Przejdź do treści

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda
Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Magdalena Lamparska: Wstydziłam się tego, jak wyglądam. Wchodziłam na plan i słyszałam: znowu utyła
Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!
„Dajemy wbijać się w kompleksy i niskie poczucie własnej wartości przez osoby obce, zamiast spojrzeć w lustro i powiedzieć głośno: jestem piękna!” – mówi dr n. med. Katarzyna Skórzewska
Zioła w domu – jakie i jak uprawiać na parapecie lub balkonie
II piknik kampanii #pomacajsie – Zdrowie w Twoich Rękach już 12 czerwca w Warszawie na Polach Mokotowskich!

Każdy oddycha, ale mało kto wie, jak oddychać prawidłowo. Tymczasem to bardzo ważne, bo świadomie pracując z oddechem, można odmienić swoje samopoczucie, stan umysłu i emocji. Kabat Zinn, założyciel Kliniki Redukcji Stresu przy Akademii Medycznej Uniwersytetu w Massachusetts, twierdzi, że oddech to skarb, który mamy tuż pod nosem.

 

Długi, spokojny oddech przeponą powinien być wypisywany na receptę do stosowania dwa razy dziennie przez całe życie. Jego prozdrowotne działanie jest nie do przecenienia: wydłuża życie, przywraca równowagę emocjonalną, ratuje zdrowie fizyczne i psychiczne.

Fakty o oddechu

By docenić moc prawidłowego oddechu, wystarczy zdać sobie sprawę z kilku faktów:

  • podczas głębokiego oddechu organizm pobiera nawet do 10 razy więcej powietrza niż przy oddechu płytkim, spokojny, głęboki oddech usprawnia pracę układu limfatycznego,
  • ponad 70 proc. zbędnych dla organizmu substancji i toksyn jest usuwanych podczas oddechu,
  • mózg zużywa 80 proc. wdychanego z powietrzem tlenu,
  • długi, świadomy oddech opóźnia procesy starzenia,
  • bez pożywienia można przeżyć 3 tygodnie, bez picia 3 dni, a bez oddechu tylko 3 minuty.

Obserwacja oddechu

To, czy wiesz, jak oddychać, bardzo wiele o tobie mówi. Nauczyciele jogi czy terapeuci oddechu natychmiast odgadną stan twojego umysłu i emocji wyłącznie na podstawie obserwacji twojego oddechu. Krótki, urywany oddech wskazuje, że żyjesz w stresie, leku i napięciu, masz raczej niską samoocenę i łatwo wyprowadzić cię z równowagi. Oddech długi i spokojny charakteryzuje osobę zrelaksowaną, zrównoważoną, zadowoloną z życia i pewną siebie. To żadna tajemnica, tylko całkowicie naturalna reakcja fizjologiczna organizmu. W nerwach oddychasz płytko i szybko, gdy odczuwasz spokój, twój oddech naturalnie się wydłuża.

Jest takie powiedzenie: kto panuje nad swoim oddechem, panuje nad sobą. Naucz się prawidłowo oddychać, by w trudnych momentach móc szybko i skutecznie odmienić stan swojego umysłu i emocji, reagować spokojnie, adekwatnie, bez gniewu i niepotrzebnych emocji. Na początek opanuj oddychanie przeponą i zaobserwuj, jak zmieni się twoje samopoczucie już po 3 minutach takiego oddechu.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Dlaczego warto oddychać przeponą?

  • To doskonały sposób na łagodzenie ataków paniki i uspokojenie organizmu.
  • Razem z przeponą pracują mięśnie dna miednicy w jednym rytmie – gdy nie możesz wykonać oddechu przeponą, mięśnie dna miednicy nie pracują efektywnie.
  • Praca przepony pozytywnie wpływa na pracę i napięcia mięśni brzucha.
  • Ta technika oddychania wskazana jest także rodzącym kobietom. Dzięki oddychaniu przeponowemu organizm dziecka i matki jest dotleniony, a sam poród przebiega szybciej, bezpieczniej i mniej boleśnie.
  • 60 proc. węzłów chłonnych znajduje się pod przeponą – jej wpływ na drenaż limfy jest ogromny, dlatego każdą terapię zaczynam od pracy z przeponą.

Jak oddychać przeponą?

Usiądź na brzegu krzesła lub w siadzie skrzyżnym. Wyprostuj kręgosłup, zrelaksuj ramiona, zamknij lub przymknij oczy, dłonie ułóż na kolanach, palec wskazujący i kciuk stykają się. Zacznij oddychać przeponą: przy wdechu napełnij brzuch powietrzem jak balon, przy wydechu wypuść je. Obserwuj, jak brzuch faluje wraz z oddechem. Miej świadomość każdego wdechu i wydechu. Zrób przynajmniej 10 takich oddechów. Ćwiczenie powtarzaj przynajmniej raz dziennie.

Wydaje się to banalnie proste, a efekt jest zadziwiający, prawda? To ćwiczenie oddechowe koordynuje pracę półkul mózgowych, wspomaga pamięć i koncentrację, redukuje napięcie, regeneruje i harmonizuje system nerwowy. Szybko uspokaja i odpręża.


Kasia Bem – nauczycielka jogi, oddechu i medytacji w systemach Sivananda Jogi (tytuł Master of Yoga, II stopień specjalizacji), Ashtangi Jogi i Sri Sri Jogi, RYT 500. Autorka programów: Joga dla Twarzy, Potęga Ciszy, Happy Detoks z jogą naturalnie! Autorka książki „Happy Detoks”. Więcej: www.kasiabem.comwww.namastejoga.pl

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Kobieta

Jesteś wkurzona a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Jak długo żyją Polacy? Różnica pomiędzy kobietami i mężczyznami jest znacząca

Jak długo żyją Polacy? Różnica pomiędzy kobietami i mężczyznami jest znacząca

Stara toaleta, sławojka

Wróciłaś z urlopu? Pierwsze, co musisz zrobić, to spuścić wodę w toalecie

Poprzez oddech rozpoznajemy kwestie, które ograniczają nas w naszej kobiecości.

„Oddech to kobiecość! Poprzez oddech rozpoznajemy kwestie, które ograniczają nas w naszej kobiecości” – mówi Magda Przeździak-Betlej, trenerka oddechu

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Mężczyzna uciska klatkę piersiową na manekinie noworodka, aby pokazać jak przeprowadzić pierwszą pomoc

Pierwsza pomoc. Jak prawidłowo wykonać resuscytację niemowlaka?

kobieta ze sztangą robi martwy ciąg

Treningowy oddech – jaki powinien być odpowiedni?

„Przez długi czas kobiety uczono, że mają zasłużyć na to, żeby ktoś je lubił, kochał, miały budować siebie pod to, jak podobać się mężczyznom, a teraz szukają swojej tożsamości niezależnie od czyichś oczekiwań” – mówi Magda Hamer, wokalistka i trenerka głosu. 

Jan Szyszko zmarł prawdopodobnie na zatorowość płucną

Jan Szyszko nie żyje. Przyczyną śmierci była prawdopodobnie zatorowość płucna. Jak wyglądają objawy i leczenie zatorowości płucnej?

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk

Magia naturalnego oddechu. Jak prawidłowo oddychać?

Kobieta z kubkiem

Oddychaj – dowiesz się, co ci dolega

smog - młoda kobieta w masce antysmogowej

Smog w Polsce – jak się tworzy i jak się przed nim skutecznie bronić?

Śmiej się głośno!

Śmiej się głośno!

Płonie ognisko – płynie dym

Płonie ognisko – płynie dym

Agnieszka Kaczorowska-Pela skrytykowała „modę na brzydotę”. Jej post nie spodobał się aktywistkom

Agata Głyda: nasze ciało nie jest po to, aby ładnie wyglądało

Hula-hop – efekty, ćwiczenia, czy jest dla każdego?

Choroba Morgellonów – przyczyny, objawy, leczenie

Oprah Winfrey: Każdy z nas nosi w sobie coś niewidocznego dla innych. Jeśli nie jest to przepracowane, może przerodzić się w zaburzenie

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

amila Raczyńska-Chomyn, doula i edukatorka seksualna, mówi o tym, dlaczego wstydzimy się miesiączki

Dlaczego wstydzimy się miesiączki? Rozmowa z Kamilą Raczyńską-Chomyn [WIDEO]

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!