Przejdź do treści

Ratunku, głowa mi pęka! O nieoczywistych przyczynach bólu głowy mówi specjalistka fizjoterapii Katarzyna Kowalik

Kobieta siedzi w fotelu i trzyma się za głowę. Boli ją głowa. Ma kręcone włosy
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?
8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce
Billie Eilish: straciłam fanów, bo ludzie boją się dużych piersi
Billie Eilish straciła fanów po tym, jak zmieniła wizerunek. „Ludzie boją się dużych cycków”
Festiwal filmowy tylko dla zaszczepionych
Polski festiwal filmowy tylko dla zaszczepionych. „Pragniemy zapewnić naszym uczestnikom bezpieczną i komfortową atmosferę”
Kobieta siedzi na łóżku z laptopem
Uważaj na fałszywy SMS o nałożonej kwarantannie. Mazowiecki sanepid ostrzega: nie klikajcie w podany link!

Czujesz, jakby w twoją czaszkę ktoś walił młotem? Być może ból powoduje napięcie w mięśniach, które sam sobie zafundowałeś.

Kości (o ile są całe) nie bolą, tkanka mózgowa nie ma w ogóle receptorów bólowych, więc też nie może być powodem twojego cierpienia. To co właściwie boli w głowie? Podrażnione receptory czuciowe w tętnicach mózgowych lub oponie twardej, czyli sztywnej błonie osłaniającej mózg. Najogólniej mówiąc, ból pojawia się wskutek zmiany ciśnienia w głowie. Przyczyny tych zmian wyjaśnia nasza ekspertka Katarzyna Kowalik, specjalistka fizjoterapii.

Kobieta przed monitorem

Oko Sarumana

Ludzkie oko zostało zaprojektowane do ruchu. Gałką oczną porusza sześć mięśni, którym nasi przodkowie zawdzięczali przeżycie – dzięki bystremu wzrokowi i dużemu polu widzenia mogli uniknąć czyhających na nich niebezpieczeństw. Długi bezruch nie jest dla oczu stanem naturalnym. Nie lubią więc, gdy siedzisz godzinami wpatrzony w smartfona, ekran laptopa, telewizora czy tablet, albo gdy długo prowadzisz samochód (zwłaszcza na autostradzie, gdzie jest mało bodźców,  które powodują, że odrywasz wzrok od jezdni).

Gdy mięśnie oczu zaczynają pracować bardzo statycznie, wywołują napięcie mięśni podpotylicznych. Te próbują zwiększyć statykę głowy, co powoduje, że wysuwa się ona do przodu. Jeśli ten mechanizm uruchamia się wielokrotnie w ciągu dnia, tygodnia czy miesiąca i nie zmieniamy pozycji ani nie rozluźniamy mięśni, takie ustawienie generuje napięcie stałe. Objawia się ono specyficznym bólem, zwykle boli tył głowy, okolice potylicy, połączenie głowy z szyją. Ból może też umiejscowić się za oczami.

Katarzyna Kowalik, specjalistka fizjoterapii

Jak sobie pomóc? Przede wszystkim nie tkwij przy komputerze/tablecie/telewizorze jak przyklejony. Jeśli spędzasz przed ekranem (albo na autostradzie) 8 godzin, co pół godziny przynajmniej 2-3 razy oderwij wzrok i omieć nim pomieszczenie (albo krajobraz). Góra, dół, prawo, lewo – porusz gałką oczną jak najdalej w każdą stronę, to rozluźni jej mięśnie.

– Chodzi o to, żeby jak najczęściej odrywać spojrzenie od obiektu, na który ciągle patrzymy, i przenosić je na coś innego. Jeśli systematyczne ćwiczenia nie są w naszym stylu, po prostu co kilkanaście minut spójrzmy na paprotkę w kącie parapetu albo kolegę przy biurku obok – wyjaśnia nasza ekspertka. – Jeżeli już odczuwamy ból, oprzyjmy głowę o ścianę lub oparcie krzesła i spójrzmy maksymalnie do góry, tak jakbyśmy chcieli „wywrócić“ oczy do środka czaszki. Policzmy do 10, zróbmy wdech i na wydechu spójrzmy – samymi oczami, nie ruszając głową – do dołu. Gdy zrobimy trzy takie powtórzenia co godzinę, ból powinien zacząć przechodzić. O ile oczywiście nie będziemy dalej siedzieć przy komputerze czy ekranie i pogłębiać powodującego go napięcia. Najlepiej więc zrobić sobie przerwę, wyjść na spacer, odpocząć.

Pomóc może też położenie na kark ciepłego okładu, który zwiększa przekrwienie mięśni i tętnic szyjnych, co powoduje lepsze dotlenienie i automatyczne rozluźnienie.

kobieta, którą boli głowa

Uwaga na szyję

Drugim winowajcą, który przyprawia cię o ból głowy, może być szyja, a właściwie mięśnie łączące ją z głową i  barkami. Kiedy czujesz presję, gonią cię terminy i czas, nieświadomie napinasz mięśnie karku (jest to powiązane z wyrzutami adrenaliny i noradrenaliny, hormonów wydzielanych pod wpływem stresu). Te mięśnie ludzie pierwotni napinali, gdy musieli walczyć. Jeśli, ciągle zestresowany, nie wychodzisz z mechanizmu walki, masz nieustannie spięte i uniesione barki.

– Tymczasem fizjologicznie ramiona powinny być „zawieszone“ na klatce piersiowej, co następuje, gdy rozluźniamy ich mięśnie. Myślę, że 90 proc. ludzi jest dziś tak zestresowanych, że barki „wiszą“ im na szyi, która nie może tego ciężaru udźwignąć – wyjaśnia specjalistka fizjoterapii. – Spięte barki „gilotynują“ szyję, powodując napięcia, które przyczyniają się do kompresji w szyjnym odcinku kręgosłupa. A gdy on jest „zgnieciony“, uciśnięte zostają biegnące po jego bokach tętnice kręgowe. To upośledza przepływ krwi przez nie, co wpływa na ciśnienie w głowie. Mniej krwi dopływającej do mózgu także generuje bóle głowy.

Zbytnie napięcie mięśniowe w barkach i szyi może się objawiać w postaci bólu, który przypomina zaciskanie obręczy na skroniach. Może także boleć sam czubek głowy. Bóle mogą pojawiać się też jednostronnie.

Jak sobie pomóc?
Wykonując ćwiczenia rozciągające mięśnie szyi, które „odkompresują“ odcinek szyjny kręgosłupa.
– Nasz kręgosłup uwielbia elongację, czyli rozciąganie. Ale nie wiszenie na drążku, chodzi o sytuację, kiedy rozciągamy go, mając podparcie pod stopami, bo tylko wtedy jest w stanie kontrolować, jak bardzo się wydłuża – wyjaśnia nasza ekspertka. – Polecam więc usiąść na brzegu krzesła, tak by siedzieć na guzach kulszowych, czyli tych dwóch kosteczkach pod pośladkami. Ręce kładziemy na kolanach, patrzymy przed siebie i próbujemy „unieść“ sufit czubkiem głowy. Wtedy barki opadają i wracają do prawidłowego zawieszenia na klatce piersiowej, wydłuża się szyja i cały kręgosłup. Na wdechu wyciągamy się do góry, na wydechu rozluźniamy i sprawdzamy, czy jest nam luźniej w ciele, w razie potrzeby powtarzamy. Wszystko delikatnie, spokojnie. Warto wykonać to ćwiczenie kilka razy dziennie, zwłaszcza gdy spędzamy dużo czasu w pozycji siedzącej.

migrena

Niespokojna żuchwa

Kolejnym powodem pękającej głowy mogą być napięcia stawu skroniowo-żuchwowego (które objawiają się też problemami z prawidłowym gryzieniem i przeżuwaniem).

W obrębie tego stawu znajdują się drobne mięśnie, ściśle połączone z szyją, czaszką i kością gnykową. Ta ostatnia zaś łączy się mięśniem z obręczą barkową. To bardzo skomplikowany mechanizm, którego pracę zaburzają napięcia w obrębie stawu. W rezultacie może pojawiać się szczękościsk, zgrzytanie zębami – u wielu osób nie tylko w nocy, ale też w ciągu dnia, kiedy mają zaciśnięte szczęki. Permanentne napięcie mięśni, które powinny być rozluźnione (jeśli nie używamy ich do żucia pokarmu), objawia się bólami głowy.  Zazwyczaj są one wstępujące, jakby szły z dołu do góry, mogą boleć nas uszy lub ich okolice

Katarzyna Kowalik, specjalistka fizjoterapii

Jak sobie pomóc? Zapomnij o żuciu gumy, bo wprowadza napięcie w stawy skroniowo-żuchwowe. Pilnuj języka, niech leży na dnie jamy ustnej i delikatnie opiera się o dolne zęby (a nie dociska do podniebienia górnego), to rozluźnia mięśnie żuchwy. A poza tym relaksuj się jak najczęściej!

– W tym przypadku trudno o konkretne ćwiczenia rozluźniające akurat te stawy. Najlepiej zastosować ogólne techniki relaksu. Spacer do lasu, medytacja z zamkniętymi oczami, joga, tai  chi – co kto lubi. Chodzi o to, żeby nauczyć się czuć własne ciało – mówi nasza ekspertka. –  Z doświadczenia z pacjentami wiem, że większość osób skarżących się na tego typu bóle głowy, także spowodowane napięciami mięśni szyi i oczu, nie czuje, że ich ciało jest spięte, źle funkcjonuje. Gdy odkryją, że tu ich coś ciągnie, tam mają napięcie, będą mogli zareagować i się rozluźnić, zanim doprowadzi to do ciągłego uczucia bólu.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Kobiety działają wielozadaniowo, dlatego matki są najlepszymi pracownicami. Nikt nie potrafi pracować tak efektywnie jak one” – mówi coach Karolina Cwalina-Stępniak

Dioksyny – szkodliwość w środowisku, kosmetykach i żywności

Linda Evangelista

Linda Evangelista o nieudanym zabiegu, który zdeformował jej twarz: „To nie tylko zniszczyło moje życie, ale wpędziło mnie w głęboką depresję”

Uma Thurman wyznała, że dokonała aborcji jako nastolatka

Uma Thurman dokonała aborcji jako nastolatka. „To była najtrudniejsza decyzja w życiu, ale dzięki temu dojrzałam do roli matki”

Zaświadczenie do żłobka / pexels

Zaświadczenie do żłobka lub przedszkola. Czy placówka ma prawo go żądać od rodziców?

Protestujący ratownik medyczny

Koniec problemów z obsadą karetek? Adam Niedzielski: Podpisaliśmy porozumienie z ratownikami medycznymi

Będą nas leczyć lekarze po zawodówkach? Tak będzie, jeśli projekt rządu wejdzie w życie

Będą nas leczyć lekarze po zawodówkach? Tak będzie, jeśli projekt rządu wejdzie w życie

Karolina Szymczak

Karolina Szymczak: Przeszłam przez tabun lekarzy. Mówili mi, że miesiączka boli i że to normalne

Joanna Głuchowska i Andrzej Dziedzic /fot. Damian Rychlica

„Choroba nie ma żadnego sensu. Dopiero to, co z niej wyciągniemy” – przekonują Andrzej Dziedzic i Joanna Głuchowska, autorzy książki „Liczy się każdy oddech”

Aborcja – w Polsce i na świecie. Jak wygląda, ile kosztuje?

Aleksandra Kwaśniewska zwraca się do kobiet, które wybrały bezdzietność: Zasmuca mnie poziom braku zrozumienia, z którym musicie się mierzyć

PProf. dr hab. Paweł Łuków o pośmiertnym zapłodnieniu: mamy prawo decydować o tym, co się stanie z naszym ciałem po śmierci

Prof. dr hab. Paweł Łuków o pośmiertnym zapłodnieniu: mamy prawo decydować o tym, co się stanie z naszym ciałem po śmierci

toksyczny związek

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Natalia Budnik /fot. Karolina Zajączkowska

Natalia Budnik: Godzenie w mieście interesów ludzi, zwierząt i roślin jest bardzo trudne, ale za każdym razem trzeba negocjować ze sobą, z własnymi potrzebami, wygodą

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Kobieta

Marianna Gierszewska o zakończeniu relacji: Urwać można metkę, nie relację

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

HELLO PIONIERKA: Jak Eugenia Waśniewska przebiła szklany sufit, zarabiając 100 lat temu tyle, ile jej koledzy na tych samych stanowiskach

„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane

„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane

Dziecko

Wirtualna rzeczywistość pomaga chorym spełniać marzenia. Film Piotra Łoja podbija internet

Ericka Hart pokazała na wybiegu blizny po mastektomii. Prawdziwa rewolucja na tygodniu mody w Nowym Jorku

Kobiety w medycynie

Prof. Beata Tarnacka: Myślę, że kobiety w medycynie rzadziej wierzą w siebie i łatwiej rezygnują z podejmowania dużych inicjatyw

Kobieta

Po raz pierwszy w historii łódzkiej Filmówki na reżyserię dostały się same kobiety

Kobieta siedzi przy biurku

L4 z powodu wypalenia zawodowego? Od stycznia 2022 r. będzie to możliwe

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?