Przejdź do treści

Wychodzisz dziś na imprezę? Sprawdź, co się dzieje z twoim mózgiem, kiedy zarywasz nockę

zmęczona dziewczyna
Kendal James / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Tropikalne noce zabiorą nam sen i dobre samopoczucie? Sprawdź, jakie mogą mieć skutki dla twojego zdrowia
Kobiety na TikToku jednoczą się w sprawie zakazu aborcji w Stanach Zjednoczonych i Polsce. „Jeśli potrzebujesz aborcji, przyjedź do mnie”
Ciałopozytywna tiktokerka padła ofiarą hejtu. Powód? Wysportowany mąż!
„W 93,5 proc. byłam osobą nieżyjącą. W jednej chwili straciłam wszystko. Ale po stracie też jest życie” – mówi Aleksandra Cymerman, która pomaga osobom dotkniętym traumą
„Pozytywne Wibracje na wakacje”. Festiwal Wibracje już po raz szósty!

Niby śpimy co noc, ale jakoś tak nie do końca, bo praca, nauka, stres, obowiązki, czasem impreza i jeszcze do tego problemy dnia codziennego. To normalne, ale nie dla mózgu. Dla niego nawet jedna nieprzespana noc może być niebezpieczna.

Braku snu doznał chyba każdy. Jeśli nie odczuwamy satysfakcji po przebudzeniu, już wiemy, że sen nie był taki, jak powinien. Budzenie się już w środku nocy albo dużo za wcześnie, a potem przewracanie się z boku na bok, by dociągnąć do rana. I jeszcze cały następny dzień z głowy. Zmęczenie, brak koncentracji, odczucie chłodu, brak apetytu, a często przysypianie to najczęstsze objawy niedostatku snu.

O tym, jaka jest bezpieczna dawka kawy

Sen – najlepszy głęboki

Statystycznie w Europie najlepiej sypiają Włosi. Polacy nie dosypiają aż w 39 proc. i wcale nie są to tylko seniorzy, tak powszechnie kojarzeni z tym problemem. Cały ogrom ludzi młodych, aktywnych zawodowo, bagatelizuje potrzebę snu. W zasadzie to już norma. Generalnie sypiamy coraz mniej. Kolejne pokolenia Polaków śpią o 30 minut mniej od poprzedniego. Podczas gdy 100 lat temu standardem było sypianie 10–12 godzin na dobę, obecnie czas snu skrócił się do 6–7 godzin. Oczywiście jak dobrze pójdzie…

Zasadniczo sen dzieli się na dwa rodzaje – płytki i głęboki. Płytki to ten czas, kiedy śnimy, choć tak naprawdę nie wiadomo, po co istnieje. Najprawdopodobniej jest to nocny moment segregacji nagromadzonych informacji, czyli ich zapamiętywanie. Dla zdrowia organizmu o wiele ważniejszy jest sen głęboki, który wycisza mózg, spowalnia procesy fizjologiczne, w tym pracę serca czy trawienie. To wtedy człowiek ma odpoczywać i regenerować energię. Jest to czas niezwykle ważny, tym bardziej że to właśnie wtedy następuje naprawa uszkodzonych komórek mózgu! O ile bez fazy snu płytkiego można normalnie funkcjonować, o tyle bez fazy głębokiej nie da się żyć. Dlatego też brak snu lub jego kiepska jakość mają szerokie spektrum oddziaływania.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Sen – na koncentrację i odporność

Załóżmy, że kładziesz się spać, ale najpierw nie możesz zasnąć, a potem wybudzasz się kilka razy w ciągu nocy. Już następnego dnia twój mózg nie pracuje swoim normalnym trybem. Niewyspany mózg działa niestabilnie, zupełnie jakby miał braki w dostawie prądu. Naukowcy z Singapuru i Filadelfii przeprowadzili badania na 24 ochotnikach. Poleceniem było wykonanie kilku nieskomplikowanych zadań wzrokowych. Najpierw w stanie wypoczętym, potem po niekompletnie przespanej nocy. Badanie rezonansem magnetycznym mózgu wykazało, że po źle przespanej nocy występują okresy krótkotrwałej utraty świadomości. Niedostatek snu wpływa także na funkcje obronne organizmu. Jak oceniają uczeni z Uniwersytetu Carnegie Mellon w USA, obniża się zdolność immunologiczna organizmu do produkcji przeciwciał, co naturalnie zwiększa ryzyko infekcji wirusowych i zachorowań na grypę.

A jeśli w ogóle nie położymy się spać? Już jedna nieprzespana noc wystarczy, aby ośrodek głodu i sytości w twoim mózgu zaczął pracować inaczej. Wykazali to uczeni Uniwersytetu Kalifornii w Los Angeles. Obszar mózgu związany z niepohamowanym apetytem był silnie pobudzony po bezsennej nocy. Co więcej, takie osoby poszukiwały pożywienia wysokokalorycznego. Jak widać, niewysypianie się stwarza idealne warunki dla rozwoju fatalnych nawyków żywieniowych. Sen sprzyja odchudzaniu!

Dobrze jest spać nago

Sen – jego brak się zemści

To była tylko jedna noc, której szkody da się szybko odrobić. Jednak gdy takie noce są na porządku… nocnym, robi się dużo gorzej, bowiem gdy ty nie dosypiasz, paradoksalnie, zasypiają twoje geny. Wtedy zdrowie leci na łeb na szyję. Zaczynasz działać inaczej. To już nie jest zegar biologiczny, to bomba zegarowa. Zespół brytyjskich badaczy podzielił swoich wolontariuszy na dwie grupy. Jedna grupa sypiała mniej niż sześć godzin, druga ponad dziesięć. Już po kilku tygodniach w grupie pierwszej zauważalne były wyraźne skutki niedoboru snu. Po bliższym zbadaniu okazało się, że ów niedostatek zaburza funkcjonowanie ponad 700 genów! To geny związane z przemianą materii, odpornością, stresem. 11 z nich reguluje pracę serca, a cztery rytm snu. Sprawa jest poważna.

Jeśli chcecie uchronić 700 genów przed uszkodzeniem, podejmijcie wyzwanie i wyśpijcie się wreszcie!

Kobieta leży na trawie, ma zamknięte oczy

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Eutanazja dla dzieci poniżej 12. roku życia? Holenderski minister zdrowia przedstawił projekt

Kobieta

Kamila Kalińczak: „Stygmatyzowanie, poniżanie i obrażanie bezdzietnych kobiet musi się skończyć”

Dziesięć lat – tyle czekała pacjentka z Wielkiej Brytanii na diagnozę. Zaczęło się od nocnych potów

„Ludzie cały czas wywierali na mnie nacisk, ciągle pytali: 'a kiedy dziecko?'” – Lenka Klimentova szczerze o problemach z zajściem w ciążę i społecznej presji

Przemysław Czarnek

Kontrowersyjne treści w podręczniku do nowego przedmiotu HiT. „Mamy do czynienia z seksualizacją zamiast edukacji seksualnej”

Kobiety protestują

Rusza pierwszy proces o gwałt dokonany przez rosyjskiego żołnierza w Ukrainie

Protestujące kobiety w USA

Protesty w Stanach Zjednoczonych po utraceniu prawa do legalnej aborcji. Kobiety wzywają do strajku seksualnego

Kobieta stoi w basenie

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku. Z naszym poradnikiem będzie to prostsze niż myślisz!

Koszerność – co to znaczy? Kuchnia i jedzenie koszerne

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! / pexels

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! Dlaczego tak trudno o siebie zadbać?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Nie tylko egzotyczne komary. Sprawdź, co może ci popsuć te wakacje!

Lekarz

Lekarz miał 6,5 minuty na przyjęcie jednego pacjenta. „Doniosłem sam na siebie”

Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć

Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć

Kobieta trzyma w ręce kubek kawy

Pijesz kawę przed pójściem na zakupy? Wydasz i kupisz więcej

Pacjentka je zupę

Siostra Bożenna dotkliwie o diecie szpitalnej: „Stan odżywienia 70 proc. pacjentów ulega pogorszeniu podczas hospitalizacji”

Dziewczynka gra w klasy na ulicy

„Potrzebujemy więcej zieleni. To nie jest już kwestia estetyki, a najlepszy sposób na ochronę przed katastrofalnymi skutkami upałów” – apeluje ekoaktywistka Paulina Górska

„Tatuaż dla niektórych nadal mentalnie bywa nie do przeskoczenia”. O mitach związanych z tatuowaniem mówi Kaja Karolina Chodorowska

Sejm odrzucił projekt liberalizujący przepisy aborcyjne. "Politycy prawicy znów pokazali jaki mają stosunek do praw kobiet"

Sejm odrzucił projekt liberalizujący przepisy aborcyjne. Niektórzy politycy „znów pokazali, jaki mają stosunek do praw kobiet”

Lubisz kawę na wynos z kawiarni? Chemiczka wyjaśnia, dlaczego lepiej pić ja we własnym kubku

Lubisz kawę na wynos z kawiarni? Chemiczka wyjaśnia, dlaczego lepiej pić ją we własnym kubku

Henryka Krzywonos-Strycharska

Henryka Krzywonos-Strycharska odpowiada kolegom z Sejmu: „To nie moda tylko rak”

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Średnia długość życia / rawpixel

Długość życia na świecie. 10 krajów, w których żyje się najdłużej

×