł, uspokoić emocje, pozwolić sobie na duchowość,  i dodatkowo je skoordynować ze sobą.

Zaczynamy od ciała. Skanujemy je świadomie, po kolei: palec u stopy, kostka, kolano – po kolei przechodzimy przez wszystkie części ciała. Po chwili przechodzimy do pracy z oddechem. Tu też bazujemy na liczeniu. Joga Nidra jest bardzo techniczną tak naprawdę metodą, w znaczeniu że różnych technik można się nauczyć i praktykować je w domu. Oczywiście ćwicząc z instruktorem są one łatwiejsze do wykonania.

Czyli liczenie baranów „coś w sobie ma”?

Tak (śmiech). Wiele rzeczy mamy w sobie naturalnie i wiele metod znamy od naszych babć czy pradziadków. To, że joga jest zakorzeniona w Indiach to nie znaczy, że odkryli tam nie wiadomo jaki rocket science. Osoby, które żyją blisko natury i siebie, znają wiele metod, których być może nie nazywają, ale stosują je, żeby poradzić sobie ze swoim umysłem, który jest zazwyczaj potężny (śmiech), a czasem napływ bodźców, że nie możemy go okiełznać. Wracając do baranów. Nie zastanawiamy się jak one wyglądają, tylko chcemy zobaczyć kolejnego, trzeciego, piątego aż w końcu rozpłynie się nam wzrok pod powiekami a umysł zmęczy się, znudzi i zmęczy liczeniem tych baranów i w końcu zapadamy w sen.

Z liczeniem kojarzy się Exel, przynajmniej osobom, które pracują w korporacjach.

I Exel jest pojemny (śmiech). Rozumiem tę chęć kontroli i widzenia wszystkiego w tabelkach, żeby niczego nie przeoczyć, żeby mieć świadomość życia, które jest suma summarum krótkie. Niektórzy nie chcą darować historii czy wrażeń i wpisują je w Exel. W Jodze Nidra kiedy już zapoznamy się  z naszym ciałem, jest ćwiczenie polegające na powracaniu do pewnych trudnych wydarzeń z konkretnego dzisiejszego dnia czy tygodnia czy miesiąca. Zaczynamy o nim myśleć, budujemy otoczkę wrażeń i uczyć, które są wokół niego, stosujemy nawet wizualizację, wiemy, że było nam wtedy zimno albo byliśmy zdenerwowani. Świadoma analiza ale nie roztrwanianie czy nasze emocje były dobre czy złe, zbliża nas do świadomego życia. Nie oceniamy się. Po wypielęgnowaniu takich historii z przeszłości możemy zapobiec podobnym w przyszłości. Dla osób, które cenią Exela, to ciekawa praktyka: przestać analizować i ponownie wracać myślami do danych kwestii, które nie dają spokoju. Dzięki pracy z instruktorem możemy wejść głęboko do swoich emocji i powoli je „rozpuszczać”, pracować z nimi. Nie jest to jednak medytacja, bo uczestnik zajęć nie zostaje sam ze swoją głową, tylko podąża za głosem instruktora, który wyznacza kierunek myślom, ale nie uczuciom. W momencie wizualizacji każda z osób widzi albo czuje daną instrukcję inaczej. Praktyka jest indywidualna.

Bo ty jesteś taka skupiona! Może przy tobie łatwiej się skupić, ale praktyka, o której opowiadasz nie jest raczej prosta dla większości uczestników.

Oczywiście – nie jest prosta. Sama też przez nią przechodziłam i jestem zafascynowana Joga Nidra.  Była dla mnie dużym odkryciem. Moje pierwsze wrażenia były bardzo intensywne. Na początku czasem zdarzało mi się po prostu zasnąć i nie słyszeć żadnej instrukcji czy głosu z zewnątrz. Nagle słyszałam głos instruktora, że zajęcia się kończą i dziwiłam się, co się stało, gdzie byłam przez ostatnie pół godziny. Praktyka segregowania myśli i nie intensywnego skupiania się na nich, tylko przechodzenia z punktu do punktu spowodowała, że po dwóch tygodniach słyszałam wszystkie instrukcje ale potrzebowałam dalszej praktyki, żeby badać, co się dzieje w moim ciele.

Miałam nawet taki moment, że po pierwszym tygodniu poczułam ucisk w klatce piersiowej. Co mogło mi się wydarzyć, kiedy leżę sobie wygodnie i praktycznie nic nie robię? Po wielu rozmowach z wieloma osobami w Indiach dowiedziałam się o tym, że emocje skrywają się w naszej klatce piersiowej. Jako zachodni człowiek chciałam poznać rozwiązanie, co mogę zrobić – czuję ucisk to proszę mi teraz pomóc, dostałam od swojego indyjskiego instruktora, że teraz uspokój się, poobserwuj, zobaczysz, może ci przejdzie. To chyba najstraszniejsza odpowiedź, którą mogłam wtedy usłyszeć (śmiech). Uczęszczałam nadal na zajęcia i po dwóch tygodniach, poczułam się ból odchodzi i mogę oddychać lekko, a nawet czuję się lżej niż wcześniej.

kobieta patrzy w obiektyw

Bez analizowania tego, co się z tobą dzieje?

Ciało wykonało swoją pracę, to się działo poza moją głową, poza mną – można powiedzieć. Mocne skupianie się nie spowoduje rekonwalescencji. Nie ma co się nad sobą użalać. Jeśli boli nas kolano i o tym stale myślimy, to głowa wkrótce zaczyna nas boleć od tego myślenia.

Jakie wrażenia mają uczestnicy Twoich zajęć?

 A bardzo różne. Uczestnicy czasem ustalają między sobą, kto chrapie a kto nie, kogo słychać a kogo nie. Warto skupić się na sobie, zapamiętać, kto w danym momencie zasnął. Niektórzy głośnio oddychają, innym pootwierają się klatki piersiowe i zaczynają kichać. Czasem dana osoba czuje, że przez całą praktykę jest jej zimno albo wstała po zajęciach z dużą dawką energii lub z mniejszą. To bardzo indywidualne. Warto o tym rozmawiać i zastanawiać się, dlaczego tak się dzieje. To są zajęcia, które pozwalają sobie odpuścić, a wtedy w naszym ciele dzieją się cuda. Bywa, że nie od razu. Praktyka jest próbą zrozumienia swojego organizmu. Warto dać sobie na nią czas i przestrzeń. Żyjemy w takich czasach, zwłaszcza kobiety, że cały czas ciśniemy i ciśniemy, chcemy więcej i więcej. Tempo życia jest ogromne, ciągle biegniemy do przodu. Kiedy przychodzimy na zajęcia Joga Nidra nagle okazuje się, że można odpuścić i wtedy pojawia się popłoch, przerażenie: ale jak to można? Kiedy okazuje się, że przychodzimy na zajęcia i nagle nic nie musimy, największą walkę musimy stoczyć z własną głową. Kiedy uspokoimy ciało, zrelaksujemy je, wymasujemy w czasie ćwiczeń, leżymy a głowa pracuje, nie chce się wyłączyć. Kiedy odpuszczają mięśnie, idziemy na trudne czasem spotkanie samego ze sobą, ale myślę, że jeśli się podejmiemy tego, wysiłku, możemy sobie tylko podziękować.

Olga Paprocka rozpoczęła swoją przygodę z jogą w 2014 roku. Łączy techniki poznane w indyjskiej Ashramie Sivanandy (Triambakeshwar, Nasik), inspiruje się doświadczeniami z licznych warsztatów tańca i sztuk walki. Ruch i świadomość ciała to kierunki, które z zaciekawieniem eksploruje od paru lat. Prowadzi zajęcia w różnych miejscach na jogowej mapie Warszawy m.in.: Core Fitness Warszawa oraz Dobrzemitu. W zimowe miesiące współorganizuje wyjazd CityEscape do Sopotu. Yoga Nidra jest tam głównym punktem wieczornego programu. W sezonie letnim przenosi się nad Wisłę i odnajduje balans w jogowym ruchu i bezruchu na desce SUP.

Instagram: https://www.instagram.com/paprociowa_olgayoga
Strona internetowa: https://www.olgapaprocka.com/?author=2

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Inga Izabela Dańkowska: Joga prenatalna nie wymaga wcześniejszego doświadczenia. Zawiera wyłącznie bezpieczne ćwiczenia i techniki

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

Nicole Radomska

„Ajurweda jest cennym drogowskazem, jak się sobą zaopiekować na co dzień” – mówi Nicole Radomska, terapeutka ajurwedyjska i psycholog

„Tkanie jest bardzo odprężającym zajęciem, jest w tym monotonność podobna do medytacji”. O współczesnym rzemiośle opowiadają twórczynie duetu Tartaruga

Żuraw – ćwiczenie. Jak zrobić pozycję kruka w jodze?

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

O zaletach jogi dla dzieci mówi Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

„Joga dla dzieci pozwala rozwinąć poczucie własnej wartości, pewność siebie, stabilność i inteligencję emocjonalną. Różni się od gimnastyki, biegania, jazdy na rowerze czy sztuk walki” – mówi instruktorka Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

Kobieta ćwiczy jogę w ciąży

Joga w ciąży. Nauczycielka jogi odpowiada na najczęściej zadawane pytania

AcroYoga - co to jest?

AcroYoga – co to jest, na czym polega? Ćwiczenia w AcroYodze

„Dbanie o siebie to dawanie sobie czasu i takiej aktywności, która nam sprawia radość” – mówi Olga Paprocka, nauczycielka Jogi Vinyasa

Joga twarzy

„Joga twarzy jest dla osób, które nie chcą stosować inwazyjnych metod lub poddawały się zabiegom ostrzykiwania różnymi substancjami chemicznymi” – mówi Anna Kaim, instruktorka jogi twarzy

„Istnieje wyraźna relacja między śmiechem a zwiększoną aktywnością komórek antyrakowych” – mówi Piotr Bielski, prowadzący zajęcia jogi śmiechu dla osób z chorobą onkologiczną

Eliza Wydrych skrytykowana za wystający brzuch

Po treningu przeczytała: „ale masz tłuszcz na brzuchu”. W odwecie podała kilka faktów na temat tej części ciała

Pema Chödrön: Jesteś niebem. Wszystko inne to po prostu pogoda

Pema Chödrön: Jesteś niebem. Wszystko inne to po prostu pogoda

„Życie jest takie krótkie i szkoda marnować go na bycie lepszym i lepszym i lepszym i lepszym i znowu lepszym” – mówi Agnieszka Wielobób, wykładowczyni jogi i ajurwedy

Joga / istockpoto

Joga podczas menstruacji? Blogerka Natalia Knopek wyjaśnia, czy warto

Kobieta ćwiczy jogę. Podnosi ręce i wygina się do tyłu. Ubrana jest w strój sportowy

Joga. Po co i jak unosić ręce w asanach? Podziękują ci za to twoje barki!

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Bardzo chciałabym powiedzieć, że świat jogi i samorozwoju jest zupełnie bezpieczny, ale tak niestety nie jest” – mówi Paulina Młynarska, autorka książki „Jesteś spokojem”

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na mięśnie nóg z obciążeniem – skuteczny trening w domu